ki
door kibebo Apr 4, 2019 om 12:01
Geldzaken & recht

6 verplichte vergaderingen

Mijn baas wil dat ik 6 verplichte vergaderingen bijwoon.

Vaak zitten we te vergaderen om te vergaderen.
Ben twee uur onderweg.
Kom ik niet dan halen ze dat van mijn vakantie af???
Heb vernomen dat je 2 vergaderingen moet bijwonen........wie weet wat

3798 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2019 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees uw arbeidsovereenkomst daarover eens door. Valt u onder een cao? Lid van de bond?

edrick3
door edrick3 - Apr 4, 2019 om 12:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Beetje onduidelijke vraag: 6 verplichte vergaderingen per jaar?
En even  verder schrijf je: Heb vernomen dat je 2 vergaderingen moet bijwonen........wie weet wat

Van wie heb je dat vernomen?
Kijk eens wat hierover in je arbeidsovereenkomst staat.

diumenge
door diumenge - Apr 4, 2019 om 12:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zijn die vergadering dan niet onder werktijd of aansluitend daarop?

Tip. Stel duidelijke vragen, dan kan je ook meer met de antwoorden.

costnix
door costnix - Apr 4, 2019 om 12:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou die vergaderingen maar bijwonen en schrijf die uren als werktijd.

me
door mein33 - Apr 4, 2019 om 12:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als het in de "baas" z'n tijd is en de reis uren worden ook betaald, waar zou u zich dan druk om maken.
Beter in een nutteloos lijkende vergadering niets zitten te doen, dan ploeteren voor dezelfde centen.

In werkelijkheid  zal het wel een ietsie pietsie anders zijn, maar dat kan ik uit uw vraagstelling niet opmaken en zal een antwoord op veronderstelling gebaseerd zijn en daar heeft u ook niets aan.

Geef eens wat meer tekst en uitleg over de/uw situatie !!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2019 om 17:09
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hier kan sprake zijn van twee situatie:

Uw werkgever is van mening dat er een dringende reden is om alle vergaderingen bij te wonen en als dat hard gemaakt kan worden dient u daar gehoor aan te geven en kan uw werkgever zelfs aan u werkweigeren verwijten.
Maar: hoe dan ook is onduidelijk of u nu 6 of 2 verplicht dient bij te wonen.

Maar ook: als u van mening bent dat er vaak sprake van moeten vergaderen om wille van puur vergaderen (om niets) dan zou u navraag kunnen doen bij een vakvereniging als u daar lid van bent.

Hoe dan ook, als u de vergaderingen (1 of meer) niet zou bijwonen MAG een werkgever dat nooit in nmindering brengen op uw vakantierechten en daartegenover geldt dat als u de vergaderingen wel bijwoont zowel de rijtijd erheen als de terug en de vergadertijd als werktijd dienn te gelden.

Maar zoals vaker geldt ook hier dat recht hebben soms iets anders is dan het ook krijgen. Als u geen lid bent van een vakbond kunt u eventueel nader advies vragen bij www.juridischloket.nluri maar dan dient u wel een heel duidelijke vraag/probleemstelling te hebben.

ro
door ron503 - Apr 4, 2019 om 18:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u in de buitendienst werkzaam bent en vrijwel nooit op het bedrijf werkzaam bent zoals dat met servicemonteurs vaak het geval is dan kan uw werkgever u wel verplichten om 6 vergaderingen bij te wonen maar dan wel binnen de normale arbeidsuren, verschijnt u niet dan kost u dat verlof uren. Ik kan me best voorstellen dat de werkgever 6 keer per jaar een soort van vergadering belegd omdat persoonlijk contact met collega's belangrijk gevonden wordt en de bedrijfsstrategie dan besproken kan worden. U ziet het als een verplichting maar zien andere collega's dat ook zo want vaak is zo'n vergadering de kans om bij te praten en eventuele nieuwe trucjes met elkaar te delen. In sommige CAO's is het beleggen van werkoverleg vergaderingen verplicht en dient in werktijd plaats te vinden.

panter22
door panter22 - Apr 4, 2019 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

Werk je in de thuiszorg?

jo
door jorisw - Apr 4, 2019 om 19:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er normaal gesproken op de agenda van deze vergaderingen?

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2019 om 01:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou maar wel heen gaan want als u niet gaat loopt u kans ontslagen te worden.
Die baas/het bedrijf zal zijn reden daarvoor hebben die u kennelijk niet ziet. Maar daarom bent u dan ook niet de baas daar.

ki
door kibebo - Apr 5, 2019 om 12:49
11 Antwoorden / 7 Vragen

Ten eerste werk ik in een verpleegtehuis, mijn baas kan mij hier niet voor ontslaan, want dan kan hij bijna iedereen ontslaan de helft komt al niet.... heb van mijn collega vernomen die lid is van de bond dat twee verplichte vergaderingen mogen.

Heel vaak worden er dingen gezegd door hogerhand die  achteraf niet kloppen, dus daarom hoopte ik dat iemand iets concreets zeg zeggen over de ..verplichte vergaderingen.

En ja ik zou wel kunnen gaan maar ik zit dan 70 km in mijn auto en moet ook weer terug voor anderhalf uur vergaderen, in werktijd is dat niet erg want dan ben ik er al, maar op mijn vrije dag .....

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2019 om 14:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vertel uw baas waarom u niet wilt komen. Maar u weet het allemaal zelf toch goed, ook over welke bevoegdheden hij heeft? U heeft zelf voor die 70  km afstand gekozen.  Ik hoop niet dat u van de mensen op dit forum wilt horen dat u gewoon niet hoeft te gaan? U heeft vast inmiddels al de adviezen opgevolgd en uw contact e.d. gelezen.

ki
door kibebo - Apr 8, 2019 om 12:58
11 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Aurora<

Ik had gehoopt dat iemand iets concreets kon vertellen, er zijn er een paar bij ..gelukkig.. waar ik wat mee kan.
En nee ik zit er niet op te wachten dat iemand nee zegt!

En ja sommige dingen weet ik wel, maar antwoorden van je kiest er zelf voor om zover te rijden sorry maar sommige dingen anders in een leven en dan moet je gewoon zover rijden, zeker als je werk bevalt.
Dan ga je niet van baan veranderen en zeker niet op mijn leeftijd.

Maar ik ben eruit gezien er goede tips bij waren, alvast dank daar voor.

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2019 om 16:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar wat staat in uw contract, de cao, en wat zegt uw baas?
En waar heeft die collega het nieuwtje vandaan dat maar 2 vergaderingen verplicht zijn?