ma
door marianne3 Oct 4, 2006 om 16:48
Geldzaken & recht

Aan Cannacampo en M@rtin

Hallo beste raadgevers,

Ik heb nu een brief van de inspectie ontvangen, waarin aangekondigd wordt dat mijn bezwaarschrift zal worden afgewezen. Een lang verhaal, waarin echter niet eens ingegaan wordt op het argument "geen nieuw feit". Er wordt alleen maar toegegeven dat de aanslag weliswaar laat komt, maar nog binnen de wettelijke termijn van 3 jaar opgelegd wordt.

Met vriendelijke groeten,

Marianne

1198 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk even na of de inspecteur dezelfde is (van de afwijzing) dan die van de aanslag.

U kunt ten all tijde bezwaar maken bij de Belastingrechter, waar moet aangegeven zijn op uw afwijzing.

Canacampo leest eerst in de regel 'savonds deze post, met het antwoord op de eerste vraag van mij kan hij mogelijk meer. (het mag niet dezelfde inspecteur zijn.

Overigens ware het beter geweest om deze reactie te plaatsen bij uw oorspronkelijke vraag. Mocht Canacampo vanavond dit niet lezen, dan tip ik hem morgen.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marianne,

Als ik het goed begrijp, krijg je normaal gesproken nooit aanslagen op jou sofinummer en heb je er nu een gehad die eindigt op H36.    Is het misschien zo dat je in 2003 de algemene heffingskorting (ook wel huisvrouwenkorting genoemd) hebt ontvangen in maandelijkse termijnen? Het kan zijn dat de belastingdienst er nu achter is gekomen dat je hier geen recht op had en dat je het daarom terug moet betalen. Ik heb geprobeerd je voorgaande vragen ook te lezen, maar ik kan er niet helemaal uit op maken waar deze aanslag nu precies over gaat.  Wat ik je al wel vast kan vertellen is dat de voorlopige aanslagen altijd gebaseerd worden op je eigen aangifte (deze eindigen op 0123 of 4), de definitieve aanslag wordt gebaseerd op gegevens die de Belastingdienst inwint bij banken, werkgevers e.d. Er kan dus wel een nieuw feit ontstaan zijn doordat er  bijvoorbeeld een ander inkomen is gebleken dan dat je op de aangifte heb ingevuld. Ik hoop dat je hier weer een stukje verder mee bent.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerrit,

-Nee, niet dezelfde inspecteurs, steeds een ander.

-Over "Belastingrechter" wordt met geen woord gesproken in deze laatste brief. Misschien later pas in/op de navorderingsaanslag?

Groetjes,

Marianne

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jorina,

Bedankt voor je moeite. Er is inderdaad sprake van die zogenaamde huisvrouwenkorting, die volgens mijn huisvrouwenlogica direct verrekend had moeten worden bij de vaststelling van de definitieve gezamenlijke aanslag, toen namelijk alle feiten van beide partners bekend waren. Er is géén nieuw feit.

De inspectie schrijft: "Bij controle is gebleken....(dat u geen recht had op...)".   Klaarblijkelijk zijn de gegevens van 2003 dus nu pas gecontroleerd!

Dat de ambtelijke molen traag draait, wisten we allemaal al, maar dat de contrôle NIET plaats vindt vóór de definitieve aanslag, is voor mij nieuw.

Groeten,

Marianne

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerrit,

Jammer dat een hier eenmaal gepost bericht niet meer ge-edit kan worden, want ik had zojuist "navorderingsaanslag" getypt, hetgeen natuurlijk fout is.

Groeten,

Marianne

ve
door verwijderd - Oct 4, 2006 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marianne,

Van een gezamenlijke aanslag is geen sprake. Je man heeft waarschijnlijk aangifte gedaan en daarin ook jouw gegevens vermeld. Bij de  aanslag met zijn sofinummer die eindigt op H36 is dus alleen gekeken naar wat je man moet betalen aan belasting en wat zijn aftrekposten waren. De algemene heffingskorting is aan jou uitbetaald en daarom kan dat niet verrekend worden met de aanslag van je man. Ook al zijn jullie getrouwd en dus fiscaal partner, een aangifte is altijd maar van 1 persoon. Ik vrees dus dat deze aanslag terecht is en dat je het bedrag zult moeten betalen. Het is zo dat je na dagtekening van de aanslag nog 6 weken bezwaar kunt aantekenen. Ben je het niet eens met de beslissing op je bezwaarschrift, dan kun je in beroep gaan bij de rechtbank. Hoe dat werkt kun je vinden op de site van de belastingdienst.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jorina,

Ben jij afgestudeerd fiscaal jurist?

Geen gezamenlijke aanslag? Zijn mijn man's aftrekposten niet onze aftrekposten? Is het eigen huis niet ons huis? Wij hebben een gezamenlijke aangifte ingediend, en dus volgt daarop een gezamenlijke aanslag; een andere logica wil er bij mij niet in.

Groeten,

Marianne

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

vervolgje voor Jorina:

Deze aanslag is mijns inziens niet terecht, omdat alle feiten van beide fiscale partners bij de vaststelling van de definitieve aanslag bekend waren. Toen, dus 2 jaar geleden, had de inspectie mij direct een terugvordering kunnen sturen, maar is daarin nalatig geweest.     Ik verkeerde daardoor al die tijd in de veronderstelling dat alles O.K. was, maar wordt nu plotseling geconfronteerd met een terugvordering, wat op mij overkomt als zeer onrechtvaardig.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat jullie in de aangifte de gezamenlijke aftrekposten opgeven omdat jullie fiscale partners zijn, maar het blijft jouw man zijn aangifte. De belastingdienst handelt niet per "fiscaal stel", maar per persoon, waarbij er rekening gehouden wordt met het fiscaal partnerschap. De belastingdienst is idd erg laat met het opleggen van de navordering, maar het is zoals je zelf ook al in je eerdere vraag zei, binnen de wettelijk gestelde termijn van drie jaren. Mijns inziens kun je hier, tenzij de gegevens waar de belastindienst de navordering op gebaseerd heeft niet kloppen, niets aan doen. Succes

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jorina,

Binnen de wettelijke termijn mag een navordering opgelegd worden...... echter slechts indien er sprake is van een NIEUW feit, hetgeen niet het geval is.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, maar een H36 (dat was toch het aanslagnummer?) is geen navordering, maar een definitieve aanslag. Hiervoor is geen nieuw feit nodig. Als het zou eindigen op H37, dan zou het een navordering zijn. Bij een navordering mag er zelf nog meer dan 3 jaar overheen gaan.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jorina, ik heb nooit eerder een H36 met mijn sofinummer ontvangen.

Als het waar is wat jij schrijft, had de inspectie mij consequent ieder jaar een H36 moeten sturen.

Ook in 2001 en 2002 is aan mij heffingskorting uitbetaald en over die jaren heb ik nooit een H36 ontvangen. Ik had dus echt niet kunnen bevroeden dat mij dit nu plotseling zou overkomen.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heb je er in 2001 en 2002 waarschijnlijk wel recht op gehad. Normaalgesproken worden er alleen aanslagen opgelegd als je zelf aangifte doet, maar omdat jij ten onrechte de algemene heffingskorting hebt ontvangen heeft de belastingdienst jou zonder aangifte een aanslag opgelegd.

ve
door verwijderd - Oct 5, 2006 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marianne,

Even een reactie op eerdere antwoorden in dit draadje. De inspecteur moet zelfs dezelfde zijn als die de aanslag heeft opgelegd. De wet schrijft immers voor dat je bij die inspecteur bezwaar maakt en dat hij uitspraak doet op je bezwaarschrift. Dat is met andere voor bezwaar vatbare beschikkingen, ook niet-fiscale, ook zo. De ambtenaar die je bezwaar behandelt moet echter een ander zijn dan degene die de aanslag heeft opgelegd. Misschien beetje scherpslijperij, maar zo liggen de zaken dus wel.

Kennelijk heb je een vooraankondiging van de uitspraak gekregen. Beetje uitzonderlijk lijkt me, maar het kan. Kijk voor alle zekerheid ook nog even of de brief echt niet "de uitspraak" is. Anders loopt je beroepstermijn al. De mogelijkheid tot beroep (en dus geen bezwaar) bij de belastingrechter moet ook in de uitspraak staan vermeld. Die termijn is tot zes weken na dagtekening. Ontbreekt de rechtsmiddelverwijzing, dan kan de beroepstermijn in principe nooit eindigen.

Is het inderdaad een vooraankondiging, dan moet de formele voor beroep vatbare uitspraak nog komen.

Indien in de uitspraak niet op al je argumenten wordt ingegaan, voldoet de uitspraak niet aan het motiveringsvereiste. Alleen daarom al zou je alle reden hebben om in beroep te gaan.

Ik weet niet (meer) of je ook hebt aangegeven gehoord te willen worden indien men voornemens zou zijn je bezwaar geheel of gedeeltelijk af te wijzen. Dat achterwege blijven moet wel worden gemotiveerd in de uitspraak. Anders is ook dit een motiveringsgebrek.

Vreemd vind ik overigens wel dat kennelijk wordt gesproken van een nog op te leggen aanslag, terwijl je voor zover ik heb begrepen bezwaar hebt gemaakt tegen een aanslag die al is opgelegd.

Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 01:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo M@rtin,

Het is onderhand inderdaad een verwarrend verhaal geworden.

Korte samenvatting:

Er was mij een H36 met mijn sofinummer opgelegd, waartegen ik bezwaar heb gemaakt, omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat alles al 2 jaar geleden afgehandeld was met de H36 van mijn fiscale partner, omdat immers toen alle gegevens van beide partners ter inspectie bekend waren en er zich geen nieuwe feiten hebben voorgedaan.

Ik heb nu een "voornemen tot afwijzing van bezwaar" ontvangen.

Van welke inspecteur een aanslag komt? Weet ik niet: is altijd anoniem! Ja, het bewuste belastingkantoor wordt vermeld, maar geen naam van een inspecteur. Onder de brieven/ vooraankondigingen die ik heb ontvangen, staat wel steeds een andere naam.

De inspectie gaat in die laatste brief(voornemen tot afwijzing) niet in op het door mij aangevoerde argument van geen nieuw feit en zegt te handelen binnen de wettelijk toegestane termijn van 3 jaar.  Jorina zegt dat er bij het opleggen van een H36 ook helemaal geen nieuw feit nodig is.

Ik had nog tot 't eind van de maand de tijd om een bezwaar in te dienen, maar heb 't zo snel mogelijk de deur uit gestuurd. Nu ineens moet ik van de inspectie reageren op het voornemen tot afwijzing vóór 10 oktober. Plotseling is er kennelijk een enorme haast.

Er gebeuren volgens mij zulke rare ongebruikelijke dingen, dat ik kierewiet wordt van het gepieker over wat er nu precies aan de hand is en wat er nu eigenlijk bedoeld wordt.

Denk jij dat Jorina gelijk heeft? Ook al is deze terugvordering schunnig laat?

Cannacampo laat niets meer van zich horen......

Groeten,

Marianne

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marianne,

Eerlijk gezegd is het mij nu volstrekt onduidelijk of het nu om een navorderingsaanslag gaat of niet. Fiscaal-juridisch zit er namelijk een groot verschil tussen. Beide termen worden in de  berichten tot nu toe echter door elkaar gebruikt.

Een definitieve aanslag moet worden opgelegd binnen een termijn van drie jaar (artikel 11, derde lid, Algemene wet inzake rijksbelastingen). Een definitieve aanslag is te herkennen aan de code H36. Heb je tegen een aanslag met die code bezwaar gemaakt en betreft hij het jaar 2003, dan is de aanslag in elk geval tijdig opgelegd. Dat het voor jou vanwege de reeds verstreken tijd echter aanvoelt als een navorderingsaanslag, begrijp ik best. In dat geval is het dan ook terecht dat de Belastingdienst stelt niet te laat te zijn.

Kennelijk ben ik met mijn opmerkingen over de inspecteur niet duidelijk genoeg geweest. “De inspecteur” is in dit kader niet een persoon, maar het orgaan waaraan door de wetgever de bevoegdheid is toegekend om belastingaanslagen op te leggen. Wanneer de aanslag is opgelegd door de inspecteur in plaats X, is het niet zo dat alleen de inspecteur in plaats Y of Z je bezwaar  mag behandelen. Wel moet de medewerker van de Belastingdienst die je bezwaar feitelijk behandelt een andere zijn dan degene die de aanslag heeft berekend.

-zie vervolg-

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

-vervolg-

In het verhaal van Jorina kan ik inhoudelijk geen onjuistheden ontdekken. Inkomstenbelasting c.a. is nu eenmaal niet mijn stiel, van formeel belastingrecht en lokale belastingen heb ik veel meer kaas gegeten. Waar het gaat om aangifte en nieuw feit verschil ik echter hartgrondig met haar van mening. Van een nieuw feit is alleen sprake wanneer ná het opleggen van de aanslag nieuwe of andere gegevens boven tafel komen. En alleen wanneer die informatie bij het vaststellen van de aanslag niet bekend was bij de inspecteur en dat redelijkerwijs ook niet het geval had kunnen zijn, is er sprake van een nieuw feit. In het voorbeeld wat Jorina geeft, dus voordat de definitieve aangifte wordt opgelegd, is daar geen sprake van. De inspecteur wijkt dan bij het vaststellen van de aanslag gewoon af van je aangifte.

De termijn die je hebt om te reageren, lijkt mij niet ongebruikelijk. De termijnen voor bezwaar etc. zijn geregeld in de Algemene wet bestuursrecht. Voor reacties op dit  soort brieven moeten we naar de Algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Er moet sprake zijn van een redelijke termijn en zoals blijkt uit jurisprudentie is dat een termijn van tien (werk)dagen. Aan de verzenddatum van de brief kun je afleiden of daar sprake van is.

Dat je over 2001 en 2002 geen afzonderlijke aanslag hebt gekregen, kan best het gevolg zijn van ambtelijke fouten. Je kunt er in elk geval niet het vertrouwen aan ontlenen dat je ook voor de jaren daarna geen aanslagen zult ontvangen. Ook kan het zijn dat wet- en regelgeving met ingang van 2003 is gewijzigd.

Om duidelijk te krijgen om wat voor aanslag(en) het nu gaat, zou het denk ik handig zijn als je dat nu eens kort op een rijtje zet. Dus het jaar waar het om gaat, de soort aanslag en de dagtekening van die aanslag (bijvoorbeeld: 2003, H36, 30 juni 2006). Meer niet. Dan kan ik concreet zaken aangeven over tijdigheid en wel of geen nieuw feit.

Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo M@rtin,

Dank voor de uitgebreide uitleg. Het gaat om een aan mij apart opgelegde aanslag H36, terwijl ik de definitieve H36 op naam van mijn fiscale partner altijd als definitieve gezamenlijke aanslag heb beschouwd, omdat die immers werd opgelegd n.a.v. een gezamenlijke aangifte.

De definitieve "gezamenlijke" aanslag H36 over 2003 is gedateerd 14 dec. 2004. De aparte aanslag H36 over 2003 is gedateerd 15 september 2006, dus binnen 3 jaar.

Deze aparte aanslag H36 had echter mijns inziens direct in december 2004 gestuurd moeten worden of verrekend moeten worden met de "gezamenlijke" H36, omdat toen alle feiten bekend waren.

Het voelt inderdaad aan als een navordering/terugvordering, ook al is die terminologie fiscaal juridisch misschien niet correct.

Ook al zou de inspectie alles correct hebben afgehandeld binnen de wettelijke termijn, dan hou ik toch een belazerd gevoel over.

Groeten,

Marianne

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben er nog wel hoor ;-)

Ik sluit me wel aan bij Jorina. Mij is nu duidelijk dat het niet gaat om een navordering, maar om een definitieve aanslag. Als het een definitieve aanslag is dan is geen nieuw feit vereist en zal je bezwaar afgewezen worden.

Het is inderdaad stupide dat de fiscus 3 jaar nodig heeft om dit te constateren, maar ze staan in hun recht, helaas.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Cannacampo,

Leuk dat je nog leeft! Maar op 17-09-2006 schreef ik duidelijk dat het om een H36 ging en dus niet een H37.

Jorina was de enige die dit in de gaten had. Voor Jorina de loftrompet!

Toch allemaal super enorm reuze bedankt voor de moeite!

Groeten,

Marianne

ve
door verwijderd - Oct 6, 2006 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Marianne,

Leesfoutjes worden gemaakt. Zeker in de avond na een dag in de fiscaliteiten wil dat makkelijker gebeuren. We zijn niet onfeilbaar hier! En for the record: ik heb ook nog andere dingen in mijn leven dan Kassa!

Groet

C.