TP
door TPVG Apr 20, 2020 om 20:21
Geldzaken & recht

Aangestelde executeur weigerd inzage

Mijn zus (testemantair executeur) heeft direct na het overlijden van onze vader een externe executeur aangesteld omdat zij vond dat de verstandhouding tussen de nabestaanden verstoord was. Na 22 maanden en 14000 Euro aan rekeningen zijn de zaken nog niet geregeld en bovendien weigeren mijn zus en de externe executeur (die haar in daad bijstaat) inzage als wij daarom vragen. Tevens word correspondentie aangaande de erfbelasting gericht aan de overige nabestaanden, die door de externe executeur word ontvangen, niet doorgestuurd.
De externe executeur houd met opzet de zaken onduidelijk, komt afspraken niet na en manipuleert de afhandeling zodat hij zijn honorarium (300 ex BTW) kan blijven doorrekenen.
De externe executeur draagt twee petten in deze zaak, het bijstaan met advies van mijn zus die op wraak uit is en het afhandelen van de erfenis. hierbij kan hij zelf zijn rekeningen in stand houden.
Is het normaal dat voor een afhandeling van een eenvoudige erfenis (1 huis, geen schulden en kleine tegoeden) al reeds 14000 Euro in rekening is gebracht, en dat na 22 maanden de executeur niets onderneemt om de zaak spoedig af te ronden.
Tevens heeft de executeur zich laten uitbetalen van de ervenrekening zonder enige overeenkomst met de ander nabestaanden, terwijl het testament duidelijk aangeeft dat de executeur geen vergoeding kan ontvangen voor zijn of haar werk.
kan Ik mijn zus en de executeur aanklagen voor oplichting en diefstal?

3225 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2020 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt haar voor van alles aanklagen, maar of dat helpt? Enis dat € 3400 excl btw per uur? Wat een stelletje oplichters.

Maar er is blijkbaar al aangifte gedaan voor de erfbelasting en de aanslagen zijn opgelegd. Waaruit volgt dat de nalatenschap in principe geregeld moet zijn.

Uiteraard kan uw zuster volgens het testament geen vergoeding ontvangen, maar als zij "professionele" hulp inroept, moet die wel betaald worden. En zo te lezen gebeurd dat goudgerand.

Ik weet niet met hoeveel erven u bent, maar ik zou maar een klacht indien bij de rechtbank over de executeur, uw zuster dus, en haar ontslag vragen.

Nog een jaar er er is niets meer te verdelen, want dan is de pot leeg.

TP
door TPVG - Apr 20, 2020 om 21:46
1 Antwoorden / 2 Vragen

De executeur rekent 300 ex btw/uur, dus al aardig wat uurtjes gedeclareerd. Tevens heeft hij niet geschroomd de begrafenis van mijn vader te regelen in opdracht van mijn zus, uiteraard voor het vriendelijke uur tarief.

De aangifte erfbelasting is opgemaakt, waarbij tevens de Externe executeur ook nog (waarschijnlijk met opzet) een fout heeft gemaakt, waarbij hij nogmaals een bezwwarschrift kon indienen. een echte professionele oplichter als u het mij vraagt.

Het ouderlijk huis is nog niet verkocht... dus de executeur kan gelukkig nog verder declareren.

Magnum007
door Magnum007 - Apr 20, 2020 om 22:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo TPVG,

Ik raad je aan om zelf een advocaat in de arm te nemen,die gespecialiseerd is in familierecht.

Om de familieband niet nog verder kapot te maken,zou ik je zus hierover wel informeren.

ma
door malty - Apr 20, 2020 om 23:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het maakt natuurlijk wel verschil voor de kosten of er enkele erfgenamen zijn of b.v. 30.
En waren alle erfgenamen al meteen bekend of waren er ook moeilijk te vinden dat het nu al 22 maanden duurt?
Maar misschien is de waarde van de woning in die 22 maanden wel behoorlijk gestegen en hebt u er voordeel van.
Zonder bewijs heeft het geen zin om uw zus aan te klagen voor oplichting of diefstal.
Een executeur heeft veel bevoegdheden en uitbetaling van schulden, zoals een rekening van de externe executeur valt daar ook onder.
Uw zus is executeur en als zij de externe executeur opdracht geeft om de uitvaart te regelen is daar niks mis mee.

sw
door swat1500 - Apr 21, 2020 om 01:49
3789 Antwoorden / 0 Vragen

De afhandeling van een eenvoudige erfenis hoeft zeker geen 22 maanden te duren als alle betrokkenen van goede wil zijn en volledig meewerken. Uit uw relaas blijkt al dat de onderlinge verhoudingen al niet goed waren en niet beter zijn geworden.
De executeur testamentair moet rekening en verantwoording afleggen op het moment dat hij de klus geklaard heeft. Als iedereen al informatie wil hebben en inzien voordat het zover is fanaat het wel even duren.
Als de executeur een notaris of advocaat is loopt de rekening inderdaad snel op en zeker als partijen de boel traineren.

U kunt altijd naar de rechter stappen als u meent dat er niet correct gehandeld wordt. Kost u nog meer geld en tijd.
Bij de politie moet u met deze stand van zaken niet zijn.

panter22
door panter22 - Apr 21, 2020 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Dit krijg je dus als er een hoop geld te verdelen is en de erfgenamen elkaar niet vertrouwen.
Dan wordt er een professionele executeur  bijgehaald en dat kost bakken geld.
En nu vertrouw je deze ook al niet, Al dat geruzie kost nog meer geld.
Hou er rekening mee dat de tijd die hij kwijt is om jullie vragen te behandelen ook 300 ex btw per uur is,
Laat die man zijn werk doen.
En als je op deze website kijkt, dan komen er nog wel een paar duizend euro's bij.
https://www.executeurtestamentair.com/vergoeding-testamentair-executeur/#leesmeer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 21, 2020 om 09:25
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, schakel een advocaat in en ga dan eventueel voor het verkrijgen ervan naar www.juridischloket.nl

Een executeur is wettelijk verplicht alle belanghebbende erfgenamen volledig te informeren. Dat is zo omschreven in het Burgerlijk Wetboek Boek 4 art 4:148  https://www.wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4-artikel-148-informatieplicht-executeur/ en zie voor de gehele erfrecht wetgeving de art 4: 142 jo 152 en is https://mijnwetten.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/artikel151 ook van uitermate belang. De executeur houdt zich er jkennelijk geheel niet aan en handelt onrechtmatig: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162  Ps. heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

Ju
door JustT - Nov 19, 2020 om 20:27
13 Antwoorden / Vragen

De hoofdregels voor een testamentair executeur staan in de wet, Burgerlijk Wetboek Boek 4, afdeling 6. Van deze regels kan bij testament worden afgeweken. Bij wikipedia is redelijk goede basisinformatie over wat een exeuteur mag en moet doen: Wikipedia | De executeur. Een executeur mag niet de hele erfenis afwikkelen. Als er geen schulden zijn, zoals u schrijft, mag de executeur niets verkopen. Haar taak houdt op als alle schulden zijn voldaan, inclusief erfbelasting, uitkeren legaten e.d. Tenzij uw zus ook is benoemd als afwikkelingsbewindvoerder, dan heeft ze waarschijnlijk meer bevoegdheden. Maar daarover schrijft u niets.

In het testament staat of de executeur zaken mag regelen zonder overleg met de erfgenamen en wie ze moet infomeren en wanneer. Zo niet dan geldt de wet. Staat in het testament dat ze iemand anders mag toevoegen als executeur? Zo nee, mag ze een adviseur inschakelen als dat nodig is en in het belang is van alle betrokkenen. De kosten moeten in een redelijke verhouding staan.

Dit is geen eenvoudige kost, het lijkt me verstandig één gesprek met een notaris te hebben. Deze heeft verstand van zaken en kan u precies uitleggen wat uw rechten zijn en wat u eventueel moet accepteren. Het tarief begint rond de 200 € per uur. Dat lijkt misschien veel, maar ik denk dat u veel verdere ergernis en onduidelijkheid kunt besparen. Als uw zus naar inschatting van de notaris iets niet goed doet, is het zinvol naar de Kantonrechter te gaan en uw zaak voor te leggen. Zo kunt u de executeur laten ontslaan en de rechter kan onder omstandigheden de beloning van de nieuwe executeur anders regelen dan in het testament staat. De Kantonrechter neemt een beslissing waaraan iedereen zich moet houden.