door 842ace Mar 2, 2013 om 21:23
Geldzaken & recht

Aangifte ink.bel. 2012

Bij het invullen van het ink.bel.formulier 2012 heb ik het volgende probleem: Op een gegeven moment komt de vraag of ik wil dat ik het hele jaar i.p.v. een deel van het jaar wil worden beschouwd als fiscaal partner van mijn vrouw.
Deze vraag wordt gesteld omdat mijn vrouw in augustus 2012 is overleden.
Wat eventuele consequemties van de keus zijn daar ben ik erg nieuwschierig naar.
Wie helpt mij uit de brand ?

3291 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is niet zo'n probleem. U kiest eerst bijvoorbeeld ja, hele jaar partner en vult dan alles in, dan ziet u de uitkomst. Wat u nog moet betalen of wat u terugkrijgt.

Dat doet u op dezelfde manier met nee, en u kijkt dan naar de uitkomst.

Dan kiest u wat u het beste uitkomt.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het fiscale partnerschap kan voor het hele jaar.

Maar u weet toch wel dat u in het jaar, van overlijden van uw vrouw, een papieren aangifte moet doen.
Digitaal gaat namelijk niet want u kunt niet voor twee ondertekenen.
Op de papieren aangifte kunt u het vakje waar uw vrouw had moeten tekenen openlaten.
De Belastingdienst weet immers dat uw vrouw in 2012 overleden is.

Succes, poltol.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Ts hoeft GEEN papieren aangifte te doen. Men kan op het biljet aangeven of iemand is overleden met daarbij de datum.

Het kan best zijn dat de digid nog wel werkt.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Maar nog afgezien daarvan, als Ts op de computer de gegevens invult, kan hij zien wat voordeliger is en als hij dat wil overnemen op een F biljet.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zaterdag 2 mrt 2013, 23:41: @poltol

Ts hoeft GEEN papieren aangifte te doen. Men kan op het biljet aangeven of iemand is overleden met daarbij de datum.

Het kan best zijn dat de digid nog wel werkt.

@ Beste tijger1,

Helaas heb ik nu zelf deze ervaring, ook mijn vrouw is in 2012 overleden, en het moet dus wel op papier.
Ik heb een P biljet gekregen van de Belastingdienst.
Natuurlijk, en dat doe ik ook, kun je eerst op het digi biljet voorwerken/uitpuzzelen maar de aangifte moet echt op papier.

Gr, poltol.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Mijn moeder is half verleden jaar overleden en ik heb nu gewoon via internet aangifte voor haar gedaan met haar digid..

Begin verleden jaar ook voor iemand die in 2011 was overleden, voor hem samen met diens echtgenote en beide digids gebruikt.

Dus het kan blijkbaar verschillen. Volgens mij is het een F biljet.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 01:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op zondag 3 mrt 2013, 00:28:
tijger1 schreef op zaterdag 2 mrt 2013, 23:41: @poltol

Ts hoeft GEEN papieren aangifte te doen. Men kan op het biljet aangeven of iemand is overleden met daarbij de datum.

Het kan best zijn dat de digid nog wel werkt.

@ Beste tijger1,

Helaas heb ik nu zelf deze ervaring, ook mijn vrouw is in 2012 overleden, en het moet dus wel op papier.
Ik heb een P biljet gekregen van de Belastingdienst.
Natuurlijk, en dat doe ik ook, kun je eerst op het digi biljet voorwerken/uitpuzzelen maar de aangifte moet echt op papier.

Gr, poltol.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 02:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 3 mrt 2013, 00:36: @poltol

Mijn moeder is half verleden jaar overleden en ik heb nu gewoon via internet aangifte voor haar gedaan met haar digid..

Begin verleden jaar ook voor iemand die in 2011 was overleden, voor hem samen met diens echtgenote en beide digids gebruikt.

Dus het kan blijkbaar verschillen. Volgens mij is het een F biljet.

Dat het (nog) kan wil niet zeggen dat het dan dus ook goed is. Het gebruik van de digid van een persoon die overleden is kan als een "valse" digitale handtekening worden gezien.
De mogelijkheid bestaat dus dat de belastingdienst dit als belastingfraude wordt gezien.

Als invullen het gehele jaar gehuwd een gunstiger uitslag geeft dan niet het gehele jaar gehuwd door het overlijden, is invullen dat je het hele jaar gehuwd bent ook belastingfraude.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 02:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Belastingdienst is op de hoogte van het feit dat uw vrouw (zaliger) in 2012 is gestorven.

Ondertussen zult ook al het successieformulier hebben (moeten) invullen.

U kunt het beste opgeven dat u het gehele jaar als fiscaal partner van uw vrouw bent geweest. Ziet de Belastingdienst dat anders, dan komt er een ambtshalve correctie zijdens de Belastingdienst.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 02:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 3 mrt 2013, 00:36: @poltol

Mijn moeder is half verleden jaar overleden en ik heb nu gewoon via internet aangifte voor haar gedaan met haar digid..

Hoe kan iemand die overleden is nog een handtekening zetten? Versturen zal wel lukken, maar zou me zeer verbazen als dit geaccepteerd wordt.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 02:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kiezen voor fiscaal partnerschap

Kiest de fiscale partner van de overledene ervoor om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd? Dan kunnen bepaalde inkomsten en aftrekposten verdeeld worden. U kunt dan pas na afloop van het jaar aangifte doen voor de fiscale partner en de overledene. U doet dat samen met de vertegenwoordiger van de erfgenamen. In veel gevallen bent u dat zelf.

Voor de overledene gebruikt u het F-formulier, voor de fiscale partner kunt u een P-formulier aanvragen bij de BelastingTelefoon. De vertegenwoordiger van de erfgenamen moet het F-formulier ondertekenen. Als u zelf als vertegenwoordiger optreedt, ondertekent u dus het P- en het F-formulier. De fiscale partner van de overledene ondertekent ook beide formulieren.

Tip!

U kunt het aangifteprogramma wel gebruiken om vast te stellen wat de gunstigste verdeling is van de inkomsten en aftrekposten. U kunt de aangifte van de overledene alleen niet ondertekenen en verzenden.

Niet kiezen voor fiscaal partnerschap

Kiest de fiscale partner van de overledene er niet voor om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd? De fiscale partner kan dan het aangifteprogramma gebruiken. Voor de overledene gebruikt u het F-formulier. U kunt dan direct aangifte doen voor de overledene, u hoeft niet te wachten tot het jaar is afgelopen.

Bron: belastingdienst.nl

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@swat 1500

Als invullen het gehele jaar gehuwd een gunstiger uitslag geeft dan niet het gehele jaar gehuwd door het overlijden, is invullen dat je het hele jaar gehuwd bent ook belastingfraude.

Men geeft uiteraard niet door dat men het gehele jaar gehuwd was. Men kan eventueel kiezen voor het hele jaar fiscaal partner te zijn, dat is geen kwestie van fraude.

@wolfgang

Men kan zelf kiezen. Dat wordt niet ambtshalve "gecorrigeerd".

ve
door verwijderd - Mar 3, 2013 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij overlijden is de keus: wel of niet gedurende het gehele jaar fiscaal partner de keus voor JA vrijwel altijd de beste.

Digitale versturing: mijn ervaring is dat de Digid overledene werd afgesloten. Maar bij collega-invullers was dat niet altijd het geval. Deze ervaring komt overeen met de ervaring van tijger1 hierboven.

Voor 2012 is het programma ouderenbonden / vakbonden met de elektronische handtekening / verzending nog beschikbaar. Met dit programma lukt de versturing van de aangifte overledene altijd. Als er geen elektronische handtekening van de overledene beschikbaar is kan de partner / zaakgelastigde de handtekening op het formulier Opgaaf elektronische handtekening zetten met een i.o. Gedoe met F-formulier / P-formulier kan zo worden voorkomen. Zie: hier

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

[off topic - redactie]