neon
door neon May 3, 2008 om 14:43
Geldzaken & recht

Aangtekende brief

wat is nou eigenlijk de waarde van zo'n dure aangetekende brief ?

Ik vraag me al lang af wat nou eigenlijk de waarde is van een aangetekende brief.Zo'n brief is nog eens hardstikke duur om te versturen en als de ontvanger beweert dat er helemaal geen brief in zat , maar dat het gewoon een lege enveloppe was vraag ik me af wat voor waarde zo'n dure zending heeft.de ontvanger tekent volgens mij niet voor de ontvangst van de inhoud ,maar voor de ontvangst van een enveloppe al dan niet met inhoud !  TPG vaart er echter wel bij.Toch wordt ook in veel consumentenprogamma's  al gauw gezegt "stuur maar een aangetekende brief "

758 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 3, 2008 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer het ooit voor de rechter komt dan zal het tegenbewijs van aan wie zo'n brief verstuurd is slecht ge-accepteerd worden en afgedaan met smoesjes.
Met een gewone brief heeft men geen enkel bewijs dat deze door de ontvanger echt gelezen is.

Waarom denkt u dat de papierversnipperaar is uitgevonden?
Juist! Voor moeilijke klanten!

Of, zoals UPC, neemt men de Guust Flatermethode voor de postafhandeling.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 3, 2008 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij een aangetekende brief moet bij ontvangst getekend worden. die handtekening is een bewijs voor ontvangst voor de afzender. stel er komt een recht zaak van en u beweert dat er geen brief in zat dan geloven ze u echt niet en gaat u nat.

ve
door verwijderd - May 3, 2008 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou stel ik heb een probleem met bedrijf a. en ik wil dit opgelost hebben en stuur een aangetekende brief, betaal daar geld voor. bedrijf klaagt me toch aan.

Als ze dan zouden zeggen nee hoor ze heeft een lege envelop gestuurd, wie zal dat geloven?? in de rechtzaak blijft het heel goed recht op staan als bewijs.

jij kan aantonen dat je alles hebt gedaan om dingen  te regelen op te sturen voor dat iets verlopen is etc.

Vooral handig bij opzeggingen die ze beweren nooit te hebben ontvangen.

ve
door verwijderd - May 3, 2008 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie vraag! Ik ben eens even wat gaan googelen en vond o.a. het volgende:

gratis juridisch advies

ve
door verwijderd - May 3, 2008 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@chaya,

Er is voldoende jurisprudentie over dit probleem. De rechter blijkt in de praktijk de afzender gelijk te geven.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - May 3, 2008 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

:-O

Dank je read; ik moet nog een hoop leren.

ve
door verwijderd - May 4, 2008 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gewoon aangetekend verzenden van een brief, zegt niets over de ontvangst van de brief. Je kunt als afzenden alleen maar aantonen dat je de brief op een bepaalde datum verzonden hebt. Voor deze wijze van verzenden hoeft door de ontvanger niet getekend te worden.

Als je er voor kiest om "aangetekend met handtekening retour" te versturen, dan heb je ook altijd bewijs dat de brief ook ontvangen is.

Verstuur je een brief met een gewone postzegel en stelt de ontvanger nooit iets gehad te hebben, dan is het niet onmogelijk om het als verzender te bewijzen, maar wel erg lastig.

ve
door verwijderd - May 5, 2008 om 01:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat marcel zegt klopt, want ik heb zelf meegemaakt dat ik een brief voor iemand moest schrijven die de persoon in kwestie aangetekend had opgestuurd, maar de ontvanger weigerde deze te tekenen en nam het dus zo in ontvangst. Toen ik hierover mijn beklag deed op het postkantoor in die tijd, werd mij ook duidelijk gemaakt dat alleen brieven die aangetekend met onnvangstbewijs worden getekend.

ve
door verwijderd - May 5, 2008 om 02:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De schadevergoeding van een aangetekende brief is standaard op €46,00 vastgelegd. Geld of hogere geldwaarden (sieraden o.i.d.) moet apart de waarde van worden opgegeven en betaald.