jo
door johnmcdoo Jan 13, 2004 om 16:44
Geldzaken & recht

Aankoop bewijs afgeven?

Mogen winkeliers je verplichten om een origineel aankoopbewijs te geven als ze een apparaat voor reparatie opsturen? Of moeten ze genoegen nemen met een kopie?

970 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

In welk perspectief bedoeld u het originele aankoopbewijs? Na mijn weten voldoet een kopie, aangezien je een kopie niet kunt vervalsen! MVG

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met het originele aankoopbewijs bedoel ik de kassabon die ik heb gekregen bij aankoop.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak vragen winkeliers om het origineel omdat ze het apparaat niet zelf repareren maar het doorsturen naar een Reparatiebedrijf of Servicedienst of naar de Importeur. Op de origenele nota staan vaak gegevens in zacht blauw die op een kopie verloren gaan. Die gegevens kunnen wel essentieel zijn voor je recht op reparatie en/of garantie. Vaak is dat ook de enige mogelijkheid om gestolen apparatuur te achterhalen. Tegenwoordig is met een beetje scanner en kleurenprinter een prima kopie te fabriceren van elke nota of garantiebewijs. Als de handelaar een schriftelijke bevestiging geeft dat je het desbetreffende apparaat (serienummer vermelden) in reparatie hebt gegeven met het oorspronkelijke aankoopbewijs, lijkt mij daartegen geen bezwaar. Ik zou dan wel zelf een scan of fotokopie maken en bewaren!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets terug komt bij de winkelier, hetzij voor reparatie of ruilen e.d. ben je als consument verplicht de originele bon te geven. Je kan natuurlijk wel de kopie voor jezelf maken. Wat je ook kan doen is een bewijsje vragen dat je iets ter ereparatie hebt gegeven aan de winkelier. Maar een winkelier kan je dus verplichten tot het overhandigen van de originele bon.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de twee servicediensten waar ik heb gewerkt (correct en media markt) hebben wij NOOIT een orginele bon naar een importeur of servicedienst hoeven opsturen. Deze krijg je nl nooit terug. De winkelier moet van de orginele bon een kopietje draaien en die opsturen. Het orgineel moet hij gewoon terug geven aan de klant. Dat is immers het bewijs voor de klant van het bestaan van de koopovereenkomst. Er bestaat geen wettelijke verplichting om een aankoopbewijs af te geven.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor, maar laatst moest ik toch echt bij de media markt mijn originele aankoopbon achterlaten. Of het in de wet staat of niet, een winkelier zal altijd om de originele bon vragen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

De winkelier kopieert de kassabon en eventuele garantiepapieren.
Als ik mijn computer naar de dixons breng met de papieren dan kopieren ze die daar.
Stel je eens voor dat ze kwijt raken. DAAAAG GARANTIE