jo
door johnmcdoo Jan 13, 2004 om 16:44
Geldzaken & recht

Aankoop bewijs afgeven?

Mogen winkeliers je verplichten om een origineel aankoopbewijs te geven als ze een apparaat voor reparatie opsturen? Of moeten ze genoegen nemen met een kopie?

970 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

In welk perspectief bedoeld u het originele aankoopbewijs? Na mijn weten voldoet een kopie, aangezien je een kopie niet kunt vervalsen! MVG

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Met het originele aankoopbewijs bedoel ik de kassabon die ik heb gekregen bij aankoop.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Vaak vragen winkeliers om het origineel omdat ze het apparaat niet zelf repareren maar het doorsturen naar een Reparatiebedrijf of Servicedienst of naar de Importeur. Op de origenele nota staan vaak gegevens in zacht blauw die op een kopie verloren gaan. Die gegevens kunnen wel essentieel zijn voor je recht op reparatie en/of garantie. Vaak is dat ook de enige mogelijkheid om gestolen apparatuur te achterhalen. Tegenwoordig is met een beetje scanner en kleurenprinter een prima kopie te fabriceren van elke nota of garantiebewijs. Als de handelaar een schriftelijke bevestiging geeft dat je het desbetreffende apparaat (serienummer vermelden) in reparatie hebt gegeven met het oorspronkelijke aankoopbewijs, lijkt mij daartegen geen bezwaar. Ik zou dan wel zelf een scan of fotokopie maken en bewaren!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als iets terug komt bij de winkelier, hetzij voor reparatie of ruilen e.d. ben je als consument verplicht de originele bon te geven. Je kan natuurlijk wel de kopie voor jezelf maken. Wat je ook kan doen is een bewijsje vragen dat je iets ter ereparatie hebt gegeven aan de winkelier. Maar een winkelier kan je dus verplichten tot het overhandigen van de originele bon.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bij de twee servicediensten waar ik heb gewerkt (correct en media markt) hebben wij NOOIT een orginele bon naar een importeur of servicedienst hoeven opsturen. Deze krijg je nl nooit terug. De winkelier moet van de orginele bon een kopietje draaien en die opsturen. Het orgineel moet hij gewoon terug geven aan de klant. Dat is immers het bewijs voor de klant van het bestaan van de koopovereenkomst. Er bestaat geen wettelijke verplichting om een aankoopbewijs af te geven.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Sorry hoor, maar laatst moest ik toch echt bij de media markt mijn originele aankoopbon achterlaten. Of het in de wet staat of niet, een winkelier zal altijd om de originele bon vragen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De winkelier kopieert de kassabon en eventuele garantiepapieren.
Als ik mijn computer naar de dixons breng met de papieren dan kopieren ze die daar.
Stel je eens voor dat ze kwijt raken. DAAAAG GARANTIE

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer