mp
door mplucky Jan 13, 2010 om 15:09
Geldzaken & recht

Aanmaning van een andere klant

Ik krijg een aanmaning van iemand anders via de mail toegestuurd van Bol.com.

Diegene blijkt ws. een fout gemaakt te hebben in zijn mailadres maar heeft wel zijn eigen afleveradres gebruikt.
Nu krijg ik een aanmaning van een incassobureau toegestuurd, maar de gegevens van die andere persoon staan erop.
Ik heb er niets mee te maken en heb dat BOL.com gemeld. Ik heb geen goederen en geen factuur ontvangen.

Nu blijven ze volhouden dat ik aangifte moet doen bij de politie.

Ik heb er totaal niets mee te maken. Alleen mijn e-mail adres is gebruikt. Waarschijnlijk heeft die ander een punt tussen zijn voornaam en achternaam vergeten.

Moet ik nu echt aangifte doen?

1411 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt een brief schrijven naar het incassobureau dat hier sprake is van een vergissing.
U bent niet de persoon waar de aanmaning voor bedoeld is.
De gegevens op de aanmaning betreffen n.l. een ander persoon.

Ik zou een kopie van de brief sturen naar Bol.com

Mocht er een rechtszaak komen dan kan u aldaar bewijzen dat u niet die persoon bent en dan vindt de rechtszaak plaats op kosten van bol.com ( de opdrachtgever van het incassobureau)

Eventueel kunt u een kopie van een afschrift van bewijs van inschrijving op uw adres bijvoegen.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De schriftelijke aanmaningen gaan gewoon naar het adres van die persoon en ik neem aan dat als er een rechtszaak komt dat die papieren ook naar dat adres gaan.

Mijn adres is niet eens bekend want ik heb er niets mee te maken.

Het incassobureau heb ik al gemaild maar nog geen reactie terug.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou dezelfde mail terugsturen met het feit dat dit niet u betreft maar een ander en dat ze het naar het goede adres moeten sturen.

Dan heeft u u plicht gedaan en kunnen ze u niks maken.

De mail even bewaren, ook die u heeft verzonden

"Diegene blijkt ws. een fout gemaakt te hebben in zijn mailadres maar heeft wel zijn eigen afleveradres gebruikt."

Tenslotte is het toch niet uw afleveradres dat er op staat?

Laat ze aan de hand van uw bevindingen maar zelf aagifte doen, want zoals u zegt, u heeft er niks mee te maken.

Vr.gr.Elena

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bewijsrecht ligt bij BOL.com, ik zou gewoon helemaal niets doen. Je hebt het gemeld bij BOL.com. Hun probleem, incassobureau ook niet van onderste boven raken, als ze bij jou voor de deur staan, dat kunnen ze trouwens niet eens want ze hebben jou adres niet!

Succes ermee

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik doe er verder niets meer mee, ik heb al een aantal mailtjes aan Bol.com gestuurd en telkens krijg ik hetzelfde antwoord en ook nog eens van andere personen binnen Bol.
Aangifte doen anders kunnen we niets.
De politie ziet me aankomen, die nemen echt geen aangifte op!

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kunt u nu een incasso buro aan u deur krijgen, het adres waar het naar toegestuurt is daar gaan ze heen.
U adres is toch niet bekend?
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, mijn adres is niet bekend maar ik krijg wel alle e-mail van die andere persoon.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Diegene blijkt ws. een fout gemaakt te hebben in zijn mailadres maar heeft wel zijn eigen afleveradres gebruikt--

Als je bij bol.com besteld krijg je bevestigingsmail van bestelling en (eventueel later) van afgifte/verzending pakket, die zou je dan destijds ook al gehad moeten hebben, daarop staan aflevergegevens/afleveradres.

Lijkt erop dat besteller na levering zijn mailadresgegevens heeft veranderd in zijn account.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die heb ik destijds ook gehad en direct Bol.com een mail gestuurd dat de bevestiging niet voor mij bestemd was.
Ze zouden dit toen wijzigen.
Maar vervolgens kreeg ik nu dus ook de vervolg mails.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, Jij hebt het herhaaldelijk aangegeven bij Bol.com dan nu.
Als er ooit een deurwaarder komt dan komt hij in elk geval niet aan jou deur ;-)

Enige wat je nog kunt doen is nogmaals duidelijke melding van de fout maken aan zowel bol.com als aan incassoburo en vermelden dat je dit per omgaande rechtgezet wilt zien en dat hiermee dan wat jou betreft de zaak is afgedaan en je hier verder niet meer mee lastig gevallen wenst te worden.

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heb ik herhaaldelijk gedaan maar ze blijven eea. herhalen.
Ik stuur geen mailtjes meer naar Bol want ik heb het idee dat ze niet goed
lezen wat het probleem is.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij hebt je best gedaan, meer kun je niet doen, mailtjes zijn lastig maar zolang ze niets aan je deur komen melden/halen is het verder niet echt een ramp gelukkig.

Zou wel even de mailtjes met juiste afleveradres van besteller en jouw reactie/melding bewaren of printen, mocht je ze ooit nog eens nodig hebben, hoewel ik dat niet echt verwacht, maar altijd beter mee verlegen dan om verlegen met dat soort dingen.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mplucky,

Het adagium is: wie eist, bewijst!!! Het is dus belangrijk dat je de eiser geen gegevens verstrekt die ze nog niet hebben (bijvoorbeeld je adresgegevens of handtekening). Met zulke gegevens kan gemakkelijke gemanipuleerd worden, zodat het lijkt alsof je een koopovereenkomst hebt afgesloten. Maar zo slim zul je zelf ook wel zijn, neem ik aan.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aanvulling op mijn vorige bericht:

Artikel 9:7BW

art. 9, lid 1: "De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren."
art. 9, lid 2: "Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper."

art.11: "Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af.

De konklusie in jouw geval is, dat Bol.com het bovenstaande op geen enkele wijze kan bewijzen. Dus: zij moeten met bewijs komen en jij hoeft helemaal niets te bewijzen.

Nogmaals groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om die uitspraak van Bol.com moet ik eigenlijk alleen maar lachen. Het moet toch niet gekker worden in dit land. Het zal wel weer zo'n callcentrum***t geweest zijn, die er helemaal niets van snapt.

Aangifte doen bij de politie...... Tjonge, jonge. Waarvan dan; en dan nog. Denken ze bij Bol.com werkelijk dat de politie niets anders te doen heeft dan de administratie van Bol.com in orde te brengen?

Verder zijn de juiste antwoorden al gegeven. Laat u zich niet intimideren door een incassobureau. Zo'n bureau heeft GEEN enkele macht(spositie), niet anders dan een bepaalde zaak voor de rechter brengen. Maar dat kunnen u en ik ook.

Waarin een op zich goed bedrijf, toch klein in kan zijn.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo denk ik er ook over maar na zoveel mailtjes ga ik aan mezelf twijfelen ... ben ik nou gek of ....
Maar goed, ik ben benieuwd waar ze morgen weer mee komen.
Na 10 mailtjes hadden ze het doorgestuurd naar het hoofdkantoor en die kwam ook met dezelfde mededeling, aangifte doen.
Op die manier moeten er zeker nog wat agenten bij om zulke aangiftes op te nemen!

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

mplucky schreef op woensdag 13 jan 2010, 17:54: Zo denk ik er ook over maar na zoveel mailtjes ga ik aan mezelf twijfelen ... ben ik nou gek of ....
Maar goed, ik ben benieuwd waar ze morgen weer mee komen.
Na 10 mailtjes hadden ze het doorgestuurd naar het hoofdkantoor en die kwam ook met dezelfde mededeling, aangifte doen.
Op die manier moeten er zeker nog wat agenten bij om zulke aangiftes op te nemen!

U bent absoluut niet gek!!!
Bol.com blijkbaar wel.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb dit meegemaakt bij Bol.com.

Wat moet je doen:
Maar per mail met ontvangstbevestiging (dit is tegenwoordig ook rechtsgeldig)
Maak bezwaar bij het incassoburo.
Zij moeten in je bezwaar meegaan omdat ook een incassoburo naar een passende oplossing moet gaan zoeken.

Bol .com moet een onderzoek in gaan stellen.zijn ze zelfs verplicht.
Aan de hand van het ip nr is het mogelijk te achterhalen van wie de bestelling echt afkomstig was.

Als de eigenaar van de bestelling een gmail of hotmail of andere vage adressen heeft gebruikt ligt het probleem nog steeds bij Bol.
Bol hoeft n.l dit soort adressen niet te accepteren.

Als het onderzoek bezig is word de incasso procedure opgeschort.
Bol moet het resultaat van het onderzoek zowel naar jou en naar het incasso buro sturen.
In mijn geval is het goed afgelopen.

Mocht het voor jou minder goed aflopen dan moet je weer bezwaar maken tegen de procedure dit de je schriftelijk.
Dan neem je contact op met de geschillen commissie en de thuiswinkel organisatie.
Zolang deze 2 organisaties jouw klacht in behandeling hebben moet het incassoburo wachten en mag dan ook geen aanmaningen versturen.

Succes!

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

dit is niet van toepassing want de besteller is bekend.
onderzoek is totaal niet nodig, alleen ws. per abuis foutief e-mail adres gebruikt, ws. een punt vergeten ...

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

mplucky schreef op woensdag 13 jan 2010, 19:22: dit is niet van toepassing want de besteller is bekend.
onderzoek is totaal niet nodig, alleen ws. per abuis foutief e-mail adres gebruikt, ws. een punt vergeten ...

Dan heeft Bol geen poot om op te staan en moet de boel gewoon glad getrokken worden.
Anders zal ik maar toch even voor de zekerheid de geschillencommissie en de thuiswinkelorganisatie inschakelen voor advies.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat je je best al hebt gedaan, laat Bol het lekker zelf uitzoeken. Je hebt ze al duidelijk gemaakt hoe de vork in de steel zit.
Aangifte doen, tssss, hilarisch.