jv
door jvd124 Apr 25, 2016 om 23:48
Geldzaken & recht

Aannemer sluit vloerverwarming niet aan

Sinds 1 maart 2016 huur ik een appartement voor 1495 euro excl. per maand via Househunting in Den Bosch met 3 slaapkamers waarvan 2 kelders uit bouwjaar 1604. De appartementen in het gebouw waren allemaal per 1 februari 2016 opgeleverd. Beide kelders hebben vloerverwarming maar deze zijn niet aangesloten. De slangen steken uit het beton.Volgens Househunting zou dit eerst weken duren en nu ineens nog maanden omdat de aannemer aangeeft dat anders het beton zal scheuren. Nu is bij beide kelders de gehele betonvloer lichtgrijs en droog. En volgens kenners zal de betonvloer na 6 weken droog moeten zijn. De ene kelder heeft een raam en is op wat oude schimmelplekken na droog maar erg koud. We hebben zelf al een stuk bij het raam geisoleerd.De andere kelder heeft geen ramen en is binnenstads. De luchtvochtigheid in deze kelder is enorm met als gevolg overal groene nieuwe schimmelvorming. Er is een kleine luchtafzuiger maar dit is te weinig om deze droog te krijgen. Eerst had de makelaar nog aangeven spoedig met aansluiten van de vloerverwarming en nu is het ineens maanden. Het gevolg is nu dat ik beide ruimtes niet kan gebruiken. De ene kelder is te koud en de ander te vochtig en vol schimmel. Na nogmaals dit bij de makelaar van Househunting voorgelegd te hebben, mag ik nu twee electrische kachels kopen en van de huur afhalen. Nu heb ik advies ingewonnen en blijkt dat ik eerst bij de schimmelkelder een condensatiedroger bij Boels voor minimaal een week moet huren, gezien alleen verwarmen niet afdoende is. Verder gaan deze kachels veel electra kosten. Ik heb het gevoel dat ik ben misleid en kan dus niet het appartement inrichten en de ruimtes gebruiken waarvoor ik huur betaal. Nu weet ik dat er ruzie met de aannemer is en het gaat over geld. Ik heb het gevoel dat het niet aansluiten van de vloerverwarmingen daarmee te maken heeft, gezien nog een aantal andere zalen in het appartement niet goed zijn opgeleverd en afgewerkt. Graag hoor ik uw advies, vriendelijke groet, J. van Dijk

878 3 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2016 om 23:59
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ben de mening toegedaan dat de verhuurder op zijn kosten een "kanon" moet plaatsen, wat gewoon kan met een tussenmeter van het gebruik van dit apparaat. U huurt voor veel pegulanten een appartement, excl. En daar mag tegenoverstaan dat men ook naar behoren moet kunnen wonen c.q. gebruik kan worden gemaakt van gehuurde faciliteiten. Stuurt u Househunting een aangetekende brief en sommeert u hen dat ze binnen een redelijke tijd, zeg 14 dagen, een en ander op moeten lossen, omdat ze in gebreke zijn. Zelf huur verlagen zou ik niet aanraden. U mag niet de dupe worden van twee "vechtende" partijen.

marita5
door marita5 - Apr 26, 2016 om 07:13
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jvd124 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/achterstallig-onderhoud

uwjurist
door uwjurist - Apr 26, 2016 om 07:50
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Verwijder uw naam van dit openbare forum. U kunt zo iets beter niet vermelden.

Het probleem met de aannemer is niet uw probleem. U hebt alleen te maken met de verhuurder en de beheerder (is de makelaar ook beheerder? Zie uw overeenkomst).

U kunt een zogenaamde gebrekenbrief (laten) sturen, het beste per aangetekende brief, met sommatie - aan de beheerder én de verhuurder - om het gebrek alsnog binnen 30 dagen volledig te verhelpen. U kunt daarbij tevens aankondigen anders zelf een en ander te (laten) herstellen en de kosten daarvan aan verhuurder in rekening te brengen (en zo nodig te verrekenen met de huur), en/of dat u anders een bepaald percentage van de huur zult inhouden (opschorting) tot het moment dat het alsnog deugdelijk is hersteld. Wat een redelijk percentage is in dit geval, hangt af van de ernst van de situatie.

Geef daarbij ook aan dat u binnen 5 dagen een akkoord per email wil voor het huren van de condensatiedroger. En dat u binnen 8 dagen ook zo'n akkoord wil voor het via de huur verrekenen van de gebruikte elektriciteit van de kachels.

Er bestaat recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.

7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik