di
door dirkjan1961 Jan 25, 2013 om 10:57
Geldzaken & recht

ABNAMRO vraagt PINCODE

Tijdens het bellen met de ABNAMRO vraagt de computer om je pincode in te geven en vervolgens moet je de respons weergeven. Dit betekend dus dat ik aan iemand anders mijn pincode moet verstrekken.
Als ik morgen dus mijn geld kwijt ben is het dus mijn eigen schuld.
dacht van niet. heb het dus ook geweigerd

9308 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een computer.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op vrijdag 25 jan 2013, 11:09: Het is een computer.

Wie zegt dat.
En is die computer beveiligt. Het principe is dat je nooit je pincode of de respons geeft. Volgens jouw is dat 900 nummer een veilig nummer . Daar geloof ik niets van want mijn telefoonlijn is niet beveiligd als ik een 0900 nummer bel. Of wel. Of controleert de ABNAMRO de lijn vooraf of deze misschien wordt afgetapt door de politie. Want die weet dan ook meteen mijn codes.
Ik vind het heel vreemd

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me voorstellen dat dit heel verwarrend werkt. Nooit mag je je pincode afgeven, iedereen is nu aan alle kanten gewaarschuwd en nu moet het ineens wel (?), ook al is het per computer. Zelf heb ik zoiets nog nooit meegemaakt, maar zit bij ING. U bedoelt echt de pincode van je pasje?
Of gaat het om het pasnummer op je pasje?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 25 jan 2013, 11:22: Ik kan me voorstellen dat dit heel verwarrend werkt. Nooit mag je je pincode afgeven, iedereen is nu aan alle kanten gewaarschuwd en nu moet het ineens wel (?), ook al is het per computer. Zelf heb ik zoiets nog nooit meegemaakt, maar zit bij ING. U bedoelt echt de pincode van je pasje?
Of gaat het om het pasnummer op je pasje?

Nee eerst moet je je banknummer in voeren om je beter te kunnen helpen. Oke.
Dan je pas nummer, vind ik al onzin.
Vervolgens moet je indenti. gebruiken zoals normaal druk 1 dan toets je daar je pincode op in en vervolgens krijg je een respons. De respons is feitelijk een versluitieling van mijn pincode en die zou ik moeten geven.
Een maand gelden bij KASSA gebeurde dat met mensen en die kregen geen geld terug.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirkjan1961 schreef op vrijdag 25 jan 2013, 11:16:
wittechoco schreef op vrijdag 25 jan 2013, 11:09: Het is een computer.

Wie zegt dat.
En is die computer beveiligt. Het principe is dat je nooit je pincode of de respons geeft. Volgens jouw is dat 900 nummer een veilig nummer . Daar geloof ik niets van want mijn telefoonlijn is niet beveiligd als ik een 0900 nummer bel. Of wel. Of controleert de ABNAMRO de lijn vooraf of deze misschien wordt afgetapt door de politie. Want die weet dan ook meteen mijn codes.
Ik vind het heel vreemd

Jij zegt dat toch.

"Tijdens het bellen met de ABNAMRO vraagt de computer om je pincode in te geven"

Het werkt hetzelfde als internetbankieren, alleen vul je daar je pincode in op de e.dentifier. De response is geen versleuteling van je pincode, maar een extra beveiligings check.
Als jij dit een te groot risico vindt dan zal je naar een bankfiliaal moeten gaan om het daar via internet te doen.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirkjan1961 schreef op vrijdag 25 jan 2013, 11:25:
zoekster schreef op vrijdag 25 jan 2013, 11:22: Ik kan me voorstellen dat dit heel verwarrend werkt. Nooit mag je je pincode afgeven, iedereen is nu aan alle kanten gewaarschuwd en nu moet het ineens wel (?), ook al is het per computer. Zelf heb ik zoiets nog nooit meegemaakt, maar zit bij ING. U bedoelt echt de pincode van je pasje?
Of gaat het om het pasnummer op je pasje?

Nee eerst moet je je banknummer in voeren om je beter te kunnen helpen. Oke.
Dan je pas nummer, vind ik al onzin.
Vervolgens moet je indenti. gebruiken zoals normaal druk 1 dan toets je daar je pincode op in en vervolgens krijg je een respons. De respons is feitelijk een versluitieling van mijn pincode en die zou ik moeten geven.
Een maand gelden bij KASSA gebeurde dat met mensen en die kregen geen geld terug.

Wat je nu beschrijft is volgens mij wat anders dan wat je in het openingsbericht zegt. Ik begrijp nu dat je de PIN op de e.dentifier moet invoeren en dan de challenge code moet intoetsten op je telefoon. Daar is niks mis mee. De kans dat men die code kan herleiden tot jouw PIN is minimaal. Voor kwaadwillenden zijn er veel makkelijkere manier om geld te jatten.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, wellicht heeft Dirkjan een punt. Uiteindelijk staat de techniek voor niets meer. En de criminelen maken daar ook gebruik van. Huren gewoon de beste specialisten in.

Deexpert

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik bij ''mijn'' ABNAMRO telefonisch b.v.geld wil overmaken,vraagt de computer eerst mijn rekeningnummer.Daarna toets ik mijn privé-pincode in.Dat is een ander,zelf gekozen 5cijferig getal,dat dus niets te maken heeft met mijn pincode van mijn bankpas.Ik hoef dus geen bankpas-pincode te noemen en er is mij ook nooit daarnaar gevraagd.Als mij wel telefonisch om mijn bankpas-pincode zou worden gevraagd,zou ik die ook niet geven,maar naar ''mijn'' ABNAMRO-vestiging gaan om te informeren,hoe dat zit.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zit ook bij de abn amro en als ik via de telefoon mijn saldo wil horen of contact met een medewerker moet ik eerst mijn bank rekening nummer intoetsen en vervolgens mijn zgn toegangscode ,dit zijn drie cijfers en is niet de code van mijn pasje , dit is al jaren zo .

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

echt nooit maar dan ook echt nooit je pin code geven !!!!!!!!! aan niemand

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

NOOIT DOEN !!!!!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

gscager schreef op vrijdag 25 jan 2013, 13:30: ik zit ook bij de abn amro en als ik via de telefoon mijn saldo wil horen of contact met een medewerker moet ik eerst mijn bank rekening nummer intoetsen en vervolgens mijn zgn toegangscode ,dit zijn drie cijfers en is niet de code van mijn pasje , dit is al jaren zo .

Iedereen,
Het betreft niet telefonisch bankieren maar de helpdesk die ik vanmorgen heb gebeld. Gewoon een callcenterum. 0900 - 00 24
Daar is in mijn ogen niets veiligs aan.
Enkele weken geleden waren er mensen bij kassa en die hadden hun versleutelde code telefonisch doorgegeven en waren hun geld kwijt. De rabobank vond dat het eigen schuld dikke bult was.
Ik vond het zeer beangstigend

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verschil is natuurlijk wel of jij de bank belt of zij jou bellen. Als zij jou bellen dan moet je nooit en te nimmer enige code geven want het is de bank helemaal niet. Als jij hen belt, zeker als het op eigen initiatief is dan het volgens mij geen kwaad om een response code te geven. Best vreemd dat ze er om vragen, maar het is wel een manier om vast te stellen of ze wel de juiste persoon aan de lijn hebben.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees dit KLIK HIER even door (rechterkolom) onder houd uw codes altijd geheim, waar o.a. staat dat je je pincode ook niet aan medewerkers van de abn/amro moet geven. Ik zou eens aan de bank vragen (eventueel per mail) hoe dat zit met dat telefoonnummer, welke pincode ze bedoelen en eventueel hoe het beveiligd is via die lijn.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen rekening bij abnamro. Doe bewust Niet aan internet bankieren.
Wel krijg ik regelmatig mails van abnamro over mijn internet rekening aldaar.. Rara.
Wat er in staat weet ik niet, maar dat stukje tekst wat ik wel kan zien is in slecht Nederlands. Ik vermoed foute Libiers. Kanook anders zijn. Fout in ieder geval.!!!
Dergelijke mail direct dubbel verwijderen lijkt me.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie hier een partij onzin voorbij komen, niet meer normaal.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig is jouw bijdrage dan wel nuttig.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

*het is me toch niet helemaal duidelijk: moet je nu wel je pincode inspreken/intoetsen of moet je een andere code intoetsen of inspreken

*en als het een andere code is: hoe kom je dan aan die code?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik het verhaal begrijp moet TS net als bij internetbankieren een code invoeren op z'n e.dentifier en dan de responscode waarschijnlijk intoetsen.

Dus hij voert via telefoon rekeningnummer en pasnummer in, krijgt een code, voert op de e.dentifier zijn pincode en daarna de verkregen code in en toets dan de code die de e.dentifier geeft weer in via de telefoon.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op vrijdag 25 jan 2013, 20:43: Zoals ik het verhaal begrijp moet TS net als bij internetbankieren een code invoeren op z'n e.dentifier en dan de responscode waarschijnlijk intoetsen.

Dus hij voert via telefoon rekeningnummer en pasnummer in, krijgt een code, voert op de e.dentifier zijn pincode en daarna de verkregen code in en toets dan de code die de e.dentifier geeft weer in via de telefoon.

Dat is wel zeker.

Op die manier weet de computer dat jij het werkelijk bent.

Dus de bank vraagt niet om een pincode, vraagt niet om de rekening nummer.
Het is inderdaad niets anders dan een controle nummer.

Ik heb het zelf ook al eens toegepast. Vandaar dat ik het weet.

Waar nogal ophef was ontstaan bij de ABN-Amro, was dat de nieuwe e-dentifier2 via een USB-kabel op de computer kan worden aangesloten, waarna de gebruiker bijna geen codes meer in hoefde te typen. Op zich handig. Maar het bleek dat criminelen via de computer die e-dentifier2 toch kon aansturen zonder medeweten van de gebruiker, waardoor op die manier rekeningen geplunderd konden worden. Als de e-dentifier2 zonder USB-kabel gebruikt wordt, is er niets aan de hand.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat TS het nogmaals moet proberen en dan hier terugkomen om te vertellen wat er precies gevraagd werd door de computer.
Ik kan niet geloven dat er om de pincode is gevraagd.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hetzelfde als bij internetbankieren! Daar geeft (gaf) u ook bij het inloggen uw paswoord.

Voordat internetbankieren was ingeburgerd, kon middels de telefoon naar uw bank worden gebeld en daar was ook de inlogcode en het paswoord nodig. Dus niet van vandaag dit feit!

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op zaterdag 26 jan 2013, 00:32: Ik denk dat TS het nogmaals moet proberen en dan hier terugkomen om te vertellen wat er precies gevraagd werd door de computer.
Ik kan niet geloven dat er om de pincode is gevraagd.

Als de TS werkelijk de ABN-AMRO bank aan te telefoon heeft gehad, weet ik wel zeker dat er niet om de PIN-code gevraagd is.

De openingspost van de TS bevestigd dat:

dirkjan1961 schreef op vrijdag 25 jan 2013, 10:57: Tijdens het bellen met de ABNAMRO vraagt de computer om je pincode in te geven en vervolgens moet je de respons weergeven.

Er wordt dan gevraagd om de pinpas in de e-dentifier2 te stoppen, door het menu naar een specifieke onderdeel te gaan, de pincode in te toetsen en de response via de telefoon in te voeren. Men heeft dan geen persoon aan de lijn, maar een computer (precies zoals wittechoco eerder aangaf).

Het is een veiligheidscheck om ervoor te zorgen dat niemand behalve de rechtmatige pas eigenaar die handeling kan uitvoeren.

Ik heb op die manier eens een bankrekening laten blokkeren en dan verloopt dat ook via die stappen.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2013 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zaterdag 26 jan 2013, 00:44:
wimmi20 schreef op zaterdag 26 jan 2013, 00:32: Ik denk dat TS het nogmaals moet proberen en dan hier terugkomen om te vertellen wat er precies gevraagd werd door de computer.
Ik kan niet geloven dat er om de pincode is gevraagd.

Als de TS werkelijk de ABN-AMRO bank aan te telefoon heeft gehad, weet ik wel zeker dat er niet om de PIN-code gevraagd is.

De openingspost van de TS bevestigd dat:

dirkjan1961 schreef op vrijdag 25 jan 2013, 10:57: Tijdens het bellen met de ABNAMRO vraagt de computer om je pincode in te geven en vervolgens moet je de respons weergeven.

Er wordt dan gevraagd om de pinpas in de e-dentifier2 te stoppen, door het menu naar een specifieke onderdeel te gaan, de pincode in te toetsen en de response via de telefoon in te voeren. Men heeft dan geen persoon aan de lijn, maar een computer (precies zoals wittechoco eerder aangaf).

Het is een veiligheidscheck om ervoor te zorgen dat niemand behalve de rechtmatige pas eigenaar die handeling kan uitvoeren.

Ik heb op die manier eens een bankrekening laten blokkeren en dan verloopt dat ook via die stappen.

zie eerdere berichten.
Op de site en de leveringsvoorwaarde van de abnamro staat duidelijk dat je ten eerste nooit je pincode of de versleutelde code van je identifer aan een ander mag geven. En dat de bank nooit lees dit goed nooit zal vragen naar je pincode en of de versleutelde informatie.
Als iemand zegt ja maar je belt zelf met de bank dat is dus veilig dan mag de bank dus wel vragen naar je versleutelde code.
Echter voordat je gaat internet bankieren moet je zeker zijn dat je op de veilige site bent van de bank. Echter hoe kan ik dit controleren als ik aan het bellen met het callcentra. Voor mij is dit gewoon een principe zaak. De ABNamro kan gewoon omhoog en ik geef nooit mijn versleutelde code. Als ze me dan niet willen of kunnen helpen dan gewoon een andere bank

ve
door verwijderd - Jan 27, 2013 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirkjan 1961.

De bank direkteur van abnamro ( kleineletter) Zalm is een ex knecht van dirkie scheringa.

Om met Wim Kan te spreken; Zeeeeeer betrouwbare mensen.
Je geld is veiliger in een rioolput.
Groet,H.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2013 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirkjan1961 schreef op zondag 27 jan 2013, 19:00:
zie eerdere berichten.
Op de site en de leveringsvoorwaarde van de abnamro staat duidelijk dat je ten eerste nooit je pincode of de versleutelde code van je identifer aan een ander mag geven. En dat de bank nooit lees dit goed nooit zal vragen naar je pincode en of de versleutelde informatie.
Als iemand zegt ja maar je belt zelf met de bank dat is dus veilig dan mag de bank dus wel vragen naar je versleutelde code.
Echter voordat je gaat internet bankieren moet je zeker zijn dat je op de veilige site bent van de bank. Echter hoe kan ik dit controleren als ik aan het bellen met het callcentra. Voor mij is dit gewoon een principe zaak. De ABNamro kan gewoon omhoog en ik geef nooit mijn versleutelde code. Als ze me dan niet willen of kunnen helpen dan gewoon een andere bank

Weet je wat jij moet doen?

Gewoon het electronische bankieren aan de kant gooien en als je bankzaken wilt regelen, dat je dan naar de bank zelf gaat met de papieren.

Blijkbaar heb je er totaal niets van begrepen.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Tijdens het gebruiken van een ABNAMRO Pinautomaat vraagt de computer om je pincode in te geven en vervolgens moet je de response weergeven. Dit betekend dus dat ik aan iemand anders mijn pincode moet verstrekken.
Als ik morgen dus mijn geld kwijt ben is het dus mijn eigen schuld.
dacht van niet. heb het dus ook geweigerd"

Dat 1 iemand deze fout kon maken, leek mij niet gek, maar dat er vervolgens 2 pagina's lang mensen mee akkoord gaan dat je nooit je pincode moet geven aan de officiele telefoonlijn van de ABN Amro voor telefonisch bankieren gaat mij toch echt te ver.

Waarom zou je nog internetbankieren, je moet je pincode aan een apparaatje geven!
Waarom zou je nog pinnen, je moet je pincode aan een apparaatje geven!

Echt dat zoveel mensen deze fout konden maken en zich duidelijk nu veiliger voelen.

Bij telefonisch bankieren en internetbankieren loop je altijd het risico dat iemand kan meeluisteren, bij de telefoon door het signaal te onderscheppen of de telefoonlijn af te luisteren, bij internetbankieren doormiddel van malware op je computer.

Als je kan verifieren dat het telefoonnummer waar je mee belt, op de abn amro site staat vermeld als nummer voor telefonisch bankieren dan weet je dat het net zo veilig is als internetbankieren.

Stelletje fucking retards.

- TJ

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pannekoek, speciaal een account aangemaakt voor deze 'mosterd na de maaltijd'-reactie? En blijkbaar ook nog 's niet alles gelezen? Er is maar één retard hier...

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te snappen wat TJ Pannekoek bedoelt moet je waarschijnlijk dezelfde shit roken.