Wo
door Wouter Lockefeer Oct 5, 2016 om 15:31
Geldzaken & recht

Abonnement NS opzeggen: Wet van Dam

Bij de NS is het mogelijk via hun website een abonnement af te sluiten. Echter, de opzegging kan niet via de website verlopen. Dit moet via hun telefoonnummer. Over de Wet van Dam lees ik echter het volgende:

"De consument mag onder de Wet Van Dam te allen tijde opzeggen via hetzelfde kanaal als waarlangs hij het abonnement is aangegaan. Als men dus telefonisch of via een website een abonnement afsloot, moet men dit ook langs die weg kunnen aangaan."

Ik neem aan dat de laatste "aangaan" eigenlijk "stopzetten" moet zijn.

Houdt de NS zich dan nu simpelweg niet aan de wet, of zie ik iets over het hoofd? En indien dit zo is, wat is dan de volgende stap? Dien ik zoiets te melden bij een meldpunt? Ik kan natuurlijk de NS Klantenservice opbellen, maar die sturen me ongetwijfeld van het kastje naar de muur en doen er vervolgens niks aan. Mijn excuses voor het cynisme. ;)

Alvast bedankt voor alle hulp!

3607 6 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 5, 2016 om 15:40
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wouter Lockefeer ,

of zie ik iets over het hoofd?

Ja , u ziet iets over het hoofd , en nog duidelijk ook ;-))
Dat word dus de Wet van goed kijken en lezen , en niet van het kastje naar de muur . Mijn excuses voor het cynisme. ;)

Abonnement opzeggen ,

U kunt uw NS-abonnement telefonisch of online via Twitter, Facebook, Live Chat of het contactformulier opzeggen. Na de opzegging kunt u het abonnement zelf verwijderen van uw kaart. Opzegtermijnen verschillen per abonnement. De NS-Business Card kunt u alleen online opzeggen , klik op de rode regel .

http://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html.

Wo
door Wouter Lockefeer Oct 5, 2016 om 16:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hieronder op je antwoord gereageerd. Sorry, ik ben nieuw hier. ;)

marita5
door marita5 Oct 5, 2016 om 18:46
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Wouter Lockefeer , dat is niet erg , ik zie dat u al meerdere antwoorden van forumleden heeft gekregen .

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2016 om 15:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

zie ik iets over het hoofd?
Lijkt me wel. ;-)

Wo
door Wouter Lockefeer - Oct 5, 2016 om 15:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Dus de Wet van Dam gaat enkel over medium (in dit geval internet)? Want ik bedoel dat het abonnement af te sluiten is via Mijn NS (waar je al je zaken kan regelen) maar dat het opzeggen van je abonnement hier niet mogelijk is. Je kan er je abonnement aanpassen en uitbreiden, maar voor opzeggen wordt direct verwezen naar het telefoonnummer.

Twitter en Facebook, hoe leuk ook, zijn natuurlijk niet hetzelfde als via hun eigen website (Mijn NS). Live chat is al tijden "druk" waardoor er geen medewerkers beschikbaar zijn.

Samengevat:

Abonnement afsluiten kan via Mijn NS (geen wachttijd).
Abonnement opzeggen kan via telefoon, forum, Twitter, Facebook of live chat.

Moet ik uit jullie antwoorden concluderen dat dat wel toegestaan wordt door de Wet van Dam?

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2016 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt toch via het contact formulier opzeggen?

Wo
door Wouter Lockefeer Oct 5, 2016 om 16:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er lijkt geen los contactformulier te zijn. Enkel de mogelijkheden die op deze pagina staan: http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Ongeacht of er een dergelijk formulier zou zijn, is het toegestaan aan een bedrijf het abonnement via Mijn NS te laten afsluiten, maar via Mijn NS niet de mogelijkheid te bieden dit stop te zetten? Ik dacht dat dit onderdeel van de Wet van Dam als doel had om bedrijven te dwingen het stopzetten van een abonnement verplicht even gemakkelijk aan te bieden als het afsluiten. Zie ik dit verkeerd?

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2016 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zoekt spijkers op laag water.

chris74
door chris74 - Oct 5, 2016 om 16:08
564 Antwoorden / 44 Vragen

Je hebt helemaal niets te maken met die wet van dam. Dat geldt alleen maar voor abonnementen die stilzwijgend verlengt worden na een jaar.

bron  waar deze onderstaande tekst instaat.

Voor wie geldt de wet?

De Wet Van Dam geldt voor alle contracten met consumenten, behalve voor het lidmaatschap van verenigingen en voor verzekeringen. Voor kranten en tijdschriften gelden iets soepeler regels.

Alle contracten

De Wet Van Dam geldt voor alle contracten die "periodieke levering van producten of diensten" betreffen gedurende een zekere periode. Wanneer zo'n contract stilzwijgend verlengd, dan kan de consument op dat moment het contract verlengen.

Voorbeelden van contracten die onder de Wet Van Dam vallen zijn:

  • Het ontvangen van een krant of tijdschrift. De regels zijn hiervoor wel iets soepeler, zie hieronder.
  • Het lidmaatschap van de sportschool. Hoewel verenigingen uitgesloten zijn, zijn de meeste sportscholen geen vereniging maar gewoon een bedrijf. En daar ben je formeel juridisch geen "lid" van maar klant.
  • Een contract voor gas of elektriciteit.
  • Een abonnement op verzamelobjecten of producten om uit te proberen, bijvoorbeeld elke maand nieuwe mascara, nieuwe verzamelpostzegels, nieuwe onderdelen voor een bouwpakket of een nieuw modelautootje binnen een serie.
  • Een hostingcontract voor een persoonlijke website of blog.
  • Een contract voor een internetdomeinnaam.
  • Een internet- of telefonieabonnement (zie onder).
  • Een abonnement op een betaalwebsite (zoals een datingsite, een boekhoudprogramma, een filmdienst of discussieforum).

Wo
door Wouter Lockefeer Oct 5, 2016 om 16:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit betreft wel degelijk een abonnement dat onder de Wet van Dam valt, zoals de NS zelf op haar forums aangeeft. NS-abonnementen zijn voor een jaar af te sluiten waarna deze stilzwijgend worden verlengd.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Oct 5, 2016 om 16:17
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft wel te maken met de Wet van Dam, die is uitvoeriger dan hierboven wordt geciteerd.  En daarvoor geldt inderdaad dat je net zo moet kunnen opzeggen als dat je je hebt aangemeld. Maar ik zie dat je via mail contact op kunt nemen met NS. Als het alleen via facebook of twitter had gekund zou dit inderdaad onredelijk zijn, maar een gewone mail naar de klantenservice is voldoende.
klik HIER

Wo
door Wouter Lockefeer Oct 5, 2016 om 16:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord! Wie bepaalt eigenlijk wat er redelijk of onredelijk is? Ik snap dat er grijze gebieden zijn. Echter het feit dat een abonnement met een druk op de knop af te sluiten is, maar niet met een druk op de knop stop te zetten is, duidt toch wel op een poging van NS om klanten een persoonlijk contact af te dwingen, zodat zij nog een poging kunnen doen hun klant te behouden. Men had op Mijn NS simpel een optie kunnen toevoegen om een product stop te zetten, maar kiest er bewust voor de klant te dwingen contact op te nemen met de klantenservice.

Voor mij is het natuurlijk een kleine moeite om te bellen, dus dat ga ik ook zeker doen. Ik ben echter wel benieuwd wat er nu wettelijk toegestaan is en wat niet. Hier wordt toch wel degelijk bewust een belemmering opgelegd aan de klant bij het opzeggen van een abonnement, die niet aanwezig is bij het afsluiten. Is dat niet de essentie van dat deel van de Wet van Dam?

zoekster1
door zoekster1 Oct 5, 2016 om 16:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De bedoeling van de Wet van Dam is dat er geen onnodige opstakels worden opgeworpen, zoals het schrijven van een aangetekende brief, wat best wel kostbaar is. Lekker even bellen om de consument klant te maken en dan moeilijk doen over het opzeggen. Maar u heeft zich per mail aangemeld, neem ik aan, toch ook geen druk op de knop, je moet al je gegevens invullen, en dan per contactformulier afmelden, dat is naar mijn mening niet onoverkomelijk en veel ingewikkelder. Maar mocht het u toch dwars zitten, dan kunt u altijd nog een vraag indienen bij de ACM (autoriteit consument en markt). Dat kan via consuwijzer.nl.   Google er maar even op. Het zou naar mijn mening wel chiquer zijn als het ook via Mijn NS zou kunnen. Maar dan heb je misschien weer mensen die dat juist een gedoe vinden. Succes verder met de opzegging.

tijger1
door tijger1 Oct 5, 2016 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wouter. U had in die tijd al 10 keer kunnen opzeggen bij NS.

zoekster1
door zoekster1 Oct 5, 2016 om 17:14
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is natuurlijk lastig als je in je stelling beweert: "Echter, de opzegging kan niet via de website verlopen. Dit moet via hun telefoonnummer." En het blijkt later niet waar te zijn. Voor de vorm nog maar even doortetteren ;-)