ri
door rijnvaart010 Apr 23, 2012 om 21:29
Geldzaken & recht

Acceptgiro

Mag een bedrijf administratiekosten vragen omdat ik niet automatisch maar altijd met een acceptgiro betaal. Ik kreeg onlangs de mededeling dat ik automatisch moest gaan betalen en als ik dat niet wil dan gaan wij administratiekosten berekenen, mag dat

2750 17 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Apr 23, 2012 om 21:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, helaas dat mag. KPN haalde indertijd dat grapje uit met al haar vaste telefonie klanten, per acceptgiro 5 euro. Mijn reden om daar toen te vertrekken.

Het is wel zo dat als u het niet eens bent met een automatische afschrijving dat u het kan laten storneren. Dat wil zeggen het bedrag teruglaten storten op uw rekening. Het is dus niet zo dat u bij automatische afschrijving de controle kwijt bent over uw betalingen aan het bedrijf.

edrick3
door edrick3 - Apr 23, 2012 om 21:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rotterdamadm,

Helaas, ja.
Typ acceptgiro in het zoekveld en je vindt meer vragen en antwoorden.

Kijk bv. eens hier.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2012 om 23:31
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Er mogen geen extra kosten meer mogen berekend voor acceptgirokaarten als automatische incasso door u niet kan/wil worden aangenomen. U moet dan wel met een geldige reden komen. Zie de uitspraak van de rechter van 7 september 2011.
www.platformelfa.nl/824/kantonrechter-geen-extra-kosten-

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2012 om 23:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

lees: er mogen geen extra kosten berekend worden, sorry voor rare zinsopbouw...

su
door susannef - Apr 24, 2012 om 00:50
303 Antwoorden / 9 Vragen

Bedrijven zat die daar wel een 'oplossing' voor hebben; wijken de tarieven bij betaling per acceptgiro gewoon af.
Zelfde idee als dat er discussie is over het feit dat bij boetes via het CJIB 6 euro administratiekosten wordt berekend. Mag dit straks mogelijk niet meer, dan kan je er donder opzeggen dat de boetes omhoog gaan.

ikbenik
door ikbenik - Apr 24, 2012 om 01:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Wat is nu het verschil tussen een factuur en een acceptgiro sturen?

fe
door festinger - Apr 24, 2012 om 02:26
410 Antwoorden / 18 Vragen

Ja dat mag.Sinds banken kosten gingen berekenen voor hun betaaldiensten.En dat is goed bevonden mag ook ieder bedrijf dit doen.

cy
door cywol - Apr 24, 2012 om 07:27
34 Antwoorden / 3 Vragen

Valt nog wel mee hoor die bedragen, Webstijl vraagt maar liefst € 17,85 voor niet automatisch betalen, dit op op factuur van € 89,25.

stofzuigers
door stofzuigers - Apr 24, 2012 om 07:55
75 Antwoorden / 14 Vragen

Jah, dat mag, omdat met een acceptgiro meer handelingen, en meer mankracht bij komt kijken. Het bank personeel moet ook betaald worden.

ri
door rijnvaart010 - Apr 24, 2012 om 08:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben genoeg geinformeerd en dank alle reacties van mensen die de moeite namen te reageren

jo
door jorisw - Apr 24, 2012 om 08:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ikbenik schreef op dinsdag 24 apr 2012, 01:37]Wat is nu het verschil tussen een factuur en een acceptgiro sturen?

Tegenwoordig niet zoveel meer, want of je nu een factuurnummer of een acceptgironummer bij internetbankieren moeten invullen maakt niet zoveel uit. Vroeger toen alles nog met de stoomtrein ging was een acceptgiro een stuk makkelijker. Alleen maar ondertekenen en je kon de betaling verrichten.

cy
door cywol - Apr 24, 2012 om 09:16
34 Antwoorden / 3 Vragen

Nou de automatische incasso is alleen voor de bedrijven gemakkelijk omdat ze op het door hen gewenste moment het geld van jouw rekening halen, het is onzin dat een gewone betaling meer tijd kost, de goede boekhoudpakketten lezen de omschrijving zelf en boeken die automatisch af, alleen als iets heel slecht omschreven is moeten ze handmatig een correctie doen. Maar dat moeten ze ook als een incasso geweigerd wordt door saldo tekort of iets anders (ING storing).

ikbenik
door ikbenik - Apr 24, 2012 om 09:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jorisw schreef op dinsdag 24 apr 2012, 08:51][quote=ikbenik schreef op dinsdag 24 apr 2012, 01:37]Wat is nu het verschil tussen een factuur en een acceptgiro sturen?

Tegenwoordig niet zoveel meer, want of je nu een factuurnummer of een acceptgironummer bij internetbankieren moeten invullen maakt niet zoveel uit. Vroeger toen alles nog met de stoomtrein ging was een acceptgiro een stuk makkelijker. Alleen maar ondertekenen en je kon de betaling verrichten.

Dat is ook de reden waarom dat ik het vraag.
Het lijkt misschien een zeer domme vraag van mij, maar dat is het niet.

Want waarom moet ik voor de acceptgiro een bepaald bedrag meer betalen dan voor een factuur, terwijl de handelingen bij internet bankieren exact hetzelfde zijn?

gallito
door gallito - Apr 24, 2012 om 11:20
479 Antwoorden / 66 Vragen

Er is een tijd geweest dat bedrijven een cadeautje gaven als je overstapte naar automatisch betalen, haha.

Wel jammer dat nog niet elk bedrijf ook de mogelijkheid biedt om per internet te kunnen betalen.

Laatst was er ook nog een reclame op tv om je rekening nog via de ouderwetse betaalkaart te betalen. Rekenen de bedrijven daar dan ook extra voor?

tenormin
door tenormin - Apr 24, 2012 om 11:55
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@gallito, dat was een reclame van de ING waarin ouderen hun acceptgiro of overschrijfkaart nog gewoon kunnen blijven gebruiken. Als ik b.v. bij Wehkamp bestelde zit daar, als je ervoor kiest, gewoon een acceptgirokaart bij. Vóór 7 september 2011 vroeg men een toeslag van €1,25 maar dit mag nu niet meer (uitspraak Rechtbank Haarlem september 2011, zoals ik reeds schreef). Sindsdien is de acceptgirokaart weer "gratis".

Cookies
door Cookies - Apr 24, 2012 om 12:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 24 apr 2012, 11:55]Als ik b.v. bij Wehkamp bestelde zit daar, als je ervoor kiest, gewoon een acceptgirokaart bij. Vóór 7 september 2011 vroeg men een toeslag van €1,25 maar dit mag nu niet meer (uitspraak Rechtbank Haarlem september 2011, zoals ik reeds schreef). Sindsdien is de acceptgirokaart weer "gratis".

Ten 1e is de uitspraak van sept. 2009, niet van 2011. Ten 2e: staat ook in de uitspraak: sterkt de Consumentenbond in zijn standpunt dat bedrijven pas kosten voor een acceptgiro in rekening mogen brengen als er naast de automatische incasso op grote schaal goede en gratis alternatieve betaalmethodes zoals de digitale nota worden aangeboden.

Bij Wehkamp kun je ook (gratis) via Ideal betalen, dus mogen zij acceptgirokosten in rekening brengen! Dat Wehkamp het niet meer doet, is een eigen vrije keuze geweest.

to
door tovileon - May 4, 2012 om 10:59
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik het destijds gevraagd naar de uitspraak in Den Haag in juni/juli 2010 bij KPN gevraagd, wat kreeg ik? Een uitdraai met regels van KPN, dus niet de uitspraak.
Hierbij werd ook beweerd dat Opta toestemming heeft gegeven, dus NIET!!!!!
Alleen maar ergenis toen, dus overgestapt.

Volgens mij zijn diverse bedrijven als KPN, Vitens, Ziggo, CNV en vele andere creatief aan het boekhouden met goedkeuring van de Overheid/gemeentes