ma
door marjans Sep 25, 2007 om 00:54
Geldzaken & recht

Actie ondernemen tegen incassokosten

Dit is hier al vaker aan de orde geweest, ik weet het, toch mijn vraag.

Op een achterstand bij BrabantWater van 101 euro wordt er van mij verwacht dat ik hierover 58,94 euro incassokosten betaal!!
Nu heb ik de achterstand betaald zonder de incassokosten. Vandaag wederom een bericht dat als ik die kosten niet binnen vijf dagen betaal er overgegaan wordt tot afsluiting. Natuurlijk wil ik dat voorkomen alleen kan ik niets ondernemen om de incassokosten aan te vechten omdat ik dan word afgesloten.

In mijn ogen is dit te zot voor woorden: het incassobedrag staat niet in verhouding tot de achterstand. Nu weet ik dat over het algemeen uitgegaan wordt van 15% incassokosten op het verschuldigde bedrag.

Wie heeft advies??

Alvast bedankt.
Marjan

268 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 06:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marjan.

15% ex BTW is een (niet verplichtte) richtlijn. Aangezien de werkzaamheden voor een incasso van 100 en van 100.000 euro min of meer gelijk zijn is er ook een minimum prijs. Die kan van bureau tot bureau wat verschillen.

Omdat het hier om een relatief klein bedrag gaat zijn de kosten in verhouding hoog. Helaas...het zal betalen worden.

Groeten Harrie

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon betalen inclusief de incassokosten. U heeft het bewust zover laten gaan. Die ong 55 euro is niet van een keer anmanen maar van twee keer zo ik uit uw vraag opmaak.

Mijn mening niet vragen om een oplossing van hoe kom ik er vanaf maar gewoon ik ben nalatig geweest en betaal mijn schuld want dat is het gewoon. Het incassobureau moet twee keer u iets vragen en daar moet u de rekening voor betalen.

Ik snap gewoon niet dat u het zover heeft laten komen omdat het bedrag relatief klein is wat u orgineel moest betalen.

Als u de incassokosten gewoon betaalt had en achteraf ging protesteren zou ik er anders tegenaan kijken om iets terug te gaan halen maar dat is zowiezo geen haalbare kaart

labswans

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marjan,

Omdat het incassobureau al is ingeschakeld door BrabantWater, ben je de hoofdsom (101 euro) èn de incassokosten (58,94 euro) verschuldigd. Dat laatste bedrag lijkt hoog, maar is dat niet. 90% van de incassobureau's gaan helemaal niet uit van maar 15% van de hoofdsom maar brengen een veel hoger percentage in rekening. Zij zijn namelijk helemaal vrij om die kosten zelf te bepalen. Alleen de incassobureau's die lid zijn van het NVIO zijn verplicht om de kantonrechtersformule te gebruiken en dan waren in jouw geval de kosten 36 euro geweest. Bovendien moet je beseffen dat als je wèl de hoofdsom betaalt, de kosten eerst van die betaalde hoofdsom afgaan zodat je weer met een nieuwe hoofdsom blijft zitten (101,- min 58,94) en dat is dus € 42,06. Je bent dus nu nog een bedrag van 48,06 euro verschuldigd aan BrabantWater. En dit is dus de reden waarom zij dreigen met afsluiting. Mijn advies is dus: betaal die overgebleven hoofdsom zo snel mogelijk. Doe je dat niet dan blijf je in een cirkeltje ronddraaien en krijg je weer te maken met nieuwe incassokosten bovenop de incassokosten die al in rekening zijn gebracht.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

en nog erger, aanvullend: als u niet betaalt zult u worden geconfronteerd met niet alleen afsluiting maar ook een dagvaarding voor een invorderingsprocedure. Ook die kosten zijn dan voor u en dat zal dan in verhouding heel hoog oplopen.