ma
door marjans Mar 24, 2004 om 23:16
Geldzaken & recht

Advocatentarief

Mijn zoon van 16 heeft een vader, op zich geen bijzonder gegeven. Pas na 14 jaar heeft zijn vader hem kunnen en willen erkennen. Wij gedrieen naar het stadhuis, alles pais en vree, formuliertje ingevuld en dan komt de ambtenaar tot de conclusie dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt. Mijn ex is nl. in deze periode getrouwd zodat het door een rechter bepaald moet worden. Met als gevolg advocaten, langdurige en zinloze procedures. Uiteindelijk kom je voor 2 rechters die er binnen twee minuten uit zijn dat dit een eenvoudige zaak is: toegewezen en zonder koffie konden we weer naar huis. Mijn vraag is deze: de vader en ik hadden dezelfde advocaat. Dit was in eerste instantie de advocaat van de vader en mij werd verteld dat ik ook een advocaat nodig zou hebben. Oke, zal dan wel, denk ik en om het allemaal gemakkelijker te maken raadt mijn ex me aan dezelfde te nemen. Mondeling zeg ik hem toe daarmee akkoord te gaan. Verder gebeurt er niks, krijg een brief met algemeenheden, nog een brief, een enkel telefoontje en verder heb ik de advocaat nooit gezien. Totdat ik me begon af te vragen of dit niet een rare situatie was. In de eerste plaats wordt deze advocaat dus door twee personen betaald voor dezelfde zaak. Ten tweede heb ik niks 'officieels' met hem afgesproken, laat staan ondertekend. Daarnaast kreeg ik een nota die betrekking had of griffierkosten terwijl ik een bewijs van onvermogen heb dat bepaald dat mijn eigen bijdrage slechts 65 euro zou zijn. Mailtjes die ik gestuurd heb, zijn tot op heden niet beantwoord. Wat kan ik hier mee want jullie zullen wel begrijpen dat ik niet zomaar iets tegen een advocaat ga beginnen. Dus mijn vraag: klopt deze gang van zaken.
Groet, Marjan

591 1 Rapporteer

ta
door tamej00 - Apr 16, 2004 om 13:06
15 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent verplicht voor dit soort zaken een advocaat in te schakelen, dat is nu eenmaal zo en daar doe je niets aan.
Op zich kan het gunstig zijn dat jullie samen één advocaat hadden.
Je bent dan in het tarief goedkoper, hij hoeft nl. bijvoorbeeld bij het verdiepen in de zaak maar één keer tijd te berekenen, naar verwachting zal hij dat delen.Terwijl een andere advocaat je toch de normale tijd in rekening zou brengen.
Met de verklaring van onvermogen heb je recht op rechtshulp waarbij voor jouw een eigen bijdrage is vastgesteld.
Het griffie recht weet ik niet voor 100% zeker, maar volgens mij valt dat niet onder je verklaring van onvermogen die geldt alleen voor je rechtshulp. Zeker weet ik dat niet ik geef je het advies om dit even na te vragen bij de rechtswinkel.
Ik zou je het advies willen geven om niet tegen de advocaat in te gaan.
Advocaten doen alles volgens de wet, en zullen je zeker niet belazeren.
Ze brengen die kosten in rekening die ze ook in rekening mogen brengen.
Maar steek anders je licht op bij de rechtswinkel.