sp
door spijtebijt Feb 17, 2014 om 09:13
Geldzaken & recht

AEGON wijzigt eenzijdig voorwaarden afkopen Vermogensplan

Ik wil mijn Vermogensplan bij AEGON afkopen. Daarbij wacht ik op een goed moment, want de koersen zijn het laatste halfjaar flink gestegen.
Ik heb al enkele keren een afkoopvoorstel aangevraagd. Die kreeg ik telkens keurig, binnen een paar weken. In deze voorstellen stond dat de waarde geldt van de eerste van de maand. Verder stond erin dat het voorstel tot 30 dagen na dagtekening geldig was.
Nu heeft AEGON dit plotsklaps veranderd (zo lijkt het): er staat geen datum meer in de brief en ook geen termijn tot wanneer het voorstel geldig is.
Kan dit zomaar? Het lijkt erop dat AEGON tijdens het spel onaangekondigd de regels verandert.
Ik ben het hier niet mee eens. Wat kan ik doen?

3143 32 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Contact opnemen met Aegon en vragen tot hoe lang het aanbod geldt. Schriftelijke bevestiging vragen.

sp
door spijtebijt - Feb 17, 2014 om 10:35
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 17 feb 2014, 10:24]Contact opnemen met Aegon en vragen tot hoe lang het aanbod geldt. Schriftelijke bevestiging vragen.

Bedankt voor de tip. Heb ik gedaan. Nu maar hopen dat ik een fatsoenlijk antwoord krijg...
Blijft toch vreemd dat AEGON ineens de regels verandert...

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien zie zij in uw dossier dat u dat al diverse malen hebt gevraagd, maar toch geen volgende stappen zet.

Let u wel op eventuele fiscale consequenties van afkopen?

ge
door gerboe - Feb 17, 2014 om 11:55
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is heel goed nieuws. U kunt nu na ontvangst van uw afkoopbrief onbeperkt afwachten of de koersen nog verder gaan stijgen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op maandag 17 feb 2014, 11:55]Dat is heel goed nieuws. U kunt nu na ontvangst van uw afkoopbrief onbeperkt afwachten of de koersen nog verder gaan stijgen.

Dat dacht u toch niet echt?;-)

ge
door gerboe - Feb 17, 2014 om 12:27
806 Antwoorden / 0 Vragen

Was inderdaad een beetje ironisch bedoeld ;)

ge
door gerboe - Feb 17, 2014 om 12:43
806 Antwoorden / 0 Vragen

@spijtebijt: u zou inderdaad eens kunnen bellen met Aegon. Weet u zeker dat de twee voorwaarden er niet meer in staan? Vermoedelijk op pagina 3. Hebt u al een account om in te loggen op uw polis bij Aegon? Daarmee kunt u de waarde van uw polis permanent volgen. Dan hoeft u niet steeds een afkoopvoorstel aan te vragen maar kunt u toehappen op het moment dat de waarde u aanstaat.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerboe schreef op maandag 17 feb 2014, 12:27]Was inderdaad een beetje ironisch bedoeld ;)

Zou trouwens juist ongunstig zijn, als er nu een bedrag staat en de koersen stijgen.;-)

ge
door gerboe - Feb 17, 2014 om 13:38
806 Antwoorden / 0 Vragen

ja maar dan kun je weer een nieuw afkoopvoorstel aanvragen etc. etc. ;)

aegon
door aegon - Feb 20, 2014 om 11:40
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste spijtebijt,

Ik begrijp dat er wat verwarring is ontstaan over de brief die je van ons hebt gekregen. Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten waar je aan toe bent.

De brieven met afkoopwaarde hebben inderdaad een iets ander karakter gekregen. Dit heeft te maken met het feit dat we intern zijn overgestapt op een ander (beheer)systeem. De voorwaarden voor afkoop zijn echter onveranderd. Het voorstel heeft nog steeds een geldigheidsduur van 30 dagen, en bij de afkoopwaarde gaan we nog steeds uit van de eerste van de maand. Regels/voorwaarden zijn dus niet gewijzigd.

Ik hoop dat ik op deze manier wat meer opheldering heb kunnen geven. Mocht je nog vragen of onduidelijkheden hebben, laat het vooral even weten!

Vriendelijke groet,
Robert
Aegon Webcare

sp
door spijtebijt - Feb 20, 2014 om 19:43
8 Antwoorden / 1 Vragen

Is deze reactie rechtsgeldig? Ik heb AEGON gevraagd om mij schriftelijk een nieuw voorstel te sturen met daarin de juiste voorwaarden.
Ik snap ook niet dat de persoon die ik aan de telefoon kreeg, niet wist wat de voorwaarden moesten zijn.
Kortom, ik vertrouw dit niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2014 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan stuurt u Aegon toch een brief met een verwijzing naar dit forum en dan vraagt u hen schriftelijk te bevestigen wat die medewerker hier beweert.

aegon
door aegon - Feb 20, 2014 om 20:03
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste spijtebijt,

Als eerste kan ik je zeggen dat onze reacties serieus zijn. Wij zijn met ons Webcare team actief op fora als deze om klanten ook online te kunnen helpen.

Wat mijn collega zegt klopt, de regels/voorwaarden zijn niet gewijzigd. Het afkoopvoorstel heeft nog steeds een geldigheidsduur van 30 dagen. Alleen het karakter van de brief is gewijzigd.

Als je wilt kan ik voor je uitzoeken hoe het zit met je verzoek voor een nieuw voorstel. Ik kan je ook even bellen als je dat prettig vind. Als je dit graag wilt kun je je gegevens per e-mail sturen aan webcare@aegon.nl.

Vriendelijke groet,
Boukje
Aegon Webcare

sp
door spijtebijt - Feb 28, 2014 om 12:20
8 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry AEGON Webcare, maar ik heb vandaag een nieuwe brief gekregen van AEGON toch echt iets anders staat dan hetgeen u hier beweert.

Citaat uit de brief: 'Wij wijzen u erop dat de opgegeven opnamewaarde ondervoorbehoud is. De definitieve opnamewaarde is afhankelijk van de belegde waarde die geldt op de datum van ontvangst van alle stukken door AEGON.'

Dit klopt dus niet! De afspraak is dat ik de waarde krijg die geldt op de eerste van de maand waarin het Vermogensplan wordt opgezegd. En dit aanbod blijft 30 dagen geldig. Ook dat staat dus niet in de brief.

Webcare Team: u kunt wel beweren dat het anders is, maar in de brief staat het zwart op wit.

Kortom, Aegon houdt zich niet aan zijn eigen regels. het excuus hiervoor dat AEGON een nieuw systeem heeft ingevoegd en dat daardoor het niet langer mogelijk is om de juiste informatie in brieven te zetten? Laat me niet lachen!

=aegon schreef op donderdag 20 feb 2014, 11:40: Beste spijtebijt,

Ik begrijp dat er wat verwarring is ontstaan over de brief die je van ons hebt gekregen. Ik kan me voorstellen dat je graag wilt weten waar je aan toe bent.

De brieven met afkoopwaarde hebben inderdaad een iets ander karakter gekregen. Dit heeft te maken met het feit dat we intern zijn overgestapt op een ander (beheer)systeem. De voorwaarden voor afkoop zijn echter onveranderd. Het voorstel heeft nog steeds een geldigheidsduur van 30 dagen, en bij de afkoopwaarde gaan we nog steeds uit van de eerste van de maand. Regels/voorwaarden zijn dus niet gewijzigd.

Ik hoop dat ik op deze manier wat meer opheldering heb kunnen geven. Mocht je nog vragen of onduidelijkheden hebben, laat het vooral even weten!

Vriendelijke groet,
Robert
Aegon Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan ligt de bal nu weer bij het web care team.

aegon
door aegon - Feb 28, 2014 om 13:54
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste spijtebijt,

Als ik zo de posts en je quote uit de brief teruglees snap ik de verwarring. Ik wil je hierbij graag wat verduidelijking proberen te geven.

Het volgende geldt met betrekking tot de afkoopwaarde:
- Wij vragen je binnen 30 dagen reactie op de brief te geven, binnen deze periode is afkopen mogelijk;
- Voor de afkoopwaarde houden wij de waarde op de eerste van de maand waarin de stukken binnen komen aan.

Als je dus de polis wilt afkopen tegen de waarde die in de brief staat vermeld, moet je zorgen dat de documenten vóór het eind van de maand bij ons binnen zijn.

Ik hoop dat het hele verhaal zo wat duidelijker is. Anders horen we het graag!

Met vriendelijke groet,
Arvid
Aegon Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aegon

Maar zo staat het dus niet in de brief.

aegon
door aegon - Feb 28, 2014 om 15:56
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste spijtebijt,

Ik heb nog een keer nagezocht wat precies de voorwaarden zijn omtrent de afkoop. Ik heb hierbij ontdekt dat ik helaas onjuiste informatie heb gegeven in mijn vorige post. Daarnaast is de brief die je hebt ontvangen een verouderde brief. Er zijn dus twee dingen misgegaan en hiervoor bied ik je graag mijn excuus aan.

De afkoopwaarde is één maand geldig na de dagtekening van je afkoopbrief. Als je deze dus binnen een maand ondertekend terugstuurt, kun je de polis afkopen tegen die waarde.

Ik wil graag zorgen dat je alsnog een juiste brief ontvangt. Hiervoor wil ik je vragen je gegevens (inclusief polisnummer) naar webcare@aegon.nl te sturen. Ik zorg dan dat je de brief zo snel mogelijk ontvangt.

Met vriendelijke groet,
Arvid
Aegon Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aegon

Hoe is het mogelijk, zulke onkunde.

sp
door spijtebijt - Feb 28, 2014 om 19:15
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 feb 2014, 16:13]@aegon

Hoe is het mogelijk, zulke onkunde.

Inderdaad, ik snap dat mensen fouten maken (doe ik zelf ook regelmatig), maar als ik dan expliciet vraag naar om een nieuwe brief met de juiste informatie en ik krijg dan weer een foute brief... En dat hier op dit forum van Kassa ook nog eens de verkeerde informatie wordt gegeven... Dat is echt niet goed. Het gaat wel even om mijn geld en niet over een paar aardappelen of zo.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@spijtebijt

Zorg dat u de juiste informatie zwart op wit op papier krijgt in een beschrijving waar geen speld tussen te krijgen is, want blijkbaar weten ze bij Aegon zelf niet hoe het in elkaar zit.

aegon
door aegon - Feb 28, 2014 om 20:42
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste spijtebijt,

Ik kan je reactie, gezien de situatie, erg goed begrijpen. Verschillende beschrijvingen van een afkoopproces vanuit één bedrijf is verwarrend en zou niet moeten gebeuren. Ik wil je hiervoor nogmaals onze excuses aanbieden. Graag zou ik de gehele situatie telefonisch met je willen doorlopen om ervoor te zorgen dat er geen onduidelijkheden meer bij je zijn. Zou je alsnog je gegevens, samen met je telefoonnummer naar webcare@aegon.nl willen sturen? Dan ga ik het gesprek graag met je aan!

Met vriendelijke groet,
Mirte
Aegon Webcare

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 21:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@spijtebijt

Maar laat de afspraken die in dat gesprek gemaakt worden de de toezeggingen wel schriftelijk bevestigen, want u ziet wel. Zelfs als ze alle tijd hebben, worden er verkeerde en verschillende antwoorden gegeven en na een telefoongesprek kan er van alles beweerd worden.

aegon
door aegon - Mar 11, 2014 om 15:43
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Spijtebijt,

In ons vorige bericht hebben wij aangegeven dat wij je graag willen bellen. Hierop hebben wij tot op heden geen reactie ontvangen. Ben je nu voldoende geïnformeerd? Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,
Dete
Aegon Webcare

sp
door spijtebijt - Mar 14, 2014 om 14:07
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aegon schreef op dinsdag 11 mrt 2014, 15:43]Beste Spijtebijt,

In ons vorige bericht hebben wij aangegeven dat wij je graag willen bellen. Hierop hebben wij tot op heden geen reactie ontvangen. Ben je nu voldoende geïnformeerd? Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,
Dete
Aegon Webcare

Ben ik voldoende geïnformeerd? Nee. Ik heb een heel duidelijke vraag. Ik heb een nieuwe brief gekregen met precies dezelfde foutieve informatie. Ik heb hier een vraag gesteld en twee verschillende antwoorden gekregen. Nee, ik ben dus niet voldoende geïnformeerd.
En ik heb er weinig vertrouwen in dat jij als Webcare team mij een brief kan sturen met dezelfde (ongewijzigde) voorwaarden. Daarom heb ik ook nog niet gereageerd, want ik heb nog meer te doen.
Deze gang van zaken geeft echter wel te denken. Een bank moet consequent dezelfde voorwaarden blijven hanteren om het vertrouwen niet te verliezen. En eenzijdig voorwaarden wijzigen, leidt echt niet tot een betere relatie.

ge
door gerboe - Mar 15, 2014 om 15:34
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het webcare team wil u helpen maar u reageert niet. Want 'u hebt nog meer te doen'. Dan houdt het op denk ik.
Aegon heeft niet eenzijdig de voorwaarden gewijzigd. Wel is er sprake van slordigheid bij Aegon.
Knullig maar dat kan gebeuren. Het is niet minder maar zeker ook niet meer dan dat.
Loslaten...

sp
door spijtebijt - Mar 17, 2014 om 13:38
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerboe schreef op zaterdag 15 mrt 2014, 15:34]Het webcare team wil u helpen maar u reageert niet. Want 'u hebt nog meer te doen'. Dan houdt het op denk ik.
Aegon heeft niet eenzijdig de voorwaarden gewijzigd. Wel is er sprake van slordigheid bij Aegon.
Knullig maar dat kan gebeuren. Het is niet minder maar zeker ook niet meer dan dat.
Loslaten...

Jouw suggestie dat er slechts sprake is van slordigheid, is voorbarig en onterecht. Aegon heeft mij twee keer een brief gestuurd waarin andere voorwaarden voor afkoop stonden. Navraag leverde dus geen verbetering op. En hier op het forum heeft Aegon ook in eerste instantie verkeerde informatie verstrekt. Dus ik ben er niet gerust op.
Maar goed, ik zal Aegon een mail sturen. En ik houd je op de hoogte.

sp
door spijtebijt - Mar 17, 2014 om 13:39
8 Antwoorden / 1 Vragen

Webcare van Aegon gemaild.

aegon
door aegon - Mar 19, 2014 om 13:30
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Spijtebijt,

Mijn collega heeft je vanochtend via e-mail een nieuwe brief gestuurd met de juiste informatie. Ik hoop dat de situatie hiermee duidelijker wordt. In de brief staan de contactgegevens van mijn collega, mocht je meer vragen hebben.

Met vriendelijke groet,
Arvid
Aegon Webcare

sp
door spijtebijt - Mar 19, 2014 om 13:40
8 Antwoorden / 1 Vragen

Vanochtend heb ik een mail ontvangen met daarin eindelijk de gevraagde brief met de juiste informatie over het afkopen van mijn Vermogensplan.
Goed geregeld Aegon Webcare! Dankjewel. Hier ben ik blij mee. Keep up the good work.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2014 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, bedankt voor het terugmelden.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2014 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De web care afdeling heeft nog veel meer te doen, als je dit artikel leest.

Klik hier