door witteroos Nov 22, 2008 om 14:18
Geldzaken & recht

Afkopen pensioen na scheiding

Mijn ex-man wil het gedeelte pensioen waar ik nog recht op heb afkopen.
Het zou gaan om 300 euro per maand ouderdomspensioen en 8000 euro per jaar nabestaandenpensioen.
Mijn ex-man is 57 jaar, ik ben 54 jaar.
Wat is wijs en wat zou eventueel een redelijke afkoopsom zijn?
Waar moet/mag ik rekening mee houden?
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik hiermee om moet gaan...

11111 6 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 22, 2008 om 15:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag witteroos:

Wat is de bedoeling: Wil hij uw pensioenrechten van u afkopen zodat hij het hele pensioen incl. nabestaandenpensioen overhoud, of wil hij deze van het pensioenfonds afkopen?

Bij afkoop van het pensioenfonds wordt gauw met een rente/rendementderving van 10 % gerekend. Dus dat bent u of is hij kwijt aan het pensioenfonds.

Verder heeft u recht op de helft van het gezamenlijk of door hem opgebouwde pensioen gedurende de tijd dat jullie getrouwd waren of een samenlevingscontract hadden.

De actuaris(sen) van het of de pensioenfonds(en) kan/kunnen u vertellen wat er over die jaren is opgebouwd.

Over een eventueel uit te keren bedrag moet nog wel belasting enz. betaald worden, omdat dit nog niet ingehouden is over pensioenfondsbijdragen.

Als de bedragen overgeheveld worden naar een ander pensioenfonds of naar een (sinds 1 januari 2008) z.g.n. bankspaarproduct, dan vindt die inhouding nog niet plaats.
In de verschillende spaarvormen zitten verschillende voordelen, die t.z.t. uitgelegd kunnen worden. Ik neig naar banksparen. Doe ik zelf ook.

Hardware ERror MAN.

wi
door witteroos - Nov 22, 2008 om 15:13
4 Antwoorden / 3 Vragen
wi
door witteroos - Nov 22, 2008 om 15:17
4 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Hardware ERror MAN,

Dank voor je reactie.
Mijn ex-man wil af van mijn gedeelte van het pensioen ten behoeve van zijn huidige vrouw en zichzelf.
Dus niet afkopen bij het pensioenfonds, maar bij mij.
Mijn vraag is dus, hoe bepaal je de redelijkheid van een dergelijke afkoop? En is dat verstandig?

vladja
door vladja - Nov 22, 2008 om 15:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is er bij de scheiding officieel pensioen gedeeld en heeft het pensioenfonds hiervan bericht gekregen?

Of is het zo dat het pensioenfonds straks en het pensioen aan uw ex uit betaalt en hij dit moet doorbetalen aan u?

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Nov 22, 2008 om 15:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wiiteroos:

Wat is in de scheidingsakte omschreven m.b.t. de verdeling van pensioenaanspraken?

H.

wi
door witteroos - Nov 22, 2008 om 15:59
4 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Vladja,

Dank voor de vraag.
Het evt. nabestaandenpensioen wordt door het pensioenfonds geregeld, het ouderdomspensioen wordt aan mijn ex uitbetaald en hij zal mij daar een gedeelte van moeten overmaken. Dit omdat er binnen de 2 jaar na de scheiding hier niets over geregeld is.