ro
door ronaldschut Jan 30, 2013 om 22:21
Geldzaken & recht

Aflossingsvrij of spaarhypotheek

ik heb op dit moment een aflossingsvrijhypotheek van 200000 en wil deze eventueel oversluiten naar een bankspaarhyptheek waar ik een 200000 euro spaar over een piriode van nog 24 jaarvoor de aflassing. mijn hypotheek adviseur wil hiervoor 2950 euro bereken voor het advies en oversluiten is dit reel.

wie kan hier voor mijn uitreken wat het verschil in kosten zijn als ik niks verander aan mijn hypotheek en het geld dat ik jaar zou kwijt zijn aan de inleg voor de spaarhypotheek gebruik voor het aflossen van de aflossingsvrijhypotheek. en als ik wel een spaarhyptheek neem van 200000 euro. dus mijn vraag is eigelijk wat is het voordeel van een spaarhypotheek en wat ben ik goedkoper uit aan het einde van de hyptheek is het bedrag wat je goedkoper uit de moete om over te sluiten.
bestaat hiervoor een bereking programma

alvast bedank voor jullie antwoordt

1534 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2013 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat zijn nu juist de vragen die uw adviseur voor u kan en moet beantwoorden voor die € 2.950.

En daarnaast komen natuurlijk nog de kosten voor de notaris, enzovoort.

Uw adviseur heeft daar een programma voor.

bobmalooga
door bobmalooga - Jan 31, 2013 om 09:38
229 Antwoorden / 7 Vragen

Even doorkijken naar een andere adviseur, ik betaalde 250 Euro voor het advies en omzetten en 250 Euro aan de bank voor het omzetten. Die zijn overigens aftrekbaar van de belasting!
De Notaris komt volgens mij in het plaatje niet voor.

jo
door jorisw - Jan 31, 2013 om 10:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het er je puur om gaat om af te lossen gedurende de looptijd kan je natuurlijk ook gewoon direct aflossen op de aflossingsvrije hypotheek. Als je het geld wat je in een bankspaarregeling zou stoppen direct aflost bereik je hetzelfde resultaat met als voordelen:

- Vanaf dag 1 wordt je schuld kleiner.
- Je bespaart een hoop op de kosten voor het wijzigen van de hypotheek.

Normaal gesproken kan je 10% per jaar boetevrij aflossen, en bij sommige zelfs tot 20%.

bobmalooga
door bobmalooga - Jan 31, 2013 om 14:53
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 jan 2013, 10:07]Als het er je puur om gaat om af te lossen gedurende de looptijd kan je natuurlijk ook gewoon direct aflossen op de aflossingsvrije hypotheek. Als je het geld wat je in een bankspaarregeling zou stoppen direct aflost bereik je hetzelfde resultaat met als voordelen:

- Vanaf dag 1 wordt je schuld kleiner.
- Je bespaart een hoop op de kosten voor het wijzigen van de hypotheek.

Normaal gesproken kan je 10% per jaar boetevrij aflossen, en bij sommige zelfs tot 20%.

Nadeel hiervan is dat je aftrek minder wordt met de tijd en bij banksparen krijg je een rente die gelijk is aan je hypotheek rente.

Deze voor- en nadelen moet je tegen elkaar afwegen.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2013 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je gaat banksparen voor die hypotheek, MOET u inleggen. Als u zelf aflost, houdt u uw handen vrij.

jo
door jorisw - Jan 31, 2013 om 15:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bobmalooga schreef op donderdag 31 jan 2013, 14:53]
Nadeel hiervan is dat je aftrek minder wordt met de tijd en bij banksparen krijg je een rente die gelijk is aan je hypotheek rente.

Deze voor- en nadelen moet je tegen elkaar afwegen.

Ja, maar:
- het nog maar de vraag hoe lang die aftrek nog bestaat.
- je bespaart die 2950 + overige kosten.
- je bent niet afhankelijk van de grillen en grollen van de overheid.....

bobmalooga
door bobmalooga - Jan 31, 2013 om 16:23
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 31 jan 2013, 15:02][quote=bobmalooga schreef op donderdag 31 jan 2013, 14:53]
Nadeel hiervan is dat je aftrek minder wordt met de tijd en bij banksparen krijg je een rente die gelijk is aan je hypotheek rente.

Deze voor- en nadelen moet je tegen elkaar afwegen.

Ja, maar:
- het nog maar de vraag hoe lang die aftrek nog bestaat.
- je bespaart die 2950 + overige kosten.
- je bent niet afhankelijk van de grillen en grollen van de overheid.....

Ja maar.

-Die aftrek blijft voorlopig nog wel
-Ik betaalde 500 zonder overige kosten en aftrekbaar van de belasting, de bank gaf 0.2 procent rente korting op de nieuwe hypotheek ivm risico verlaging.
-Dat ben je altijd....

jo
door jorisw - Jan 31, 2013 om 19:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bobmalooga schreef op donderdag 31 jan 2013, 16:23]
Ja maar.

-Die aftrek blijft voorlopig nog wel
-Ik betaalde 500 zonder overige kosten en aftrekbaar van de belasting, de bank gaf 0.2 procent rente korting op de nieuwe hypotheek ivm risico verlaging.
-Dat ben je altijd....

Blijft over dat je ook met banksparen nog steeds niet echt aflost. Je schuld blijft staan tot de einddatum. Door gewoon vanaf nu af te gaan lossen verlaag je je schuld en wordt je dus ongevoeliger voor de situatie op de woningmarkt. Hoe minder schuld hoe makkelijker je je huis kunt verkopen (je hebt immers minder gauw te maken met een restschuld).

IK had toch wel verwacht dat gezien de ervaringen van de laatste paar jaar de animo voor forse schulden om zoveel mogelijk belastingaftrek te kunnen hebben wel wat was gereduceerd, maar kennelijk is dat toch niet zo vanzelfsprekend.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2013 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Dat komt omdat voorgerekend wordt hoeveel "winst" je wel niet hebt, door die constante hoge aftrek. Rekenkundig mag dat juist zijn, maar ik ben zelf ook een voorstander van aflossen. Uiteraard moet men een reserve houden, wasrover men kan beschikken in noodgevallen. Maar ruimschoots over? Aflossen!!

bobmalooga
door bobmalooga - Feb 1, 2013 om 12:04
229 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=IK had toch wel verwacht dat gezien de ervaringen van de laatste paar jaar de animo voor forse schulden om zoveel mogelijk belastingaftrek te kunnen hebben wel wat was gereduceerd, maar kennelijk is dat toch niet zo vanzelfsprekend.

Schuld waar een spaarbedrag tegenover staat is geen schuld en ik reken liever met mijn rekenmachine dan met mijn gevoel.

Maar die keuze moet iedereen zelf maken natuurlijk.

Het is echter een illusie te denken dat je met een afgeloste hypotheek gevrijwaard bent van de Haagse grillen.....het lijkt er meer op dat de mensen die een centje wisten over te houden, nu juist extra hard worden aangepakt.

bobmalooga
door bobmalooga - Feb 1, 2013 om 12:05
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ging iets fout met het quote gebeuren, sorry.

Schuld waar een spaarbedrag tegenover staat is geen schuld en ik reken liever met mijn rekenmachine dan met mijn gevoel.

Maar die keuze moet iedereen zelf maken natuurlijk.

Het is echter een illusie te denken dat je met een afgeloste hypotheek gevrijwaard bent van de Haagse grillen.....het lijkt er meer op dat de mensen die een centje wisten over te houden, nu juist extra hard worden aangepakt.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bobmalooga

Ik neem aan dat u doelt op de AWBZ bijdrage en de verhoogde bijtelling van het vermogen. Als u in een instelling zou moeten worden opgenomen en het huis dient te worden verkocht, maakt het natuurlijk helemaal niets uit. Dan moet de hypotheek worden afgelost en het banksparen is daaraan gekoppeld en komt het geld vrij. Net zoals je zelf afgelost zou hebben.