ge
door geernout17 Jan 28, 2011 om 11:18
Geldzaken & recht

Afschrijvingsprocedure bij de ING bank

Bij mijn vrouw is een bedrag van 903,63 euro afgeschreven van haar zakelijke banknummer bij de ING-bank.
De omschrijving bij het tegenrekeningnummer is: 13 AS
en op de tweede regel staat: OPDRACHT NIET UITVOERBAAR
Aangezien we nooit een opdracht voor deze betaling aan een voor ons onbekend rekeningsnummer hebben gegeven, hebben we gelijk de ING-bank gebeld maar een terugboeking bleek onmogelijk en ze konden ons ook niet vermelden wie er achter deze rekening zat. Wel zouden ze het e.e.a. uitzoeken wat ongeveer ruim een week zou duren en ons niets garandeert. Wij vinden dat een merkwaardige houding van de ING-bank in een dubieuze afschrijvingsprocedure. Inmiddels zitten we in de angstige onzekerheid of ons dat weer zou kunnen gebeuren.

Wat kunnen we doen?

4952 8 Rapporteer

el
door eline90 - Jan 28, 2011 om 15:15
6 Antwoorden / 1 Vragen

Als het een automatisch incasso betreft zou je deze toch zelf terug moeten kunnen boeken.

ge
door geernout17 - Jan 28, 2011 om 15:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ons is niet bekend dat we een incasso-opdracht hebben gegeven, dan zou het tegenrekeningnummer bekend voor ons moeten zijn. Wat verontrustend is dat de ING-bank ons niet direct kan melden welke persoon of organisatie achter dat banknummer zit. Het zou toch op zijn minst duidelijk moeten zijn aan wie je betalingen verricht.

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2011 om 16:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo geernout17,

Je zult toch even moeten afwachten wat de reactie is.
Er is blijkbaar ergens iets fout gegaan.
Er staat dan ook 'Opdracht niet uitvoerbaar'.
Geld zal wel op een soort 'tussenrekening' terecht gekomen zijn.
Mocht er op korte termijn - de toegezegde week - geen reactie komen dan even een formeel klachtenformulier insturen (even bij een kantoor langs gaan!).

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2011 om 18:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft waarschijnelijk een verkeerd nummer op gegeven of de persoon die dit buiten u medeweten heeft gedaan.
Mij is dus ook zoiets overkomen kreeg het na een bepaalde tijd terug gestort.

el
door eline90 - Jan 28, 2011 om 21:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u wel gekeken bij de automatische incasso opdrachten via internetbankieren? Als de afschrijving daar niet tussen staat en u heeft niemand gemachtigd het bedrag af te schrijven zal het vast wel weer terug komen. ING kennende mag dat nog wel even duren!
Succes ermee!

quantas
door quantas - Jan 28, 2011 om 22:49
670 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk mensen die reageren en bijgod niet weten wat ze roepen.
Automatische incasso behalve de eenmalige kan je gewoon zelf terugboeken en al helemaal bij een zakelijke rekening waar het hier ook omgaat.

Dit duurt voor het bijgeschreven is 2 werkdagen dus verkondig aub geen onzin dat dat lang duurt, ja als je zelf niks doet zal het idd lang duren ja want niemand kan ruiken dat het verkeerd is.

=eline90 schreef op vrijdag 28 jan 2011, 21:17: Heeft u wel gekeken bij de automatische incasso opdrachten via internetbankieren? Als de afschrijving daar niet tussen staat en u heeft niemand gemachtigd het bedrag af te schrijven zal het vast wel weer terug komen. ING kennende mag dat nog wel even duren!
Succes ermee!

börgemeister
door börgemeister - Jan 29, 2011 om 03:21
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=geernout17 schreef op vrijdag 28 jan 2011, 11:18]Bij mijn vrouw is een bedrag van 903,63 euro afgeschreven van haar zakelijke banknummer bij de ING-bank.
De omschrijving bij het tegenrekeningnummer is: 13 AS
en op de tweede regel staat: OPDRACHT NIET UITVOERBAAR
Aangezien we nooit een opdracht voor deze betaling aan een voor ons onbekend rekeningsnummer hebben gegeven, hebben we gelijk de ING-bank gebeld maar een terugboeking bleek onmogelijk en ze konden ons ook niet vermelden wie er achter deze rekening zat. Wel zouden ze het e.e.a. uitzoeken wat ongeveer ruim een week zou duren en ons niets garandeert. Wij vinden dat een merkwaardige houding van de ING-bank in een dubieuze afschrijvingsprocedure. Inmiddels zitten we in de angstige onzekerheid of ons dat weer zou kunnen gebeuren.

Wat kunnen we doen?

'Opdracht niet uitvoerbaar'! Als ik dit lees: is er geen geld van haar zakelijke betaalrekening afgeboekt omdat het niet uitvoerbaar is.

el
door eline90 - Jan 29, 2011 om 10:07
6 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk dat je zelf ook niet leest wat ik geschreven heb. Een automatisch incasso word inderdaad binnen 2 werkdagen terug geboekt. Waar ik het over heb is als het blijkt dat de afschrijving onterecht en het geld dan terug gestort moet worden. Dus misschien moet je de volgende keer zelf iets beter lezen ;)

=quantas schreef op vrijdag 28 jan 2011, 22:49: Leuk mensen die reageren en bijgod niet weten wat ze roepen.
Automatische incasso behalve de eenmalige kan je gewoon zelf terugboeken en al helemaal bij een zakelijke rekening waar het hier ook omgaat.

Dit duurt voor het bijgeschreven is 2 werkdagen dus verkondig aub geen onzin dat dat lang duurt, ja als je zelf niks doet zal het idd lang duren ja want niemand kan ruiken dat het verkeerd is.
=eline90 schreef op vrijdag 28 jan 2011, 21:17: Heeft u wel gekeken bij de automatische incasso opdrachten via internetbankieren? Als de afschrijving daar niet tussen staat en u heeft niemand gemachtigd het bedrag af te schrijven zal het vast wel weer terug komen. ING kennende mag dat nog wel even duren!
Succes ermee!