mi
door mirush Mar 21, 2015 om 20:27
Geldzaken & recht

Aftrek vervoerskosten naar arts of ziekenhuis

Hoe bereken je de werkelijke kosten (km prijs) voor vervoer naar arts of ziekenhuis? Fiscalert, Consumentenbond, CG Raad, ANWB enz, geven een tip om ANWB rekenmodule voor eigen auto te gebruiken. Namelijk de Belastingdienst accepteert deze berekening niet. Wij hebben net geld terug moeten betalen over 2012. Mensen die ziek zijn worden opgezadeld met onduidelijke en controversiele berichten. Het kost heel veel energie om dit uit te zoeken. Help aub! Dit heeft ook gevolgen op de zorgtoeslag voor dat jaar. Ik hoop op een duidelijke antwoord, omdat wij dit jaar worden met hetzelfde probleem geconfronteerd.

Bvd,

M. Lord-Stojanova

15721 38 Rapporteer

getty
door getty - Mar 21, 2015 om 20:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Welk bedrag heeft u dan opgevoerd per kilometer?

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet op wat voor bedrag uw auto per kilometer uitkwam, maar ik heb voor alle aangiften die ik doe nog nooit commentaar gehad op de vervoerskosten.

Er is niets onduidelijks of controversieel aan. U moet natuurlijk wel met bijvoorbeeld afspraakkaarten en zo kunnen aantonen dat u echt die ritten hebt moeten maken.

mi
door mirush - Mar 21, 2015 om 20:55
7 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk hebben we voor alle afspraken bewijs gepresenteerd. Probeert u maar zelf de rekenmodule van ANWB voor uw eigen auto te gebruiken. Op de site van ANWB zoekt u naar autokosten berekenen, dan leest u met grote letters uitnodiging om uw autokosten voor de belasting aangifte te berekenen.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en wat was het bedrag per kilometer? Een euro of zo? Ik hoef niet op die site te kijken, want ik laat de kerk in het midden.

mi
door mirush - Mar 21, 2015 om 21:08
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrag is afhankelijk van de type auto. Hoe hebt u dan het bedrag voor uw vervoerskosten berekent? Welk bedrag hebt u dan gevraagd? Zeker niet 19 cent per km?

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is ook geen € 0,19 . Dat bedrag is van toepassing bij bezoek onder zeer speciale omstandigheden.

getty
door getty - Mar 21, 2015 om 21:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=mirush schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 21:08]Het bedrag is afhankelijk van de type auto. Hoe hebt u dan het bedrag voor uw vervoerskosten berekent? Welk bedrag hebt u dan gevraagd? Zeker niet 19 cent per km?

Voor deze kosten mag er meer worden opgevoerd, gemiddeld 0,35 cent per km is gebruikelijk en wordt door de belasting dienst geaccepteerd.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2015 om 23:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar moet wel minimaal 10 km zijn. Ook parkeergeld kan dan opgeteld worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 23:03]Maar moet wel minimaal 10 km zijn. Ook parkeergeld kan dan opgeteld worden.

Dat is niet correct. Voor bezoeken an dokters en ziekenhuizen en dergelijke, dus niet op bezoek bij ern patient, telt elke kilometer.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2015 om 23:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 23:11][quote=tenormin schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 23:03]Maar moet wel minimaal 10 km zijn. Ook parkeergeld kan dan opgeteld worden.

Dat is niet correct. Voor bezoeken an dokters en ziekenhuizen en dergelijke, dus niet op bezoek bij ern patient, telt elke kilometer.

Gaap, truste.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Als u dan weer wakker bent, nog maar even doorlezen.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2015 om 23:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dan maar helemaal Off Topic: altijd het laatste woord willen hebben irriteert mij verschrikkelijk. Maar blijft u vooral zo doorgaan, alleen, sluit mij uit.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Mensen stellen hier vragen en verwachten een correct antwoord. Maar als er een verkeerd antwoord gegeven wordt, is het niet verstandig dat onweersproken te laten, men zou kunnen veronderstellen dat het juist is.

Dat u dat irriteert is jammer, maar helaas.

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 01:46
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 23:38]Dan maar helemaal Off Topic: altijd het laatste woord willen hebben irriteert mij verschrikkelijk. Maar blijft u vooral zo doorgaan, alleen, sluit mij uit.
Ik sluit me bij de correctie van tijger1 aan. U bent ten onrechte beledigd. Heeft hier niets van doen met het laatste woord te willen hebben. Vervoerskosten naar huisarts, tandarts, paramedici zoals fysiotherapeuten, ziekenhuis, specialist, kliniek enzovoort - de werkelijke kosten tellen. Ook de eerste kilometer telt al. De werkelijke kosten kunnen kosten voor openbaar vervoer zijn of taxikosten (medisch noodzakelijk), of kosten per fiets (pakweg € 0,09 / km) of kosten per auto waarbij een gemiddelde prijs van € 0,35 / km acceptabel is voor de Belastingdienst. Kosten voor een 'oud beestje' zouden zo € 0,25 / km kunnen zijn. De kosten van een Rolls Royce 6.7 - V12 4 deurs - € 4,50 / km. Parkeerkosten mogen in dit geheel worden meegenomen. 4 ritjes naar een tandarts per Rolls Royce (100 km enkele reis) geeft dus een aftrek van € 3600 terwijl de ouwe barrel hier € 200 aftrek vervoerskosten oplevert.

N.B: als er een gehandicaptenkaart is, is aftrek parkeerkosten niet mogelijk. Hoewel ik wel een klant had die hier parkeerkosten wilde opvoeren, omdat de parkeerplaatsen voor het ziekenhuis altijd vol waren en hij uit noodzaak steeds in een nabijgelegen parkeergarage moest parkeren.
De gehandicaptenkaart zelf ik ook niet aftrekbaar.

N.B: de belastingdienst controleert naar mijn ervaring aangiften waarbij het vermoeden bestaat dat reiskosten ziekenbezoek en vervoerskosten op 1 hoop worden gegooid of verdacht hoge bedragen laten zien.

Ziekenbezoek: is aan een aantal strenge voorwaarden gebonden (de zieke moet aan het begin van de ziekte behoren tot het gezin / de ziekte moet meer dan een maand aaneengesloten duren, afstand enkele reis meer dan 10 km) De werkelijke kosten van taxi, openbaar vervoer tellen. Voor de auto geldt een vaste kilometerprijs van € 0,19 / km (dus ook voor de Rolls Royce) Parkeerkosten mogen hier niet meegeteld worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Gehandicaptenparkeerplaatsen zijn niet per se altijd gratis.

ew
door ew - Mar 22, 2015 om 09:37
116 Antwoorden / 12 Vragen

Wij mogen voor de gereden kilometers €0.31 berekenen. Dit is de vergoeding welke wij krijgen van de zorgverzekering. Wij hebben hier wel een machtiging voor. Deze krijgen wij per jaar en moet dus jaarlijks vernieuwd worden.
Mogelijk zou u ook een aanvraag machtiging kunnen doen bij de zorgverzekering. Voor 2014 was er wel een eigen bijdrage van €96.00. Voor 2015 is deze het zelfde maar kan niet meer worden opgevoerd bij de belastingaangifte. Voor 2014 was dit nog wel mogelijk.

(reden dialyse).

ma
door marnix1 - Mar 22, 2015 om 09:55
256 Antwoorden / 22 Vragen

@fisbel ,uw verhaal is duidelijk, dank daarvoor, ik heb een vraag voor u. Wat is dan eigenlijk medisch noodzakelijk? Als iets medisch noodzakelijk is, betaalt toch je zorgverzekering? (zoals het voorbeeld van de dialyse)
ik heb zelf namelijk zes keer een taxi moeten nemen naar het ziekenhuis voor een akelig probleem aan mijn arm, daardoor kon ik er niet op eigen kracht komen. Kan ik die ritjes dus niet aftrekken?
groet.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ew

Dat uw zorgverzekeraar € 0,31 vergoedt, wil niet zeggen dat u slechts € 0,31 zou mogen opvoeren. De zorgverzekeraars hanteren een standaardbedrag. En ook de eigen bijdrage is nog steeds aftrekbaar. Dus u mag gewoon de kilometers berekenen en daarop de vergoeding van de zorgverzekeraar in mindering brengen.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marnix1

De zorgverzekeraar vergoedt vervoer slechts in een aantal strikt omschreven gevallen. Er is ook nog een hardheidsclausule voor gevallen die daarbuiten vallen, maar uw probleem valt daar zeker niet onder.

Medisch noodzakelijk is heel simpel. U moest naar het ziekenhuis of de dokter of andere medische personen en dan is het vervoer daar naar toe aftrekbaar.

mi
door mirush - Mar 22, 2015 om 11:03
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om de werkelijke kosten van de auto en niet om een gemiddelde prijs. Men moet hier een onderscheid maken tussen vervoerskosten naar arts of ziekenhuis, leefkilometers en ziekenbezoek. Ik zou fisbel willen vragen hoe komt hij/zij op de kilometer prijs voor vervoer naar arts of ziekenhuis voor een "oud beestje" en voor de Rolls Royce. Er zijn een hoop andere modellen auto's tussenin en veel mogelijkheden voor de kosten per km. De Consumentenbond heeft op zo'n vraag een keer beantwoord dat je de rekenmodule van ANWB zou moeten gebruiken, anders "wordt het natte vinger werk". En dat is alles wat ik tot nu toe gehoord heb. De andere berekeningen zijn duidelijk uitgelegd op de site van de Belastingdienst. In het blad van Fiscalert van februari 2015 wordt ook de "handige rekentool" van ANWB aanbevolen.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maakt u toch simpel bezwaar tegen die afwijzing en voert u de toelichtingen aan.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat voor auto hebt u en wat is de kilometerprijs?

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 11:35
851 Antwoorden / 3 Vragen

@mirush:
De klometerprijs voor een 'oud beestje' is nattevingerwerk. De kilometerprijs van € 4,50 voor een nieuwe Rolls Royce Phantom is gebaseerd op een kilometertotaal van 25.000 km / jaar. N.B: verzekering en onderhoud niet inbegrepen! Lees hier

Correctie op mijn vorig bericht.
De kosten gehandicaptenparkeerkaart en gehandicaptenparkeerplaats, inclusief de keuringskosten zijn WEL aftrekbaar. meerkosten.nl vermeldde vorig jaar: niet aftrekbaar. (zie hieronder)

Aanvullend t.a.v. vervoerskosten arts, specialist, ziekenhuis.
De kosten van openbaar vervoer of met een taxi zijn volledig aftrekbaar. Per auto: ga uit van de werkelijke kosten per kilometer, dus inclusief afschrijving en onderhoud. De kilometerprijs kan berekend worden op basis van de tabellen en rekenmodules van de ANWB. Ook hier geldt: enig natte vingerwerk is meestal noodzakelijk. Ik ken iemand die een tweedehands camperautootje als auto heeft. Die rekent € 0,58 / km.

Verdere informatie van meerkosten.nl:
Kreeg u een vergoeding van de zorgverzekeraar voor het ziekenvervoer, dan moet u die in mindering brengen op de aftrek. Ook de eigen bijdrage van € 96 die uw zorgverzekeraar van u verwachtte, kunt u niet aftrekken.

Een overzicht van aftrekbare kosten geeft meerkosten.nl Ook gemeenten noemen deze site als uiterst betrouwbaar met volledige informatie in begrijpelijke taal. www.meerkosten.nl geeft uitleg over het invullen van de actuele belastingaangifte. De site volgt de opbouw van het elektronische aangifteformulier van de Belastingdienst, waardoor het gelijktijdig en stapsgewijs te gebruiken is. Rekenvoorbeelden verduidelijken hoe gemaakte kosten terug te verdienen zijn. Hoe hoog dat bedrag is, hangt af van het inkomen en dat van de eventuele fiscale partner. Lees o.a. hier en lees hier

getty
door getty - Mar 22, 2015 om 11:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom doet u nou zo geheimzinnig en vertelt u niet hoeveel cent u per km heeft opgevoerd en wat voor een auto u heeft?

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=getty schreef op zondag 22 mrt 2015, 11:56]Waarom doet u nou zo geheimzinnig en vertelt u niet hoeveel cent u per km heeft opgevoerd en wat voor een auto u heeft?

De Ts wil niet vertellen dat hij een Rolls heeft.;-))

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 22, 2015 om 12:43
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb een ander probleem!

Als ik in mijn eigen stad een ziekenhuis bezoek is dat 3,8 Km dus zelf betalen!
Maar als ik 5x per week ga kom ik op 38 Km.
Dan zal ik volgens de regels E0,00 krijgen.

Als ik een ziekenhuis elders op 17,3 Km afstand een afspraak maak,
zelfde arts op andere dag en ze gaan nog fuseren ook, dan krijg ik gewoon 173 Km vergoed!

Mijn Audi A2 is redelijk zuinig dus 19 cent is voldoende maar is het nu de bedoeling dat mensen wegens de grens van 10 km elders een ziekenhuis moeten bezoeken of moet ik zelf betalen.

Die 10 Km grens kan er voor zorgen dat de zorg onbetaalbaar gaat worden omdat mensen die toevallig binnen 10 Km wonen, dus 9,9 Km mag ook niet, ook niet omrijden... dan krijg je een risico dat mensen elders een ziekenhuis zoeken.

Zieke mensen hebben meestal tijd genoeg en de parkeerkosten zijn dichtbij hoger dan op 17 km in mijn geval, maar mag dit dan wel?

Wel verwacht ik vragen van mijn specialist, hij woont bij mijn in de straat en als ik om deze reden elders afspreek, kan ik tijdens hond uitlaten wel vragen verwachten!
Maar mag en kan dit, verder weg omdat dichtbij niet vergoed word?

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot 15

Misschien de antwoorden nog eens doorlezen?

Als u naar de dokter, tandarts, fysio, ziekenhuis en ga maar door moet, kunt u elke kilometer opvoeren, heen en terug.

En u kunt de werkelijke redelijke kosten opvoeren, dat is dus niet beperkt tot € 0,19, alsmede de parkeerkosten.

mi
door mirush - Mar 22, 2015 om 13:49
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 mrt 2015, 11:58][quote=getty schreef op zondag 22 mrt 2015, 11:56]Waarom doet u nou zo geheimzinnig en vertelt u niet hoeveel cent u per km heeft opgevoerd en wat voor een auto u heeft?

De Ts wil niet vertellen dat hij een Rolls heeft.;-))

Rolls is niet mijn smaak, meer een Jaguar. Maar dat in een volgend leven.

mi
door mirush - Mar 22, 2015 om 14:08
7 Antwoorden / 1 Vragen

@fisbel
advies van meerkosten.nl onder "Welke kosten kan ik aftrekken - vervoer" is als volgt:

"U kunt die kilometerprijs berekenen op basis van de tabellen en rekenmodules van de ANWB of de Consumentenbond." Dit wordt namelijk niet door de belastingdienst geaccepteerd.

Het is niet leuker of makkelijker, heren bij de belastingdienst.

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 14:28
851 Antwoorden / 3 Vragen

@mirush:
U verwart kennelijk een aantal zaken. De Belastingdienst accepteerde uw vervoerkosten niet. Dat kan, maar dan heeft u waarschijnlijk niet voldoende kunnen aantonen dat u het aantal kilometers dat u heeft opgevoerd in uw aangifte daadwerkelijk heeft gemaakt. U moet wel kunnen aantonen dat deze kilometers per auto zijn gemaakt. En u vermeldt nergens met welke kilometerprijs u heeft gerekend.

N.B Wij (....) zijn geen heren van de Belastingdienst. Wij zijn enthousiaste en ook wel deskundige belastinginvullers die proberen met informatie anderen op dit forum te helpen. En zo'n beetje de helft van de medewerkers Belastingdienst zijn dames / mevrouwen.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ mirush

En het is zeker wel makkelijker en ook nog leuker geworden.;-))

mi
door mirush - Mar 23, 2015 om 10:58
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=fisbel schreef op zondag 22 mrt 2015, 14:28]@mirush:
U verwart kennelijk een aantal zaken. De Belastingdienst accepteerde uw vervoerkosten niet. Dat kan, maar dan heeft u waarschijnlijk niet voldoende kunnen aantonen dat u het aantal kilometers dat u heeft opgevoerd in uw aangifte daadwerkelijk heeft gemaakt. U moet wel kunnen aantonen dat deze kilometers per auto zijn gemaakt. En u vermeldt nergens met welke kilometerprijs u heeft gerekend.

N.B Wij (....) zijn geen heren van de Belastingdienst. Wij zijn enthousiaste en ook wel deskundige belastinginvullers die proberen met informatie anderen op dit forum te helpen. En zo'n beetje de helft van de medewerkers Belastingdienst zijn dames / mevrouwen.

Voor de laatste keer:
Ik heb bewijs voor alle gemaakte kilometers gepresenteerd. Dat is het punt niet. De berekening voor de km prijs heb ik gemaakt volgens de rekentool van de ANWB voor mijn eigen auto (de merk doet er niet toe). De belastingdienst kan altijd controleren of dat klopt. Het antwoord van de heer inspecteur was dat de belastingdienst accepteert de berekening volgens de ANWB niet. PUNT. Duidelijker kan ik het niet formuleren. WEES GEWAARSCHUWD!
Ik heb mijn vraag gesteld in de veronderstelling dat ik een antwoord van een DESKUNDIGE zou krijgen. Al gauw had ik het in de gaten dat dat een forum van goed bedoelde maar ook nieuwsgierige lezers was. Mijn opmerking over de heren van de belastingdienst had meer betrekking tot de reclame op TV.
Op een punt ben ik wijzer geworden. Zoek het beter zelf uit, kost minder tijd. Oh ja, ook het feit dat bij de BD veel vrouwen in dienst zijn.
Bedankt voor jullie tijd en de goedbedoelde advies, maar ik ben nog steeds op zoek naar het juiste antwoord.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wij blijven echt nieuwsgierig naar de berekende kilometerprijs hoor. Moet echt kolossaal zijn. En ook naar de prijs die de belastingdienst in uw geval dan wel aanvaardbaar acht.;-))

Zelf zuig ik gewoon een prijs uit mijn duim, blijkbaar redelijk genoeg, wordt altijd geaccepteerd.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook een deskundige inschakelen om voor u bezwaar aan te tekenen. Kost u, denk ik, meer dan de betwiste aftrek.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb even uw advies opgevolgd en de berekening gemaakt op de site van de ANWB.

Dolkomische uitkomst. Als u die prijs hebt genomen, is het volkomen logisch dat de belastingdienst dat schrapt. Bij mij komt de prijs per km een euro higer uit dan opgevoerd bij de kosten.

mi
door mirush - Mar 23, 2015 om 15:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger

Ik heb voor advies gevraagd, niet voor kritiek. Uw astronomishe bedrag is waarschijnlijk voor uw Rolls berekend. Ik heb geen Rolls. Als ik u een merk van een auto geef en daarbij een km. prijs, zou u mij dan geloven? Gelooft u alles wat mensen in de forum schrijven? Ik vind het eerlijker om dingen voor zichzelf te houden in plaats van iets uit mijn duim te zuigen. Wacht maar tot u ook aan de beurt komt voor kontrole. ANWB berekening heb ik niet zelf verzonnen. Dit is het laatste wat ik schrijf over dit onderwerp. Ik wens u een fijne dag.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook geen Rolls, maar een Kia.

Afgezien daarvan heeft de belastingdienst natuurlijk helemaal geen boodschap aan wat de ANWB schrijft of zegt. Dus eigenlijk zou u uw beklag moeten doen bij de ANWB over hun advies.

En normaal gesproken ga ik er van uit dat wat mensen hier neerzetten waar is. In ieder geval in hun beleving. Ik zou niet weten waarom men zou liegen over een automerk en over een kilometerprijs.

brainless
door brainless - Mar 23, 2015 om 15:55
324 Antwoorden / 0 Vragen

De rekentool van de ANWB berekend ook de wegenbelasting, afschrijving, verzekering en onderhoud mee in de kilometerprijs.
Dit is niet wordt niet geaccepteerd door de belastingdienst.