sproetje68
door sproetje68 Aug 5, 2016 om 21:14
Geldzaken & recht

Afwijken van scheidingsconvenant

Vorig jaren zijn mijn partner en ik uit elkaar gegaan (samenlevingscontract). Dit is geregeld via convenant (niet bij rechtbank bekrachtigd) bij advocaat/mediator.
Hierin zijn afspraken over de hond gemaakt (Rhodisian Ridgeback van 5 jaar) dat zij hoofdverblijf bij mij heeft (huis met tuin) en dat ex haar af en toe mag halen voor een wandeling en ook wel mee naar huis mag nemen. Omdat de hond niet kon wennen bij ex hebben we samen besloten om als proef te proberen dat de hond om en om een week bij ons is. Inmiddels ben ik nu elke dag thuis en hij werkt waarop ik heb voorgesteld dat ze weer bij bij komt wonen, in ieder geval zolang ik niet werk. Ook speelt hierin mee dat ik merk dat de hond altijd een dag van slag is als ze weer thuis is.
Ik weet dat ik een stukje eigen belang heb om de hond weer thuis te willen hebben, maar aan de andere kant is het voor haar toch ook fijner dan 5 dagen alleen op een flat te zitten.
Nu zegt mijn ex dat hij er niets van wil weten en zich houdt aan de monderlinge afspraak want die is bindend.
Wel dumpt hij haar nu voor 3 weken bij mij omdat hij op vakantie gaat. Van een goede afspraak hierover is geen sprake, hij weigert dit en vindt dat ik niet van hem kan verwachten dat hij in de vakantie even terug komt om de hond bij mij te brengen.
Ofwel: wie heeft een zinnig antwoord wat hierin de waarheid is?

3028 9 Rapporteer

da
door datzoekikop - Aug 5, 2016 om 21:17
251 Antwoorden / Vragen

Één ding is zeker, de hond is de verliezende partij. En winnaars zijn er niet.

sproetje68
door sproetje68 Aug 5, 2016 om 21:22
14 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.  En tja, dat weet ik, maar dat is de vraag niet.
En ik ben ook niet op zoek naar een winnaar maar naar duidelijkheid.

costnix
door costnix Aug 6, 2016 om 05:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig zijn er geen kinderen bij betrokken. Die zouden nu honds zijn behandeld :-(

edrick3
door edrick3 - Aug 5, 2016 om 21:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gesleep met kinderen is tot daar aan toe, maar gesleep met een hond?
Tjongejonge .......

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2016 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft natuurlijk helemaal niets met "waarheid" te maken.

Bij een samenlevingscontract hoeft men al niet eens een convenant op te maken en afgezien daarvan is een convenant een afspraak tussen de exen. Als de een wil dat de ander zich daar aan houdt, moet hij of zij sowieso naar de rechter.

Wordt er niet gekift om de kinderen, dan is het wel om de hond. Maar u wilde de hond toch graag bij u hebben, dus u krijgt al drie weken uw zin.

Salomo zou voorstellen hem in tweeën te hakken, maar ja, dat schiet ook niet op.

ha
door halex - Aug 5, 2016 om 21:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij moeten u en uw ex nog een afspraak maken bij de mediator en daar het echte probleem op tafel leggen. Ik heb de indruk dat het niet echt om de hond gaat, maar dat er iets achter zit wat (nog) niet uitgesproken is. Haal bij de mediator de ijsberg boven water.

sproetje68
door sproetje68 Aug 5, 2016 om 21:26
14 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit idd al voorgesteld bij mijn ex. Mediator heeft hem gebeld  voor een afspraak. Hij gaf aan dat we dit prima zelf kunnen regelen. En vervolgens verteld hij vanavond doodleuk dat hij de kom ene 3 weken weg is, van een gesprek was geen sprake.

ha
door halex Aug 5, 2016 om 22:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan zou ik na de vakantie toch proberen hem te overtuigen (of over te halen) om nog een keer naar de mediator te gaan. Dat is ook in zijn belang. Kennelijk is er nog iets niet uitgesproken. Als u beiden dat zo laat, gaat u er op één of andere manier uiteindelijk ook beiden aan onderdoor. Dat moet u elkaar niet 'gunnen'.

aurora1
door aurora1 - Aug 5, 2016 om 21:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En als u weer werk heeft dan weer wel om en om een week? Dus zoals het u past?
Mij lijkt het een machtsspelletje waar de hond de dupe van is, net zoals helaas vaak met kinderen gedaan wordt.
U krijgt de hond nu 3 weken, mooi toch?

marita5
door marita5 - Aug 5, 2016 om 22:33
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sproetje68 ,

De waarheid is dat 2 volwassen !!! personen bekvechten over een levend wezen , waarbij de hond de dupe is .
U weet dat de hond van slag is maar zet toch uw eigen belang op de voorgrond , bravo kon niet beter .

Wel dumpt hij haar nu voor 3 weken bij mij omdat hij op vakantie gaat.

Waar is het probleem , u krijgt u zin toch ., het beste is om alletwee uw verstand te gebruiken i.p.v. te sleuren met een hond .

sw
door swat1500 - Aug 5, 2016 om 23:08
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Een convenant is een onderlinge schriftelijke afspraak tussen partijen. In overeenstemming kunnen partijen van deze afspraak geheel of gedeeltelijk afwijken.
U bent overeengekomen dat de hond, in weerwil van de eerder gemaakte afspraak, om de week bij u verblijft. Kennelijk is aan deze afspraak geen termijn verbonden.
Deze afspraak is de afspraak waar u beiden zich thans dienen te houden. Als u hiervan wily gaan afwijken kan dit alleen met toestemming van uw ex.
U bent kennelijk akkoord gegaan met de tijdelijke afspraak dat de hond gedurende de vakantie van uw ex bij u zal verblijven. U kunt aan deze afspraak geen andere rechten ontlenen.
Van uw ex kan inderdaad redelijkerwijs niet verlangd worden terug te komen van vakantie voor het stipt naleven van de afspraken.
Hij had de hond in "zijn" week ook kunnen onderbrengen in een asiel of pension.

sproetje68
door sproetje68 Aug 5, 2016 om 23:19
14 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het heldere antwoord.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 5, 2016 om 23:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

In tegenstelling tot de andere forumleden vind ik dat u zeker een punt heeft. Het is nl veel prettiger voor een hond om ergens te zijn waar hij altijd iemand om zich heen heeft. Een hond is een roedeldier en wil graag bij het baasje zijn en niet graag alleen thuis. (Katten die meer solitair zijn, willen overigens ook niet de hele dag alleen thuis zijn, maar kunnen er wel beter mee omgaan).

Als u de hele dag thuis bent en uw ex op zijn werk waarbij de hond ook nog op een flat verblijft, lijkt het me voor de hond veel beter dat zij bij u is en dan heeft zij ook nog een tuin waarin zij lekker kan rondlopen/rennen/spelen Dat is ook fijn voor een hond.

Ik geloof niet zo in Salomo, ik geloof in het belang van de hond. Als ik u was zou ik dit voor de rechter uitvechten als u er samen niet uitkomt. Het is toch het allerbelangrijkste dat de hond een prettig leven heeft? Misschien kunt u van een dierenarts of specialist informatie krijgen over wat het beste is voor de hond. Dat er ook nog wat wrijving is tussen u en uw ex dat blijkt wel uit uw verhaal, maar als je gewoon naar het belang van de hond kijkt is het niet goed voor het beest om de hele dag op een flat te zitten. Ik denk oprecht dat zij bij u beter af is. Ik zou ook vechten voor haar geluk.

sproetje68
door sproetje68 - Aug 5, 2016 om 23:40
14 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties!