on
door onwetend73 Feb 8, 2020 om 16:18
Geldzaken & recht

Als ik mijn bankrekeningnummer doorgeef aan de telefoon wat kan er dan mis gaan?

Ik ben recentelijk gebelt door een nummer dat beweerde van een loterij te zijn, ze wisten alles van mij op te noemen(e-mail, volledige naam, woonadres) en dus ook een deel van mijn rekeningnummer. nou heb ik mijn volledige rekeningnummer opgenoemt en op een lijstje met vragen ja geantwoord. wat zijn de risico's van deze domme actie voor mij?

3918 9 Rapporteer

ij
door ijpe - Feb 8, 2020 om 16:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nu eerst snel de bank bellen en dit doorgeven.

Hopelijk is je rekening niet leeg geplunderd.

Ook al zou het niets zijn wel zo snel mogelijk bellen naar je bank.

ju
door juliomariner Feb 8, 2020 om 18:13
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Dus zou ik volgens u op die manier een rekening kunnen leegtrekken?. Onzin! Dan kan ik dat ook van elk bedrijf waar ik een factuur van krijg want daar staan ook alle gegevens op welke TS zo dom is geweest telefonisch door te geven

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2020 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, de zekerheid is dat u geen prijs gewonnen hebt.

Het kan zijn dat u straks allerlei abonnementen bent aangegaan. Dus houd uw bankrekening goed in de gaten dat er niets geincasseerd wordt.

En zoals geschreven neem ook contact op met uw bank en vertel daar dat verhaal, zodat zij op de hoogte zijn.

En zoiets nooit meer doen. Nooit ingaan op rare telefoontjes, het enige antwoord moet zijn: geen belangstelling en gesprek verbreken.

getty
door getty - Feb 8, 2020 om 16:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De kans is groot dat je een abonnement op een loterij bent aangegaan.  Zorg dat u op tijd weer opzegt.
Succes, zal niet makkelijk zijn....

diumenge
door diumenge - Feb 8, 2020 om 17:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In tegenstelling tot de bewering van @ijpe, kan je rekeningnummer op deze manier niet geplunderd worden. Maar vermoedelijk ben je (onbewust) abonnee van een vage lotterij geworden en incasso's van (officiele) loterijen kan je niet storneren.

Mocht er voor deze lotterij geld worden afgeschreven middels een incasso start dan een MOI-procedure: https://www.betaalvereniging.nl/wat-te-doen-bij-een-onterechte-incasso/.

he
door henryw210 - Feb 8, 2020 om 18:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

gewoon tel opleggen je wint niks
deze  foute mensen doen alles om je op te lichten
als ik wat win ga ik t geld wel cashen by de sigaren boer
en nooit je rek nr doorgeven zomaar

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 9, 2020 om 09:56
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@HENRYW210, het probleem hier is dat Ts niet heeft opgelegd maar het banknummer heeft afgegegeven.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2020 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk elke dag op uw bankrekening. Een nieuwe automatische incasso wordt een dag of wat van te voren aangekondigd, die kunt u dan blokkeren.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 8, 2020 om 22:38
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bedenk wel dat loterijen qua auto incasso NIET storneerbaar zijn. Dus vooruit kijken elke dag, dàn kan je weigeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2020 om 10:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al diverse tips dus snel naar de bank om er melding van te maken en uw afschrijvingen goed in de gaten houden. De mogelijkheid dat er sprake is van phishing / poging tot frauduleus handelen is niet uit te sluiten en indien u dat niet bij de bank meldt is aan uw bank ook niets te verwijten indien ert toch wordt afgeschreven. Zie (o.a.) deze info  Wat+te+doen+bij+incassofraude

jo
door jorisw - Feb 9, 2020 om 11:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer dat het gebeurt is, maar ik vind het wel verfrissend dat we eindelijk eens een vraagsteller langs zien komen die niet eerst probeert anderen de schuld te geven. Alleen daarom al +1 voor TS!