th
door theo-de-vries May 1, 2011 om 12:28
Geldzaken & recht

Alternatief advocaat

Hallo,

Ik ben net verhuisd, maar heb al meteen problemen met de buren. Aangezien het de laatste tijd financieel ook niet echt goed gaat (scheiding) heb ik geen geld voor een advocaat, maar wel juridische hulp nodig. Waar kan ik dan het beste naartoe?

Groeten,

Theo

1352 11 Rapporteer

ro
door ron530 - May 1, 2011 om 12:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Net verhuisd en nu al problemen met de buren?

ti
door timfelix - May 1, 2011 om 13:04
270 Antwoorden / 13 Vragen

Leg eerst even uit wat de situatie is, juridische hulp kan een hoop betekenen. Van de verdediging in een rechtszaak tot advies. Mocht je advies nodig hebben, ga dan langs het juridisch loket, mocht je echt een advocaat nodig hebben, dan wordt het eentje inhuren. Tenzij u een rechtsbijstandsverzekering hebt, maar nu u al in een conflictsituatie zit kunt u deze niet meer afsluiten.

Ik kan me trouwens ook moeilijk voorstellen dat je na een korte tijd al zulke grote problemen met je buren hebt, dat je een advocaat nodig zou hebben.

ro
door ron530 - May 1, 2011 om 13:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waarom meteen een advocaat inschakelen als er problemen met de buren zijn dat begrijp ik niet helemaal.

th
door theo-de-vries - May 1, 2011 om 13:16
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om een schutting die ik graag wil plaatsen i.v.m. mijn privacy. Maar daar zijn ze het niet mee eens. Nu wil ik uit laten zoeken of ik de schutting wel gewoon kan laten plaatsen, en zo ja (wat ik denk) een brief laten schrijven om de buren te laten overtuigen dat het mag en dat het niet erg is. Wil het liefst een normale relatie met mijn buren, en het dus wel rustig houden, maar tot nu toe verloopt het allemaal vrij lastig... Dankjewel in ieder geval alvast voor het antwoorden.

ti
door timfelix - May 1, 2011 om 13:23
270 Antwoorden / 13 Vragen

Als dat het is..... Ga gewoon een keer met je buren om de tafel zitten en zoek samen een schutting uit die voor allebei werkt. Mijn hemel zeg, wat is er nou belangrijker? Je eigen zin doordrijven en toch die schutting plaatsen, waardoor je buren zich beledigd voelen of een goeie band met je buren en iets minder privacy. Ik denk toch dat je aan de tweede optie meer hebt.

Hiervoor moet je gewoon even de wetgeving op dit gebied doorlezen en daarna zelf zo'n vent zijn om naar je buren toe te gaan en zeggen dat je die schutting toch gaat plaatsen, omdat dat mag van de wet.

Kies verstandig, een goede buur is beter dan een verre vriend.

ro
door ron530 - May 1, 2011 om 13:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Gelukkig is vraagsteller mijn buurman niet.

sonjaatje
door sonjaatje - May 1, 2011 om 13:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de schutting op je eigen grond zet moet jij dat toch zelf weten. Wat hebben de buren daarover te zeggen?

stacey
door stacey - May 1, 2011 om 13:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hier kun je wat informatie lezen: Klik Hier

Voor gratis advies kun je verder terecht bij: Het Juridisch Loket

Maar probeer eerst gewoon met je buren in gesprek te gaan voor een oplossing waar jullie beiden mee kunnen leven.
En anders kan wellicht wil een tijdje in je oude onderbroek door de tuin hobbelen de buren overtuigen van de noodzaak tot een schutting ;-)

Succes,

loreleigil
door loreleigil - May 2, 2011 om 17:06
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=timfelix schreef op zondag 1 mei 2011, 13:23]Mijn hemel zeg, wat is er nou belangrijker? Je eigen zin doordrijven en toch die schutting plaatsen, waardoor je buren zich beledigd voelen of een goeie band met je buren en iets minder privacy. Ik denk toch dat je aan de tweede optie meer hebt. Dus om je buren niet te beledigen, zou jij liever willen dat ze recht je tuin en misschien zelfs woonkamer in kunnen kijken? Dan maar 'iets minder privacy'? Zou ik ook niet vrolijk van worden. Ik wil graag onbespied in mijn tuin en woonkamer kunnen zitten, zonder dat de buren kunnen zien wat ik aan het doen ben en wat ik eet vandaag.

menno0
door menno0 - May 2, 2011 om 21:30
236 Antwoorden / 42 Vragen

Theo
Nieuwsgierige buren is iets dat nooit vanzelf overgaat. Die mensen zijn zo geboren en weten niet beter. Duidelijk is dat U voor hen interessant bent en blijft! U bent elkaars type duidelijk niet - maar wél buren! Via de weg der geleidelijkheid bereikt U meer dan met een botte bijl. Advocaat op voorhand? Raad ik af.

Dit onderwerp is - nadat het al te laat was + bonje! - veelvuldig van alle kanten belicht en aan de orde geweest bij de Rijdende Rechter onder "Erfscheiding". Lees alle gevallen nog eens door om wijzer te worden. Mogelijk treft U er een voorbeeld tussen dat voor U van toepassing is. Met deze kennis achter Uw oor kunt U misschien toch SAMEN?? nog iets plaatsen of bedenken.

Bij tuincentra zijn er kant en klare dichte klimop op metaal schermen te koop; in Vinex wijken soms voorgeschreven. Ze zijn niet goedkoop, ook niet hoger dan 1,80 dus een lang type kijkt er nog overheen. Ik zou voorstellen ze te betalen en uit Uw ooghoek kijken hoe de buren hierop reageren. Lukt het echter om ze SAMEN met de schop te plaatsen dan zult U elkaar wel nooit overlopen...., maar toch op redelijke staan voor de toekomst.

Even kalmeren, scheiding is al vervelend genoeg, dus gun dit even de tijd en werk aan Uw toekomst.

ni
door nina-av - May 4, 2011 om 10:26
6 Antwoorden / 0 Vragen

Er is in principe een systeem van gesubsidieerde rechtsbijstand, waardoor mensen die een advocaat niet kunnen betalen, maar wel een nodig hebben (gedeeltelijk) gefinancierd worden. Voorwaarde daarbij is dus alleen wel dat een advocaat echt nodig is, en helaas denk ik dat daar in dit geval niet aan voldaan wordt. Zie voor meer informatie over gesubsidieerde rechtsbijstand ook http://www.advocatenvinder.nl/tarieven/gesubsidieerde-rechtsbijstand.html.

Wel zijn er ook alternatieven te vinden voor een advocaat, zoals een rechtswinkel: http://www.advocatenvinder.nl/alternatieven/rechtswinkel.html. Maar ik zou daar persoonlijk niet eens aan beginnen! Lees (en kijk) even in, en probeer er dan alsnog samen met de buren uit te komen! Dat is echt het beste.

Wel heel veel sterkte, en hopelijk komt die schutting er snel voor je.