Ro
door RobertusCornelis Oct 14, 2020 om 17:51
Geldzaken & recht

AOW gekort door mantelzorg.

in 2011 gepensioneerd. Kreeg AOW gehuwd + toeslag jongere partner. wij schelen 15 jaar en zij had geen inkomen. Samen c.a. 1500,-
in juni 2016 namen wij mijn doodzieke schoonmoeder in huis om als mantelzorgers voor haar te zorgen.
SVB kwam toen met het verhaal dat ik nu AOW kreeg voor alleenstaande c.a. 750,- en géén toeslag meer.
Mijn schoonmoeder had ook AOW en wij deelden de kosten.
Kort daarna overleed mijn schoonmoeder helaas. Wel kwam de SVB dat ik nu weer gehuwd was en 750,- kreeg zonder toeslag.
Toen had ik een groot probleem Mijn huur was 1135,- p.mnd + andere vaste lasten, maar mijn schoonmoeder betaalde niet meer mee.
Gevraagd aan de SVB of ik de toeslag weer kon terugkrijgen. Antwoord nee, die krijg je nooit meer terug.
Inmiddels 1 1/2 jaar huis met tuin kwijt en woon nu in een bejaardenflat. Behoorlijke financiële problemen maar mocht wel naar de voedselbank. Daar heb ik 52 jaar voor gewerkt en omdat je voor je zieke schoonmoeder heb gezorgd krijg ik dit als dank.
Zit nog steeds zonder vloerbedekking en kasten en ben ziek door de stress.(exceem, hartproblemen, slaapproblemen etc.
Begrepen had ik dat mantelzorgboete niet doorging en dat kostendelers norm niet zou gelden voor de AOW. Waarom wel bij ons???
Klopt dit wel of niet?  De SVB geeft niet thuis.

1879 6 Rapporteer

getty
door getty - Oct 14, 2020 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt bij de SVB aanvullende Aio aanvragen, tot bijstandsniveau.

U heeft nu geen recht op partnertorslag  dat is wat  anders dan de kostendelersnorm.

panter22
door panter22 - Oct 14, 2020 om 18:03
6599 Antwoorden / Vragen

Het is erg dat je dit moet overkomen, Ook op de AOW is bezuinigd.
De toeslag voor een partner jonger dan 65 jaar, is afgeschaft. Je partner heeft de toeslag verloren toen je moeder in huis nam, Daarmee is de toeslag komen te vervallen en nu is de toeslag er niet meer,
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-aow-partnertoeslag-krijgen
Voor meer uitleg, kijk op deze site:
https://www.svb.nl/nl/aow/alleen-wonen-of-met-1-of-meer-personen/u-woont-met-2-of-meer-personen
Kom je voor vloerbedekking etc misschien in aanmerking voor bijzondere bijstand? Neem eens contact op met de gemeente.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2020 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De gang van zaken bij het in huis nemen van uw schoonmoeder was compleet onjuist. De enige die wellicht gekort had moeten worden op de AOW was dus uw schoonmoeder, niet u. Jammer genoeg hebt u blijkbaar geen bezwaar ingediend.

De ellende nadien is dus het logische gevolg van die fout.

Of hier achteraf nog iets tegen de doen valt, durf ik niet te zeggen, maar ga eens naar het Juridisch Loket in uw woonplaats en bespreek daar de zaak.

Ro
door RobertusCornelis Oct 16, 2020 om 12:35
Antwoorden / 1 Vragen

Jammer Tijger.
Het is een rechtzaak geweest met een hoge beroep.
Het hoger beroep is afgewezen.
Ik had een hele goede advocaat, die had mij niet ingelicht wanneer de rechtzaak zou zijn.
Dus ook niet bij zitting geweest.
Advocaat heeft dus alleen schriftelijk gereageerd.
Nu kan ik niets meer doen.

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2020 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, zo goed wasdie advocaat dan niet. Dan maar naar de bijstand.

wi
door willems123 - Oct 14, 2020 om 20:41
117 Antwoorden / 16 Vragen

U heeft 52 jaar gewerkt en bouwde u geen pensioen op??

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2020 om 10:01
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Er zal ongetwijfeld bij u in uw Gemeente een instelling Algemeen maatschappelijk werk actief zijn die u hierin hulp kan verlenen
Zoek daar naar met zoeknaam Algemeen Maatschappelijk werk en u zie al diverse adressen. Ook is het mogelijk dat u aanklopt bij een Organisatie voor Senioren (Ouderenbond) zoals ANBO of KBO/PCOB.

Hoe dan ook lijkt het mij dat u oprofessionele hulp nodig heeft bij dit probleem. (Mogelijk kan men u bij uw Gemeente ook behulpzaam zijn nmet bijv. een goede verwijzing.)

Algemeen maatschappelijk werk (AMW) is voor mensen die tijdelijk hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld bij spanningen in het gezin, opvoedingsvragen, depressieve klachten, geldproblemen, rouwverwerking, relatieproblemen of echtscheiding.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 16, 2020 om 22:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Altijd eerst vragen, dan iemand in huis nemen... helaas  de  regels zijn hard en geen coulance.