pr
door prettig Dec 30, 2011 om 13:04
Geldzaken & recht

AOW terugvorderen na overlijden

Mijn moeder is 8 december overleden. Een week na de begrafenis kreeg ik een brief van de SVB of ik het teveel betaalde AOW bedrag minus vakantiegeld wilde terug betalen.
Buiten dat ik dit zeer gevoelloos vond zo vlak na de begrafenis, was ik van mening dat ik recht had op de gehele maand. Je hebt nl. nog veel kosten. Ze had een klein pensioen en zij betalen wel de gehele maand december.

Heeft iemand dezelfde ervaring?

24576 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 30, 2011 om 13:08
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Gecondoleerd ten eerste.

"Buiten dat ik dit zeer gevoelloos vond zo vlak na de begrafenis"

Deze brieven worden door computers ongecotroleerd uitgespuugd en verzonden en computers kennen geen menselijke gevoelens.

vladja
door vladja - Dec 30, 2011 om 13:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je hebt recht op AOW tot en met de dag van overlijden. Niet meer dan dat. AOW is persoonsgebonden en stopt dus op de dag dat die persoon niet meer in leven is.

Het is geen uitkering aan nabestaanden. Iedereen in dezelfde soort situatie heeft hier mee te maken (gehad).

Vladja

ro
door ron530 - Dec 30, 2011 om 13:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies, triest maar waar wordt de uitkering per direct stopgezet. Het teveel aan uitkering wordt in mindering gebracht op het tegoed aan het opgebouwde vakantiegeld. triest maar waar computersystemen kennen geen feestdagen en rammelen de brieven er zo uit. Een voordeel heeft het enigszins wel, u weet direct waar u aan toe bent.

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2011 om 13:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Prettig, allereerst gecondoleerd. En het terugstorten van de ruim 20 dagen te veel overgemaakte A.O.W. klopt ook (meestal rond de 23 ste wordt het geld gestort). De SVB is niet gevoelloos, hoor; zo gaat het nu eenmaal. En eerlijk is eerlijk, met overlijden van iemand en gevoelens kan zo'n Groot Mogol zich natuurlijk niet mee bezighouden (heb dit eerder dit jaar ook meegemaakt) en ik kon me daar dan weer niet druk over maken. Natuurlijk zijn er kosten maar ook hier: dit geldt voor iedereen. Het pensioen(tje) mag je inderdaad houden in die maand. Als alle erven het geld van die nog lopende maand zouden mogen houden zou dat weer ten koste komen van alle belastingbetalers en dat is toch ook niet de bedoeling. Wat mahadma zegt computers hebben geen gevoelens, zo moet je het maar zien.

vladja
door vladja - Dec 30, 2011 om 13:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ron,

Ik begrijp niet waarom het TRIEST maar waar is dat een persoonsgebonden uitkering stopt, als die persoon er niet meer is. Dat is bij elke uitkering.

Dus geldt dat ook voor het piepkleine pensioentje als dat over de hele maand december is uitgekeerd. Als daar nog geen bericht van binnen is, komt dat nog. Pensioenfondsen reageren meestal trager.

Het is goed dat er onmiddellijk bericht komt, dat de uitkering wordt teruggevorderd. Zo kom je later niet voor verrassingen te staan en kan je daar rekening mee houden. De toonzetting en tekst van zo'n brief dient wel zorgvuldig gekozen te worden.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 30, 2011 om 14:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tenormin,

Het pensioen(tje) mag je inderdaad houden in die maand..

En welk pensioenfonds wijkt af van de algemene regel: uitbetaling tot met sterfdatum en de rest moet terug betaald worden? Noem eens per namen!

Vladja

jpm
door jpm - Dec 30, 2011 om 14:26
820 Antwoorden / 28 Vragen

Met een WAO-uitkering van mijn broer gebeurde hetzelfde. Ik had weleens gelezen dat de uitkering nog 2 maanden (vroeger 3 maanden) doorliep en daar zal @prettig zich mee vergissen. Weliswaar wordt doorbetaald aan degene die één huishouden met betrokkene voert, maar ik begrijp of vermoed dat dit hier niet aan de orde is. (Dit laatste gold tenminste in oktober 2009 voor de WAO).

edrick3
door edrick3 - Dec 30, 2011 om 14:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@vladja,

Kijk eens hier voor een door jou gevraagd voorbeeld (ter info).

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2011 om 14:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 30 dec 2011, 14:01]Tenormin,

Het pensioen(tje) mag je inderdaad houden in die maand..

En welk pensioenfonds wijkt af van de algemene regel: uitbetaling tot met sterfdatum en de rest moet terug betaald worden? Noem eens per namen!

Vladja

PME (naam is nu Mn Services)

Geachte Mevrouw.....

In de eerste plaats onze deelneming met het verlies van Uw echtenoot.
Naar aanleiding van het overlijden van Uw echtgenooot, naam......etc. op 17 maart 2011, delen wij u mede dat wij zijn pensioen tot 23 maart 2011 laten doorlopen. Na die datum wordt Uw pensioen opgehoogd. Voor jouw info: (Werkten beiden voor dezelfde Maatschappij).

vladja
door vladja - Dec 30, 2011 om 15:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 30 dec 2011, 14:30]@vladja,

Kijk eens hier voor een door jou gevraagd voorbeeld (ter info).

Met vr.gr.

Ja, die van het Brenninkmeijer-groep (C&A) is de speld in de hooiberg. Ik had beter moeten zetten: Noem eens per namen (behalve provisum, ).

vladja
door vladja - Dec 30, 2011 om 15:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja, Tenormin, je mag nog 5 dagen extra houden. De rest niet. Dus niet na overlijden op 8 december de rest van de maand. Dat jouw pensioen omhoog gaat is logisch. In plaats van het pensioen van partner wordt er nu het nabestaande pensioen van partner aan jou uitgekeerd.

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2011 om 16:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 30 dec 2011, 15:22]Ja, Tenormin, je mag nog 5 dagen extra houden. De rest niet. Dus niet na overlijden op 8 december de rest van de maand. Dat jouw pensioen omhoog gaat is logisch. In plaats van het pensioen van partner wordt er nu het nabestaande pensioen van partner aan jou uitgekeerd.

Sorry, maar nu slaat je reactie nergens op. Want een datum van overlijden heeft niemand in de hand. Geef alleen aan dat TS het pensioen van haar moeder "gewoon" doorloopt die maand. Al was mijn man 29 dagen ervoor overleden, was dat ook gewoon doorgegaan tot "betaaldatum". Nu dus maar 5 dagen. Kan je verzekeren dat zoiets je totaal niet interesseert in zulke omstandigheden; mij niet in ieder geval.
En ook al voor jouw informatie: ik ontvang nu 2 pensioenen van 2 overleden echtegenoten.

fi
door fisbel - Dec 30, 2011 om 22:18
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het moet me van het hart dat de toonzetting van een aantal 'antwoorden' hierboven niet zakelijk is, onaangenaam en ongenuanceerd. Typerend is dat prettig / TS niet meer meedoet aan deze 'discussie'

Bovendien wordt de discussie vervuild door AOW-pensioen en aanvullend pensioen niet duidelijk te scheiden. Voor het AOW-pensioen alleenstaande (bij TS de situatie): uitkering stopt bij overlijden met verrekening van vakantiegeld waaop nog recht is over de maanden periode mei en overlijden. Dat is hier het simpele antwoord. Lees SVB informatie overlijden

Als er een partner is of huisgenoot is het antwoord anders.
En het antwoord is ook anders bij een aanvullend pensioen.
Maar deze situaties zijn hier niet van toepassing en er werd ook niet naar gevraagd.