Th
door Theawaalen Apr 6, 2022 om 13:00
Geldzaken & recht

At bank

Heb een spaarrekening bij de at bank kan hier geen geld meer naar overmaken .
de Rabobank gebeld en die zeggen we weten he
t niet probeer het later nog maar eens.
Ik krijg de melding dat het rekeningnummer niet klopt.

paar dagen later bel ik naar de  at bank en die geeft aan dat de Rabobank de at bank blokkeert omdat het een dochter onderneming is van een Russische bank. Alleen de Rabobank schijnt dit te doen.

Is dit normaal

3024 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2022 om 13:04
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Als het een Russische bank is of een relatie van - , dan heeft dit betrekking op de maatregelen die vanuit de EU zijn genomenm als sanctie .b.t. het Russisch optreden in Oekraine en dar over is uitgebreid berichtgeving geweest in de oers. En dan geldt dat voor alle banken in de EU. U volgt het nieuws etc niet?

Aanvullend, zie o.a. dit: https://www.homefinance.nl/nieuws-blog/blogberichten/101246/sancties-voor-rusland-hoe-zit-het-met-at-bank-en-fibr

pe
door pebk Apr 6, 2022 om 13:23
581 Antwoorden / 0 Vragen

Niet iedereen legt de link tussen AT Bank (Amsterdam Trade Bank) en een Russische oligarch. Het klinkt ook vrij Nederlands.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 6, 2022 om 13:36
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Maar dat was de vraag niet! Niet iedereen maar er zijn toch wel anderen die dit wel ontdekten en weten.

Th
door Theawaalen Apr 6, 2022 om 15:57
113 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens de at bank doet alleen de Rabobank het

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 6, 2022 om 16:38
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Is het niet min of meer logisch dat men dat bij die bank stelt? In ieder geval zie ik deze info van de ABNAMRO https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/over-abnamro/sanctiemaatregelen.html? en deze van de Nederlandse Vereniging van Banken. https://www.nvb.nl/themas/veiligheid-fraude/sanctiemaatregelen

me
door mein33 - Apr 6, 2022 om 13:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Al geprobeert om geld op te nemen ?   :-))

Dat lijkt mij in iedergeval een verstandiger stap dan er nog geld op te willen storten.

mahadma
door mahadma Apr 6, 2022 om 13:45
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Vrees dat de tegoeden bevroren zijn

Th
door Theawaalen Apr 7, 2022 om 14:13
113 Antwoorden / 5 Vragen

De tegoeden zijn niet bevroren het geld heb ik laten overboeken naar de tegenrekening. Daar staat het nu op.

me
door mein33 Apr 7, 2022 om 16:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heel verstandig en fijn dat uw geld nu 'veilig' is. ;-))

sira
door sira - Apr 6, 2022 om 13:33
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Wanneer heeft u er voor het laatst geld gestort?

Ik heb jarenlang ook een rekening gehad bij de AT Bank en, ik dacht in 2020 kreeg ik een brief dat ze de spaarrekeningen gingen beëindigen. Ik weet niet meer de reden hiervan. Het saldo is door AT naar mijn tegenrekening overgemaakt. Er zijn toen meer buitenlandse banken geweest die dit deden.

Een tweede mogelijkheid is dat u 24 maanden geen transactie meer heeft gedaan.

Een derde mogelijkheid is dat ze nu FIBR heten. In Veelgestelde Vragen kunt u het volgende lezen https://www.atbank.nl/Service/Veelgestelde_vragen/?cat=1051#faq1052:

* Eind november, begin december 2021 heeft u van ATB een e-mail ontvangen waarin we aankondigen dat wij vanaf 3 januari 2022 onze spaaractiviteiten aanbieden onder de nieuwe naam: FIBR.
Medio december 2021 ontvangt u van ATB een bericht waarin we u uitleggen wat er vanaf begin januari 2022 verandert en wat we van u vragen.

Communicatie vanuit FIBR:

* Op 3 januari 2022 ontvangt u van FIBR een e-mail. Hierin leggen we u stapsgewijs uit hoe u kunt inloggen via de nieuwe website: www.fibr.com.

Mogelijk zijn de mailtjes in uw spambox gekomen.

Th
door Theawaalen Apr 6, 2022 om 15:20
113 Antwoorden / 5 Vragen

Op 1. Maart is er nog geld  op gestort en van een andere rekening heb ik op 26 maart geld opgenomen

sira
door sira Apr 6, 2022 om 16:55
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik u was, doet u er verstandig aan de rekening op te heffen en het saldo terug te laten boeken naar uw tegenrekening. Het is uw tegoed en geen Russisch tegoed, maar ja, je weet maar nooit, bovendien kan niemand in de toekomst kijken en voor de rente hoeft u niet te blijven.

Lees even de voorwaarden er op na hoe u de rekening moet opzeggen. Mijn ervaring is dat je dit met een mailtje (en eventueel kopie legitimatie) kunt doen, want het geld wordt toch naar uw tegenrekening overgemaakt. Dat is al veilig, zelfs als iemand anders zich als u voordoet.

mahadma
door mahadma - Apr 6, 2022 om 13:44
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Is dit normaal? Dat Russische tegoeden worden bevroren vanwege hun oorlog is in mijn ogen vrij normaal .

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 6, 2022 om 13:58
16870 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, ik neem aan dat hier sprake is van een tegoed van vraagstelster bij deze bank en dat is geen Russisch tegoed maar wel iets waar men dan in Rusland over zou kunnen beschikken.
Ook m.i dan snel leeghalen als dat kan. Zie de info die @SIRA nu ook gaf. En de opmerking van @MEIN33

pe
door pebk - Apr 6, 2022 om 16:07
581 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij u gas koopt en in roebels betaalt mag er geen geld meer naar Rusland verstuurd worden.

Misschien moet u juist proberen het geld dat u bij die bank gestald heeft naar uzelf over te maken en overwegen een andere rekening ergens te openen. Het liefst bij een bank binnen de EU (ondanks de lage rentes).

sira
door sira Apr 6, 2022 om 16:45
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Bij de AT Bank krijg je ook 0% rente op je spaarrekening, dus wat dat betreft kan ze momenteel net zo goed naar een andere bank.

1paul
door 1paul - Apr 7, 2022 om 17:28
3161 Antwoorden / 0 Vragen

misschien heb je het gemist maar alles wat Russisch is word zo een beetje geblokkeerd!

me
door mein33 Apr 7, 2022 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Misschien heeft u iets gemist, maar Ts. in mijn bijdrage in dit onderwerp gereageerd hoe het e.e.a. is opgelost. ;-))

1paul
door 1paul Apr 8, 2022 om 08:40
3161 Antwoorden / 0 Vragen

das mooi. maar inderdaad, ik lees de vraag en reageer dan, lees lang niet alle antwoorden!

me
door mein33 Apr 8, 2022 om 10:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))

Th
door Theawaalen - Apr 23, 2022 om 09:19
113 Antwoorden / 5 Vragen

De at bank is op 22 april failliet verklaard ze hebben zelf het faillissement aangevraagd. Kreeg gisteravond bericht van de bank zelf

Ja
door JannieBoe Apr 23, 2022 om 09:30
124 Antwoorden / Vragen

Het depositogarantiestelsel is gelukkig van toepassing zodat de Nederlandse Bank garant staat voor 100.000 euro. Hopelijk is dat voldoende voor u ;)

marita5
door marita5 Apr 23, 2022 om 09:32
11521 Antwoorden / 15 Vragen
Th
door Theawaalen Apr 27, 2022 om 10:16
113 Antwoorden / 5 Vragen

Je krijgt van de Nederlandse bank automatisch een brief als je in aanmerking komt voor het depositogarantiestelsel. Je moet handmatig inloggen en als ze de gegevens van de atbank hebben dan maken ze een portaal aan waar je met de DigiD code moet inloggen voor de gegevens.