door wimami22 Feb 12, 2010 om 16:08
Geldzaken & recht

Automatische incasso ja of nee

Tricijn Belastingen, belast met de inning van zuiveringsheffing etc. voor Waterschap Vallei & Eem, wil genoemde aanslag binnen twee maanden na dagtekening innen of ik moet een automatisch incasso verlenen dan wordt de aanslag in termijnen geïnd. Ik heb hiertegen bezwaar aangetekend omdat mijn bankier, ING, mij de mogelijkheid biedt om via ingeplande betalingen hetzelfde effect te bereiken als Tricijn. Antwoord van Tricijn is dat men correct handelt. Correcter lijkt mij dat bij betaling ineens een rentevergoeding wordt toegepast over 6 maanden, immers ik moet de aanslag uiterlijk batalen voor 23 maart en tevens is mijn vraag of Tricijn wel gelijkwaardig handelt

1397 12 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 12, 2010 om 16:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Het gespreid betalen is een betalingsregeling en daaraan (aan af/betalingsregelingen) mogen ze voorwaarden (de automatische incasso in dit geval) aan verbinden, daar dit een service is en geen recht.
Ga je niet accoord met deze voorwaarden dan kun je dus geen gebruik maken van de gespreid betalen(afbetalingsregeling) en moet je het bedrag ineens betalen.

Dit mag dus.

Succes,

kiran
door kiran - Feb 12, 2010 om 16:31
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@wimami22

Eigenlijk snap ik het probleem niet. Trijcijn int iedere maand een x bedrag wat anders bij de faktuur/energieleverancier zat inbegrepen. Keuze is: binnen een bepaalde tijd het hele bedrag vooruit betalen of in termijnen.

U wilt een korting bedingen op vooruit betaling? Zal men niet doen omdat het ook in termijnen kan. Tricijn biedt 2 verschillende betalingswijze aan ....
Aan u de keus Welke.

Ing: ja, in eigen beheer betalen ben ik ook een voorstander van. Maar onder sommige 'regeltjes' is niet uit te komen. Denk dat als u zelf wil overmaken men acceptkaarten moet sturen [met de extra eurootjes erbij] en daar doet men niet aan bij mijn weten.

wi
door wimami22 - Feb 12, 2010 om 19:46
11 Antwoorden / 3 Vragen

Waar het mij om gaat is dat vele instanties steeds meer deze betaalmogelijkheid hanteren en dit voor mij overkomt als "het mes op de strot zetten" en dit vervolgens als voor mij dwangmatig overkomt.
Als men betaling ineens wilt, akkoord maar dan ook hetgeen vooraf wordt betaald honoreren in een tegemoetkoming. Het gaat mij niet om de luttele centen maar om het principe. Als wij dit niet aanvechten zal binnen afzienbare periode deze instanties onze portemonnee beheren en dat wil ik wel voorkomen.

stacey
door stacey - Feb 12, 2010 om 20:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=wimami22 schreef op vrijdag 12 feb 2010, 19:46]Waar het mij om gaat is dat vele instanties steeds meer deze betaalmogelijkheid hanteren en dit voor mij overkomt als "het mes op de strot zetten" en dit vervolgens als voor mij dwangmatig overkomt.
Als men betaling ineens wilt, akkoord maar dan ook hetgeen vooraf wordt betaald honoreren in een tegemoetkoming. Het gaat mij niet om de luttele centen maar om het principe. Als wij dit niet aanvechten zal binnen afzienbare periode deze instanties onze portemonnee beheren en dat wil ik wel voorkomen.

Dit is geen bedrijf(srekening), dit betreft belasting
en dat is slikken of stikken ;-(
Iedereen heeft de verplichting voor een betaalde datum zijn bijdrage te betalen en ze komen mensen tegemoet door de termijnmogelijkheid met de daarbij behorende voorwaarden.
Je druk maken over dit soort dingen heeft weinig zin.

wi
door wimami22 - Feb 15, 2010 om 09:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

Ik verzoek Stacey en Kiran het AD van vandaag 15-2 open te slaan en de politieke opmerking van het CDA op pagina 6 aandachtig te lezen
met vr.gr.

diertjes
door diertjes - Feb 15, 2010 om 10:34
299 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wimami22 schreef op maandag 15 feb 2010, 09:51]Ik verzoek Stacey en Kiran het AD van vandaag 15-2 open te slaan en de politieke opmerking van het CDA op pagina 6 aandachtig te lezen
met vr.gr.

Dat artikel gaat over iets anders, namelijk extra kosten als je van acceptgiro gebruik maakt. Dat is hier niet aan de orde, je betaalt niks extra als je in zes termijnen betaalt..

In feite is het heel simpel. Normaal gesproken moet je binnen twee maanden betalen. Gezien de hoogte van het bedrag is dat niet voor iedereen even makkelijk. Daarom wordt de mogelijkheid geboden om het over zes maanden te verdelen, dan drukken de lasten minder. Het enige wat Tricijn in ruil daarvoor verlangt, is automatische incasso. Kom daar bij het bedrijfsleven maar eens om!!

En bovendien: voor wat hoort wat. Alles hoeft niet van één kant te komen, toch?

wi
door wimami22 - Feb 15, 2010 om 10:57
11 Antwoorden / 3 Vragen

Het heeft m.i. wel degelijk iets met elkaar te maken. Normaal is dat je voor bewezen diensten, veelal achteraf, betaalt doch dit is ruim vooruit betalen en dat levert rentewinst op. Dit kun je ontlopen door automatische incasso te verlenen en daar gaat het bericht in het AD over.

diertjes
door diertjes - Feb 15, 2010 om 11:25
299 Antwoorden / 3 Vragen

Het bericht in het AD gaat alleen over de extra kosten die je moet betalen als je geen automatische incasso toestaat en gebruik maakt van acceptgiro's.

Bewezen diensten achteraf betalen? Al mijn abonnementen moet ik vooraf voldoen. En als u Tricijn de veronderstelde rentewinst niet gunt: die kunt u ontlopen door automatische incasso toe te staan.

wi
door wimami22 - Feb 15, 2010 om 13:12
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Priewjet2
Ik lees in uw opmerking het gunnen van rentewinst, dus toch een erkenning van voordeel voor Tricijn welke mogelijk met 10.000 of 100.000 of zelfs nog meer relaties moet worden vermenigvuldigd. Leuk voordeeltje dus. Ik ben in ieder geval content dat dit nu politieke aandacht heeft. Het betreft beslist niet alleen Tricijn die, in mijn ogen, deze misstand hanteert.
Ik stop verdere discussie en dank hen die gereageerd hebben.

diertjes
door diertjes - Feb 15, 2010 om 13:25
299 Antwoorden / 3 Vragen

@Wimami22,

Als u mijn reactie goed gelezen had, wist u dat ik het heb over veronderstelde rentewinst. En die veronderstelling ligt dus bij u.

wi
door wimami22 - Feb 15, 2010 om 13:47
11 Antwoorden / 3 Vragen

En als u Tricijn de veronderstelde rentewinst niet gunt: die kunt u ontlopen door automatische incasso toe te staan.
Dit klinkt toch als een bevestiging, ook door u. Anders moet U het tegendeel van mijn bewering maar eens bewijzen.
Goed lezen is het halve werk.

diertjes
door diertjes - Feb 15, 2010 om 14:12
299 Antwoorden / 3 Vragen

Met uw laatste zin ben ik het roerend eens. Ik zou u daarom willen zeggen: neem 'm dan ook zelf gerust ter harte.