na
door naatjenenya Aug 21, 2012 om 21:14
Geldzaken & recht

Bank beeindigd machtiging automatische incasso

Vandaag kreeg ik de volgende brief van mijn bank:

U heeft misschien al op rekeningafschriften gezien dat wij uw opdracht om van uw rekening naar [naam bedrijf] over te schrijven enkele keren achter elkaar niet hebben uitgevoerd. Het saldo op uw rekening was daarvoor onvoldoende.
Daarom hebben we besloten dat we uw opdracht voor deze automatische overschrijving beeindigen. Houd er dus rekening mee dat het bedrag niet meer wordt overgemaakt.

Mijn vraag:
Mag een bank zomaar een automatische incasso in zijn geheel annuleren om deze of enig andere reden?
Ik had er zo mijn redenen voor om het bedrijf, dat geld probeerde af te schrijven, te "negeren" maar ik vind zelf dat een bank niet zomaar incasso's in zijn compleet mag annuleren zonder enig overleg maar ik weet dus niet hoe dat in de wet is geregeld.

Iemand een idee?

3658 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

naatjenenya schreef op dinsdag 21 aug 2012, 21:14: Mijn vraag:
Mag een bank zomaar een automatische incasso in zijn geheel annuleren om deze of enig andere reden?
Ik had er zo mijn redenen voor om het bedrijf, dat geld probeerde af te schrijven, te "negeren" maar ik vind zelf dat een bank niet zomaar incasso's in zijn compleet mag annuleren zonder enig overleg maar ik weet dus niet hoe dat in de wet is geregeld.

Iemand een idee?

Moet je in de voorwaarden nakijken, maar dat zal wel, de bank hoeft niet mee te doen met jou Negeerspelletjes en daar extra werk en gedoe van te hebben.
Dus nu kun je dan zelf de acceptgiro van betreffende bedrijf fijn negeren....
Zou ze wel even melden dat je er 1 wilt dan anders krijg je extra incasso kosten als je betalingen niet meer afgeschreven (kunnen) worden.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe "negeer" je een bedrijf dat geld probeert af te schrijven als je niet eens voldoende saldo hebt om te betalen?

Ja, een bank mag dat. Het is niet de taak van de bank om voor te schieten zodat jij kan betalen. Dat is jouw verantwoording.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Stacey,

Je toont staat me niet aan, ik speel geen spelletjes, ik wachtte op een bezwaarschrift die ik had ingediend als je het perse wilt weten. Zij hadden het recht niet die bedragen af te schrijven maar deden het toch. Sterker nog, ik heb de bedragen terug willen laten storten maar om de 1 of andere reden liet internet bankieren dat niet toe. De automatische incasso was uiteindelijk allang ingetrokken daar ik in het gelijk werd gesteld en bijna 2 maanden later komt de bank ineens met deze brief. Maar nogmaals, dat staat er los van.

Ik wil alleen maar weten of de bank dit mag doen.

Dus aub, oordeel niet over anderen als je niet weet hoe of wat maar beantwoord gewoon op een normale manier iemand zijn / haar vragen.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

naatjenenya schreef op dinsdag 21 aug 2012, 22:07: @.

Ik wil alleen maar weten of de bank dit mag doen.

Dus aub, oordeel niet over anderen als je niet weet hoe of wat maar beantwoord gewoon op een normale manier iemand zijn / haar vragen.

Ja, de bank mag dat doen en als je het even gewoon uitlegt dan krijg je misschien andere reactie.............

Maar als je niet wilt betalen ga je naar de bank en laat je een Selectieve Blokkade zetten zodat het bedrijf niet af kan schrijven.............
en snap niet wat probleem is als nu precies gebeurd (maar dan op initiatief van de bank) wat je wilt, dat bedrijf niet meer kan afschrijven.........

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@naatjenenya:
De bank mag dat inderdaad doen.

Echter heb je wel (achteraf) een fout gemaakt.

Je had namelijk contact met de bank kunnen opnemen en de betreffende rekeningnummer kunnen laten blokkeren.
Dan kunnen ze ook niet meer automatisch incasseren, terwijl de rest van de incasso's gewoon door blijven gaan.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Winterman,

Dank je voor je reactie dat de bank dat inderdaad mag, nu kan ik, als ik weer zoiets heb, gelijk actie ondernemen zodat de bank niet meer zulke dingen hoeft te doen.

----

En nog 1 dingetje voor iedereen: hoe ik mijn zaken regel zijn mijn zaken en niet die van anderen en niet gelijk denken dat als iemand een brief krijg over dat het saldo niet toereikend is dat diegene gelijk zaken niet in orde heeft ofzo. Oordeel niet over dingen wat je niet weet want ik ga hier echt niet vertellen hoe ik alles regel als ik 1 simpele vraag heb en de vraag was: mag de bank dat, de ja of de nee...
Dank jullie.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liebe Naatjenenya,

Uw bank heeft de automatische incasso voor Bedrijf X niet gestopt omdat u Bedrijf X niet wilt betalen. Uw bank heeft de incasso gestopt omdat u geen of onvoldoende saldo heeft, oftewel omdat u Bedrijf X niet kunt betalen. Uw bank zal ook eventuele automatische incasso's voor andere bedrijven stoppen, als die uw saldo te boven gaan.

U loopt dus risico voor incassoprocedures omdat u uw betalingsverplichting(en) niet nakomt. Uw bank heeft geen verplichting om voor haar eigen rekening geld over te maken naar uw crediteuren.

Zoals mijn voorgangers schrijven, kunt u een selectieve blokkade voor de incasso van Bedrijf X laten plaatsen door uw bank. U kunt dan verder gewoon andere betalingen doen of incasso's laten lopen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook geen probleem met die brief verder... Als ik daar een probleem mee had dan had ik morgen wel gelijk de bank gebeld.
Maar ik dacht gewoon dat een bank niet iets mag blokkeren zonder jouw toestemming. En ik was bang dat als dit al na 2 weken met 1 rekening kan gebeuren (dat bedrijf schreef 5x af in 2 weken tijd) dat dit ook bij andere rekeningen kan gebeuren en dan moet ik alles goed in de gaten houden omdat ik geen gezeik wil.

Oftewel: ik wilde het gewoon even weten van jullie :-)

En sorry als ik wat bot overkwam, was niet de bedoeling en had ook niet mogen gebeuren.. heb er tienduizend excuses voor maar daar heeft niemand wat aan dus: mijn excuses

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, tienduizend redenen bedoelde ik ;-)

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

naatjenenya schreef op dinsdag 21 aug 2012, 22:23: En nog 1 dingetje voor iedereen: hoe ik mijn zaken regel zijn mijn zaken en niet die van anderen en niet gelijk denken dat als iemand een brief krijg over dat het saldo niet toereikend is dat diegene gelijk zaken niet in orde heeft ofzo. Oordeel niet over dingen wat je niet weet want ik ga hier echt niet vertellen hoe ik alles regel .

Als je niet wilt dat iemand wat over Jouw zaken zegt zit je op een Openbaar Forum verkeerd...........
Maar had je je vraagstelling wat anders gedaan dan had je zoals ik al zei ook andere reacties gehad,
dus als het vaag is of anders lijkt door hoe je het stelt oordelen we hier naar wat we eruit lezen..........

Misschien had je paar maanden eerder beter de vraag kunnen stellen hoe kan ik onterechte afschrijvingen van bedrijf tegenhouden..........

ve
door verwijderd - Aug 21, 2012 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Stacey,

Je hebt gelijk, had het wellicht ook anders moet omschrijven ipv de brief zo overtypen en in ieder geval niet zo moeten reageren, mijn excuses, dat was mijn fout.

En wat betreft die afschrijvingen.. dat is gewoon mijn fout, ik had meer moeten reageren naar dat bedrijf toe en de bank ipv op antwoord van bezwaarschrift wachten. Normaal reageer ik ook gelijk maar dit bedrijf kwam me na al die jaren m'n strot uit dus heb ik het, stom genoeg, op zijn beloop gelaten.
1 ding scheelt, van fouten leer je dus ik doe dit ook nooit meer zo ;-)

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

naatjenenya schreef op dinsdag 21 aug 2012, 22:23: Oordeel niet over dingen wat je niet weet want ik ga hier echt niet vertellen hoe ik alles regel als ik 1 simpele vraag heb en de vraag was: mag de bank dat, de ja of de nee...
Dank jullie.

Als dat 1 simpele vraag was had je hem simpel moeten stellen. Het is de vraag die bepaalt wat de antwoorden zullen zijn.

Kijk maar naar het antwoord van onze duitse toetjesproducent. Die heeft niet eens door wat je nu precies graag wilde weten.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 00:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier wordt allemaal gesproken over automatische incasso maar in de brief van de bank gaat het om automatische overschrijving.
Bij automatische incasso wordt het bedrag door de gemachtigde (bedrijf) van je rekening gehaald. Het bedrag wordt afgeschreven, ook al is het saldo niet voldoende.
Het is een overeenkomst met het bedrijf waaraan je betaald.
Stopzetten kan alleen door het betreffende bedrijf de 'rode' machtigingskaart te sturen.
De bank staat hier helemaal buiten.
Bij automatische overschrijving, stort de bank periodiek een berdrag naar de gewenste ontvanger. Als het saldo niet voldoende is kan de bank dus geen geld overmaken.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:21:
Stopzetten kan alleen door het betreffende bedrijf de 'rode' machtigingskaart te sturen.
De bank staat hier helemaal buiten.

Soms kan het ook anders.
Dan kun je bij de bank een bepaalde rekening laten blokkeren, waardoor van die bepaalde rekening geen automatisch incasso's kan worden uitgevoerd.
De bank staat dan er niet buiten.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:21: Hier wordt allemaal gesproken over automatische incasso maar in de brief van de bank gaat het om automatische overschrijving.
Bij automatische incasso wordt het bedrag door de gemachtigde (bedrijf) van je rekening gehaald. Het bedrag wordt afgeschreven, ook al is het saldo niet voldoende.
Het is een overeenkomst met het bedrijf waaraan je betaald

Zal wel schrijffoutje zijn want vraagsteller zegt later: --Zij hadden het recht niet die bedragen af te schrijven maar deden het toch. Sterker nog, ik heb de bedragen terug willen laten storten maar om de 1 of andere reden liet internet bankieren dat niet toe. De automatische incasso was uiteindelijk allang ingetrokken --

En als je saldo niet voldoende is kan de bank afschrijven wel/ook blokkeren.......
de bank heeft namelijk geen boodschap aan jouw overeenkomst met het bedrijf die wil incasseren, enkel met jou en als er geen saldo is houd het op als je geen roodstand/krediet hebt.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 02:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:39:
philip36 schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:21: Hier wordt allemaal gesproken over automatische incasso maar in de brief van de bank gaat het om automatische overschrijving.
Bij automatische incasso wordt het bedrag door de gemachtigde (bedrijf) van je rekening gehaald. Het bedrag wordt afgeschreven, ook al is het saldo niet voldoende.
Het is een overeenkomst met het bedrijf waaraan je betaald

Zal wel schrijffoutje zijn want vraagsteller zegt later: --Zij hadden het recht niet die bedragen af te schrijven maar deden het toch. Sterker nog, ik heb de bedragen terug willen laten storten maar om de 1 of andere reden liet internet bankieren dat niet toe. De automatische incasso was uiteindelijk allang ingetrokken --

En als je saldo niet voldoende is kan de bank afschrijven wel/ook blokkeren.......
de bank heeft namelijk geen boodschap aan jouw overeenkomst met het bedrijf die wil incasseren, enkel met jou en als er geen saldo is houd het op als je geen roodstand/krediet hebt.

Misschien was wel de gedachte:
Als het saldo ontoereikend is, wordt automatisch het geïncasseerde bedrag automatisch teruggestort.
Klopt ook wel. Alleen gaat de bank nu moeilijk doen.
Het was beter geweest om alleen dat rekeningnummer te blokkeren.

Dat is mogelijk.

Omdat ik zelf die situatie heb.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:30:
philip36 schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:21:
Stopzetten kan alleen door het betreffende bedrijf de 'rode' machtigingskaart te sturen.
De bank staat hier helemaal buiten.

Soms kan het ook anders.
Dan kun je bij de bank een bepaalde rekening laten blokkeren, waardoor van die bepaalde rekening geen automatisch incasso's kan worden uitgevoerd.
De bank staat dan er niet buiten.

Dit is niet de gebruikelijke manier om automatische incasso's stop te zetten.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te zien heb ik er hier een zooitje van gemaakt dus ik zal het even uitleggen hoe het zit.

Ik wilde vrijstelling hebben van een bedrijf, die was afgewezen waardoor ik een bezwaarschrift had ingediend. Gezien mijn ervaring met dat bedrijf (vrijstellingen werden al jaren afgewezen omdat ze altijd wel een excuus hadden) heb ik, nadat ik bevestiging had dat mijn bezwaarschrift binnen was gekomen, op hun site mijn bankrekeningnr ingevuld omdat ik er vanuit ging dat het toch wel afgewezen werd en ik derhalve niet per acceptgiro het hele bedrag in 1 keer wilde gaan betalen maar gespreid.

Echter had ik ergens gelezen dat zolang de bezwaarprocedure nog loopt dat ze niet zouden afschrijven (daarom ook gewacht op de bevestiging) maar redelijk snel nadat ik mijn bankrekening door had gegeven begonnen ze achter elkaar af te schrijven (5x binnen 2 weken). Daar ik het daar niet mee eens was heb ik dat op zijn beloop gelaten (op de dagen dat zij afschreven stond er toch geen geld op dus de bank stortte het terug). Toen ze weer 2x op 1 dag afschreven en ik wist dat er geld onderweg was heb ik geprobeerd het terug te laten storten echter stond er: niet uitgevoerd. Een dag later ongeveer kreeg ik een brief van het bedrijf dat de vrijstelling alsnog werd goedgekeurd en kort daarna stortte ze het geld (van die 2x die ik niet terug kon halen) weer terug.

Ik weet het, het is niet de normale gang van zaken hoe je je rekeningen afhandeld maar als je al 5 jaar in de klinch ligt met dat bedrijf dan word je op een gegeven moment moedeloos en heb je zoiets van: krijg de hik, geef me nu maar eerst normaal antwoord.
Had ik dat moeten doen? Nee natuurlijk niet maar ik had het gewoon helemaal gehad met dat bedrijf.

Nu las ik dat iemand zei van: het is een overschrijving (de brief heb ik correct overgetypt) maar ondanks wat er in die brief stond zou het dus toch een automatische incasso moeten zijn. Dus is het een beetje raar dat de bank het over een overschrijving heeft want ik heb alleen maar automatische incasso's.

Maar wat ik gewoon wilde weten dus, buiten dit verhaal om (waarvan ik echt wel weet dat ik daar zelf schuldig aan ben en niemand anders) is of de bank dus een automatische incasso zomaar mag intrekken.

Tot zover bedankt voor jullie reactie's en sorry voor mijn chaotische uitleg en reactie's gisteren, ik had een zeer chaotische dag achter de rug al is dat natuurlijk geen excuus om zo te doen.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een zeer duidelijke uitleg.

Nogmaals:
Je had ook contact met de bank op kunnen nemen en hun rekeningnummer laten blokkeren.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2012 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op woensdag 22 aug 2012, 09:27:
ikbenik schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:30:
philip36 schreef op woensdag 22 aug 2012, 00:21:
Stopzetten kan alleen door het betreffende bedrijf de 'rode' machtigingskaart te sturen.
De bank staat hier helemaal buiten.

Soms kan het ook anders.
Dan kun je bij de bank een bepaalde rekening laten blokkeren, waardoor van die bepaalde rekening geen automatisch incasso's kan worden uitgevoerd.
De bank staat dan er niet buiten.

Dit is niet de gebruikelijke manier om automatische incasso's stop te zetten.

Wel als je gelijk wilt dat de automatische incasso stop wordt gezet en je met het betreffende partij over hoop ligt.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2012 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bank heeft het over: "uw opdracht om van uw rekening naar [naam bedrijf] over te schrijven" en "automatische opdracht". Dat zijn termen die ze niet zomaar gebruiken. Volgens mij gaat het dan niet om automatische incasso, maar om een zogeheten periodieke overschrijving. Daarbij geeft de rekeninghouder zelf opdracht aan de bank om op afgesproken momenten geld over te maken naar een andere rekening. Het bedrijf probeerde dus helemaal niet om tegen de zin van TS geld te incasseren.

En tja, als het saldo steeds ontoereikend is, lijkt het me ook niet zo onredelijk dat de bank er de brui aan geeft. Bij (herhaald) mislukken van automatische incasso is het niet de bank, maar het bedrijf dat aan de bel trekt.