ma
door marije318 Feb 10, 2011 om 23:11
Geldzaken & recht

Bank schuld + losse schulden, hoe los ik het op

Mijn partner heeft na zijn scheidden de schulden van een banklening op zich genomen van 35.000 van hem en zijn ex. In die periode moest hij de helft van de hypotheek betalen, kinderalimentatie voor zijn twee kinderen en rente voor de lening. En ik raakte mijn baan kwijt toen ik net zwanger was. (wel gewenst hoor, maar achteraf niet zo handig) Maardoor kwamen wij nog verder in de problemen. We hebben nog een aanvraag gedaan bij de gemeentelijke krediet bank, maar na 1,5 jaar loon afstaan waren we nog steeds niks verder. En dat lag niet aan ons.
Dus de schulden alleen maar hoger. We hebben toen gekozen om het zelf te gaan aflossen. En op de een of andere manier liep dat redelijk goed. Volgens mij heb ik dit jaar al meer dan 20.000 euro aan schuld afbetaald. Maar ik zit nu nog steeds met die lening. Daarnaast heb ik nog verschillende schulden zeg eens 10.000. Ik heb nu met alle schuldeisers een regeling, maar die lening welke nu onder gerechtsdeurwaarder Weggemans loopt willen niet akkoord gaan met een voorlopige regeling van 200 euro. Ze willen nu 400 per maand en dat kan ik pas over een half jaar gaan betalen. Ze vinden dat wij andere schuldeisers te veel betalen in verhouding tot de schuld. Ik wil geen loon beslag al zou ik het over 4 jaar afbetaald hebben. En ik denk niet dat andere schuldeissers genoeg willen nemen met minder, dus zullen die anders ook beslag leggen. Ik wil zo graag van die andere schulden af omdat ik dan ten minste 1 overzichtelijk schuld heb. Bestaat er ook een instantie die mijn schulden kan afkopen? Als zou ik maar van die ander schulden af kan zijn van totaal 10.000 dan kan ik elke maand 250 afbetalen en vakantiegeld en 13 maand meegerekend, dan kan ik binnen twee jaar dat hebben af betaald. En weggenmans af betalen met 400 per maand. En dan hoef ik niet krom te liggen. Als iemand mij advies kan geven, dan heel graag.

14267 11 Rapporteer

mariegh
door mariegh - Feb 11, 2011 om 09:45
263 Antwoorden / 13 Vragen

Je kunt naar het gemeentelijke WMO-loket en vragen om schuldhulpverlening. Je komt dan in een traject van 3 jaar waarbij een door de gemeente aangewezen organisatie je schulden gaat saneren, afspraken maakt met de schuldeisers en je op een weekgeld zet. Je kunt dat zelf ook globaal berekenen, want er zijn vaste rekenschema's voor die ervan uitgaan dat je op ongeveer 90% van de bijstandsnorm komt. En verder gaat de gemeente je helpen door allerlei regelingen toe te passen waardoor je besteedbaar inkomen hopelijk ruimer wordt. Na 3 jaar ben je overal af. Het is geen vetpot, maar daarna ben je schuldenvrij.
Ga er echt iets aan doen en vraag hulp, want anders kom je steeds verder in de problemen! Ik ben betrokken bij de plaatselijke voedselbank en ken vele van dit soort verhalen van onze klanten.

getty
door getty - Feb 11, 2011 om 09:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=mariegh schreef op vrijdag 11 feb 2011, 09:45]Je kunt naar het gemeentelijke WMO-loket en vragen om schuldhulpverlening.

Het advies is goed, daar sluit ik me bij aan. Alleen de verwijzing naar een wmo loket niet. Wmo is het loket voor hulp bij bv huishoudelijke hulp, rolstoelen etc.
Voor schuldhulpverlening moet u naar het loket wat daarvoor is. De meeste gemeentes hebben een stadsbank die schulden regelt.

mahadma
door mahadma - Feb 11, 2011 om 10:10
11568 Antwoorden / 51 Vragen

De Gemeentelijke Kredietbank heeft je niet veel goed gedaan, dat is duidelijk.
De schuldhulpsanering (via je gemeente) is een goede optie, maar zeker geen snelle.
Wat je ook kan doen, is alle schuldeissers een brief sturen met je voorstel volledig uitgewerkt. Meld in die brief dat er meerdere schuldeissers zijn en dat je over 2 jaar rond kan zijn met iedereen. Je kan dit voorstel ook eerst telefonisch proberen, maar dan niet met de eerste de beste call center medewerker, maar een chef o.i.d. met beslissingbevoegdheid.

Succes, MG.

ma
door marije318 - Feb 11, 2011 om 10:13
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, maar dat is voor mij geen oplossing.
Ik heb 2 jaar geleden al een aanvraag gedaan bij het GKB via de gemeente waar ik woon. Ik heb anderhalf jaar zitten te wachten, en toen ik dacht dat alles geregeld was zodat te minnelijke schuldsanering kon gaan lopen, moesten er nog weer dingen gebeuren bij de advocaat , en zouden we weer een halfjaar verder zijn. Terwijl de schuldeisers klaar stonden ons huis leeg te halen. Uiteindelijk zaten we nog dieper in de schulden omdat ze 1,5 jaar alleen de vaste lasten hadden betaald en de schulden bleven lopen. En nu in een jaar tijd heb ik meer gedaan dan de GKB zelf. Ik vind het GKB een goed initiatief maar ik heb daar echt geen goedde ervaringen mee. Ik leef op dit moment van de zelfde norm als waar we van leefde toen we ons geld afstonden aan de kredietbank, en dat lukt me wel.

Wat ik niet snap ik dat de schuldeiser (weggemans) niet akkoord gaat met mijn voorstel eerst 200 te betalen en na een half jaar 400. Terwijl wanneer ik de schuldsanering in ga ze veel minder geld zullen gaan krijgen. Ik neem in toch verantwoordelijkheid voor de schuld, en dit is echt een keihard antwoord na een jaar zo hard werken.

mahadma
door mahadma - Feb 11, 2011 om 10:34
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Marije, quote: "Wat ik niet snap ik dat de schuldeiser (weggemans) niet akkoord gaat", heb je deze instantie daarover persoonlijk gesproken? Je bent van goede wil, dus wat is zijn probleem. Hij krijgt uiteindelijk alles i.p.v. een deel en nog in 2 jaar i.p.v. 3 jaar (schuldsanering). Ik zou nogmaals proberen hem te spreken.

Groet, MG.

stacey
door stacey - Feb 11, 2011 om 10:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ze hebben een overzicht op hun site staan, daar kun je schuldbedragen invullen en krijg je een aflossingspercentage per eiser.
Vul dat eens in en kijk eens wat daar uitkomt, wellicht kun je met dat overzicht andere schuldeisers het bedrag aan laten passen zodat het allemaal betaald kan worden.Hier

Je zult toch mogelijkheid moeten vinden te `schuiven` met die schuldeisers/aflossingsbedragen of die 200 extra inkomen per maand voor dat half jaar moeten zien te generen, krantewijk, oppassen of huishouding ? als je daar tijd of mogelijkheid toe hebt.

Verwacht niet dat het (door hoogte schulden) mogelijk is de schulden te bundelen in 1 lening waarmee iedereen gelijk kan worden afbetaald en je bij 1 geldverstrekker dan een vast bedrag geleend hebt/aflost, maar als je alles goed op papier hebt - informeren/proberen kun je altijd.

su
door susannef - Aug 26, 2012 om 19:48
303 Antwoorden / 9 Vragen

@alliancecredit: U kunt het beste heel snel ophouden met deze site te vervuilen; de redactie is allang gewaarschuwd en u zult spoedig van de site verwijderd worden.

stacey
door stacey - Aug 26, 2012 om 20:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Halleluja, doe mij maar die 80 miljoen dan.........

Reclame maken is hier Verboden en erkende/juist werkende organisaties stropen geen forums af om klanten te werven.........

hutch
door hutch - Aug 26, 2012 om 20:43
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Was het maar reclame....... wat dacht je van 419-fraude?

cy
door cywol - Aug 26, 2012 om 20:49
34 Antwoorden / 3 Vragen

Weet niet of die deurwaarder al een vonnis van de rechtbank in handen heeft, heeft hij die wel heeft u wel een probleem, heeft hij die niet zie ik nog wel kansen voor u, zolang u maandelijks die 200,- trouw betaald dan voldoet u voor de wet aan uw betalingverplichting, u kunt aantonen dat u niet meer geld heeft en niet meer per maand kan aflossen, zolang u dit maar aantoonbaar kan laten zien zal geen rechter u verder veroordelen, een faillissement (of schuldsanering) kan pas als u gestopt bent met betalen (dus niets meer aflost) of dat ze kunnen aantonen dat u niet meer in staat bent om uw schulden af te lossen. Het is een rottijd voor u maar geef steeds duidelijk aan dat die 200/mnd echt hetgeen is wat u maandelijk kan missen, ze kunnen alles van uw eisen maar wat niet gaat gaat niet.

stacey
door stacey - Aug 26, 2012 om 20:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=cywol schreef op zondag 26 aug 2012, 20:49]Weet niet of die deurwaarder al een vonnis van de rechtbank in handen heeft, heeft hij die wel heeft u wel een probleem, ............

Vraag was al ruim jaartje oud, zal al wel Iets gebeurd zijn................

@hutch, 419-Scam zou me niet verbazen nee.....