ha
door hansverbaan Nov 12, 2018 om 20:27
Geldzaken & recht

Bankafschrift ING

ik heb een bankafschrift nodig van de ING uit 2006. bedrag van 5 cijfers. Ze weigeren dit te geven.
 wat te doen? Officieel, wettelijk zijn ze er niet toe verplicht. 7 jaar is de wettelijke termijn, maar ik heb het hard nodig. Ben daar al 50 jaar klant.

13824 10 Rapporteer

jo
door jorisw - Nov 12, 2018 om 20:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou een andere partij jouw administratie bij moeten houden langer dan wettelijk nodig?

diumenge
door diumenge - Nov 12, 2018 om 20:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Daar is niets aan te doen. Die hebben ze niet meer.

ingwebcare
door ingwebcare - Nov 12, 2018 om 20:34
73 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond Hansverbaan,

De ING is juridisch en fiscaal verplicht alle Afschriften en Bijlagen van de afgelopen 7 jaar te bewaren. Daarna worden deze vernietigd. Een kopie is dan niet meer mogelijk. Het spijt me!

Groeten,
Sabrina
ING Webcare

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 12, 2018 om 20:39
16867 Antwoorden / 202 Vragen

U ziet het antwoord van INGWEBCARE waarvan medewerkster Sabrina deze site blijkt te volgen.
De reactie is, helaas voor u en ook al door anderen gemeld, geheel correct. Men weigert het niet, men kan het u simpelweg niet meer leveren.

Ik heb wel de vraag waarom u een document met een bedrag van 5 cijfers dat voor u klaarblijkelijk van belang is niet zelf heeft bewaard?

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2018 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u daar vijftig jaar klant bent, is natuurlijk helemaal niet van belang.

Maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat banken slechts zeven jaar bescheiden zouden bewaren.

Dat zal natuurlijk niet gebeuren op papier, maar beslist wel elektronisch.

Denk maar eens aan oude spaarbankboekjes.

https://www.geld.nl/sparen/service/oud_spaarbankboekje

aurora1
door aurora1 - Nov 12, 2018 om 22:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat 50 jaar klant zijn daarmee te maken heeft?
Misschien vindt u nog wat informatie in uw belastingdossiers?

teunwestland
door teunwestland - Nov 14, 2018 om 14:02
10 Antwoorden / 2 Vragen

Af en bijschrijvingen                                                                   zoeken
Hier de datum in vullen Via internet bankieren op de computer

ja
door janf43 Nov 14, 2018 om 14:45
733 Antwoorden / 0 Vragen

Als u dat had geprobeerd alvorens uw advies hier neer te zetten, had u gezien dat een datum voor 1-1-2009 niet wordt geaccepteerd.

mo
door mof - Nov 14, 2018 om 15:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag is of ze het nog bewaard hebben. Als ze het nog hebben dan zouden ze dit, tegen betaling, gewoon kunnen geven. Heeft u gevraagd waarom ze dit niet
doen? Ik zit zelf ook bij de ING trouwens, vroeger bij de Postbank, daar was de klantenservice een stuk beter. ING sucks wat klantenservice betreft. En dat
voor een bank die met publiek geld overeind is gehouden.

tenormin
door tenormin Nov 14, 2018 om 15:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

ING sucks niet, 7 jaar staat voor de wettelijke bewaartermijn. Zeker antwoord van Webcare niet gelezen. Ze kunnen, ook niet tegen betaling dit weer tevoorschijn toveren. Moest de TS maar zo "slim" zijn als ik, ik kan zelfs terug tot 1995 (al moet ik daar wel voor naar de kelder). ;-)

Ka
door Kassagebruiker - Nov 14, 2018 om 15:38
683 Antwoorden / 5 Vragen

En u heeft dit afschrift niet in uw eigen administratie? Als het om 5 cijfers gaat, zou ik dat wel bewaren.

ol
door oldshatterhand@casema.nl - Nov 15, 2018 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

De ING bewaart uw bankafschriften 7 jaar en in het 8e jaar worden deze vernietigd.
Dit is inderdaad de wettelijke termijn.
Ben zelf ruim 25 jaar archivaris (geweest); de boekhouding en financiële bescheiden hebben bovengenoemde vernietigingstermijn.
Uitzondering hierin is Onroerend Zaak > daar is de vernietigingstermijn 10 jr.
Echter is het daarnaast ook zo dat bedrijven en instellingen dit 7 jaar bewaren; voor particulieren geldt voor de belasting een kortere termijn van 5 jaar (dus dit in het 6e jaar vernietigen).
Dus als voorbeeld : bankafschriften 2018 (voor particulieren V: 2024; voor bedrijven V: 2026).
Daarnaast beweert u dat de ING dit weigert : dàt is helaas hier niet van toepassing omdat de dienstverlening er simpelweg toe doet dat ze dit wel degelijk doen, maar in uw geval kùnnen ze dit niet (meer) omdat het weg is.
Mocht u van mening zijn dat er bankafschriften zijn die u wellicht langer nodig zou kunnen hebben, raad ik u aan dit dan in het vervolg langer te bewaren c.q. een kopie van dit bankafschrift en elders (b.v. voor een genoemd item hierbij te bewaren).