ra
door rakker71 Dec 17, 2005 om 20:53
Geldzaken & recht

Batterijen WEL/NIET ingesloten bij speelgoed?

Hallo,

Wij hebben vandaag bij Intertoys een speelgoed gekocht, op de
verpakking staat "batterijen inbegrepen" maar de kassiere zei dat ze er
niet bij zitten en er los bij gekocht moeten worden. Ze heeft de doos
geopend en zaten er inderdaad niet bij. Ik heb gevraagd om deze erbij
te verkopen tegen de helft van de prijs vanwege deze misleidende
verpakking, maar dat deed ze niet.

Nu gaat het mij niet om een paar euro extra maar wel om het principe.

Mag dit eigenlijk zo maar?

In afwachting van jullie reactie(s).

Met vriendelijke groet

Roger Zambon

523 8 Rapporteer

user123
door user123 - Dec 17, 2005 om 21:46
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou zij korting moeten geven ? Er wordt door de verkoopster netjes op geattendeerd dat er dus GEEN batterijen in zitten VOORDAT u het koopt. Op dat moment neemt u zelf de beslissing of u wilt kopen of niet.

Wanneer zij niets had gezegd en was er thuis achter gekomen had u de batterijen er zonder verdere kosten bij moeten krijgen.

Uw reaktie snap ik niet. Dit mag dus "zomaar"

ricardow
door ricardow - Dec 17, 2005 om 22:22
202 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

Ik ben het met user 123 eens; Intertoys treft in deze geen enkele blaam. Het is netjes gezegd voordat u het product kocht en zodoende was u dus voor aankoop al op de hoogte van het ontbreken van de batterijen. Naar mening getuigd dit van een goede verkoopmedewerk(st)er en een klantvriendelijk beleid.

Wel ga ik met u mee, wat betreft de misleidende verpakking. Er staat immers op dat er batterijen bij zitten, maar in werkelijkheid zitten ze er niet bij. Dit is misleidend. Echter hier kan intertoys niets aan doen, zij krijgen deze verpakking kant en klaar van de fabrikant en hebben dus geen invloed wat er op de verpakking komt te staan. Uw vraag aan Intertoys of u de batterijen goedkoper kan krijgen, is in deze dus helemaal niet relevant omdat Intertoys in deze, niet de goede partij is voor uw vraag. De weigering door Intertoys is dan ook terecht, want voor het 'verhalen' van de extra kosten dient u bij de fabrikant te zijn.

Groet Richard.

mi
door mikro - Dec 21, 2005 om 06:33
68 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben het niet helemaal met de antwoorden eens. Als je in de winkel besluit een product te kopen, ga je af op de prijs die erbij staat vermeld en de specificaties die op de verpakking zijn vermeld. In dit geval staat op de verpakking dat de batterijen inbegrepen zijn, dus mag je als koper aannemen dat je hiervoor geen extra geld hoeft neer te leggen. Vervolgens wordt je bij de kassa verteld dat de batterijen er NIET inzitten (overigens en inderdaad erg attent van de verkoopster) en moet je dus meer betalen dan je in eerste instantie dacht.

Dat dit op de verpakking staat en de winkel hier niets aan kan doen doet volgens mij niet echt ter zake. De winkel verkoopt en de winkel heeft de keuze om hier wel/niet iets aan te doen (desnoods de prijs iets verhogen en de batterijen bij de kassa erbij geven).

dutchstef
door dutchstef - Jan 4, 2006 om 12:44
18 Antwoorden / 0 Vragen

De winkel hoeft hier geen vergoeding of in te gaan op u aanbod van de baterijen en kunt u dus ook niet eisen.

Dit om de simpele reden:

* de winkel is niet de aansprakelijke voor het matriaal en wat staat beschreven maar de leverancier.

* De winkelier heeft aangegeven dat deze niet bijgeleverd waren, maar deze moet wel de verpakking volgen door de leverancier hiertoe aante spreken.

Roger mijn advies is vragen aan de betreffende winkel je de leverancier van het speelgoed te geven, en hen aan te spreken op hun verandwoordelijkheid.

Vragen: Helkens_6@hotmail.com

brynnar
door brynnar - Jan 4, 2006 om 12:57
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Enige nuancering is op zijn plaats in deze zaak:

Een verkoper, in dit geval Intertoys, is niet uitsluitend gebonden aan eigen uitspraken. Ook op datgene wat een fabrikant claimt is de verkoper aan te spreken. U, als consument, kunt rechten ontlenen aan datgene wat de fabrikant heeft medegedeeld. U had Intertoys dus inderdaad kunnen aanspreken op het feit dat de batterijen er niet in zaten en kunnen eisen dat zij kostenlijst werden bijgeleverd of u had een korting kunnen eisen op het gekochte artikel.

Intertoys moet op zijn beurt alle gratis geleverde batterijen maar claimen bij de fabrikant. Hoe zij dat doen, is volledig hun eigen zorg.

Brynnar

brynnar
door brynnar - Jan 4, 2006 om 12:58
1782 Antwoorden / 27 Vragen

kostenlijst = kostenloos

brynnar
door brynnar - Jan 4, 2006 om 13:12
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Dutchstef,

Roger mijn advies is vragen aan de betreffende winkel je de leverancier van het speelgoed te geven, en hen aan te spreken op hun verandwoordelijkheid.

Correctie hierop: Hier hoeft de winkel geen gehoor aan te geven, noch hoeft een consument niet te rekenen op enige medewerking van een fabrikant. Roger heeft uitsluitend zaken gedaan met Intertoys en niet met de fabrikant. Voor klachten op problemen dient hij zich dan ook volledig te wenden tot de verkopende partij. Je kunt de fabrikant hier wel zelf op aan gaan spreken, maar zij zijn niet verplicht hierop in te gaan.

Brynnar

rooijm
door rooijm - Jan 4, 2006 om 13:32
62 Antwoorden / 6 Vragen

Stel, ik kom bij de groenteboer voor een krop sla. Op het prijsbordje staat €0,69, maar de groenteboer geeft aan bij de kassa dat dit een drukfout is, het moet bijv. €1,69 zijn, dan heeft hij wettelijk gezien pech, want hij moet de krop sla voor die €1,69 verkopen.
Anders is het bijvoorbeeld met een stereo installatie, als die voor €1,69 te koop staat maar het moet €169,00 zijn, want dat kan een mens rederlijkerwijs bedenken.

Maar het eerste voorbeeld gaat dus wettelijk gezien op als er op de verpakking staat dat er batterijen inbegrepen zijn. Dat het niet de schuld is van Intertoys, dat heeft Intertoys uit te zoeken met de leverancier of fabrikant.

Of je nou heel moeilijk moet doen over een paar battarijen (bij de Aldi zeer goed en zeer voordelig) weet ik niet, maar ik kan me vinden in het principe.