Wa
door Wapstra Nov 8, 2023 om 05:50
Geldzaken & recht

Bedreiging incassobureau

Beste,
Ik ben bedreigd door Riverty. Ik heb diverse malen gebeld.Dan wordt de verbinding verbroken. Ook heb ik mail contact gehad en de klachten commissie gemaild. Ik heb het product teruggestuurd en weer terug ontvangen. Aanvankelijk had ik niks besteld.nu sturen ze een incasso bureau er op af.Wat moet ik doen?

3524 11 Rapporteer
ne
door neodutchio - Nov 8, 2023 om 08:09
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Het lijkt mij sterk dat Riverty u zou bedreigen.

U had niets besteld en toch iets ontvangen? Dan volstaat reageren naar de verkoper. Simpelweg zeggen dat u niets besteld heeft. Maar een verkoper zal niet uit zichzelf zomaar spullen opsturen naar iemand met een factuur. Iemand zou dat besteld moeten hebben.
Over welke verkoper hebben we het hier?

wi
door wilhelmina59 - Nov 8, 2023 om 09:11
516 Antwoorden / 0 Vragen

"Aanvankelijk had ik niks besteld"
Nu sturen ze een incasso bureau er op af.Wat moet ik doen?Nou wat denk je, ja er is dus wel degelijk iets besteld dus gewoon betalen
In dit topic staan een paar voorbeelden hoe het moet(of niet) en wat de gevolgen dan zijn.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/xenos-riverty-betaling?id=607392

mahadma
door mahadma - Nov 8, 2023 om 09:26
11543 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft kennelijk iets besteld, dat teruggestuurd wat zij u weer teruggestuurd hebben. Kunt u hier iets licht in de duisternis geven? Kennelijk was uw bestelling niet te retourneren maar daar is nu niets helder over.
En als de verkoper gelijk heeft zult u moeten betalen, per saldo. Graag enige info aub.

sw
door swat1500 - Nov 8, 2023 om 10:19
3787 Antwoorden / 0 Vragen

Via Riverty kunt u bij een online bestelling achteraf betalen. Riverty zal dus niet zomaar een factuur verzinnen en zal zeker niet zomaar bestelde goederen leveren. Zij zijn immers alleen een betaalplatform.
Niet voorstelbaar is dat een online bedrijf u spontaan goederen stuurt en daarbij ook een achteraf betaal constructie maakt via Riverty. Hoe zou men aan uw persoonsgegevens die daarvoor nodig zijn moeten komen?
Ik vermoed dat u wel degelijk iets heeft besteld online en gekozen heeft voor betaling achteraf. U heeft of een produkt gekocht dat volgens de wettelijke regels niet kan worden geretourneerd of een produkt dat wel kan worden geretourneerd te laat teruggestuurd. In beide gevallen zult u, ondanks dat u het produkt kennelijk niet (meer) wilt hebben, moeten betalen.
De "bedreigingen" zullen waarschijnlijk zijn dat het incassobureau wettelijk toegestane aanmaningskosten in rekening zal gaan brengen en wellicht een deurwaarder zal gaan inschakelen. Dat zijn geen bedreigingen in wettelijke zin.
Een incassobureau kan niets afdwingen. Dat laatste kan wel de rechter en een incassobureau kan via een deurwaarder naar de rechter stappen.
De kosten zullen dan echter voor u aanzienlijk hoger gaan worden. Vooralsnog zie ik op basis van uw gebrekkige informatie geen kansrijke zaak voor u.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 8, 2023 om 13:33
856 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt dus wel besteld, het product geretourneerd en vervolgens heeft de verkoper het dus weer naar jou gestuurd. Conclusie... het is (waarschijnlijk) een product waarop geen recht van retourneren zat.

Wat je moet doen?
Is betalen aan riverty en dan niet alleen het oorspronkelijke bedrag maar ook de incassokosten van het bureau dat de vordering voor riverty aan het innen is bij je.

Overigens bedreigt riverty je niet. Zij staan volledig in hun recht . JIJ bent te laat met betalen en daardoor moeten zij extra kosten maken van een incassobureau.

mo
door mof - Nov 8, 2023 om 14:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Bedreigd? Van bedreiging is alleen sprake als:

Wettelijke grondslag

Artikel 285 van het Wetboek van Strafrecht (hierna: Sr) geeft een limitatieve opsomming met betrekking tot strafbare bedreigingen:

  1. Bedreiging met openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen;
  2. Bedreiging met geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen;
  3. Bedreiging met enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat;
  4. Bedreiging met verkrachting, met feitelijke aanranding van de eerbaarheid;
  5. Bedreiging met enig misdrijf tegen het leven gericht;
  6. Bedreiging met gijzeling;
  7. Bedreiging met zware mishandeling;
  8. Bedreiging met brandstichting;
  9. Bedreiging met een terroristisch misdrijf.

Als u het product heeft teruggestuurd en weer ontvangen dan is het zonder enige verdere aanspraak van Riverty van u. U heeft het artikel geweigerd en teruggestuurd. Als Riverty het ongevraagd weer aan u opstuurt hoeft u daar niets meer mee te doen. U kunt dus gewoon uw geld terugvragen (als u het binnen 14 dagen hebt geretourneerd in eerste instantie).

Thecla58
door Thecla58 Nov 8, 2023 om 15:08
856 Antwoorden / 3 Vragen

TS heeft niets bij riverty besteld, maar bij een derde partij. Riverty is, net als klarna, een organisatie waarbij je achteraf kunt betalen. TS moet dus de rekening aan riverty betalen. Riverty is niets meer dan een kredietverstrekker.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 8, 2023 om 15:26
172 Antwoorden / Vragen

Of er nu wel of niet besteld is niet duidelijk. Aanvankelijk??? dus eerst niet dan wel. Bij retourneren krijgt \u een track and trace code. Bewijs van retourneren is dus aanwezig. Hiermede kunt incasso buraau bewijzen dat e.e.a. geretourneerd is. Dat het daarna weer geretouneerd is.is afhankelijk van de gemaakte afspraken en voorwaarden. Is er vermeld dat e.e.a. niet geretourneerd kan worden, wat vaak bij een uitverkoop het geval is, heeft U eenbetalingsverplichting. Waarom heeft het geretourneerde, niet aan de deur geweigerd te aanvaarden???
Retourneren - haal je eigen gegevens van de envelope - als je die er laat staan kan het ook door de post als adres gezien worden en gevolg is dat je het vrolijk fluitende weer in de bus krijgt.= ook een mogelijkheid.

ma
door marie47 - Nov 8, 2023 om 15:33
40 Antwoorden / 0 Vragen

Er is al zoveel  aandacht aan HEM besteed dat men nu toch wel moet weten dat het een zeer onbetrouwbare energie maat-
schapij is. Zefs van oplichting beschuldigd, ik zou er dus nooit mee in zee gaan.
En ja,  je hebt na ontvangst van de bevestiging 14 dagen de tijd om het te herroepen.

Ik zag na het plaatsen dat ik op een andere vraag heb geantwoord dan de bedoeling was en kan het helaas niet verwijderen

h.
door h.terpstra - Nov 8, 2023 om 18:31
202 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon terug zenden  en dat bewijs je GOED bewaren. Over een paar maanden komt het incasso burau weer dreigend terug. Twee maal mee gemaakt. Verder niet op reageren. Bij de rechtbank weten ze onderhand ook van de werkwijze. U bent niet verantwoordelijk voor  hun "slechte" administratie. Vr.Gr. Henk.

rj
door rjw - Nov 8, 2023 om 19:53
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt de bestelling al dan niet terecht weer ontvangen en niet betaald. Riverty weet niet beter dan dat het betaald moet worden, zij zijn slecht een betaalprovider. Je had bij de verkoper moeten klagen toen ze het product nog een keer hadden opgestuurd. Daar kan immers gewoon een fout gemaakt zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 8, 2023 om 21:02
2067 Antwoorden / Vragen

Van bedreigingen moet u aangifte doen zeker als ze u met de dood of geweld hebben bedreigd.
Als u iets heeft besteld, ondertussen de eigenaar bent en Riverty aangeeft dat u moet betalen is dat geen bedreiging. Dan kunt u maar beter betalen want met een terechte vordering zullen ze wel tot het gaatje gaan.