ne
door netti Nov 18, 2020 om 14:40
Geldzaken & recht

Begeleid wonen huurders

Ik krijg nieuwe buren, het huis wordt verbouwd. De bouwlui vertelden dat het meerdere personen zijn, die begeleid gaan wonen.

Ik vroeg me af of de woningbouwvereniging of een andere instelling je van tevoren hier nog over inlicht. Ik denk bij begeleid wonen aan psychische sociale problematiek. Dan is het toch goed als men je van tevoren inlicht? De woningbouwvereniging zegt: het zijn volwaardige huurders, waar we van tevoren geen informatie over geven. Klopt het dat je verder niet wordt voorbereid?

2236 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2020 om 14:45
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben in veel "begeleid wonen huizen" geweest vanwage een taxi verleden. Er is daar altijd begeleiding 24/7 die ervoor zorg draagt dat er (uit mijn ervaring) nooit misstanden heb ervaren. En anderzijds als u "gewone mensen" naast u had gekregen zullen die ook wel eens een "Grote knoop" laten vallen of een keer teut zijn.U maakt zich volgens mij onnodig zorgen. En als u "gewone bewoners" had gekregen had u dat ook pas gemerkt als ze erin trokken.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2020 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: off-topic]

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2020 om 14:51
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, de WBV hoeft bewoners hierover niet in te lichten. Ik kreeg als huurder de Stichting Boddaert Centrum naast me: moeilijk opvoedbare kinderen. Zonder een mededeling vooraf. Er zijn overigens heel veel woningen waar men mensen met een probleem in zet, onder begeleiding. Veelal geven ze geen overlast. U zou zich eigenlijk beter geen zorgen moeten gaan maken maar het rustig afwachten. Anders wordt u al bij voorbaat vooringenomen en dan behoud men meestal niet de open blik die men zou moeten hebben. Het zijn n.l. volwaardige huurders.

Je
door Jeff59761 - Nov 18, 2020 om 14:58
43 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat hoeft de wbv niet door te geven en de begeleiding zal er op toe zien dat er geen overlast is een gewone huurder die een ontzettende tokkie blijkt te zijn is een veel groter probleem en moeilijker om vanaf te komen nu kunt u als er al overlast is de begeleiding inlichten.

ne
door neodutchio - Nov 18, 2020 om 15:06
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wat u denkt hoeft nog geen waarheid te zijn. Tegenover ons is ook een verbouwd huis waar op dit moment begeleid moeders wonen met jonge kinderen. Veelal jonge moeders die uit een moeilijke relatie komen, langdurig zijn begeleid en dit nu als laatste opstap hebben naar een zelfstandig leven. Dat heet ook begeleid wonen, maar heeft niets met psychische problemen te maken.

Mocht u straks overlast ervaren zijn daar gewoon richtlijnen voor hoe daarmee om gaan en waar te melden.

ne
door netti - Nov 18, 2020 om 15:15
67 Antwoorden / 29 Vragen

Ah, dan weet ik nu dat je niet van tevoren wordt ingelicht. Ik begrijp de invulling, maar het is meer dat ik van tevoren zou weten of ik contact kan opbouwen, handen schudden, bloemen brengen namens de buurt, rust moet bewaren etc. Wij kunnen nl. weleens luid zijn (gezin met kinderen).

rj
door rjw Nov 19, 2020 om 10:13
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Wij kunnen nl. weleens luid zijn (gezin met kinderen).

Misschien moeten de mensen die naast u komen wonen daar wel over geinformeerd worden door de WBV....

lo
door lovewinnie - Nov 18, 2020 om 15:32
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is natuurlijk privé wrm iemand begeleid wonen nodig heeft en verder ook geen meerwaarde . Diagnose, psygische achtergrond etc wil namelijk niet zoveel zeggen.  Ze hoeven u daar over niet in te lichten . Ook niet wat voor mensen er komen.
Ook gewoon gezin, vrijgezel of koppel zonder begeleid wonen kan zorgen voor overlast of rare gewoontes hebben .
Zou het gewoon aankijken, straks voorstellen als ze er wonen en meer kun je niet doen . Kunnen zomaar gewoon jongere zijn met autisme of ADHD tot aan gezin die te maken heeft met veilig thuis of zware problematiek.

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2020 om 15:58
7367 Antwoorden / 14 Vragen

ik denk bij begeleid wonen aan psychische sociale problematiek.

Dan heeft u een totaal verkeerd beeld over het begeleid wonen, dit zijn mensen zoals u maar hebben echter wat ondersteuning nodig. Dit heeft totaal niets met psychische problematiek te maken.

vervolgens stelt u het volgende;

Ah, dan weet ik nu dat je niet van tevoren wordt ingelicht. Ik begrijp de invulling, maar het is meer dat ik van tevoren zou weten of ik contact kan opbouwen, handen schudden, bloemen brengen namens de buurt, rust moet bewaren etc. Wij kunnen nl. weleens luid zijn (gezin met kinderen).

Grappig, wilt u dat vooraf dan ook vernemen als er andere buren komen wonen. Dat is naar mijn mening gewoon even kennismaken, de mensen verwelkomen al dan niet met een bloemetje, zullen ze best wel waarderen. En wat die rust betreft is het gewoon een kwestie van geen overlast te geven, iets wat volgens mij ook in gewone situaties normaal is en dat is ook begeleid wonen.

ne
door netti Nov 19, 2020 om 09:44
67 Antwoorden / 29 Vragen

Ok, ik ben benieuwd wat er allemaal onder begeleidend wonen thuishoort. Maar dat is weer een zijpad.

Nee, bij niet al de burenwil ik dat. Maar wel in deze situatie, zodat je je kunt voorbereiden, meedenken, rekening houden met etc. Maar blijkbaar niet gebruikelijk.

gerbera
door gerbera Nov 19, 2020 om 11:04
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Klik dan even op de rode link van @heremietkreeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2020 om 17:09
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@NETTI, reageren op antwoorden door u kan het beste door rechts onder op het vakje 'reacties' te klikken.
Dan is het duidelijk dat de vraagstelker reageert en niet een andere lezer.

Dan mijn reactie: Uw verhuurder mag u in beginsel niet eens informeren op basis van de wet beveiliging persoonsgegevens.
Als dit bouwlui zouden zijn van de woningbouwcorperatie waarvan ik bestuurder ben van de huurdersbelangenorganisatie zou ik ook direct melding van maken. Bouwlui hebben dat niet te doen, kletsen, roddelen over nieuwe bewoners!

Voor u is van belang dat er indien werkelijk problemen zouden ontstaan en didverse mogelijkheden zijn om dat dan te melden, om te beginnen bij uw verhuurder.  Zie begeleid wonen om u te informeren dat begeleid wonen ook bijnlange na niet altijd betekent dat er soprake zou zijn psychische sociale problematiek.

ne
door netti Nov 19, 2020 om 09:47
67 Antwoorden / 29 Vragen

Bedankt, ik heb de knop gevonden.

Ja, ik snap dat niemand iets had mogen zeggen. Vraag me ook af of zoiets vastligt ergens in de overeenkomst met aannemer en woningbouwvereniging. Eigenlijk zou een wbv dan ook zijn mond niet voorbij mogen spreken, want zij hebben dit gecommuniceerd.

Ik ga de website even na. En de problematiek, dat zien we wel of dat ontstaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2020 om 09:56
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@NETTI, ik zal e.e.a. nader navragen.

gerbera
door gerbera Nov 19, 2020 om 11:08
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Wie zegt dat het klopt wat de de aannemer verteld. Tijdens de vebouwing van mijn woning welke voorheen 2 jaar heeft leeggestaan wilde ook iedereen weten wat er in kwam. Er werd toen door de werklui verteld dat het een sexclub wordt, paniek allom in de buurt.

ro
door ronny530 - Nov 18, 2020 om 18:02
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Het klopt dat het volwaardige huurders zijn en net zoals bij een andere huurder hoeft de WBV daar geen info over te verschaffen. U kunt en dat siert u want niet iedereen doet dat de bewoners welkom heten. Mocht u in de toekomst overlast ervaren dan kunt u dat bij de WBV aankaarten en die zal actie ondernemen. Ik snap best dat u vragen heeft want begeleid wonen is een breed begrip waarbij veel onduidelijk blijft. Eigenlijk is het wel goed dat de WBV er geen bewonersbrieven over stuurt want 9 van de 10 keer gaat er een bewoner in beroep en probeert het project af te schieten zonder te weten wat het project inhoud.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2020 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar mag niet geschreven worden, dat voorheen  die instellingen in de bossen gevestigd werden.

Ver van alle "normale" bewoners.

mahadma
door mahadma Nov 18, 2020 om 23:13
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn verschillende "begeleid wonen" instellingen. (jonge)kinderen, pubers, mensen met downsyndroom of andere medische problemen, maar ook blijf van mijn lijf huizen voor mishandelde vrouwen, vaak met jonge kinderen. Ik ben miljonair in kilometers en ben in vele steden in vele begeleid wonen huizen geweest, ik heb ervaren, ook tijdens de ritten gedragen ze zich 99,99% normaal en vaak beter als "gewone mensen", in veel steden zitten veel van dit soort huizen, absoluut onopvallend.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2020 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, en dan zouden de buren daarover geinformeerd moeten worden. Dwaasheid.

Maar de moderatie voelt zich geroepen mijn reactie te verwijderen.

panter22
door panter22 - Nov 19, 2020 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Het is mogelijk dat er een vergunning voor nodig is. Vraag het de gemeente.
Mogelijk is er een vergunning aangevraagd en gepubliceerd in een huis aan huis blad. Dan kun je bezwaar maken binnen de genoemde termijn. Als de termijn verstreken is, dan ben je te laat en gaat de verbouwing door.
Begeleid wonen zal het probleem niet zijn. De kwaliteit van de huurwoningen wel, gelet op de gehorigheid.

mahadma
door mahadma Nov 19, 2020 om 10:03
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@Panther22,

Zie wat Netti geschreven heeft:

DOOR NETTI - 18 NOV. 2020 OM 15:15
63 ANTWOORDEN / 25 VRAGEN

Ah, dan weet ik nu dat je niet van tevoren wordt ingelicht. Ik begrijp de invulling, maar het is meer dat ik van tevoren zou weten of ik contact kan opbouwen, handen schudden, bloemen brengen namens de buurt, rust moet bewaren etc. Wij kunnen nl. weleens luid zijn (gezin met kinderen).

Dus die gehorigheid zal, net als met alle andere mogelijke buren geven en nemen worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 22, 2020 om 15:52
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Vandaag kreeg ik een reactie van een stafmedewerkster van mijn verhuurder (woningstichting / corperatie) aan wie ik de vraag had gesteld of mijn reactie correct was. Dit is de reactie die ik kreeg: 'Berichten over andere huurders: nee, dat is zeker niet de bedoeling.

Als een instelling een pand gaat huren, kan die er wel voor kiezen de buurt te informeren, dan doe je dat over de functie die het pand heeft en niet over de individuen die er komen wonen. Als er een bestemmingsplanwijziging voor nodig is, dan is het sowieso openbaar natuurljk.'  en dat betekent m.i. dus dat het verstrekken van info in feite in strijd is met AVG wetgeving.