ba
door ba2009 Jul 3, 2009 om 21:12
Geldzaken & recht

Beide ouders zijn overleden, draai ik op voor de schulden?

Hallo allemaal,

Mijn vader is 29 dec. 2009 en mijn moeder 10 mei jl. Nu blijken er achterstallige betaling te zijn bij o.a. Electrabel. Kan een berdijf dat op mij verhalen?Het voorschot tot haar overlijden is betaald alleen de laatste maand niet.

Ook haddebn ze samen een krediet op betaalrekening zonder overlijdensrisicoverzekering, is dat ook op mij te verhalen?

Groet

4510 29 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jul 3, 2009 om 21:48
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als u de erfenis niet aanvaard dan draait u nergens voor op. maaraccepteerd u het wel dan zijn de lasten en lusten voor u

vladja
door vladja - Jul 3, 2009 om 22:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Om een goed antwoord te kunnen geven welke oplossing u moet kiezen moeten er een paar dingen bekend worden.

Bent u de enige erfgenaam, dus geen broers of zussen?

Heeft u kinderen?

Had uw vader een testament?

In welk stadium is de afhandeling van de erfenis van uw vader? Het zijn namelijk twee erfenissen. Eerst uw vader en daarna uw moeder.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 3, 2009 om 22:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Grindweg,

Dat is wat kort door de bocht. Als vraagsteller kinderen heeft, treden die in plaats van de verwerper en is het probleem niet opgelost.

Vladja

ba
door ba2009 - Jul 3, 2009 om 22:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Alles wat van mijn vader was is naar mijn moeder gegaan,

Ik ben de einge dochter dus in principe ook de enige erfgenaam want er is geen testament.

Mijn moeder heeft niets nagelaten behalve de inboedel.

Het bedrag waarvoor ze een begrafenisverzekering had daar kunnen we net de begrafenis van betalen en van het loon wat ze nog heeft ontvangen hebben we nog rekeningen betaald van voor het overlijden en daarmee was dat ook op.

vladja
door vladja - Jul 3, 2009 om 22:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dan ben ik bang dat u al als erfgenaam is opgetreden door rekeningen te betalen na haar overlijden. Dat zou inhouden dat u de erfenis aanvaard hebt met alle lusten en lasten.

Als u niets met een erfenis te maken wilt hebben, mag u niet als erfgenaam optreden. Dat gebeurt al als u een fotoboek of een theelepeltje van de erfenis mee naar huis neemt als aandenken.

Heeft u het huis al ontruimd of nog andere handelingen, behalve het regelen van de begrafenis (dat mag uiteraard wel).

Vladja

ba
door ba2009 - Jul 3, 2009 om 22:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja wij hebben de huur opgezegd en het huis ontruimd.

Ook hebben we naar alle instanties de overlijdens akte gstuurd, behalve naar de bank, de begrafenis onernemer zei dat ik die acteif moest laten voor de uitkering want dan hoefde het niet via de notaris geregeld te worden.

Wat wel raar is isd at we de eindnota van de electriciteit al hebben ontvangen terwijl het nu blijkt dat ze nog een rekening open hebben staan.

vladja
door vladja - Jul 3, 2009 om 23:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Staat op de eindnota niet de reeds betaalde voorschotten in mindering gebracht? Beginstand (eindstand van de oude afrekening) van de meter tot de eindstand (opgenomen of doorgegeven) = ........ m3 gas of Kwh (electriciteit) gebruikt = zoveel euro, en dan reeds betaald .... euro, blijft over nog te voldoen ...... Als de laatste voorschotnota daar niet bijstaat, is die opgenomen in het eind bedrag.

Staat er nog geld open op dat krediet?

Vladja

vladja
door vladja - Jul 3, 2009 om 23:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat is er met de inboedel gebeurd?

matusso
door matusso - Jul 3, 2009 om 23:56
191 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo vragensteller,

In Nederland is het bij wet zo geregeld dat ervan uit wordt gegaan dat erfgenamen de erfenis aanvaard hebben wanneer zij dit niet uitdrukkelijk hebben weersproken. Door het ontruimen van het huis, het meenemen van de inboedel, heeft u in feite de erfenis aanvaardt, inclusief de schulden.

Gaat u eens langs bij een juridisch adviseur met specialisatie erfrecht of een estate planner welke mogelijkheden er in uw geval resten.

Overigens dacht ik dat banken via een centraal register over het overlijden van rekeninghouders geïnformeerd worden. Over welke uitkeringen heeft u het eigenlijk? Wanneer iemand overleden is stoppen de uitkeringen toch? Per abuis uitgekeerde bedragen aan de overledene moeten sowieso worden geretourneerd.

getty
door getty - Jul 4, 2009 om 20:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

bij een aantal uitkeringen (bv aow ) en loon wordt inderdaad soms een maand extra betaald, maar dan vooral in situaties bij echtparen. Voor alleenstaanden weet ik het ook niet zo zeker of er wel langer wordt doorbetaald, als een alleenstaande overlijdt met aow, dan wordt deze wel stopgezet op de 1ste overlijdensdag. Dus even nakijken in de cao of uitkeringsvoorwaarden.

vladja
door vladja - Jul 5, 2009 om 10:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Matusso,

De banken worden niet ge-informeerd als iemand overlijdt. Stel je de administratieve rompslomp eens voor als dat wel zou gebeuren, nog even afgezien van de privacy wetgeving.

ke
door kessel45 - Jul 6, 2009 om 12:32
75 Antwoorden / 45 Vragen

Ga eens naar het Juridisch Loket. Via internet is er vast wel een te vinden bij U in de buurt. Dit loket kan U adviseren en is kostenloos. Dan loop je ook geen risico dat je verkeerde beslissingen neemt.

geer56
door geer56 - Jul 6, 2009 om 12:54
100 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou eerste eens kijken of er schuld is en hoe groot dat dan is als je daar achter kan komen.

Van een erfenis afkomen is zoals al door meer mensen is geschreven niet zo makkelijk. Als het al een troost is mag je wel alle kosten weer aftrekken aan het eind van het jaar ???

af
door aflierman - Jul 6, 2009 om 12:56
128 Antwoorden / 0 Vragen

ba2009,

Wees verstandig!
Even een telefoontje naar een Notaris voor inlichtingen dat doen ze zeker!
Normaal is het inderdaad zo,als u de erfenis aanvaard aanvaard u de lusten maar ook de lasten.
Helaas wel waar.
Voor u kinderen weet ik het niet zal afhankelijk van hun leeftijd zijn.
Vriendelijke groet
A.F.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 6, 2009 om 13:06
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@ba2009, u schrijft:

 want dan hoefde het niet via de notaris geregeld te worden.

Als u beneficair verwerpen wilt, zoals dat heet ivm. schulden, dan zult u wel degelijk dat via de notaris moeten regelen. Kosten kunnen uiteen lopen, en zijn per notaris verschillend, daar zult u even voor moeten 'shoppen'

Gr. Henri

ja
door janssenjmh - Jul 6, 2009 om 13:22
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vrees dat je toch nog wat officieele zaken moet gaan regelen, die je ook nog eens geld kosten.
Om zaken als bankrekening stopzetten te regelen zul je waarschijnlijk een akte van erfrecht moeten laten opmaken bij een notaris kosten tussen 200 en 440 euro, ook al is 100% zeker dat je enige erfgename bent, de notaris moet evt. "bastaarden" opzoeken en evt. testament opzoeken, ook al weet je dat nooit een is gemaakt, een notaris moet dat officieel bevestigen.
En banken eisen, zeker nu het slecht met banken gaat en ze veelal onder extra toezicht staan, zo'n verklaring. En als je ze niet opzegt, blijven ze geld vangen/incasseren. Vooral Postbank is daar erg halsstarrig in. Ook ABN/AMRO eistte deze. En zelfs om de stand van rekeningen en in ons geval aandelen-portefeuille op datum overlijden op te vragen, (nodig voor belastingaangifte) vroegen ze bijna 10 euro!!
En als je bij notaris bent om zo'n verklaring, krijg je meteen vraag of je erfenis accepteert of niet, zoniet moet je ook hier een officieel stuk van laten maken dat toch ook weer zeker 150 euro kost.

Collega van me kreeg van verre kennis, na overlijden ook brief omdat ie in testament genoemd was, er waren echter alleen nog schulden, dus dat wilde hij niet, maar zelfs om dat te weigeren heeft hem nog geld gekost. Zo kunnen "vrienden" je zelfs na hun dood nog een oor aannaaien.

Maar op notaris-site (bijv. degoedkoopstenotaris.nl) kun je deze vraag ook stellen en er zullen best notarissen zijn die je (gratis) een advies geven, waarschijnlijk in de hoop je straks toch nog (betaald) van dienst te kunnen zijn. Daar had ik gevraagd voor offerte aan 10 notarissen en kreeg binnen een dag al van 8 notarissen offerte die van 225 tot bijna 500 euro varieerde).

Het gaat jou, hoe dan ook, geld kosten, vrees ik.

Sterkte nog met verwerking verlies ouders.

De meeste bedrijven, zeker banken en belastingdienst heeft hier minder gevoel bij, helaas.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 6, 2009 om 13:23
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Oeps! beneneficair aanvaarden heet dat, en verwerpen, beneficair verwerpen bestaat niet,maar wel ff nog dit:

Verwerpen betekent dat u uw handen compleet van de nalatenschap aftrekt. U hoeft zich daarover dus ook niet meer druk te maken.
Vanuit mijn optiek raad ik u toch aan om de beneficiaire aanvaarding te heroverwegen. Natuurlijk betekent het voor u heel veel extra werk, maar wie moet het anders doen. Door verwerping schuift u het op het bordje van uw kinderen en als die ook verwerpen op bordje van grootouders, ooms tantes ed. (broers en zussen van uw moeder, en daarna weer die kinderen etc.)

Gr. Henri

labren
door labren - Jul 6, 2009 om 13:37
862 Antwoorden / 0 Vragen

als er geen testament is kunnen ze niks verhalen op de erfgenamen want dan moet er een acte van erfrecht opgemaakt worden bij de notaris (kosten ongeveer 500 euro)en als je daar je handtekening onder zet accepteer je de erfenis, een hele goed raad even nog ,niet door geven aan de bank dat je ouders zijn overleden want dan krijg je een heleboel problemen omdat de bank dan het rekening nummer blokkeert en je niks meer kan doen, je heb goed gehandelt door overal de overlijdings acte naar toe te sturen en alles op te zeggen, heb het net zelf achter de rug, kijk uit met afschrijvingen bij de bank na de overlijdings datum of geld opnemen na die datum want als je daar zelf een handtekening onder zet is dat valsheid in geschrifte.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jul 6, 2009 om 13:39
84 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo

Je treft het , want ik heb het net voor iemand anders helemaal uitgeplozen!.

Alle schulden zijn op de erfenisverkrijgers te verhalen, dus ook alle schulden!!!!!!

Alles wat je over een erfenis moet weten staat namelijk op www.erfwijzer.nl . Daar staat alle mogelijkheden die je hebt uitgelicht, ook als er schulden blijken te zijn. Je hebt 2 opties : of helemaal verwerpen, of een beneficiaire aanvaarding waarbij je alleen de lusten erft en niet de lasten! Beide moet je door de rechtbank laten vastleggen, en dat kan voor een luttel bedragje.

Lees op deze site goed alles door en dan kom je er vanzelf uit! Heel veel sterkte met de afwikkeling van alles.

Groeten, Janny

vladja
door vladja - Jul 6, 2009 om 13:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kenwel,

Beneficiair verwerpen bestaat inderdaad niet (klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt, heet dat), Wel gewoon verwerpen.

Voor verwerpen heb je ook helemaal geen dure notaris nodig. Dat kan je rechtstreeks regelen bij de Arrondissementsrechtbank in de plaats, waar de overlijdensplaats onder valt. Je betaalt alleen griffierechten en die bedragen ca. €100,--. Als je met meer mensen gelijktijdig verwerpt bij de rechtbank betaal je maar 1x keer griffierechten.

Vladja

sunas
door sunas - Jul 6, 2009 om 13:42
22 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb iets eender meegemaakt met het overlijden van mijn moeder, ik heb alles geregeld, crematie, huis leeg halen enz.

Ik heb nog een broer en zuster, die toen niets van zich hebben laten horen, op een gegeven moment kreeg ik een brief van een notaris i.v.m. de nalatenschap, nu was er niets te halen maar ik heb via de Rechtbank een verklaring gehaald dat ik de nalatenschap niet accepteerde, kostte toen (5jaargeleden) €75.-, moesten mijn kinderen ook tekenen anders ging het op hun over, mijn zuster heeft de "erfenis" aanvaard en moest dan ook de teveel betaalde AOW zelf terugbetalen, mijn broer had het ook verworpen.

Banken blokkeren wel de rekening, heeft mijn moeder toen meegemaakt toen mijn vader overleed, kon ze niet bij zijn salaris komen, hadden toen een en/of rekening.

Bij mijn moeder werd ook de rekening geblokkeerd.

mebo
door mebo - Jul 6, 2009 om 13:49
153 Antwoorden / 40 Vragen

Op al uw vragen kunt u, geheel gratis, bij een notariskantoor antwoord krijgen. Deze heeft u ook nodig om een nalatenschap al dan niet te accepteren.

succes,  Mebo

kenwel2
door kenwel2 - Jul 6, 2009 om 13:54
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Ter verdere info:

Door beneficiaire aanvaarding ben je slechts voor schulden aansprakelijk voorzover daar tegoeden in de nalatenschap tegenover staan.

Regel dit wel via de notaris, en laat het officeel vastleggen!

Sterkte!

Gr. Henri

vladja
door vladja - Jul 6, 2009 om 13:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Labren,

als er geen testament is kunnen ze niks verhalen op de erfgenamen want dan moet er een acte van erfrecht opgemaakt worden bij de notaris

Zonder testament ben je gewoon de wettelijke erfgenaam in dit geval. Dus kunnen ze met het wetboek in de hand alles op je verhalen. Ze hebben daar geen verklaring van erfrecht voor nodig. Je bent volgens de wet erfgenaam.

Je kunt je alleen niet tot-erfgenaam laten verklaren door de erfenis te verwerpen en dit bij de griffie van de Arrondissementsrechtbank te laten registreren.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 6, 2009 om 14:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een nalatenschap wordt beneficiair aanvaard door een verklaring af te geven bij de griffie van de rechtbank (net als bij de verwerping).

Dat kan dus ook zonder dure notaris.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Jul 6, 2009 om 14:07
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@vladja(klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt, heet dat)

Ik weet verdraaide goed waar de klepel hangt, de kerk staat nog geen 100 meter van ons huis af, hij heft vanmorgen nog flink gerammeld, te veel, blijkt! :-)

;-)   kenwel1 's er langs zitten...

Henri

diandra
door diandra - Jul 6, 2009 om 14:29
32 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo, allereerst mijn deelneming ....het antw. op je vraag is...zodra jij tekent voor je erfdeel (kindsdeel) teken je voor alles... de financieen die overblijven maar ook voor alle schulden.

Wat is je meer waard moet je dan denken...de inboedel of de schulden.  Hopelijk heb je er wat aan.

ka
door katja54 - Jul 6, 2009 om 15:22
54 Antwoorden / 8 Vragen

Vorig jaar is een van mijn broers overleden.

Omdat hij al schulden had toen hij ging trouwen ,is hij op huwelijkse voorwaarden getrouwd.

Na zijn overlijden moesten zijn kinderen, vrouw en ex vrouw een formulier invullen dat ze afstand deden van hun erfenis.

Als ze dat niet gedaan hadden werden de schulden op hen verhaald.

Dat zou jij ook kunnen doen , denk en om dat als jij ook kleinkinderen hebt , dat die ook moeten tekenen.

Veel succes en nog gecondoleerd

vu
door vuurdraak - Jul 6, 2009 om 15:41
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ga na een notaris en laat dit goed uitzoeken. Ik heb niet gelezen of je kinderen hebt maar wettelijk is het zo dat de schuldeisers tot op de dag 25 jaar na het overlijden van je moeder bij de kinderen kleinkinderen en evt zelfs achterkleinkinderen de schuld kunnen vorderen. Mijn vader is vorig jaar overleden en toen zijn wij naar de notaris geweest die eerst alle lusten en lasten heeft uitgezocht en ons toen geadviseerd het wat te doen. Verwerpen dus. Mijn vader had veel schulden buiten ons weten om,wij hadden wel de begrafenis geregeld en betaald door een foutje want ik had een handtekening in het ziekenhuis gezet dus moest ik de begrafenis betalen. Wij kregen dus van de notaris te horen hoe lang schuldeisers door kunnen gaan, en vergeet de belastingaangifte van het afgelopen jaar niet dit geldt dan van 1jan2009 t/m 10mei2009 die je ook nog voor je moeder moet invullen.  O ja wanneer je eventueel besluit de nalatenschap te verwerpen dan kun je volgend jaar hierover geen kosten declaren bij de belasting. Het blijkt dat wanneer een kind overlijd de ouders dat wel kunnen maar een dochter of zoon NIET voor de ouders. Ik kon het dit jaar ook niet van alle kosten die ik gemaakt heb toen mijn vader overleed.  succes.