mi
door michelf81 Oct 19, 2013 om 15:09
Geldzaken & recht

Bekeuring - Geen Keuringsbewijs

Na het overlijden van mijn vader, hadden wij besloten om diens auto te geven aan onze zoon die elk moment zijn rijbewijs kon halen. De auto heeft toen ongeveer een jaar geschorst bij ons op de oprit gestaan.

Nu heeft mijn zoon inmiddels zijn rijbewijs en zijn we zijn auto gelijk op naam gaan zetten en gelijk gaan keuren. Tussen de tenaamstelling en de APK keuring zaten enkele dagen. Gedurende deze dagen stond het autootje netjes bij ons op de oprit.

Nu is de auto inmiddels in gebruik genomen.

Echter, vandaag kregen wij een minder leuke verrassing: een bekeuring van het (€130!!!). En wel met de volgende reden: "voor het motorrijtuig van 3500Kg of minder heeft het keuringsbewijs zijn geldigheid verloren". Is dit terecht?

Nogmaals, gedurende de periode tussen de tenaamstelling en de APK is hij NIET van de oprit geweest.

10207 16 Rapporteer

ma
door marijke1953 - Oct 19, 2013 om 15:19
136 Antwoorden / 3 Vragen

Administratieve controle is uitgevoerd. U bent in overtreding, dus u moet een bekeuring betalen.
Dat de auto op de oprit stond is niet relevant. Moet de RDW gaan checken welke auto's wel/niet op de oprit staan?

mi
door michelf81 - Oct 19, 2013 om 15:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:19]Administratieve controle is uitgevoerd. U bent in overtreding, dus u moet een bekeuring betalen.
Dat de auto op de oprit stond is niet relevant. Moet de RDW gaan checken welke auto's wel/niet op de oprit staan?

Lijkt mij wel.. Aangezien er niet meegereden wordt, is het niet echt van belang of hij gekeurd is of niet.

mi
door michelf81 - Oct 19, 2013 om 15:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:19]Administratieve controle is uitgevoerd. U bent in overtreding, dus u moet een bekeuring betalen.
Dat de auto op de oprit stond is niet relevant. Moet de RDW gaan checken welke auto's wel/niet op de oprit staan?

Overigens, is de oprit een deel van de openbare weg?

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2013 om 15:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=michelf81 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:21][quote=marijke1953 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:19]Administratieve controle is uitgevoerd. U bent in overtreding, dus u moet een bekeuring betalen.
Dat de auto op de oprit stond is niet relevant. Moet de RDW gaan checken welke auto's wel/niet op de oprit staan?

Lijkt mij wel.. Aangezien er niet meegereden wordt, is het niet echt van belang of hij gekeurd is of niet.En daarom houden ze de regels simpel, je denkt toch niet dat ze gaan controleren waar die auto staat. Daarbij je kan wel beweren dat die auto altijd op de oprit staat, maar wie zegt dat dat zo is. Beetje simpel denken dit.

mi
door michelf81 - Oct 19, 2013 om 15:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben ook nog vergeten te melden dat (op het moment van de bekeuring) de auto nog niet verzekerd was. Met andere woorden, wij mochten met de auto überhaupt niet eens de weg op.

ma
door marijke1953 - Oct 19, 2013 om 15:34
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=michelf81 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:27]Ik ben ook nog vergeten te melden dat (op het moment van de bekeuring) de auto nog niet verzekerd was. Met andere woorden, wij mochten met de auto überhaupt niet eens de weg op.

Dat is ook niet relevant. Had u een extra bekeuring op kunnen leveren

du
door dullink - Oct 19, 2013 om 15:39
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:34][quote=michelf81 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:27]Ik ben ook nog vergeten te melden dat (op het moment van de bekeuring) de auto nog niet verzekerd was. Met andere woorden, wij mochten met de auto überhaupt niet eens de weg op.

Dat is ook niet relevant. Had u een extra bekeuring op kunnen leveren

Ik vermoed ook dat oprit en verzekering niet relevant is, maar wel de schorsing.
Die schorsing had pas opgeheven mogen worden nadat de APK had plaatsgevonden.

Vermoedelijk is de schorsing (automatisch) opgeheven tijdens te tenaamstelling?

mi
door michelf81 - Oct 19, 2013 om 15:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dullink schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:39][quote=marijke1953 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:34][quote=michelf81 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:27]Ik ben ook nog vergeten te melden dat (op het moment van de bekeuring) de auto nog niet verzekerd was. Met andere woorden, wij mochten met de auto überhaupt niet eens de weg op.

Dat is ook niet relevant. Had u een extra bekeuring op kunnen leveren

Ik vermoed ook dat oprit en verzekering niet relevant is, maar wel de schorsing.
Die schorsing had pas opgeheven mogen worden nadat de APK had plaatsgevonden.

Vermoedelijk is de schorsing (automatisch) opgeheven tijdens te tenaamstelling?

Ja, dat is waarschijnlijk het geval. Maar ik mag toch ook de weg niet op zonder een keuringsbewijs? Dus, zo of zo, een bekeuring zat er sowieso in?

sw
door swat1500 - Oct 19, 2013 om 20:06
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Een auto hoeft niet APK gekeurd te zijn en niet verzekerd te zijn als het kenteken is geschorst EN de auto niet op de openbare weg staat.
De schorsing wordt opgeheven zodra de auto op een nieuwe naam geschreven wordt. De nieuwe eigenaar moet, als hij het kenteken wil schorsen, dit direct doen nadat het kenteken op zijn naam staat.

De RDW controleert om de zoveel tijd middels een kentekenvergelijking of een kenteken is geschorst. Zo nee, dan controleert de RDW of de APK datum wel of niet vervallen is EN of er een verzekering is aangemeld bij de RDW.
Is het kenteken niet geschorst en is er geen APK maar wel een verzekering dan volgt een boete van 130 euro.
Is het kenteken niet geschorst en is er wel een APK maar geen verzekering dan volgt een boete van 380 euro.
Is het kenteken niet geschorst en is geen APK en geen verzekering dan volgen er twee boetes, 1 van 130 euro en 1 van 380 euro.

Dit geldt ook voor de motorijtuigenbelasting (die feitelijk houderschapsbelasting heet).

Uitsluitend op de dag dat de APK keuring uitgevoerd gaat worden is er een vrijstelling om met het niet APK gekeurde voertuig naar de keuring te gaan. Zorg dus voor een schriftelijke bevestiging van de afspraak. De auto moet dan wel verzekerd zijn.

me
door mein33 - Oct 20, 2013 om 10:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 20:06]Een auto hoeft niet APK gekeurd te zijn en niet verzekerd te zijn als het kenteken is geschorst EN de auto niet op de openbare weg staat.

Een oprit maakt deel uit van de openbare weg.

de eelco
door de eelco - Oct 20, 2013 om 10:22
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=michelf81 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:45][quote=dullink schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:39][quote=marijke1953 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:34][quote=michelf81 schreef op zaterdag 19 okt 2013, 15:27]Ik ben ook nog vergeten te melden dat (op het moment van de bekeuring) de auto nog niet verzekerd was. Met andere woorden, wij mochten met de auto überhaupt niet eens de weg op.

Dat is ook niet relevant. Had u een extra bekeuring op kunnen leveren

Ik vermoed ook dat oprit en verzekering niet relevant is, maar wel de schorsing.
Die schorsing had pas opgeheven mogen worden nadat de APK had plaatsgevonden.

Vermoedelijk is de schorsing (automatisch) opgeheven tijdens te tenaamstelling?

Ja, dat is waarschijnlijk het geval. Maar ik mag toch ook de weg niet op zonder een keuringsbewijs? Dus, zo of zo, een bekeuring zat er sowieso in?

en maar eigenwijs blijven he!!!!!...
de auto had u EERST moeten keuren en daarna pas moeten overschrijven en niet anders...
ik hoop voor u dat dit een goede les is maar gezien u reacties op zeer goede en juiste antwoorden van verschillende persoenen zal dit wel niet het geval wezen...

u stelt hier een vraag die u zelf gemakkelijk had kunnen weten door google te gebruiken maar daar had u waarschijnelijk geen zin in dus stelt u hier de vraag en krijgt keurig netjes antwoord op maar u wil deze antwoorden niet horen dus blijft u maar eigenwijs volhouden dat U gelijk heeft en niemand anders..
dus eventjes een vraagje aan u,waarom stelt u hier een vraag als u het toch zelf beter weet?...

hutch
door hutch - Oct 20, 2013 om 10:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja.... mijn voorgangers hebben wel gelijk.

En het doet er totaal niet toe waar de auto zich bevind. Al zou deze letterlijk in uw woonkamer staan, of geheel gesloopt of zich in Verweggistan bevinden. Dus als u bijv. uw auto laat slopen en u doet verder administratief niets, blijft de verzekerings- en keuringsplicht bestaan.

APK: klik * * en * *.

Verzekering: klik * *.

mebo
door mebo - Oct 20, 2013 om 11:15
153 Antwoorden / 40 Vragen

@michelf81,

U heeft in deze zaak op meerdere punten geluk gehad

De auto stond geparkeerd op de openbare weg, een oprit maakt hier onderdeel van uit.
Daarom moest de auto voorzien zijn van een geldige APK-keuring gelet de leeftijd.
Daarom moest de auto minimaal WA-verzekerd zijn.
Daarom moest er voor de auto gewoon wegenbelasting worden betaald (voor een motorvoertuig die op de openbare weg staat wordt geen schorsing gegeven).
U heeft nu voor de verlopen APK een boete gekregen maar mag van geluk spreken dat de Douane of de Belastingdienst bij een controle op de wegenbelasting geen foto heeft gemaakt van uw auto, anders had u ook daarvoor een boete gekregen. Geparkeerde auto's worden bij deze controles ook gefotografeerd.

Advies: gewoon betalen en in uw handen knijpen dat u er met die enkele boete vanaf bent gekomen.

hutch
door hutch - Oct 20, 2013 om 18:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=mebo schreef op zondag 20 okt 2013, 11:15]De auto stond geparkeerd op de openbare weg, een oprit maakt hier onderdeel van uit. Daarom moest de auto voorzien zijn van een geldige APK-keuring gelet de leeftijd. Daarom moest de auto minimaal WA-verzekerd zijn. Daarom moest er voor de auto gewoon wegenbelasting worden betaald (voor een motorvoertuig die op de openbare weg staat wordt geen schorsing gegeven). U heeft nu voor de verlopen APK een boete gekregen maar mag van geluk spreken dat de Douane of de Belastingdienst bij een controle op de wegenbelasting geen foto heeft gemaakt van uw auto, anders had u ook daarvoor een boete gekregen. Geparkeerde auto's worden bij deze controles ook gefotografeerd.

@Mebo,

- Eigen oprit, en daar gaat het hier over, behoort niet (!) tot de openbare weg.
- APK en verzekering heeft niets te maken met openbare weg e.d. Het gaat er om of de auto geschorst is of niet. En uiteraard mag die auto tijdens de schorsing niet op de openbare weg staan, maar wel degelijk op je eigen oprit.
- U verdraait de zaken m.b.t. "voor een motorvoertuig die op de openbare weg staat wordt geen schorsing gegeven". Een auto die geschorst is mag niet op de openabre weg staan (of rijden). Het is dus net andersom.
- En dat de Douane mogelijk foto's maakt van geparkeerde auto's die op een eigen oprit staat, wil nog niet zeggen dat je daar, als gevolg van dat fotograferen, ook belasting moet betalen.

mi
door michelf81 - Oct 20, 2013 om 19:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=en maar eigenwijs blijven he!!!!!...
de auto had u EERST moeten keuren en daarna pas moeten overschrijven en niet anders...
ik hoop voor u dat dit een goede les is maar gezien u reacties op zeer goede en juiste antwoorden van verschillende persoenen zal dit wel niet het geval wezen...

u stelt hier een vraag die u zelf gemakkelijk had kunnen weten door google te gebruiken maar daar had u waarschijnelijk geen zin in dus stelt u hier de vraag en krijgt keurig netjes antwoord op maar u wil deze antwoorden niet horen dus blijft u maar eigenwijs volhouden dat U gelijk heeft en niemand anders..
dus eventjes een vraagje aan u,waarom stelt u hier een vraag als u het toch zelf beter weet?...

Wie heeft het hier over eigenwijs blijven?

Ondanks dat ik misschien geen gelijk heb, wil ik iedereen bedanken voor de reacties.

Deze reactie hierboven vind ik een beetje apart. Dit was niet wat ik verwachtte van mensen hier. Nogmaals, dat men me misschien geen gelijk geeft oké, maar waar blijkt hier dat ik eigenwijs wil zijn? De volgende keer misschien iets minder fel reageren. Of eerst het woord eigenwijs opzoeken in het woordenboek.

Mvg,

Friedrichs

empyria
door empyria - Oct 21, 2013 om 06:01
504 Antwoorden / 3 Vragen

"...de auto had u EERST moeten keuren en daarna pas moeten overschrijven en niet anders..."

En hoe kom je dan bij het keuringsstation?

Met een geschorste auto mag je de weg niet op!

De volgorde had moeten zijn > verzekeren, op de dag van keuring op naam zetten (ontschorsen) en linea recta naar de keuringsafspraak rijden met bewijs zwart op wit dat je die afspraak hebt.

Waarschijnlijk komt er ook nog een boete voor het niet verzekerd zijn :-/

Ja, de schatkist moet gevuld worden!