fa
door fa Mar 1, 2012 om 23:18
Geldzaken & recht

Belasting 2011

Samen aangifte doen.verdeling heffingskorting in box 3 onder mijn naam moet ik een behoorlijk bedrag betalen.als ik het onder de naam van mijn vrouw doe hoef ik maar een klein bedrag te betalen.Hoe zit dat

2602 5 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 2, 2012 om 07:30
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het te betalen bedrag dat u moet betalen blijft gelijk op misschien € 40,- na, als uw vrouw geen aanslag heeft gekregen en haar € 3.500,- toerekent.
Als u meer aan uw vrouw toerekent komt zij in aanmerking voor een aanslag voor het bedrag dat het bij u minder is.
Mocht er bij u samen een ander verschil uit komen is er iets niet goed ingevuld.

Jantje

fa
door fa - Mar 2, 2012 om 08:33
107 Antwoorden / 53 Vragen

jantje 7
Was nog vergeten om te melden dat mijn vrouw geen inkomen heeft hoe pakt het dan uit?

jantje7
door jantje7 - Mar 2, 2012 om 08:52
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik kan van hier uit natuurlijk niet beoordelen of u iets verkeerd heeft ingevuld. Als u uzelf niet vertrouwd, ga naar bv. de vakbond of misschien is er bij u in de buurt een invul service voor ouderen of iets dergelijks.
Mocht het puur om deze € 40,- gaan dan vul je bij "verdelen" bij "Grondslag box 3" bij haar € 3.500,- in.

Jantje

zw
door zwaardvis - Mar 2, 2012 om 10:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Verdeling heffingskorting? Hoe kun je die verdelen?

Je kunt wel aftrekposten verdelen en vermogen en dat doe je dan zodanig dat de belasting bij de partner terecht komt die het hoogste cq laagste percentage betaalt.
Houdt er wel rekening mee dat als de partner niets verdient en u voldoende belasting betaalt, zij de algemene heffingskorting krijgt uitbetaald.
Maar slim schuiven kan zeer zeker voordeel opleveren.

fi
door fisbel - Mar 3, 2012 om 03:44
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 10:10]Verdeling heffingskorting? Hoe kun je die verdelen?

Je kunt wel aftrekposten verdelen en vermogen en dat doe je dan zodanig dat de belasting bij de partner terecht komt die het hoogste cq laagste percentage betaalt.
Houdt er wel rekening mee dat als de partner niets verdient en u voldoende belasting betaalt, zij de algemene heffingskorting krijgt uitbetaald.
Maar slim schuiven kan zeer zeker voordeel opleveren.

Verdelen kan niet, maar het verzilveren van het niet benutte deel van de kortingen kan wel! Zwaardvis: je verwart Box 1 met Box 3. Box 1 heeft 4 schijven met oplopende belastingpercentages. Box 3 heeft echter een vast percentage van 30%. En of je nou een miljoen verdient of € 15000, er is in beide situaties 1,2% belasting Box 3 te betalen. Daar helpt schuiven geen lievemoeder aan.

Verklaring fiscaal voordeel:
TS is kennelijk een 65-minner. Met aardig wat spaargeld. En met een niet verdienende fiscaal partner, geboren in of na 1972. De (elk jaar minder wordende) heffingskorting voor de niet verdienende patner is 2011 € 1590. De algemene heffingskorting is echter € 1987. Door een deel van het vermogen naar de niet verdienende partner door te schuiven kan maximaal alsnog de € 1987 korting worden gerealiseerd. Het 'kortingemmertje' wordt volgemaakt door inkomen Box 1, 2 of BOX 3 toe te voegen. Hier inkomen Box 3. Maximaal is er € 397 belastingwinst te behalen (1987 – 1590) als het vermogen zo groot is dat er € 207.200 aan de niet verdienende partner kan worden toebedeeld. Berekening:( € 207.200 – vrijstelling partners € 41.570 ) x 1,2% is € 1987 – Box 3 belasting. Emmertjeis nu vol. Er was al een recht van € 1590 uitbetaling alg. heffingskorting. Belastingwinst dus € 397. Bij toebedeling op de andere partner gaat deze belastingwinst verloren.

Bij de gehuwden AOW ad € 9445 kan een soortgelijk verhaal worden gehouden. De kortingen kunnen niet volledig worden verzilverd. De algemene heffingskorting 65+ en de ouderenkorting zijn samen € 1649. Maximum in aanmerking te nemen: € 1425. Een deel van de kortingen blijft ook hier dus onbenut. Als er inkomen tegenover staat kunnen de kortingen wel volledig worden verzilverd. Dat inkomen kan worden verworven in Box1, Box 2 OF BOX 3. Als minimaal € 18.666 aan de partner wordt toegeschoven is de te betalen belasting over dit bedrag € 224. Het niet verzilverbare deel van de kortingen was € 224 (1649 – 1425) Het 'kortingemmertje' is nu volledig gevuld en de belastingwinst is € 224.

Een andere zaak is dat er soms maximaal € 44 belastingwinst is te realisren. Dit heeft dan niets met kortingen te maken, maar men trekt 1 partner op van - (terugkrijgen) of € 0 tot boven de streep (is bijbetalen). Als er bijvoorbeeld € 0 belasting te betalen is door partner, kan een deel van het vermogen toebedeeld worden aan deze partner. Dit deel bedraagt ongeveer € 3500, het bedrag waar Jantje over spreekt. De te betalen belasting wordt € 42, dus nihil. Aan te raden valt 1 of 2 euro onder de maximum grens van € 44 te blijven. Belastingcomputers kunnen nog steeds nadelig afronden (zo heb ik gemerkt)