mw
door mwb Dec 18, 2011 om 08:24
Geldzaken & recht

Belasting betalen over geld dat je niet (meer) hebt: peildatum op 1 januari

De belastingdienst werkt tegenwoordig nog maar met 1 peildatum om het vermogen vast te stellen waar belasting over betaald dient te worden: 1 januari van het desbetreffende belastingjaar. Dit betekend dat je belasting moet betalen over al je spaargeld op die datum, ook al geef je het op 2 januari allemaal uit!

Klinkt als een situatie die niet vaak voorkomt? Ik denk dat dit wel meevalt. Wij zijn bijvoorbeeld een huis aan het kopen. De overdracht zal op 1 februari zijn. Om een deel van het huis meteen te kunnen betalen hebben we de afgelopen jaren goed gespaard en zuinig geleefd. Over dat geld kunnen we nu dus een extra jaar belasting betalen.

Heeft iemand dezelfde ervaring, danwel tips hoe hier onderuit te komen?

1973 11 Rapporteer

rj
door rjw - Dec 18, 2011 om 09:26
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij is dit niet de site om belastingontduikingstips te geven.

Je kunt het overigens ook anders uitleggen: je hoeft met een peildatum van 1 januari pas na anderhalf jaar belasting te betalen over je vermogen....

mw
door mwb - Dec 18, 2011 om 12:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 18 dec 2011, 09:26]je hoeft met een peildatum van 1 januari pas na anderhalf jaar belasting te betalen over je vermogen....

Het probleem is dat dat vermogen er op dat moment dus al lang niet meer is en toch betaal je er belasting over.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 18, 2011 om 15:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alshet nu 31 december zou zjn maakt dat dan wat uit.Als het in dat jaar gespaart zou zijn?

abarth
door abarth - Dec 18, 2011 om 20:22
845 Antwoorden / 19 Vragen

Op de 30e uw geld van de rekening halen?

diumenge
door diumenge - Dec 18, 2011 om 21:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is dat nieuw per 2011? Bij de aangifte over 2010 was er sprake, net zoals de jaren daarvoor, van de peildatums 1 januari 2010 en 31 december 2010.

diumenge
door diumenge - Dec 18, 2011 om 21:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb het al gevonden, is inderdaad gewijzigd (link).

Ja, in dit geval inderdaad vervelend. Een verkapte belastingverhoging.

mw
door mwb - Dec 19, 2011 om 07:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nog erger in dit geval: ivm het storten van een waarborgsom voor het huis, is een deel van het geld op 1 januari niet eens meer op mijn rekening. Dit geld moet echter WEL opgevoerd worden voor de belastingdienst.

zw
door zwaardvis - Dec 19, 2011 om 09:53
1525 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt voor meer dan 220.000 euro (man en vrouw samen) in groen, sociaal maatschappelijk en cultuurfondsen stoppen. Wel goed zoeken voor de juiste. Geen VRH en per 1-1-2012 nog 0.7% extra heffingskorting.

in
door inter - Sep 29, 2012 om 08:55
16 Antwoorden / 4 Vragen

Inderdaad het belachelijkste sinds de invoering van het vermogensredemensheffing .
Voor voor afbetaalde schulden nog belasting gaan betalen .
Hiermee worden de mensen die winst maken beloont .
Ze krijgen een jaar uitstel waar wel rente of andere rendement is op gekregen .

Helaas kiezen de mensen nog steeds de verkeerde partijen die dit laten gebeuren .

sa
door samba - Oct 1, 2012 om 13:30
31 Antwoorden / 4 Vragen

Je kan beter je geld, wat meer is dan je belastingvrij mag hebben een paar dagen voor 31 december van de bank halen, dan betaal je daar geen belasting over
Doe ik al jaren
Sparen wordt in Nederland bestraft, als je veel schulden maakt, kan je in 3 jaar, zonder dat je wat terug betaald hebt schulden vrij zijn, daar betalen wij voor

valerius-2
door valerius-2 - Oct 2, 2012 om 17:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Sparen wordt in Nederland bestraft, als je veel schulden maakt, kan je in 3 jaar, zonder dat je wat terug betaald hebt schulden vrij zijn, daar betalen wij voor
Ik zou zeggen probeer het eens om 3 jaar onder curitele te komen staan, met net genoeg om niet dood te gaan van de honger.Dan betaal ik toch maar liever belasting.