weissman
door weissman Jul 2, 2007 om 14:32
Geldzaken & recht

Belasting over zorgtoeslag

Gezien het gezinsinkomen heb ik recht op zorgtoeslag en ik heb deze dan ook ontvangen.

Van de belastingdienst ontving ik hierop een naheffing (overigens zonder boete), omdat extra inkomsten 'verzwegen' zou hebben.

Dit bevreemd mij, omdat deze toeslag is bedoeld om minderdraagkrachtigen in de gestegen kosten tegemoet te komen. Wat is het nut van zo'n tegemoetkoming, wanneer je daar dan weer bijna de helft van moet afstaan?

Klopt de redenering van de belastingdienst wel?

2128 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet helemaal mijn "dingetje" , maar volgens mij is de zorgtoeslag gerelateerd aan je inkomen, dus hoe hoger je inkomen , hoelager de zorgtoeslag.

Ik neem aan dat jij bij het aanvragen van de zorgtoeslag een te laag inkomen hebt opgegeven, en ja, dan lijkt het mij logisch dat de belastingdienst de teveel gekregen zorgtoeslag terug wil krijgen.

Bassie

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u meer inkomen geniet dan u hebt opgegeven bij de aanvraag van de zorgtoeslag dan moet de  teveel genoten bedrag worden terug te betalen.

De zorgtoeslag wordt n.l. berekend na het jaar inkomen dus meer inkomen des te minder zorgtoeslag.

Dus de verekening is dan juisi.

Valerius

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

**omdat extra inkomsten 'verzwegen' zou hebben**

Mogelijk waren uw inkomsten toch hoger, dan op het moment van  bepaling van de zorgtoeslag. Eventuele wijzigingen in  uw inkomen moet u doorgeven om terugvordering te voorkomen.

Zelf 3 maanden geleden een wijziging doorgegeven helaas nog geen reactie. Dus hou ik al rekening met een terug betaling (van mijn kant)

Harrie

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties tot zo ver.

De zorgtoeslag was niet berekend over een te laag opgegeven inkomen. Ik heb exact de zorgtoeslag ontvangen waarop ik op basis van mijn inkomen recht heb. Echter de belastingdienst merkt de zorgtoeslag weer aan als inkomen en heeft op dit inkomen (zorgtoeslag) weer een naheffing opgelegd.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Weissman,

Ik zou even bij de vakbond of bij een belastingadviseur langs gaan om te kijken of het inderdaad zo is zoals je schrijft. Jullie kunnen dan samen een bezwaar indienen op deze opgelegde aanslag.

Jantje

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft:

De zorgtoeslag was niet berekend over een te laag opgegeven inkomen. Ik heb exact de zorgtoeslag ontvangen waarop ik op basis van mijn inkomen recht heb. Echter de belastingdienst merkt de zorgtoeslag weer aan als inkomen en heeft op dit inkomen (zorgtoeslag) weer een naheffing opgelegd.

Volgens mij wordt de zorgtoeslag niet als inkomen aangemerkt en als het wel zo is lijkt het mij sterk dat u zoals u in uw vraag zelf aangeeft weer bijna de helft van de zorgtoeslag moet afstaan.

Belt u de belastingdienst eens om uitleg.

Bassie

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft belastingjaar 2006 neem ik aan. Wanneer de Belastigdienst uw inkomen hoger heeft opgekregen dan dat wat uzelf heeft ingevuld ontstaat er verschil. Over het ontvangen zorgtoeslagbedrag betaalt U natuurlijk geen belasting.

Advies: pluis eens uit hoe het verschil is samengesteld/ontstaan. Meent u dat de werkgeversopgaven gedaan aan de Belasting niet kloppen, ga in bezwaar met vermelding waarom U in bezwaar gaat. U heeft een reden nodig om in bezwaar te gaan. Houd ook rekening met de bezwaarperiode waarin U in bezwaar kunt gaan.

De belastingdienst vraagt momenteel de werkgevers wederom jaaropgaven te verstrekken. Het kan óók zijn dat die 2 opgaven niet overeenstemmen omdat er computerproblemen zijn.

Wanneer uzelf spreekt over 'verzwegen inkomsten' kan het zijn dat een kleine nevenverdienste U is ontgaan; b.v. krantenwijk.

Sterkte bij deze tegenvaller.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2007 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als u dat nu eens gewoon aan de belastingdienst vraagt?
Ze staan u beslist vriendelijk te woord.
(het telefoonnummer of de website vindt u met google zelf wel)

ve
door verwijderd - Jul 10, 2007 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Weissman.

Ik denk dat de naheffing in de ziektekostenaftrek gezocht moet worden.

In 2006 mag je (o.a.) de premies Zorgverzekeringswet aftrekken als ziektekosten, maar dan moet je de ontvangen zorgtoeslag er wel op (de af te trekken premie) in mindering brengen. Als je dat niet gedaan hebt in de aangifte, dan zal de fiscus nu alsnog de ontvangen zorgtoeslag bij je inkomen optellen en een naheffing opleggen.

Sluit dit een beetje aan bij de brief die ze je hebben gestuurd?

Groet, C.