lg
door lgijsbers Jan 19, 2009 om 15:05
Geldzaken & recht

Belastingaangifte

Ik zou een vraag kunnen stellen op Consumenten TV maar dat kan alleen via Outlook en ik werk met gmail dus stel ik hem nu zo maar. Bij mijn schoonzoon is via de jaaropgave al geld ingehouden voor de auto van de zaak is het dan correct dat ik niets meer terugvind op het aangifte biljet?  Bedankt voor het antwoord

678 6 Rapporteer

kl
door klaas10 - Jan 19, 2009 om 21:25
6 Antwoorden / 0 Vragen

Een auto van de zaak wordt nu verrekend bij de werkgever .

De bijtelling van de auto komt bij het salaris op waardoor je meer belasting betaald.

Stel bruto maandsalaris 2000 bijtelling auto 350 totaal bruto 2350.

Inderdaad vindt u niets meer terug op het aangiftebiljet omdat de bijtelling reeds verrekend is in zijn jaarloon - die is immers hoger geworden - waardoor er meer belasting wordt of is  betaald.

 klaas

lg
door lgijsbers - Jan 19, 2009 om 21:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank, ik dacht dat het zo was maar nu weet ik het tenminste zeker.

edwardus
door edwardus - Jan 19, 2009 om 21:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De opmerking over Outlook en Gmail volg ik niet zo, ik neem aan dat je bedoelt dat je een vraag zou kunnen stellen per email en dat kan uitstekend met Gmail. Je kunt zélfs Outlook instellen zo dat het je Gmail account omvat (zie Help binnen Gmail).

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2009 om 00:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Gijsbers,

Ik denk dat Klaas de vraag niet goed gelezen heeft of u bedoelt het anders dan u schrijft....

U schrijft:"......via de jaaropgave al geld ingehouden voor de auto van de zaak"

Een inhouding op het salaris betekent dat hij geld heeft moeten betalen aan zijn werkgever voor het privégebruik van de auto van de zaak.

In de belastingopgave dient hij gewoon de bijtelling voor het gebruik van de auto van de zaak bij het bruto jaarinkomen op te tellen.

Daarna mag hij de kosten welke zijn werkgever voor het gebruik van deze auto in rekening heeft gebracht op de jaaropgave en andere kosten* welke hij zelf voor deze auto heeft betaald en niet vergoed werden door de werkgever, weer als kosten voor dat gebruik in mindering brengen op de bijtelling van de auto.

*) Denk hierbij aan auto wassen, brandstofkosten in het buitenland, tolwegen/bruggen/veerponten e.d.

Hardware ERror MAN.

kl
door klaas10 - Jan 21, 2009 om 16:10
6 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even voor de duidelijkheid ivm antwoord hardware error man.

In 2007 is de wetgeving verandert.De bijtelling vindt nu plaats bij de werkgever , alleen zelfstandige ondernemers krijgen te maken via hun aangifte inkomstenbel met bijtelling auto prive gebruik.-aritkel 3.20 wet inkomstenbel.

De bijtelling voor werknemers wordt dus verrekend via de loonbelasting door de inhoudplichtige - lees werkgever-en is geregeld in artikel 13bis wet loonbelasting.

De berekening wordt dan zo stel auto met catalogus waarde 20.000 euro .Is bijtelling per jaar 5.000 euro af vergoeding betaald door werknemer aan werkgever stel 2.000 euro is bijtelling per jaar 3.000 euro, bijtelling per maandloon 250euro . In dit geval wordt het bruto maandloon 250 euro hoger.Let wel een auto met verminderde co2 uitstoot heeft een bijtelling van maar 14%.

Mochten er nog kosten aan de auto door de werknemer worden betaald , kan die het beter regelen met de werkgever dat die deze kosten betaald eventueel met vergoeding en deze kosten als vergoeding terugbetalen aan werkgever wordt de bijtelling weer lager.

Hopende wat duidelijkheid in deze moeilijke materie te hebben gebracht .

Vr gr Klaas

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 21, 2009 om 17:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ klaas:

Bedankt voor de correctie.
Heb ik verkeerd gedacht. Kende de directe bijtelling/inhouding door de werkgever sinds 2007 niet. Had daar ook niet meer mee te maken.

Gezien de vraagstelling zou je dat ook niet verwachten: er wordt gewag gemaakt van inhouding en niet van bijtelling. O.K. Ik begrijp dat het nettoloon daardoor maandelijks minder wordt en je mag dit als een inhouding zien.

Je hebt gelijk, als de werkgever de extra kosten onderweg rechtstreeks 100 % vergoedt, dan is dat uiteraard te prefereren. De bel. dienst "vergoed" door de aftrek immers maar een percentage.
Echter, als de werkgever deze extra kosten onderweg niet vergoedt, dat is denkbaar, dan bedoel ik met mijn opmerking dat ze ten laste van de bijtelling gebracht kunnen worden, waardoor de fiscus alsnog een deel vergoedt.

H.