justin34
door justin34 Feb 18, 2010 om 06:15
Geldzaken & recht

Belastingaangifte

Ben in november 2009 gescheiden van mijn ex. Weet iemand hoe het dan zit met de aangifte van 2009? Ze wil ervoor kiezen dat we geen fiscaal partner waren, maar dat betekend dat ik ongeveer 1400 euro terug moet betalen en zij ongeveer 2500 euro terug krijgt. We hebben een convenant waarin de volgende zin staat: Aan de man/vrouw wordt toebedeeld de helft van de vorderingen van en op de fiscus partijen genoegzaam bekend. Moeten wij nu de beide bedragen optellen en dan verrekenen? Bedoel we hebben bijna gehele jaar nog als gezin samen gewoond.

1483 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Feb 18, 2010 om 09:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je gehuwd bent, ben je (mits niet van tafel en bed gescheiden) op grond van de wet fiscaal partner. Dan heb je dus geen keuze. Voor de periode dat je dus wel getrouwd was, ben je fiscaal partner, voor de periode gelegen na de inschrijving van de echtscheiding bij de burgelijke stand niet.

tdehond
door tdehond - Feb 18, 2010 om 09:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U moet de belasting naar waarheid invullen.

De fiscale gevolgen van scheiden, namelijk het fiscale partnerschap.

Hieronder staan we even stil bij de verdeling van uw inkomensposten en aftrekposten tijdens en na het huwelijk bij uw aangifte inkomstenbelasting.

Zodra men niet meer samenleeft, dus zodra u van "tafel en bed" gescheiden bent of wanneer u met andere woorden "duurzaam gescheiden leeft" wordt u fiscaal niet meer aangemerkt als fiscale partners.
Bron: klik hier

U bent dus fiscaal partner tot het moment waarop u kunt aantonen dat u bent ingeschreven op een ander woonadres of gescheiden bent.

kr
door krieties - Feb 18, 2010 om 12:09
442 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval mag je ervoor kiezen om voor het gehele jaar als fiscale partners te worden aangemerkt (op gezamenlijk verzoek). Dat is ook redelijk en veelal het gemakkelijkst en voordeligst. Maar......beide partners moeten wel meewerken! Fiscaal kun je dan samen het maximum eruit halen. Later kun je dan overleggen hoe de boel kan worden verrekend.
Jij moet betalen en zij krijgt terug. De oorzaak zal wel een voorlopige teruggaaf op naam van jou zijn. Jij hebt dus (voor samen) een teruggaaf gehad. Die teruggaaf staat op jouw naam, dus wordt bij jou verrekend. Erg onredelijk dus.
Oplossing: samen over hele jaar aangifte doen en dan onderling verdelen 50/50. Beider medewerking is dan nodig.

jos-euro
door jos-euro - Feb 20, 2010 om 11:45
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Justin, De beste en meest rechtvaardige oplossing is het berekenen welke optie per saldo het meest opbrengt. Fiscaal partnerschap of niet. Vervolgens deze optie toepassen en de totale opbrengst als volgt verdelen: 10/12 deel (januari t/m oktober) wordt in de boedel gebracht en vervolgens 50%/50% verdeeld. Het restant wordt verdeeld in de verhouding 2500 : -1400. Dat houdt in dat de rest voor je ex is en jij voor elke euro van dit restant je ex nog € 0,56 betaalt. Ik hoop dat je nog begrijpt. Suc6, Jos

jos-euro
door jos-euro - Feb 20, 2010 om 11:58
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Krieties, Fiscaal Partnerschap is niet altijd het voordeligst. Als bijvoorbeeld één van de twee hoge zorgkosten heeft is de drempel bij nietfiscaal partnerschap lager, dus meer aftrek. Ook wanneer één van de twee een eigen hoog vermogen heeft is het gunstiger voor de ander om niet elkaars fiscaal partner te zijn. Groetjes, Jos

kr
door krieties - Feb 20, 2010 om 17:10
442 Antwoorden / 0 Vragen

beste jos-euro: theoretisch heb je gelijk. Daar komt nog bij dat de ziektekosten soms bij een laag inkomen zelfs worden verhoogd met de factor 113%.
Ik ga niet uit van alle theoretische mogelijkheden. Dat geldt ook over je opmerking over het vermogen.

haggenmiller
door haggenmiller - Feb 24, 2010 om 16:20
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb onlangs mijn belastingaangifte 2009 electronisch gedaan en bij het invullen van mijn salaris verscheen een vankje waarin stond een X bedrag vermeld als "doorwerkbonus" deze doorwerkbonus is op 01-01-2009 ingevoerd door de belasting en geld voor mensen met salaris geboren in of voor 1947.
Groeten Ton.

haggenmiller
door haggenmiller - Feb 24, 2010 om 16:21
5 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=haggenmiller schreef op woensdag 24 feb 2010, 16:20]Ik heb onlangs mijn belastingaangifte 2009 electronisch gedaan en bij het invullen van mijn salaris verscheen een vankje waarin stond een X bedrag vermeld als "doorwerkbonus" deze doorwerkbonus is op 01-01-2009 ingevoerd door de belasting en geld voor mensen met salaris geboren in of voor 1947.
Groeten Ton.