ho
door hoekelum Jan 19, 2010 om 22:02
Geldzaken & recht

Belastingaanslag

Hallo, ik kreeg vandaag weer een aanslag voor 2010 maar ik heb nog geen cent verdiend. Dat is toch vreemd, het is gebasseerd op het jaar 2009 maar daar heb ik nog eindafrekening van gehad,
Je moet zo maar even € 720 betalen, dat is toch vreemd ?
Groeten Willem

907 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is dus waarschijnlijk een voorlopige aanslag op basis van u inkomen geschat naar aanleiding van 2009.
Als u dus geen inkomen geniet in 2010 kan u dus een bezwaarschrift indienen met de redenen waarom u dus in 2010 niet dat inkomen zou genieten.Dat u inkomen van 2009 nog niet afgewerkt is of dat u daar nog geen afrekening van heeft gehad maak dus geen verschil.
Met vr.groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst adviseert in dit soort situaties om juist geen bezwaar in te dienen, dit duurt vaak te lang qua afhandeling. Een wijziging insturen of doorbellen is beter. Zie hieronder info van de belastingdienst.

Bent u het niet eens met uw voorlopige aanslag?
Bent u het niet eens met uw voorlopige aanslag? Maak dan geen bezwaar tegen deze voorlopige aanslag, maar geef uw wijzigingen aan ons door. Wij passen uw voorlopige aanslag dan zo snel mogelijk aan.

Als u een voorlopige aanslag wijzigt, dan kan dat gevolgen hebben voor andere bedragen die ook op de voorlopige aanslag kunnen staan, zoals:

de betalingskorting
de revisierente
het verzamelinkomen
de heffingsrente
Heffingsrente

Geef alle wijzigingen door die van invloed zijn op uw voorlopige aanslag, bijvoorbeeld:

de koop of verkoop van uw woning
een andere gezinssamenstelling
hogere of lagere inkomsten
In de Wijzigingswijzer ziet u welke wijzigingen u moet doorgeven.

Let op!

U kunt maximaal 4 keer per jaar een wijziging doorgeven.

Hoe geef ik wijzigingen door?
Ontvangt u maandelijks vooraf belasting terug? En wilt u een wijziging doorgeven voor 2010? Geef deze wijziging dan door met het programma voorlopige aanslag 2010. U ziet dan meteen wat de gevolgen zijn voor uw maandbedrag.
Betaalt u maandelijks alvast belasting om te voorkomen dat u na uw aangifte over 2010 een bedrag in 1 keer moet betalen? En wilt u een wijziging doorgeven voor 2010? Gebruik dan het programma voorlopige aanslag 2010.
Hebt u naar aanleiding van uw aangifte over 2009 een voorlopige aanslag ontvangen om al maandelijks belasting te betalen in 2010? En bent u het niet eens met die voorlopige aanslag? Dan kunt u met het programma voorlopige aanslag 2010 wijzigingen doorgeven.
Let op!

Een aangifte over een eerder jaar kunt u wijzigen of aanvullen zolang u hiervoor nog geen definitieve aanslag hebt gekregen. U past de eerder ingevulde en opgestuurde aangifte aan en verstuurt deze opnieuw. Wij nemen de aangepaste aangifte dan in behandeling. Als u al wel een definitieve aanslag hebt gekregen, dan mag u uw aangifte niet meer wijzigen of aanvullen. Om die gegevens alsnog door te geven, kunt u bezwaar maken.

Liever op papier?
Als u wijzigingen liever op papier doorgeeft, kunt u het formulier 'Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2010' bestellen bij de BelastingTelefoon.

Reactie binnen 6 weken
Als u een wijziging hebt doorgegeven, krijgt u binnen 6 weken een reactie van ons.

Andere wijzigingen
adreswijziging doorgeven
rekeningnummer wijzigen
alleen teruggaaf heffingskorting stoppen
Toeslag?
Hebt u een kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag of huurtoeslag? Geef de wijziging in uw situatie dan ook door aan Belastingdienst/Toeslagen.

Belgische grensarbeiders
Als u in Nederland woont maar in België werkt, dan kunt u uw wijzigingen doorgeven met het programma voorlopige aanslag 2010.