Hv
door HvdE Mar 2, 2019 om 13:54
Geldzaken & recht

Belastingdienst

Hallo,
Ik woon sinds 2015 in Zweden en krijg een wao uitkering.
krijg geen toeslagen meer dus een wao uitkering van brutto 8856 euro PER JAAR.
Dat komt neer op ongeveer 6852 euro netto dus 571 per maand.
Nu na het invullen van de belastingaangifte willen ze mij 2051 euro laten betalen over 2018
Zo een laag inkomen en dan ook nog een aanslag van 2051 euro eroverheen ??????
In welke wereld ben ik terecht gekomen zo ineens.
Over 2015 willen ze 3500 euro terug zien
Over 2016 1500 euro
Over 2017 1600 euro
Ik zou niet weten waar ik dat vandaan moet halen
Hoe is dit allemaal mogelijk tegenwoordig ?????????????????????????????

997 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2019 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt er op uw WAO uitkering dan geen loonheffing ingehouden?

Wordt er welicht bij de berekening van het te betalen bedrag geen loonheffingskorting toegekend?

En hebt u dan nu ineens over die eerdere jaren ook aangifteverzoeken gekregen?

U vult wel het juiste biljet in?

Bent u wel verzekerd voor de AOW en zo?

Hv
door HvdE - Mar 2, 2019 om 15:32
3 Antwoorden / 2 Vragen

ja wordt ook loonheffing op ingehouden.
ben zelf zorgverzekerd in Nederland
Het lijkt er wel op dat sinds in uit Nederland ben vertrokken ze mij straffen door deze belachelijke aanslagen.

Iv
door Ivo W Mar 3, 2019 om 12:11
734 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk zit hier de crux. U bent verzekerd voor de zorgkosten in Nederland. Dat houdt in dat u in Nederland de sociale premies moet afdragen over uw inkomsten.

Iv
door Ivo W Mar 3, 2019 om 12:16
734 Antwoorden / Vragen

Bij een bruto WAO/WIA uitkering van 8856 euro hoort een jaarlijks netto bedrag van 7885 euro indien u geen andere inkomsten heeft.

Maar indien u wel ook nog een andere bron van inkomsten heeft zal het netto bedrag veel lager uitvallen. En daarbij maakt het niet uit of dat een Nederlandse bron is of dat de inkomsten van buiten Nederland komen.

Dit heeft te maken met het belastingtarief waar u invalt en de heffingskortingen.

Wanneer uw eventuele andere inkomsten uit het buitenland komen, dan zijn bovendien over deze inkomsten in Nederland nog geen heffingen ingehouden via voorheffing. En zullen deze inkomsten dus pas bij de jaarlijkse aangifte belast worden. Let op: ook inkomsten uit vermogen en uit bijvoorbeeld verhuur van een woning vallen hier onder.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2019 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt niet gestraft. Dan moet er iets fout gaan. U kunt bij de berekening zien hoeveel heffingskorting er in aanmerking genomen wordt.

En hoe zit het met die andere jaren?