ja
door jant90 Feb 1, 2014 om 16:47
Geldzaken & recht

Belastingdienst kan geen IB-60 formulier afgeven

Goedendag,

De situatie is als volgt, ik heb een woning aangeboden gekregen van een woningbouwvereniging maar daarvoor dien ik een IB-60 formulier / inkomensverklaring te overhandigen.

Nu kreeg ik vandaag bericht van de belastingdienst (per post) dat die niet kan afgeven omdat ze geen loon- of inkomensgegevens van mij hebben over 2012. Dit komt omdat ik studeer en ik in 2012 niet gewerkt heb, mijn inkomsten bestaan uit studiefinanciering en een bijdrage van mijn ouders. Ik heb dan ook geen aangifte gedaan over 2012 (en ik geloof ook niet in eerdere jaren, toen ik wel bijbaantjes heb gehad).

Op dit moment kan ik geen contact opnemen met de belastingdienst of woningbouw maar eigenlijk moet maandag alles geregeld worden qua huurcontract e.d. Ik ben dus bang dat ze mij het huis niet toe willen kennen zonder IB60. Ik vroeg mij daarom af welke actie(s) ik het beste kan ondernemen.

Ik zal allereerst natuurlijk contact opnemen met de belastingdienst maandagochtend om te zien wat er mogelijk is, en vervolgens ook de woningbouw op de hoogte stellen van de stand van zaken na dat telefoontje.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij tips kunnen geven over wat ik nu het beste kan doen, ik wil dat huis heel graag.

Alvast bedankt!

10817 8 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 1, 2014 om 16:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op diverse woningbouwsites lees ik:

Ook als u geen inkomen heeft gehad in voorgaande jaren, moet u toch het formulier aanvragen. Er zal dan door de Belastingdienst op worden vermeld dat het inkomen nul was.

Er is geen tijd meer op nog iets te regelen met de BD, maar zou in ieder geval de brief van de BD mee nemen naar de wbv.

door 14peter - Feb 1, 2014 om 17:00
567 Antwoorden / 2 Vragen

Kun je niet gewoon eerst aangifte doen (overal dus 0 invullen enzo) en daarna die ib60 aanvragen?

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult ook een IB 60 over het jaar 2013 nodig hebben en niet over 2012.

Als u verleden jaar wel inkomen hebt gehad naast die studiefinanciering, neem dan de jaaropgave mee, of de laatste loonslip en de uitkeringsbrief van de DUO. plus uiteraard die brief van de BD.

Ik zou ook nog maar eens naar voorgaande jaren kijken of er op uw bijbaantjes belasting is ingehouden. U kunt tot vijf jaar terug eventueel betaalde belasting terugvorderen.

ja
door jant90 - Feb 1, 2014 om 21:24
5 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de reacties allen.

=carola.83 schreef op zaterdag 1 feb 2014, 16:56: Op diverse woningbouwsites lees ik:

Ook als u geen inkomen heeft gehad in voorgaande jaren, moet u toch het formulier aanvragen. Er zal dan door de Belastingdienst op worden vermeld dat het inkomen nul was.

Er is geen tijd meer op nog iets te regelen met de BD, maar zou in ieder geval de brief van de BD mee nemen naar de wbv.

Dergelijke informatie had ik inderdaad ook gevonden en ging er derhalve dus vanuit dat ik gewoon een IB60 toegestuurd zou krijgen.
=14peter: Kun je niet gewoon eerst aangifte doen (overal dus 0 invullen enzo) en daarna die ib60 aanvragen?

Ja dat kwam ook in me op, leek me altijd zo raar en vooral nutteloos om aangifte te doen als je niet hebt gewerkt en "geen inkomen" hebt gehad. Tevens vond ik het verwarrend omdat studiefinanciering voor mij wel inkomsten zijn, maar ik neem aan voor de belastingdienst niet als inkomen in aanmerking komen?
=tijger1: U zult ook een IB 60 over het jaar 2013 nodig hebben en niet over 2012.

Als u verleden jaar wel inkomen hebt gehad naast die studiefinanciering, neem dan de jaaropgave mee, of de laatste loonslip en de uitkeringsbrief van de DUO. plus uiteraard die brief van de BD.

Ik zou ook nog maar eens naar voorgaande jaren kijken of er op uw bijbaantjes belasting is ingehouden. U kunt tot vijf jaar terug eventueel betaalde belasting terugvorderen.

Volgens de belastingdienst kun je pas vanaf juni 2014 een inkomensverklaring voor 2013 aanvragen, dus ik denk wel dat ik die van 2012 moet hebben.

Concluderend, ik kan gewoon 0 inkomen opgeven voor 2012 door daar nu nog aangifte doen, dat zou geen problemen op moeten leveren?

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat is onzin. Voordat u een aanslag krijgt met een inkomen van nul euro, bent u maanden verder. Volgens de site van de belastingdienst zou u zo'n ib60 na telefonische aanvraag binnen 10 dagen moeten krijgen. Ik snap niet waarom dat niet afgegeven wordt.

Off topic

Studiefinanciering is geen inkomen voor de belastingdienst. En uiteraard de bijdrage van uw ouders ook niet,

Het zou ook nog zo kunnen zijn, dat de brief die u nu gehad hebt standaard is voor inkomens van nul euro. Bel maandag nog even met de belastingdienst, maar voor de woningbouw hebt u nu toch een officiële brief? Moet voldoende voor hen zijn.

door 14peter - Feb 1, 2014 om 23:49
567 Antwoorden / 2 Vragen

Zo gek is het niet. Stel dat je nu wel die Ib60 dinges had gekregen dan zou je die klakkeloos kunnen gebruiken. Zou je inkomsten hebben gehad die (nog) niet bekent waren bij de belastingdienst zou je dat ding dus misbruiken.

Stufi is geen inkomen in de zin van de inkomstenbelasting.

ja
door jant90 - Feb 3, 2014 om 21:28
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben met de brief van de belastingdienst naar de woningbouw gegaan en daarmee is het allemaal gelukt! :)

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hiep hoi, gefeliciteerd met uw woning.

Bedankt voor het terugmelden.