SS
door SStavrij Jan 31, 2024 om 16:02
Geldzaken & recht

Ben ik deze contributie verschuldigd?

Ik ben in september 2020 lid geworden van een studentenvereniging. Ik heb maandelijks per automatische incasso altijd voldaan aan de betalingsverplichtingen, maar heb onlangs mijn lidmaatschap opgezegd.

Vanaf eind december 2021 ben ik verhuisd naar Amsterdam (vereniging bevindt zich in Leiden) en heb ik nauwelijks gebruik gemaakt van mijn lidmaatschap. Sinds mei 2023, ben ik verhuisd naar Eindhoven, en sindsdien heb ik helemaal geen gebruik meer gemaakt van mijn lidmaatschap, ik ben niet aanwezig geweest op de vereniging o.i.d.

Verder;
Er zijn een aantal kosten geïncasseerd in de loop van de jaren, voor diensten/producten die ik niet heb verbruikt/ontvangen, bijvoorbeeld;
- een kledingstuk (van vereniging)
 Heb destijds een mail gestuurd dat ik dit niet heb ontvangen, is niet op gereageerd, wel zijn de kosten hiervan afgeschreven
- Producten besteld via de sporttak van de vereniging
- zelf deze producten besteld, echter was het ophaalmoment via een instagram storie aangekondigd. Heb dit gemist. Heb ze gecontacteerd dat ik mijn spullen alsnog graag wilde ontvangen, hierop is gezegd dat ik dan maar aanwezig had moeten zijn op het ophaalmoment, en dat ze nu niks meer voor mij konden doen. Gaat over ongv. 17 euro. Niet ontvangen producten - wel betaald. Zelfde geldt voor een trui van ongv. 32,50 EUR.
- Een feest is georganiseerd, in de net aan deze voorafgaande ALV is bepaald dat er gebruik zou worden gemaakt van 'open tap', dus alle kosten van die avond aan drankconsumpties werd verdeeld over alle leden. In de ALV was bepaald dat afmelden voor dit feest niet mogelijk was. Ik heb bezwaar gemaakt doordat ik niet op dit feest kon zijn door verplichtingen van werk, en dat ik niet wilde opdraaien voor de drankconsumptie van anderen. Mijn bezwaar is geweigerd en er is destijds ongeveer 40 euro afgeschreven voor drankgebruik van anderen.
- plastic beker toeslag. Op de vereniging wordt gebruik gemaakt van plastic hard-cups, hiervoor innen ze sinds een tijdje maandelijks een bedrag van 4,50. Ik heb nu al 5*4,50 EUR betaald, maar ben in die tijd 0 keer op de vereniging geweest en heb 0 keer gebruik gemaakt van deze plastic bekers.

Nu is mijn vraag;
Ik heb mijn lidmaatschap onlangs opgezegd, en zij vinden dat ik nog 65 euro contributie verschuldigd ben. Deze contributie is van afgelopen 6 maanden. (waarin ik dus niet aanwezig ben geweest) Ik heb deze niet betaald, door de in mijn ogen onterechte geincasseerde kosten van afgelopen jaren. Telkens als ik bezwaar maakte werd er niet thuisgegeven of mijn bezwaar door hen 'ongegrond' verklaard. Inmiddels is er een boete van 15 euro overheen gekomen. Mijn vraag; ben ik deze kosten nog verschuldigd na alle onterechte incasseringen van de vereniging of ben ik deze niet verschuldigd?

Alvast dank.

1664 9 Rapporteer
sira
door sira - Jan 31, 2024 om 16:09
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Dat u niet aanwezig bent geweest door verhuizingen, wil niet zeggen dat u onder uw verplichtingen uit kunt komen.
Als u uw tv- en internetabonnement niet heeft opgezegd, loopt dat ook gewoon door.

U heeft te laat opgezegd. Lees de voorwaarden door en kijk wat de opzegtermijn is.

rj
door rjw - Jan 31, 2024 om 16:09
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Of je het moet betalen hangt echt helemaal af van de afspraken die zijn gemaakt. De ALV is binnen een vereniging het hoogste orgaan en zolang de daar gemaakt besluiten niet tegen de wet in gaan, zijn die geldig.

ju
door juliomariner - Jan 31, 2024 om 16:18
1329 Antwoorden / 2 Vragen

In dit geval zou ik mij afvragen welk risico loop ik dat ze het uit handen geven.
Mijn inschatting laag. Gezien het feit dat ze wel laten betalen voor allerlei artikelen die u op een afhaalmoment niet kon afhalen en ze niet willen meewerken aan aan ander afhaal moment.
Dat ze zo maar in een vergadering kunnen beslissen dat de drank kosten van een feest maar gedragen moet worden door alle leden, ook die niet aanwezig zijn.
Lijken me allemaal een beetje rare gedragingen. Dit zou mij waarschijnlijk doen beslissen het risico te nemen, niet te betalen en ze er lekker in laten zakken.
Hoe komen ze trouwens aan de boete van 15 euro, staat dat in de statuten of verzinnen ze dat ze maar even?

Ik ben al geen fan van studentenvereningen, zie het nut er niet van in maar vind als het er zo aan toe gaat zoals TS schrijft het maar een vreemde bedoening waar ik zeker geen lid van zou willen zijn.

rj
door rjw Feb 1, 2024 om 08:52
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Als het vereiste quorum aanwezig is zijn de besluiten die worden genomen in de vergadering gewoon geldig. Je zou anders nooit besluiten kunnen nemen. Er is altijd wel iemand verhinderd.

ju
door juliomariner Feb 1, 2024 om 08:57
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dat kan allemaal wel zijn maar is dat dan een reden om betaalde spullen alleen maar op een bepaalde datum die ook nog niet algemeen bekend was uit te leveren en naleveren niet mogelojk is. .
Daarnaast zuipen op andermans kosten terwijl die persoon helemaal niet aanwezig is dat kan toch gewoon niet. Dat de kosten gedeeld worden door alle aanwezigen prima maar mensen die verhinderd zijn gewoon laten betalen, vreemde gang van zaken,

vd
door vdlieuw - Jan 31, 2024 om 16:55
211 Antwoorden / 6 Vragen

Het is een heel lang verhaal maar u moet het, denk ik, terugbrengen naar de essentie. U heeft uw lidmaatschap opgezegd zegt umondrling, schriftelijk, bewijs er van ? Waar i gewoond herftof I wel of niet o vergaderingen aanwezig was en of u al of niet roducten of diensten van de vereniging heeft afgenomen is niet van belang.
Alles dat na de opzegtermijn heeft plaats gevonden telt niet meer mee. Nogmaals, de essentie is dat u op een x-datum ( met inachtneming van het opzegtermijn) vrij bent en het lidmaatschap is opgezegd. Als de vereniging meent dat u nog x- bedrag verschuldigd bent moeten zij dat bewijzen, "wie eist, die bewijst".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2024 om 17:08
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als al door de anderen gezegd: helaas voor u: betalen aangezien u niet tijdig heeft opgezegd. Geen gebruik te hebben gemaakt is geen geldige reden. Mijn advies is dus snel betalen om invorderingskosten te voorkomen.

Dat om een lang verhaal ook kort te houden!

ju
door juliomariner Jan 31, 2024 om 19:18
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Strinkt juridisch gezien hebt u natuurlijk gelijk echter wat ik voor de vereniging niet te verkopen vind is dat er wel voor spullen betaald is die alleen op een bepaalde datum die niet duidelijk is aangegeven kan worden afgehaald en dat nalevering niet kan.
Als de contributie dan alsnog betaaald moet worden zou ik in ieder geval de bedragen van wel betaalde maar niet geleverde goederen eraf halen.
Echter gezien het hele vreemde gedoe in deze vereniging zou ik het er echt op aan laten komen en niet betalen.
Ik heb normaal een enorme hekel aan wanbetalers maar gezien deze omstandigheden zou ik ze er echt in laten zakken.
Wel zou TS de vereniging een brief kunnen sturen dat hij om de volgende redenen niet zal betalen en dat hij een eventuele rechtsgang met vertrouwen tegemoed ziet. Grote kans dat TS er nooit meer wat van weer hoort.

rj
door rjw Feb 1, 2024 om 08:53
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Een vereniging is geen bedrijf dus door niet te betalen zadel je (ex)medeleden op met een financieel probleem. Best wel asociaal.

ju
door juliomariner Feb 1, 2024 om 08:58
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Daar zou ik heel ff enorm schijt aan hebben. Ze leveren spullen niet, zuipen op kosten van mensen die niet aanwezig zijn, lekkere vereniging.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 1, 2024 om 10:18
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Het wel hebben betaald voor spullen en niet hebben ontvangen is een (juridisch gezien) andere kwestie. Daarvoor is het een kwestie van in gebeke stellen. Voorbeeldbrief bij www.juridischloket.nl waar ook advies kan worden verkregen.

Ik kan geen links geven via tablet, inloggen via laptop lukt mij niet.

ju
door juliomariner Feb 1, 2024 om 11:06
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt maar het is gewoon een gevoelskwestie. Juridisch zit het inderdaad anders maar vereniging of niet van mij zouden ze geen cent meer krijgen. Voor die 65 euro zullen ze echt niet gaan rechten. (of het moet de studentenvereniging van de faculteit rechten zijn  natuurlijk) :-)

sw
door swat1500 - Jan 31, 2024 om 18:59
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Verenigingen werken met een lidmaatschapsjaar. Je moet dus altijd een volledig jaar lid zijn en meestal voor een bepaalde datum opzeggen om niet een niwue jaar in te laten gaan. U kunt dus wel eerder aangeven dat u uw lidmaatschap wilt opzeggen maar uw lidmaatschap eindigt pas op het moment dat het betreffende jaar eindigt.

Als lid van een vereniging bent u gebonden aan de besluiten van de Algemene Ledenvergadering. Een genomen besluit is niet eenvoudig aan te vechten en verht dan vaak een gang naar de kantonrechter.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2024 om 12:14
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Uw opzegging gaat in na de termijn en wanneer de opzegdatum mogelijk was

pe
door pebk - Feb 1, 2024 om 15:47
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u niet langs gaat doet niet ter zake. Ik lees de krant die ik krijg soms ook niet omdat ik er dan geen tijd voor heb. Moet ik voor die krant dan geld terug vragen? Heb mijn auto ook al een maand niet gebruikt. Ook de belating maar terugeisen?

U heeft niet opgezegd, dus natuurlijk moet u betalen. In de drie jaren daarvoor heeft u de grilligheid van de vereniging al ervaren, maar daar bent u blijkbaar mee akkoord gegaan. Staat in de statuten dat een ALV kan bepalen hoe kosten verdeeld worden? Als u er werkelijk een probleem mee had hoe ze opereren, had u al veel eerder op moeten zeggen.

me
door meganega - Feb 7, 2024 om 13:13
43 Antwoorden / Vragen

Dat mogen zij vinden, dat is een mening. Een mening is echter niet opeisbaar.