Ben ik verplicht 2 weken later nog bij te betalen?
Op de HCC beurs heb ik bij MyCom 6 computer onderdelen gekocht. Ik moest 748,75 euro betalen en dat heb ik met PIN gedaan. Drie dagen later wordt er nog eens 90 euro extra van mijn rekening geboekt met de vermelding: "Rekenfout bonnummer 4099, EXCUSSES bla bla bla". Ik heb het nageteld en het klopt er zit een rekenfout en ik heb 90 euro minder betaald, als de prijs van de onderdelen opgeteld.
Omdat dit geld via een machtiging is af geboekt (die ik niet gegeven heb) en er 5 dagen voor bij zijn, kon ik het bij de Rabobank niet terug laten draaien. Dus heb ik MyCom gebeld en met een beetje boos worden, omdat ze zonder machtiging niet aan mijn geld mogen komen. Ze wilde het wel terug storten, maar alleen als ik mijn adres gegevens wilde geven. Dat heb ik gedaan, maar hen direct verteld dat ik niet van plan was te betalen. Ze hebben het geld netjes en snel op mijn rekening terug gestort.
Maar krijg ik 2 dagen later een brief, dat ze me 15 euro kwijtschelden en of ik als nog 75 euro wil voldoen op hun bankrekening.
Mijn vraag: Ben ik verplicht om dit bedrag te betalen?
Moreel gezien vind ik dat al lang niet meer, omdat ze het eerst onwetting van mijn rekening afhalen. Maar zo ja, dan is dat blijkbaar een nadeel van betalen met PIN. Als ik contant had betaald hadden ze me nooit kunnen achterhalen. Zelf ben ik van mening dat ik "de koop heb gesloten" voor het bedrag waar ik op de pin automaat op "Ja" druk.
Het enige waar ik mee zit is de service die later nog kan verwachten, indien ik ooit problemen krijg met deze onderdelen. Kunnen ze mij service weigeren, indien ik niet betaal?
Graag wil ik hen een brief sturen waarin ik kan onderbouwen waarom ik vind dat ik niet terug hoe te betalen.
Vriendelijke groeten, Bob klein Goldewijk
Het is voor u duidelijk dat er sprake is van een kennelijke rekenfout. Door zelf ook de prijzen van alle afzonderlijke artikelen op te tellen, bent u zelf ook aan het hogere bedrag gekomen. Wanneer u voor alle onderdelen afzonderlijk had gepind, was u ook het hogere bedrag kwijt geweest. Alleen wanneer de afzonderlijke prijzen van de artikelen anders was geweest, dan had u recht van spreken gehad.
En zeg nu eens eerlijk: wanneer de optelfout in uw nadeel was geweest waardoor u 90 euro teveel betaalde, hoe had u dan gereageerd?
Het is heel netjes van het bedrijf dat ze desondanks het geld hebben teruggestort. Het is van u niet netjes dat u probeert om er onderuit te komen. Groet, M@rtin
Bob,
in principe ben ik het ook wel eens met hier boven, echter het gaat hier ook om de formele kant van jouw vraag.
Buiten dat dit bedrijf inderdaad netjes alles heeft terug geboekt, is destijds de koop gesloten op het moment dat jij de "ja" knop hebt ingedrukt en dus betaald is.
Dat achteraf blijkt dat de verkopende instantie een fout heeft gemaakt, kan in pricipe jou niet aangerekend worden. Koop is koop!
De Rabobank is in deze ook niet geheel onschuldig. Deze bank (bij mij ook bekend) moet in principe controleren of dat bedrijf gemachtigd is, om geld van jouw rekening af te halen. Doet de Rabobank dat niet en is de afschrijving wederrechtelijk (niet geoorloofd, zij hebben geen toestemming/machtiging), is de Rabobank in gebreke gebleven.
M.i. kan (kon) het zelfs zo hoog oplopen, dat, als dat bedrijf niet had terug betaald, de Rabobank jou die 90 euro had moeten vergoeden. De Rabobank laat toe, dat niet gemachtigden, geld van jouw rekening halen!!!
Ik heb zelf dit ook eens meegemaakt en na excuses van de plaatselijke bankdirecteur persoonlijk, is mijn geld toentertijd weer terug gestort.
Gr. Hutch
Met de laatste redenering ben ik het wel eens, maar de rabobank is niet
verplicht eerst te controleren of een bedrijf is gemachtigd. Dat gaat
via koper en leverancier. Wat de leverancier nooit mag, is geld
afschrijven zonder een machtiging van de klant, daar gaan ze dus de
fout in.
Het bedrag moet in zijn geheel worden teruggeboekt, dat kunt u door de
incasso te weigeren en het bedrag te storneren. Doe dit wel binnen 30
dagen anders is de incasso definitief.
Dat er te weinig is betaald voor de spullen, is de schuld van de
verkoper, in principe kunt u gewoon weigeren dat bedrag bij te betalen.
"maar de rabobank is niet verplicht eerst te controleren of een bedrijf is gemachtigd. Dat gaat via koper en leverancier."
Dus elk willekeurig bedrijf kan zo maar geld van mijn (en uw) rekening halen????????? En als er iemand niet reageert, is dat mooi meegenomen?????? Ik dacht het toch niet......
Er is/was, in dit geval, geen enkele binding tussen leverancier en koper!! "Omdat dit geld via een machtiging is af geboekt (die ik niet gegeven heb)". Dus dit bedrijf haalt geld van een rekening, zonder enige machtiging. Legt u mij dat eens uit......
Het lijkt mij toch echt wel, dat de RABObank, in deze, in gebreke is geweest. Maar ik weet het denk ik wel: dit soort zaken gaat op in de massa.... en de RABObank zal wel weer met een verhaaltje komen, dat het (bijna) altijd goed gaat. Mogelijk dat het ook een simpel rekensommetje is (kosten-baten-plaatje): als al die machtigingen gecontroleerd moeten worden (op wat voor een wijze dan ook), gaan er zoveel man/vrouw uren in zitten, dat het goedkoper is, om af en toe een vergoeding te betalen.
Hutch
Heel netjes van dit bedrijf om u 15 euro korting te geven voor het ongemak.Niet netjes om alsnog zonder uw toestemming geld van uw rekening af te boeken.Maar dat is geen reden om het restant niet te betalen. U heeft de fout immers al erkent.Ik neem aan dat als teveel betaald had ook he teveel betaalde had terug gevorderd en bij dit bedrijf had teruggekregen.
Extra info bij de vraag:
Het gaat me om de wettelijke verplichting of ik nog betalen moet. Want de morele verplichting voel ik allang niet meer.
Als iemand eerst geld steelt uit je portomonee (onwettig geld afhandig maken = stelen), wat je hem mogelijk wel had willen geven als hij er om gevraagd had, en je komt daar achter? Ben je daarna nog bereid om hem dat geld te geven?
Het antwoord lijkt me duidelijk --> alleen indien ze daar wettelijk recht op hebben. Een naar mijn gevoel is dat niet het geval, omdat we de koop heb gesloten op het moment van betalen.
Maar op het moment dat je iets koopt, dan verruil je goederen om geld, dat is handel. Heb je slecht geruild, dan heb je pech. Hoezo is het verhaal nu anders, dan wanneer ik contant had betaald.
Als je de vraag andersom stelt, stel ik had te veel gebetaald, dan weet ik ook niet of de winkel mij het geld WETTELIJK verplicht terug moet betalen? Geen idee. Als hij een tevreden klant wil houden, lijkt het me wel een goed idee, dat noemt men dan service...
Groeten, Bob klein Goldewijk
Allemaal mooi wat hier verteld wordt maar laten we het simpel houden, Mij Com moet met zijn vingers van een bankrekening afblijven, dat is niet netjes.
Of je moet betalen hangt van jezelf af, juridisch denk ik dat mij com geen poot heeft om op te staan, dan moeten ze beter opletten. Omdat je nu een pin transactie gedaan hebt moet je bij betalen, was de betaling contant geweest dan was de strop voor mij com.
Moreel zou je moeten betalen juridisch niet, de keus is aan jou.
Groeten Joop
Nieuw op Vraag & Beantwoord
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Ski jas is ingescheurd,
Mijn kleindochter heeft een ski jas van het merk Burton, het stof is ingescheurd,( niet bij een naad, )
ze is terug geweest in de winkel, die hebben contact gehad met de leverancier,
maar die wil niets vergoeden,
de winkel heeft nu mede gedeeld, dat zij het mag laten maken en zij dat dan terug aan haar betalen.
maar daar is niets aan te repareren, de stof is ingescheurd.
w
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer