Na
door Nathalie12 Nov 29, 2023 om 21:59
Geldzaken & recht

Ben je verplicht een bankapp te nemen

De SNSbank is gestopt met het verstrekken van de digipas en nu kan ik alleen bankieren als ik hun app download of een browsercode aanvraag. Het probleem is dat ik vroeger hun app wel op de telefoon had en toen de telefoon ouder was en ik geen nieuwe updates meer kon uitvoeren, de bank berichtte dat vanwege de veiligheid ik niet meer kon bankieren op de telefoon.Je wordt dus gedwongen om een nieuwe telefoon aan te schaffen. De browsercode die wordt voorgesteld is omslachtig in gebruik omdat als je een update op je computer krijgt, je ook weer een nieuwe code moet aanvragen, en in de tussentijd niet kan internetbankieren. Alleen als je een zakelijke rekening bij hun hebt krijg je nog een digipas. Het is toch raar dat je als klant op deze manier op extra hoge kosten wordt gejaagd( nieuwe telefoon), of dat je met een gebruiksonvriendelijke code ( na update niet kunnen bankieren omdat je een nieuwe code moet krijgen)  je bankzaken moet doen. Je betaald per maand al een flink bedrag en daar mag je toch wel een bepaalde mate van service en gebruiksgemak voor terug verwachten? Heel storend dat steeds meer bedrijven min of meer eisen/ ervan uitgaan dat je een nieuwe smartphone tot je beschikking hebt.

10562 24 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Nov 29, 2023 om 22:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

U bent het niet verplicht, maar u heeft geen zin om in een nieuwe telefoon te investeren. Ik hebt überhaupt geen smartphone, dat is mijn keuze, dus is internetbankieren (nog) in mijn geval, mogelijk bij (ING): met een scanner. Heel vervelend maar.... ik kan nog steeds gewoon betalen. Is inderdaad veel omslachtiger dan hoe anderen betalen. Maar voor de rest: ik heb geen mobiel nodig: aan huis gebonden en noem maar op. Maar u weet hoe met zo'n ding om te gaan, lijkt me dat u ook "gewoon gebruik maakt van uw mobiel" dus ja, dan maar up to date blijven. Dat bedrag per maand wat banken rekenen gaat volgend jaar ook weer opgehoogd worden, dus, zou toch maar investeren in een nieuw toestel.

Re
door Reinier182 - Nov 29, 2023 om 22:26
162 Antwoorden / Vragen

Klopt internet, computer en smartphone zijn er niet voor jou gemak maar voor de bedrijven. Sinds het ingevoerd is kunnen ze klanten voor alles laten betalen en aan laten schaffen. Een smartphone moet toch om de vier/ vijf jaar zeker vervangen worden en dat blijft doorgaan met al die apparaten. geen updates en ondersteuning is vervangen. De app heb je gewoon nodig er is geen andere keuze alle banken werken zo. Er zit niks anders op dan aanschaffen.

Ozymandias
door Ozymandias Nov 30, 2023 om 09:39
167 Antwoorden / Vragen

Ik vind een Smartphone anders behoorlijk gemakkelijk. Dus misschien moet je alleen voor je zelf spreken.

En voordat deze bestond moesten klanten ook gewoon alles betalen hoor of kreeg jij toen alles gratis wat je 'kocht'. Wat je daar zegt slaat eigenlijk nergens op.

rj
door rjw Nov 30, 2023 om 12:07
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Zonder internet en computer had je een brief moeten sturen om jouw bericht met de rest van de wereld te delen en dan maar hopen dat iemand die zou publiceren. Dus hoezo is het er niet voor jou?

En het is vrij logisch dat je smartphones regelmatig moet vervangen. Je kunt niet oneindig blijven updaten en patchen. Iets wat nu veilig is is dat over een tijdje niet meer en dan heb je krachtigere hardware nodig om de veiligere software te draaien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2023 om 21:03
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW en Ozymandias,

Ik doe mijn betalingen nog gewoon "old school" met overschrijvingskaarten en betaal zoveel mogelijk contant.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 1, 2023 om 16:52
167 Antwoorden / Vragen

Fijn voor jou Amsterdammer alleen dat doet niets aan af aan het feit dat het via de app makkelijker en sneller gaat.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2023 om 22:34
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Praktisch bijna 100% heeft een smartphone, sommige mensen zel'fs 2 of meer zelfs. Het is dus zeker een logische gedachte dat er voor een app gekozen wordt. Niet alles blijft ook altijd zo het was. Tegenwoordig is het leven voor een 70 + jarige  totaal anders als toen hij zij een kind van 10 min was, toen was je al blij als pa en ma thuis een telefoon had.In 1992 kwam de KPN Kermit telefoon, en wie kent het Nokia bel toontje niet?

Eigenlijk is iemand zonder smartphone bijna een zeldzaam iemand geworden. Echt duur zijn ze niet meer, soms krijg je een ding gratis bij een abo of kosten een 100 euro. Ik zeg ook nu dat er bij veel gezinnen meerdere niet meer gebruikte telefoons in la'tjes ligggen. dus gewoon effe door de "zure" appel heen bijten en zo'n ding gaan gebruiken.

tenormin
door tenormin Nov 30, 2023 om 00:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Prut reactie. Inmiddels gewend van de man met de gejatte glazen bol.

mahadma
door mahadma Nov 30, 2023 om 17:40
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Ter uwer info: Deze bol is echt gekocht en echt betaald met echt geld.

Ozymandias
door Ozymandias Nov 30, 2023 om 19:42
167 Antwoorden / Vragen

@tenormin

Jouw reactie is pas prut. En alleen omdat jij niet kan omgaan met de digitale wereld. Misschien is het te moeilijk voor je of te eng maar voor normale mensen is dat niet van toepassing.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2023 om 21:30
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mahadma,

U vergeet ,dat er mensen zijn die geestelijk beperkt zijn.....

Mabelle
door Mabelle Nov 30, 2023 om 23:25
427 Antwoorden / 1 Vragen

@Ozymandias: +10.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 10:47
1767 Antwoorden / 31 Vragen
ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 14:09
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, wat is de connectie tussen uw link, dit topic en uw gedachte dat banken teveel macht hebben?

Barns
door Barns Dec 1, 2023 om 14:23
12 Antwoorden / Vragen

Alleen in het criminele circuit hebben ze meerdere telefoons.  In de bedrijfswereld hebben ze vaak dubbele sim. En gratis bij een abonnement bestaat niet meer! Het weer is het enige wat iedereen gratis krijgt!

Mabelle
door Mabelle Dec 1, 2023 om 16:28
427 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen in het criminele circuit hebben ze meerdere telefoons.

Wat een onzin! Ik heb er zelf 2 in gebruik en in mijn ladekast liggen nog 2 voorgangers. Zoals @mahadma al schrijft, hebben veel mensen nog oude smartphones ergens liggen.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 1, 2023 om 16:56
167 Antwoorden / Vragen

@Barns

Wat een complete onzin spui je hier. Zakelijk komt het heel vaak voor dat je een extra toestel hebt want sommige mensen willen werk en privé gescheiden houden dmv twee telefoons. En ik heb er ook meerdere thuis. De meeste mensen die ik ken hebben ergens wel een reserve toestel.

Jeannetims
door Jeannetims Dec 1, 2023 om 18:08
51 Antwoorden / 3 Vragen

@geboren amsterdammer Dat is niet hacken en dat weet je zelf ook wel. Deze mensen hebben gewoon op een onveilige link geklikt, waardoor ze hun computer of telefoon wagenwijd open hebben gezet voor criminelen.

Mabelle
door Mabelle Dec 1, 2023 om 18:21
427 Antwoorden / 1 Vragen

@Jeannetims: nee, dat weet die amsterdammer niet. Helaas heeft hij niet door dat hij een digibeet is, dus heeft hij ook niet door dat hij totale onzin uitkraamt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 22:11
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle,

Ik ben geen digibeet, wel ben ik slim.....;<))

Lees nog even de volgende interessante link:

https://nos.nl/l/2470265

Ge
door GeWij - Nov 29, 2023 om 23:18
2 Antwoorden / Vragen

Voor iemand die een beetje handig is er in, kan je er een recenter bestuursysteem (meestal android denk ik)  er op zetten. Telefoon dan geschikt voor recentere apps. Hangd er wel vanaf of telefoon geschikt voor is. Misschien kan u het laten doen door iemand die beetje verstand van heeft. Kans dat telefoon moet worden geroot daarvoor, zodat er andere software op kan geplaatst. Garantie vervalt daarmee wel, mocht die er nog opzitten.

Ci
door Ciskaaa Nov 29, 2023 om 23:27
10 Antwoorden / Vragen

Gewoon updaten, dus de updates die van de fabrikant komen installeren, moet je altijd doen.

Je telefoon rooten, in dit geval om er andere/nieuwere software op te zetten dan die door de fabrikant zelf worden aangeboden, werkt bij vooral bank apps contraproductief: banken vinden een geroote telefoon eigenlijk standaard onveilig. Dus dan krijg je die bank app nog steeds niet werkend!

Ge
door GeWij Nov 29, 2023 om 23:44
2 Antwoorden / Vragen

Oh, dat is waarneembaar door die app dan dus, vernuftigheidjes ook weer allemaal. Wist ik niet, dan dat geen oplossing inderdaad.  Ps Dat was een snelle reactie.

rj
door rjw Nov 30, 2023 om 12:09
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Logisch dat ze daar op checken. Het eerste wat je als hacker gaat proberen is de boel te modificeren om te kijken of je dan ergens binnen kunt komen als dat via een "officiele" software stack niet lukt. Dus goed dat de banken daar rekening mee houden bij hun app development.

Franske1958
door Franske1958 - Nov 30, 2023 om 07:57
428 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom begijpen bedrijven nou eindelijk eens dat er ook best wel veel mensen zijn die eigenlijk helemaal niets moeten hebben van mobieltjes en internet. Dit soort mensen die hebben ennkel en alleen omdat het perse moet  van hun bank internet genomen en een smart phone gekocht en een laptop om 3 keer per jaal een overboeking te doen en om de af en bij schrijvingen van hun bank te bekijken.  Voor deze mensen is dit eigenlijk veel te door voor wat ze er mee doen. En dan hangen ze het smoesje op van "Met internet kun je ook meer dingen doen" ja klopt maar een ander begrijpt maar niet dat deze mensen daar helemaal geen behoefte aan hebben..

rj
door rjw Nov 30, 2023 om 12:11
3266 Antwoorden / 5 Vragen

97% van de mensen heeft een smartphone. Hoeveel geld ben jij bereid te betalen zodat een hele kleine groep gebruik kan blijven maken van onveiligere legacy systemen? Als alternatief kan je natuurlijk ook alle extra kosten die je daarvoor moet maken doorbelasten aan de mensen die geen smartphone gebruiken. Moet je eens kijken hoe snel de bezwaren tegen smartphones verdwijnen als dat gebeurt....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2023 om 21:33
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Uw percentage mensen met een smartphone klopt niet....

Heeft u voor ons de link waar dat staat?

Ja
door JannyBoe - Nov 30, 2023 om 08:09
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Nathalie, het is even wennen aan een browsercode op de computer maar niet te ingewikkeld om aan te maken.
En eenmaal aangemaakt is inloggen met die code eenvoudiger dan met een Digipas.

Belangrijk is om cookies van de SNS Bank te accepteren en op te slaan op de PC.
Dat die cookies zouden verdwijnen na een update -bedoelt u een update van uw PC of uw browser?- kan ik niet uit ervaring bevestigen.
Zelf heb ik geen problemen na welke update dan ook.

Als u een Android telefoon hebt bijvoorbeeld vereist SNS minimaal versie 8 voor bankieren via hun app. Android 8 dateert van 2017.
In verband met de veiligheid van een bank app en andere apps is het te overwegen om een nieuw toestel aan te schaffen.
De prijzen starten vanaf circa 100 euro.

Een browsercode werkt zoals de naam al aangeeft via een browser.
Hebt u al geprobeerd om een browsercode aan te maken op uw mobiel?
Daar hebt u de bank app namelijk niet voor nodig.
Op uw mobiel bankiert u dan via een internetbrowser.

ne
door neodutchio - Nov 30, 2023 om 08:18
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Natuurlijk betaald u geld aan de bank en natuurlijk mag u daar iets voor terug verwachten. Namelijk veilig bankieren. En bankieren op een oude telefoon zonder beveiliging is veel risico nemen. En met een verouderde telefoon werken meer apps slecht tot niet.

Het is kiezen tussen (voor u) kwaden. De tijd van bankkantoortjes aan de balie alles regelen of papieren overboekingen inleveren ligt ver achter ons. En dankzij de techniek zijn veel systemen onveilig. En gelukkig zijn wij een vrij land. U kunt er dus ook voor kiezen om een andere bank te zoeken die wel de service biedt die u wil.

rj
door rjw Nov 30, 2023 om 12:12
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Bankantoortjes met balies zouden nog veel duurder zijn dan wat we nu hebben. Die moet je dan openhouden voor een handjevol mensen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2023 om 21:35
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio en RJW,

Ik gebruik nog steeds "old school" overschrijvingskaarten en betaal zoveel mogelijk contant.

De banken hebben te veel macht.

ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 08:16
5155 Antwoorden / 12 Vragen

En wat voor macht is er dan wat teveel is? De bank heeft mijn geld wat ik gewoon kan uitgeven. Zij bepalen verder niets voor mij.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 10:46
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Lees even de volgende link ,waar u zelf heeft gereageerd:

https://radar-forum.avrotros.nl/banken-f30/ing-bankieren-app-gehackt-eur35-000-weg-t197636.html

ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 14:05
5155 Antwoorden / 12 Vragen

U meent dat banken teveel macht hebben. Wat heeft dat te maken met het hacken van een telefoon?

john devries
door john devries Dec 1, 2023 om 14:24
219 Antwoorden / Vragen

  GEBOREN AMSTERDAMMER

Banken hebben totaal geen macht .Je kunt ten alle tijde je geld van de bank halen ,Ze zijn blij als een particuliere klant vertrekt zeker het type klanten als jij , want daar moet geld bij. Het is daarom ook zeer eenvoudig om een online een bankrekening op te zerggen. Je word daarna nooit benadert om aub weer klant te worden.Ouderwets bankieren gaat of kost al € 0.75 plus ruim een euro porto kosten. Daar kun op een gegeven moment een aardig mobieltje voor kopen.

john devries
door john devries Dec 1, 2023 om 14:37
219 Antwoorden / Vragen

https://radar-forum.avrotros.nl/banken-f30/ing-bankieren-app-gehackt-eur35-000-weg-t197636.html

Een prachtig verhaal uit 2021 . Gelukkig zijn er nadien diverse upgrades en updates uitgevoerd en manieren om in te loggen verscherpt om dit te voorkomen . Meeste banken vinden ook ,dat het gebruik van een virusscanner etc een noodzaak is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 21:57
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@John de Vries,

Hieronder vindt u een recenter verhaal:

https://nos.nl/l/2470265

mahadma
door mahadma Dec 2, 2023 om 17:22
11543 Antwoorden / 51 Vragen

@GA, stel dat u een bedrijf/bank zou hebben. Zoals "vroeger" de gratis giro onveloppen, nu zou dat alleen al € 1,00 per verzonden enveloppe zijn, onnodig te zeggen dat de "ouderwetsche" gebruiker die € 1,00 per enveloppe voor de post al duur zou gaan vinden als ze dat moeten gaan betalen, nog de onveilige post niet te vergeten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2023 om 21:05
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Mahadma,

Bij banken gebeurt hetzelfde als in de zorg : door de marktwerking wordt her duurder en slechter ieder jaar.

De overheid moet ingrijpen en dit in eigen beheer houden ,zoals een Nationale Bank en een Nationaal Zorgfonds.

ne
door neodutchio Dec 3, 2023 om 08:15
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Komt hij weer aan met de nationale bank. Nog steeds niet gelezen of onthouden wat er vroeger gebeurd is met de staatsbank?

Franske1958
door Franske1958 - Nov 30, 2023 om 09:23
428 Antwoorden / 2 Vragen

"U kunt er dus ook voor kiezen om een andere bank te zoeken die wel de service biedt die u wil"
Om over twee jaar te ontdekken dat deze bank dan ook de nieuwste (lees duurste) smartphone gaat verplichten.

Mabelle
door Mabelle Nov 30, 2023 om 10:11
427 Antwoorden / 1 Vragen

dat deze bank dan ook de nieuwste (lees duurste) smartphone gaat verplichten.  Geeft niet hoor, als je er geen verstand van hebt, maar reageer dan ook niet. Voor plm.100-150 (lees goedkoopste) euro kun je een smartphone kopen waar je zo'n 5 jaar mee vooruit kan wat bank apps betreft. En ING klanten kunnen er nog langer dan 5 jaar mee doen.

rj
door rjw Nov 30, 2023 om 12:13
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Noem eens een bank die een iPhone 15 Pro eist.... (je gaat er immers vanuit dat je alleen met de duurste smartphone iets kunt doen)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2023 om 21:38
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle en RJW,

Die "goedkope" smartphones hebben een accu ,die maar kort meegaat (mijn ervaring is ongeveer een jaar) , daarna moet je hem continu opladen.

Het is een verdienmodel.

Mabelle
door Mabelle Nov 30, 2023 om 22:33
427 Antwoorden / 1 Vragen

Ken veel mensen met een goedkope Samsung die al jaren met hun mobiel doen. Mensen die zo'n goedkope mobiel kopen zijn nl. vaak dezelfde mensen die hun mobiel alleen incidenteel gebruiken voor bijv. DigiD, bankieren enz.

ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 08:15
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Een accu die maar een jaar mee gaat? Dat heeft meer met de gebruiker te maken dan met de accu hoor. Ik koop ook altijd goedkope smartphones en doe er rustig 3 jaar mee. En die telefoon word gewoon 7 dagen in de week goed gebruikt, nergens last van. Het is dat ik een telefoonvergoeding krijg van de baas om weer een nieuwe te kopen, anders gaat die goedkope telefoon echt wel langer mee.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 10:45
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Welk merk en type smartphone heeft u nu in gebruik?

Of mag u dat niet zeggen ?

Ik heb een Samsung s23 ultra.....,>))

ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 14:15
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb nu een Samsung Galaxy A71. Gewoon omdat die goedkoop was. Toestel is nu bijna 3 jaar oud, doe hetnog perfect en kan gewoon een dag met een accu doen. Volgend jaar komt er een nieuwe telefoon puur vanwege de mogelijkheid. Dit toestel gaat de kast in voor reserve.

john devries
door john devries Dec 1, 2023 om 14:46
219 Antwoorden / Vragen

 Samsung Galaxy A71 en SamsungGalaxy S23 ultra. De accu's van deze toestellen zijn te vervangen.Dat kun je zelf doen als je een beetje handig bent.Laad een accu op tot 85 % dan gaat ie stuk langer mee. Instelligen >"batterij instellingen"

Thijs12
door Thijs12 - Nov 30, 2023 om 10:32
541 Antwoorden / Vragen

Je kunt de digipass blijven gebruiken totdat hij kapot gaat.
Daarna komen we in die andere discussie.
Daar is eigenlijk al genoeg over geschreven.
Ik ben ook vooraan in de zeventig.
Gelukkig kan ik wel alles met een smartphone.
Maar eens komt er misschien een dag dat het niet meer gaat.
Of we dat dementie noemen of vergeetachtigheid.
Maar dan zal ik waarschijnlijk ook hulp moeten zoeken. Maar dat zou ook gelden voor een bezoek aan een bankfiliaal of bijvoorbeeld het invullen van een inmiddels niet meer bestaande acceptgiro kaart.
Maar nu vind ik de techniek heel handig, maar je moet er wel in meegroeien, je moet weten wat er gebeurd.

Ja
door JannyBoe - Nov 30, 2023 om 11:08
519 Antwoorden / Vragen

Een browsercode aanmaken is niet veel lastiger dan het aanmaken van een inlogaccount voor een willekeurige website.
Heb je de code eenmaal aangemaakt dan ben je met je eigen 5-cijferige code vliegensvlug ingelogd bij de SNS op je PC of je smartphone.

ro
door ronny530 - Nov 30, 2023 om 11:19
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De browsercode is om veiligheidsredenen zeker omslachtig maar u heeft die keuze zelf gemaakt niet de SNS bank.
De app op de telefoon is veel handiger maar op oudere telefoons niet meer mogelijk omdat het besturingssysteem niet meer ondersteund wordt.
U wordt zeker niet op kosten gejaagd dat maakt u er van omdat u gratis de omslachtige browsercode kunt gebruiken.
MIsschien een tip, vraag in uw familie of kennissenkring eens rond of er nog afgedankte slimme telefoon in een kast ligt die u voor een zacht prijsje kunt overnemen want die liggen vaak in een la stof te vangen en zijn nog redelijk recent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 30, 2023 om 13:50
2067 Antwoorden / Vragen

Op een paar hoogbejaarde medemensen na heeft praktisch iedere Nederlander een mobiele telefoon maar volgens mij hebben de banken afgesproken dat ze altijd een methode beschikbaar zullen stellen om uw rekening zonder mobiel te kunnen gebruiken. Is u vertelt dat u uw rekening niet meer kan gebruiken als u geen acceptabele mobiel heeft?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2023 om 21:42
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk de Zevende,

Ik vind uw opmerking "hoogbejaarde medemensen" zeer beledigend.

Alle mensen worden ouder en blijven niet dezelfde leeftijd houden als Homer Simpson.....;<))

Er trouwens ook mensen met een geestelijke beperking,die niet.kunnen omgaan met.een smartphone.

Thijs12
door Thijs12 Nov 30, 2023 om 23:38
541 Antwoorden / Vragen

Amsterdammer, mensen met een geestelijke beperking horen geen enkele bankzaken te doen. Of dat nu met een smartphone is of om geld te pinnen en er mee rond te lopen. Dan is die smartphone nog een stuk veiliger dan jouw contanten. Die is drie keer beter beveiligd dan jouw portemonnee met contanten.
En als jij gelooft dat de banken minder machtiger zijn als je alles uit geldautomaten haalt, overal contant betaald, wat weer voor veel kosten omgeruild moet worden voor giraal geld.

Mabelle
door Mabelle Nov 30, 2023 om 23:38
427 Antwoorden / 1 Vragen

Er schijnen ook nog wat Neanderthalers te zijn die geen smartphone hebben.

Thijs12
door Thijs12 Nov 30, 2023 om 23:41
541 Antwoorden / Vragen

Dat maakt banken niet goedkoper maar duurder. De veroorzaker zal de kosten moeten betalen, zowel voor het contant geld afhalen als om het weer in te leveren. Allemaal extra bankzaken die betaald moeten worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 10:49
1767 Antwoorden / 31 Vragen
Ozymandias
door Ozymandias Dec 1, 2023 om 17:05
167 Antwoorden / Vragen

Amsterdammer, je snapt niets van het onderwerp merk ik. Je blijft maar met die link komen wat nergens op slaat. Sowieso is verhaal dat daar staat zeer ongeloofwaardig en heeft de poster niet meer gereageerd. Zijn telefoon kan eventueel wel gehackt zijn, niet zijn bankrekening. Als dat al het geval is.

Mabelle
door Mabelle Dec 1, 2023 om 18:26
427 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is die amsterdammer niet bijdehand genoeg om door te hebben dat hij een digibeet is, daarom blijft hij maar onzin uitkramen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 22:00
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Ozymandias en Mabelle,

Hier is nog een interessante link :

https://nos.nl/l/2470265

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 2, 2023 om 20:51
2067 Antwoorden / Vragen

De term "hoog bejaard" is ook al aanstootgevend? Ik heb de laatste woke-memo nog niet gehad maar is "zwaar verouderd" wel  correct?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2023 om 21:07
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Henk de Zevende,

Bent u net zo oud als Homer Simpson?;<))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 30, 2023 om 21:45
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nathalie12,

Ik vind internetbankieren onveilig : persoonlijk zou ik het niet via je betaalrekening doen, maar via een aparte rekening.

Persoonlijk gebruik ik nog steeds overschrijvingskaarten en betaal zoveel mogelijk contant.

Laten we de banken niet te machtig maken.

JMA2
door JMA2 Dec 1, 2023 om 00:05
117 Antwoorden / 2 Vragen

Legt u mij eens het verschil uit tussen een betaalrekening met app of een andere rekening met app. Je hebt betaalrekeningen en spaarrekeningen. Bij de laatste kunt u nooit met een app werken tenzij ook de betaalrekening bij die bank zit.
Internetbankieren is echt heel erg veilig. Een unieke bank is een combinatie van 308 tekens. Dat kost miljoenen jaren om te hacken. Dus veilig is het zeker, enige onveilige is de gebruiker die onvoldoende scherp is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 10:35
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JMA2,

Op internet staan voldoende voorbeelden van hacking , een voorbeeld :

https://radar-forum.avrotros.nl/banken-f30/ing-bankieren-app-gehackt-eur35-000-weg-t197636.html

JMA2
door JMA2 Dec 2, 2023 om 23:49
117 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is geen hack geweest maar phishing.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 1, 2023 om 08:17
428 Antwoorden / 2 Vragen

"het enige onveilige is de gebruiker die onvoldoende scherp is"
Het onveilige aan internet bankieren is dat er veel mensen zijn die wel voldoende scherp zijn maar die gewoon nooit om kunnen gaan
met een smartphone of internet al zouden ze dat willen. Wat voor de ene persoon een intutief te bedienen apparaat is, dat kan voor de
ander een apparaat zijn wat voor hun dermate onlogisch werkt dat zo een apparaat nooit begrepen kan worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 10:51
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske,

Op internet staan veel voorbeelden van hacking ,

Lees even de volgende link:

https://radar-forum.avrotros.nl/banken-f30/ing-bankieren-app-gehackt-eur35-000-weg-t197636.html

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 1, 2023 om 10:56
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte  Nathalie en forumleden ,

Laat je niet gek maken door de banken : internet bankieren vanaf je betaalrekening is gevaarlijk.
Iedereen praat wel stoer :"Het is veilig hoor,totdat het goed fout gaat en de bank zegt :'Mijn naam is haas'....."

Op internet staan veel voorbeelden van hacking, lees maar even de volgende link:

https://radar-forum.avrotros.nl/banken-f30/ing-bankieren-app-gehackt-eur35-000-weg-t197636.html

ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 15:57
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Iets meer naar de feiten kijken en iets minder naar uw onderbuik. De bank zegt echt niet mijn naam is haas, die wil weten waar het fout is gegaan en legt daar dan de schuld neer. De bank kan alleen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen daden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 22:01
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Hieronder nog een interessante link :

https://nos.nl/l/2470265

mo
door mof - Dec 1, 2023 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Er moet ook een mogelijkheid zijn uitsluitend met de webbrowser op een PC te bankieren. De bank kan niet eisen dat u een telefoon koopt die aan de specificaties van de bank voldoet. Die telefoon zou dan door de bank in bruikleen moeten worden gegeven.

Ja
door JannyBoe Dec 3, 2023 om 08:41
519 Antwoorden / Vragen

Je kunt via de browser op je mobiele telefoon bankieren met een browsercode.
Dat kan ook met een oudere telefoon.
Zonder app van een bank.

ro
door ronny530 - Dec 1, 2023 om 13:15
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Internet bankieren met de app waarop de inlog bevestiging goedgekeurd dient te worden is veel veiliger omdat het mobiele toestel aan de app gekoppeld is.
Het is wel aan te raden om overschrijvingen middels de pc te doen en de telefoon bij de hand te houden want zora de overschijvingen klaar staan voor verzenden verschijnt er in de app een bevestigingsmelding en dient de gebruiker nogmaals de verkregen pincode in te geven.
De mobiele telefoon is daarvoor uitermate geschikt om bankzaken te doen maar wel in combinatie met een pc in de thuissituatie is de veiligste manier.
De klant van banken roepen dat ze op kosten gejaagd worden en dat zou van toepassing zijn als ze een specifiek apparaat die enkel voor voor inloggen gebruikt kan worden aan moeten gaan kopen en dat is niet het geval omdat de bank het aanschaffen van zo'n apparaat niet verplicht stelt en middels een browsercode het bankieren voor alle klanten mogelijk maakt.

Thijs12
door Thijs12 - Dec 1, 2023 om 13:43
541 Antwoorden / Vragen

Er zijn ook genoeg voorbeelden van angst onder de mensen voor inbraak als er steigers langs een huis staan.
Misschien wonen daar wel die mensen met contant geld in huis.
Geen hack maar gewoon inbraak.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 1, 2023 om 14:49
856 Antwoorden / 3 Vragen

@Geboren amsterdammer,

wil je nu weer per se je gelijk halen?

Dat jij bankieren via een app of via internet niet veilig, wil niet zeg dan jouw waarheid de waarheid is. Als je je apps met een tweetrapsverificatie beveiligt dan is hacken zowat (let ik zeg dus niet voor 100%) onmogelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 22:03
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thecla58,

Ik proef in uw antwoord, dat u niet 100 % zeker bent van uw gelijk.....;<))

Hieronder nog een interessante link:

https://nos.nl/l/2470265

Ja
door Jan_Koll - Dec 1, 2023 om 15:01
16 Antwoorden / Vragen

Mede om deze reden ben ik naar de Regiobank verhuisd.  Daar kun je gewoon via je computer internetbankieren een app is niet nodig. Ook kun je er, op afspraak, contante transacies doen, b.v. geld storten of opnemen. Bij andere banken kan veel niet meer en wordt je naar een geldautomaat (geldmaat) gestuurd; kortom sommige banken zijn geen bank meer maar zijn een digitaal administratiekantoor geworden. De smoes is dat het veilger is voor de bank en voor de klant..... (let wel eerst de bank en dan jij)!

Thijs12
door Thijs12 Dec 1, 2023 om 20:35
541 Antwoorden / Vragen

De RegioBank is een onderdeel van de SNS bank. Als de digipass verdwijnt bij de SNS dan verdwijnt hij ook bij de RegioBank.
De RegioBank bestaat zolang een verzekeringstussenpersoon dat nog als een leuke bijverdienste ziet.

he
door hembrugje - Dec 1, 2023 om 16:13
1 Antwoorden / Vragen

Er is geen weg terug, de macht ligt in de handen van de banken , zonder bankrekening ben je statenloos, de controle op witwassen begint te lijken op een toeslag affaire waarin mensen vermorzeld worden door de systemen en ook dit weer ingegeven door onze onbetrouwbare overheid.
grt. Peter

ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 17:08
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Zonder bankrekening kan je al jaren niets hoor. In mijn jongere jaren kreeg ik mijn loon nog cash mee, maar dat gebeurd al heel wat jaren niet meer. En waarom lijkt de controle op witwassen op de toeslagenaffaire? Komen mensen financieel in de problemen of worden mensen hun huis uit gezet omdat er niet meer dan €10.000 met cash betaald mag worden? Of omdat dergelijke bedragen per bank gecontroleerd worden als ze naar rekeningen gaan waar nog geen eerdere boekingen aan vooraf zijn gegaan?
Overigens is het niet onze overheid maar Europa die deze regels hebben opgesteld.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 1, 2023 om 19:30
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Om extra te waarschuwen en voor geïnteresseerden heb ik nog een recentere link gevonden over hackers :

https://nos.nl/l/2470265

Mabelle
door Mabelle Dec 1, 2023 om 19:49
427 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, eng hoor. Begrijp niet dat je nog op dit forum durft te zitten.

Thijs12
door Thijs12 Dec 1, 2023 om 20:31
541 Antwoorden / Vragen

Als er maar geen steigers rondom je huis staan, met je hele pensioen en AOW contant in huis.
Er zijn veel manieren om binnen te komen in Amsterdam.

ne
door neodutchio Dec 1, 2023 om 22:02
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Dat je uberhaupt nog op internet zit, onverantwoord en levensgevaarlijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2023 om 22:05
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Goedeavond, het is bijna weekend.

Hieronder nog een interessante link:

https://nos.nl/l/2470265

Thijs12
door Thijs12 Dec 1, 2023 om 22:48
541 Antwoorden / Vragen

Hebben ze in Amsterdam last van vervolgingswaanzin.
Het hele internet staat vol hoe je moet inbreken. Breekijzers en hamers worden in Amsterdam zonder vergunning verkocht.

JMA2
door JMA2 Dec 2, 2023 om 23:54
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ook hier is geen hack bij de bank geweest maar zijn rondslingerende persoonsgegevens misbruikt. Hacken is toch echt iets anders

ro
door ronny530 - Dec 2, 2023 om 08:33
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De kans dat de pc gehackt wordt is vrijwel te verwaarlozen omdat een pc middels een modem achter een firewall is aangesloten waardoor hackers geen toegang tot de pc kunnen krijgen.
Internet bankieren is opzich zeer veilig maar de gebruiker is de zwakste schakel in de keten want als die in een phishingmail de inloggegevens verstrekt kan een hacker bij de bank inloggen en de gegevens zo aanpassen dat de hacker de controle overneemt.
Om te voorkomen dat dat gebeurt is tweetraps verificatie van toepassing geworden waar na inloggen om een inlogbevestiging wordt gevraagd en is een mobiele telefoon veel veiliger dan een browsercode omdat er twee apparaten nodig zijn om daadwerkelijk in te loggen.
Al zou de gebruiker de inloggegevens verstrekt hebben de hacker kan het inlogproces niet afmaken omdat die de telefoon niet in bezit heeft en de gebruiker en melding in de app krijgt om het inloggen te bevestigen terwijl de gebruiker niet aan het internet bankieren is en wijs als de gebruiker hopelijk is de bevestiging niet afmaakt.
Uit onoplettendheid zomaar op bevestigen drukken zou voor kunnen komen maar dan is de gebruiker degene die de fout in gaat niet de beveiling middels de app.
100% veiligheid is niet te garanderen maar dat is pinnen in de winkel of bij een geldmaat ook niet want een onverlaat kan in de winkel de pincode afkijken en later de pinpas stelen of na het pinnen bij een geldmaat de pinner met geweld beroven.
Er zullen altijd mensen zijn die er geen vertrouwen in hebben en dat is hun goed recht maar stellen dat internetbankieren niet veilig zou zijn is onwaar zolang je maar weet wat je aan het doen bent.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2023 om 12:34
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik ben ooit eens geskimmed met mijn pinpas en de ING heeft nooit haar excuses aangeboden : daarom ben ik wantrouwend naar de banken.

Kunt u uw visie geven over de volgende link? :

https://nos.nl/l/2470265

Thijs12
door Thijs12 Dec 2, 2023 om 13:14
541 Antwoorden / Vragen

Beter geen contant geld pinnen, dan kun je ook niet geskimd worden. Dat zal je niet kunnen gebeuren als je met je smartphone betaald. Al kijken ze over je rug mee, daar hebben ze niks aan.
Als het je gelukt is om dat geld te pinnen moet je er steeds goed op blijven passen.
Het internet staat vol van mensen die beroofd worden, vooral in Amsterdam.
Ook over inbraken in Amsterdam staat het internet vol.
Lees maar jouw plaatselijke krant.

ne
door neodutchio Dec 2, 2023 om 16:31
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou de ING hun excuses moeten aanbieden als een crimineel u beroofd?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2023 om 21:10
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Omdat het de taak van een bank is ,om een veilig product aan te bieden.

Thijs12
door Thijs12 Dec 2, 2023 om 21:30
541 Antwoorden / Vragen

Het product is veilig.
Jij laat je bestelen omdat je niet oppast.
Gebruik gewoon je smartphone, dat is een veel veiliger medium dan een pinpas. Daar valt geen pincode af te kijken. Daar valt niks te kopiëren.
Die kan niet geskimd worden.
Laat je contanten zoveel mogelijk op de bank, dan kun je niet beroofd worden en krijg je ook nog rente.
Ook de parkeergarage voor 1 euro, een visje op de markt betaal ik met de handy zonder kosten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2023 om 23:31
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

U kunt niet van elke smartphone bezitter verwachten om alert te zijn.

Lees even de volgende link :

https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5319744/bunq-onlinebank-schadeclaim-gedupeerden-bankfraude

ne
door neodutchio Dec 3, 2023 om 08:25
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Wat zou u willen Amsterdammer, dat de bank over elke schouder gaat meekijken en elke transactie gaat toetsen? Iemand geeft, tegen alle adviezen in, zelf de inloggegevens weg aan een crimineel. Daar kan de bank niets aan doen. Het maakt de bank ook niet onveiliger.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 2, 2023 om 23:33
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte forumleden ,

Het is heel moeilijk om alert te blijven bij het internetbankieren met een app.

Vaak gaat het goed ,soms niet.

Ik kwam ook nog de volgende link tegen:

https://www.security.nl/posting/788788/Nederlandse+bank-apps+doelwit+van+volautomatische+Android-malware

ro
door ronny530 Dec 3, 2023 om 08:23
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Spijkers op laag water zoeken en waarom! alleen omdat u niet wenst te internetbankieren en zeker niet middels de app.
Uw keuze hoeft niet de mijne te zijn en op die gegeven links naar websites zit ik al helemaal niet op te wachten.

ne
door neodutchio Dec 3, 2023 om 08:29
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik u een vage link zou sturen, installeert u die dan meteen? Het is de gebruiker die de fouten maakt.

Thijs12
door Thijs12 Dec 3, 2023 om 10:09
541 Antwoorden / Vragen

Tis maar waar je geboord bent.

mahadma
door mahadma Dec 3, 2023 om 10:38
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Waarde GA, ik doe al aan internet bankieren sinds de tan code's van de ING en er is bij mij noog nooit iets fout geaan. Heb inmiddels met meerdere banken ervaring.

Los van alles, de stoomtreinen rijden tegenwoordig nog maar op bepaalde dagen en tijden.