Ge
door George15963 Jun 14, 2022 om 10:25
Geldzaken & recht

Beoodeling WAO dmv. WIA wetgeving

Hallo,
ik heb sinds 1998 WAO,rechten, in 2005 opnieuw bevestigd. Tot 2014 25/35% na verslechtering van mijn gezondheid is dit uiteindelijk verhoogt naar 45/55% medio 2018. Nu ben ik daarna alleen nog maar zieker geworden, zijn er nieuwe kwalen en ziektes zoals bv Longcovid bijgekomen en bestaande kwalen verergert maar weigert een UWV mij een hogere afkeuring toe te kennen en blijven zij bezig over het verlies van inkomen? Blijft men bezig over wat ik nog wel zou kunnen ipv. ( WAO wet), ben ik zieker geworden tijdens de laatset keuring van 2018? Twee pagina's vol met beperkingen herkennen de UWV artsen dat ik beperk ben,zieker geworden ben, maar conclussie: kan met wat aanpassingen best 8 u per dag, 40 uur per week werken?  Hoe zit dat nu eigenlijk, moet ik omdat ik WAO rechten heb opgebouwd beoordeeld worden via de WAO wetgeving en zo ja ben ik dan ziekergeworden en zo ja mag een hogere afkeuring volgen? Mag een UWV. het inkomensverlies van de WIA wetgeving gebruiken om een percentage aan te kennen?
Ik weet het niet meer de ene zegt dit, de andere zegt dat en ook de wetgevingen opzoeken heeft mij niet wijzer gemaakt? Val ik tussen wal en schip, zelfs advocaten hebben mij niet wijzer gemaakt en een Juridisch loket heeft het over dat een WAO wetgevin en WIA wetgeving niet samen, (mogen) gaan?
Wie is her nog in thuis in die oude wetgevingen en wat dat in zou houden voor mensen me een WAO die na 2005 zieker zij geworden? Ik heb trouwens 36 jaar gwerkt, ben 58, hart,long,rug,nek,jicht, maag/darm, longcovid patient.
Graag u hulp, advies. Alvast vriendelijk bedankt!

1161 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2022 om 10:43
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat ik u hier kan antwoorden is: vraag dit bij het UWV. Wacht beslissing af en indien de beslissing onjuist is naar uw mening of onterecht, zie dan de beroepsprocedure: https://www.uwv.nl/overuwv/wat-is-uwv/organisatie/detail/onderdelen/bezwaar-en-beroep en deze Contact en adres | Nationale ombudsman

Ps. Bent u aangesloten bij een patientenvereniging, vraag daar dan om nader advies etc.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 14, 2022 om 11:00
854 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo George

Lees dit

wao of wia

en dit

wao sinds 2005 wia

atlas1302
door atlas1302 - Jun 14, 2022 om 11:57
341 Antwoorden / 13 Vragen

Beste,

Niet zo mooi allemaal. Werkezels moeten leiden en hebben vaak niet al te hoge opleidingen voor gespecialiseerde beroepen. Ze zijn dus breed inzetbaar, en daar gaat UWV het juist om..ze kijken wat u nog wel kunt voor werk.

Als u in de WAO ben gestart dan blijft u daarin, u bent al een keer in 2018 verhoogt dus het ging een stuk minder met u. U bent al op jonge leeftijd gaan werken, en na 36 jaar ging het mis. U loopt dus al best een tijdje in de WAO, en wat zeggen de specialisten van uw klachten? zij kunnen u ook ondersteunen, u heeft hun hulp nodig!

Met de UWV stoeien heeft geen zin, zij bepalen en maken de spelregels uit. Of dit correct is door een onafhankelijk partij te beoordelen, de ombudsman bijvoorbeeld of een rechter. Dus u moet een onderbouwd en gegrond klacht indienen bij UWV, en met dat antwoord wat u krijgt stappen ondernernemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 14, 2022 om 12:38
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte George,

Bent u lid van een vakbond?

Zo ja, neem dan contact op met hen.

panter22
door panter22 - Jun 14, 2022 om 17:30
6599 Antwoorden / Vragen

Ken je deze info?

Wat kan de uitkomst van de herbeoordeling zijn?

De nieuwe beoordeling laat zien wat u met uw ziekte of handicap nog wél kunt. Dat is misschien meer dan u en het UWV vroeger dachten. Het kan dus zijn dat er in uw gezondheid niets is veranderd maar dat u tóch minder arbeidsongeschikt bent.

De arbeidsdeskundige geeft aan wat dat betekent voor uw uitkering, en beschrijft in een re-integratievisie welke mogelijkheden u hebt om weer (meer) aan de slag te gaan.

https://arbonova.nl/arbonova/wao-wajong/#:~:text=De%20WAO%20is%20op%2029,blijft%20de%20WAO%20van%20toepassing.

Ge
door George15963 - Jun 15, 2022 om 17:38
3 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor u reacties maar ik ben er helaas niet wijzer van geworden?
Wat houdt dat in voor mij, ik heb sinds 1898 WAO 25/35% sind 2018 WAO 45/55% .
Mag ik dan dmv WIA wetgeving beoordeeld worden, dus wat is het inkomensverlies of omdat ik WAO rechten heb moet ik dan via de oude WAO wet beoordeeld worden, hoe ziek ben je en ben je wel/ niet zieker geworden?
En als ik het goed begrijp heeft eimand met een groot inkomen, hoge sociale posititie een grotere kans om afgekeurd te worden dan eimand die een minimum inkomen had terwijl ze beide bv. even ziek zijn? Is dat dan niet meten in twee maten en discriminatie?
Navraag doen bij een UWV. kun je net zo goed meteen van de Dom springen, ze zijn helaas in mijn ogen heel onbetrouwbaar hierin.
Ik hoop dat er iemand is die thuis s in de WAO wetgeving en wat dat heden ten dagen inhoudt voor mensen die net als ik nog WAO rechten hebben, of val ik tussen wal en schip?
Nogmaals dank, vriendelijke groet!

Ja
door JannyBoe Jun 16, 2022 om 12:24
516 Antwoorden / Vragen

Hallo George, allereerst zoals hierboven ook aangegeven zoek hulp. Die heeft u nodig want u dreigt anders te verdwalen in deze materie.

Het is eigenlijk heel simpel: u heeft al sinds 1998 een WAO uitkering en dan blijft u in de WAO regeling. U hebt niets met WIA te maken.

Als u zieker bent geworden dan zegt de overheid: 'Als uw gezondheid verbetert of verslechtert kunt u een herkeuring krijgen voor de WAO. U kunt die ook zelf aanvragen. De uitslag van de herkeuring kan gevolgen hebben voor de hoogte van uw WAO-uitkering.'

Zo'n herkeuring kunt u beter niet aangaan zonder het inschakelen van hulp. Succes!