raymondbreuer
door raymondbreuer Nov 24, 2012 om 19:27
Geldzaken & recht

Beslag vrije voet

ik zit met het volgende ik heb beslag legging op mijn loon door de belastingdienst maar nu houden ze ook nog eens mijn huursubsidie in mag dat en hoe zit dit allemaal precies mijn beslagvrijevoet is vastgesteld op 849 euro permaand wat ik over houdt van de 1280 wat ik verdien alvast bedankt
mvg raymond

4512 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 24, 2012 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De hoogte van uw beslagvrije voet kunt u zelf berekenen. Het hangt natuurlijk ook af van de samenstelling van uw gezin, de hoogte van de huur en de premie zorgverzekering en de totale inkomsten in uw gezin.

Hier kunt u zelf een berekening maken.

Beslagvrije voet
www.schuldinfo.nl/index.php?id=88
Om voor een beslagvrije voet in aanmerking te komen gelden naast inkomen en uitgaven nog andere voorwaarden. Ga voor meer informatie naar beslagvrije ...

ve
door verwijderd - Nov 24, 2012 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rim69

Dat kunt u niet beoordelen. U weet de gezinssamenstelling niet, noch de hoogte van de huur of zorgpremie.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 25 nov 2012, 00:07: @rim69

Dat kunt u niet beoordelen. U weet de gezinssamenstelling niet, noch de hoogte van de huur of zorgpremie.

Doet er niet toe. Er ligt een beslag door de Belastingdienst. Dat houdt dus in dat je ergens te veel gekregen of te weinig betaald hebt. Dan houden ze dus ook gewoon de toeslagen in die ze zelf betalen. Je hebt dat geld al gehad, dus krijgt het niet nog een keer.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rim69

Dat doet er juist wel toe.

Ook bij verrekeningen moet de belastingdienst rekening houden met de beslagvrije voet. Op de site van de ombudsman kunt u er alles over lezen en een berekening maken.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote:

Beslagvrije voet

Schuldeisers moeten bij beslag op loon of uitkering rekening houden met de beslagvrije voet. De beslagvrije voet is het deel van het inkomen voor levensonderhoud en vaste lasten, burgers hebben hier recht op. De hoogte van de beslagvrije voet is wettelijk vastgelegd en is - bij voldoende inkomen - minimaal 90% van de toepasselijke bijstandsnorm, inclusief vakantiegeld. Er moet bij de berekening rekening gehouden worden met de woonlasten en de premie zorgverzekering. Het negeren van de beslagvrije voet kan onnodig leiden tot nog meer betalingsachterstanden. Ook kinderen kunnen de dupe zijn.

Hier te lezen, klik -> Sta op je beslagvrije voet!
Op die site zijn nog meer linken aan te klikken met verdere informatie.

Neem aan dat je deze vraag stelt naar aanleiding van de Kassa uitzending, bekijk het hier nog eens.

Klik -> Hier

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedemorgen bedankt voor jullie reacties maar als dus blijkt dat ze geen rekening houden met de beslagvrije voet en ik dus teveel beslag heb kan ik dat dan terug vroderen of ben ik die cent gewoon kwijt en kan ik dan alleen er voor gaan zorgen dat ze voortaan wel zich an de beslagvrijevoet gaan houden

mvg raymond

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij moet de belastingdienst het terugdraaien. Dus de teveel ingehouden bedragen alsnog uitkeren. Maak bezwaar!!

@gompy2

Off topic

Kunt u mij in simpele bewoordingen uitleggen hoe ik een link plaats, zonder het hele webadres te moeten vermelden? Bij voorbaat dank.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 25 nov 2012, 10:03
Ook bij verrekeningen moet de belastingdienst rekening houden met de beslagvrije voet. Op de site van de ombudsman kunt u er alles over lezen en een berekening maken.

En jij denkt dat de BD de spelregels niet kent?

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normbedragen bestaanskosten die gehanteerd worden door de BD: KLIK hier

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Proefberekening betalingscapaciteit KLIK hier

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betwijfel of de belastingdienst het teveel ingehouden geld alsnog terug gaat storten.
Topic-starter heeft een schuld bij de belastingdienst die hoe dan ook betaald moet worden.
Dat gebeurd nu door het inhouden van een maandelijkse bedrag, dat blijft zo maar alleen wordt het bedrag van de inhoudingen lager, denk ik, de belastingdienst moet dus wat langer op het geld wachten.

Hey Tiger1, dat moet je toch weten joh, hier staat het, vele malen hihi :))

Klik Hier -> Link plaatsen

Ongeveer 3.470 resultaten (0,36 seconden)

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als jij teveel huurtoeslag hebt ontvangen mag de Belastingdienst die gewoon inhouden. Daarbij moet dan wel rekening gehouden worden bij berekening van de beslagvrije voet.
Ook kan het zijn dat er een derde beslag op die huurtoeslag ligt.

Laat TS eerst maar eens duidelijk aangeven door wie en voor wat voor schulden er beslag ligt.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken wordt er geen beslag op de toeslagen gelegd, op website van de belasting staat het helder beschreven. Als het één schuld betreft zal de beslagvrije voet worden aangepast maar niet met terugwerkende kracht. Maar stel dat er ook een terugvordering van de dienst toeslagen bijkomt die verrekend wordt met de toeslagen dan blijft die van kracht.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

rim69 schreef op zondag 25 nov 2012, 12:11: Als jij teveel huurtoeslag hebt ontvangen mag de Belastingdienst die gewoon inhouden.
Laat TS eerst maar eens duidelijk aangeven door wie en voor wat voor schulden er beslag ligt.

Ook als er niet te veel huurtoeslag is ontvangen, mag de BD openstaande belastingschuld verrekenen met de toeslagen.

Met je laatste zin ben ik het helemaal eens; er wordt geen enkele relevantie informatie gegeven door ts. Er van uitgaande dat ts een alleenstaande is en jonger dan 65 jaar, dan klopt de beslagvrije voet gewoon. Zie link normbedragen bestaanskosten.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@carole.83

De site met bedragen waar u naar verwijst gaat over kwijtschelding en dat is hier m.i. niet van toepassing.

Uiteraard kent de belastingdienst de regels, maar dat wil niet zeggen dat ze die altijd goed toepassen.

Begin van het jaar was er veel commotie over de belastingdienst die nieuwe toeslagen niet uitkeerde, terwijl de mensen een betalingsregeling hadden getroffen. Toen werd na tussenkomst van de ombudsman dat alsnog hersteld en uitbetaald met terugwerkende kracht.

Daar ging nou juist de uitzending over. Dat verschillende diensten en instellingen naast elkaar beslag legden, met soms rampzalige gevolgen voor de klant.

Het beslagvrije bedrag dat Ts noemt komt wel ongeveer overeen met de norm voor een alleenstaande, maar als zijn huur hoger is dan de norm, en dat is zo anders krijgt hij geen huurtoeslag, moet hij wel die toeslag ontvangen. Dat geldt idem dito voor zijn zorgverzekering. Daar moet ook het verschil tussen de premie, min de zorgtoeslag, min de norm premie, bijgeteld worden bij de beslagvrije voet.

Als je kijkt naar de beslagvrije voet van Ts, lijkt het alsof daar geen rekening mee is gehouden.

Ts geeft toch aan dat er een beslaglegging is op zijn loon door de belastingdienst?

@gompy
Dank voor de link. Ik ga het oefenen.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 25 nov 2012, 13:10: @carole.83
De site met bedragen waar u naar verwijst gaat over kwijtschelding en dat is hier m.i. niet van toepassing.

Dat klopt, maar de bedragen voor beslagvrije voet zijn identiek!:KLIK

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie: vrijwel identiek.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@carole.83

De beslagvrije voet wordt verhoogd met de woonkosten, na aftrek van de normhuur, ( 196,86) en de ontvangen huurtoeslag.

De beslagvrije voet wordt verhoogd met de premie ziektekostenverzekering, na aftrek van de ontvangen zorgtoeslag en de normpremie ( € 49,00 voor alleenstaande.

Hieruit volgt dat de beslagvrije voet bijna altijd hoger is dan het basisbedrag. En dan moet Ts de huurtoeslag wel ontvangen, anders is zijn beslagvrije voet nog hoger.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, link maken nog niet geoefend.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=14&

ve
door verwijderd - Nov 25, 2012 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zondag 25 nov 2012, 12:20:

Ook als er niet te veel huurtoeslag is ontvangen, mag de BD openstaande belastingschuld verrekenen met de toeslagen.

Klopt niet. De Belastingdienst mag alleen een schuld die ontstaan is door teveel ontvangen huurtoeslag verrekenen met de huurtoeslag. Ze mogen de huurtoeslag niet gebruiken om bijvoorbeeld een schuld inkomstenbelasting te verrekenen.