ca
door casuarisvogel Jan 21, 2013 om 19:49
Geldzaken & recht

Bestaat er een klachtenprocedure voor melding van een bankinstelling die in de fout gaat?

Voor kleine bedragen buiten de E.U. is een gewone bank overboeking gewoon te duur: €20- overboekingskosten + €5,- "correspontentie" kosten per betaling. Niet handig, als je een besteding onder de 100 euro doet. Paypal brengt 4% van het overgeboekte bedrag in rekening bij de ontvanger. Voor elke dollar die je overboekt betaal je dus 4 dollarcent.

Ik bestel altijd heel voorzichtig:
Wil ik 10 artikelen van bijvoorbeeld 1 dollar kopen op Ebay, dan bestel ik bij 10 verschillende verkopers elk 1. Zo spreid ik het risico. Gaat er iets mis, dan meld je dat bij de verkoper en aan de reactie zie je meteen welke verkoper betrouwbaar is. Wil ik wat meer besteden, dan doe ik dat bij handelaren die eerder betrouwbaar bleken. Zo doe ik dat al jaren, zonder problemen.

Ebay waarschuwt je automatisch, wanneer je een Paypal procedure moet starten voor een niet ontvangen artikel. Als je iets niet ontvangt, dan meld je dat en de handelaar krijgt bericht. Die kan alsnog leveren, of geld terugstorten. Jarenlang kon ik zo zonder problemen kopen en betalen via Paypal.

Afgelopen jaar, kwamen er veel kleine aankopen niet aan. Bestedingen van 1 of een paar dollar. Sommige handelaren reageerden helemaal niet op vragen, andere gaven uitleg: Het verzendbedrijf weigerde artikelen met lithium batterijen te verzenden. Veel pakjes kwamen bij de verkopers retour. Ze hadden wel een verzendbewijs, maar door mijn melding en hun retour ontvangen pakjes, wisten de handelaren dat ik niets had ontvangen. Verkopers die te goeder trouw waren, betaalden me terug via Paypal. Paypal stortte dat weer terug op mijn creditcard rekening, waardoor ik daar een positief saldo kreeg. Tot zover geen groot probleem.

Maar tot mijn verbazing reageerde Paypal met "beperking" van mijn Paypal account. Ik kreeg eerst nog een email met bericht dat ze informatie nodig hadden, maar toen ik vroeg welke informatie ze wilden, kwam er niets dan herhaling van standaard briefjes. Ik heb ze op de hoogte gebracht van het transport probleem, maar ze stellen botweg dat er veel problemen waren met mijn bestellingen en dat er dus sprake is van onvoorzichtigheid of fraude. Er is geen bezwaar tegen de beslissing mogelijk is en alles wat aan mijn naam, adres en rekeningnummers is geliëeerd is, zal ook beperkt worden.
Dat vind ik behoorlijk grof.

Dat ik nu geen kleine bestedingen meer kan doen buiten de E.U. is lastig. Kwalijker vind ik het, dat zij nu ongelimiteerd toegang hebben tot mijn bankrekening en creditcard saldo. De "beperkte" rekening kan niet opgezegd worden en ik kan geen bankrekening of creditcard verwijderen van het Paypal account. De enige manier om me tegen leeghalen door Paypal te verweren, is het opzeggen van de creditcard en bankrekeningen bij een bank die er feitelijk niets mee te maken heeft. En dat geeft dan nog meer problemen met mijn betalingsverkeer.

Banken zijn oppermachtig, maar tot voor kort werd niet zomaar iedereen toegelaten als bankinstelling. Paypal is nog maar enkele jaren geleden toegelaten als bankinstelling. Ze gedragen zich niet als een solide bank. Ik verwacht dat een echte bank zo niet met zijn klanten mag omgaan.

De Paypal klachtenprocedure functioneert niet, als het gaat over klachten betreffende hun eigen handelen. Bestaat er een klachtenprocedure voor melding van een bankinstelling die in de fout gaat?

3302 5 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 21, 2013 om 21:50
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Paypal is geen bank. U zult dus de voorwaarden waaronder u het paypal account hebt afgesloten moeten uitpluizen om te bezien zij wel of niet in hun recht staan. Als blijkt dat zij handelen in strijd met de voorwaarden dan kunt u uw bedenkingen bekend maken en in uiterste geval naar de rechter stappen.

ca
door casuarisvogel - Jan 22, 2013 om 15:43
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=swat1500 schreef op maandag 21 jan 2013, 21:50]Paypal is geen bank.

Het bedrijf, met zijn hoofdkwartier in San Jose (Californië) werd in 1999 opgericht door Peter Thiel en Max Levchin. Omdat het volgens de Amerikaanse wetgeving geen bank is, hoeft het bedrijf niet aan de strenge wetgeving voor banken te voldoen. PayPal heeft in 2007 echter wel een EU-banklicentie gekregen.

ca
door casuarisvogel - Feb 22, 2013 om 16:35
50 Antwoorden / 4 Vragen

Uit het AFM Register financieel dienstverleners:

Paypal
Vergunningnummer: 12036529
Statutaire naam: PayPal (Europe) Ltd
Handelsnaam: PayPal (Europe) Ltd
Plaats: RICHMOND - SURREY
Land: Verenigd Koninkrijk
KvK: ....
Toelichting: ....

DNB Vergunningen notificatie
Financiele Dienst Product Begindatum Einddatum
Aanbieden Elektronisch geld 01 jan 2006
Adviseren Elektronisch geld 01 jan 2006
Bemiddelen Elektronisch geld 01 jan 2006

Geen KvK inschrijving ? Maar wel een toegelaten financiële dienstverlener met bank vergunning.

Nogmaals mijn vraag:
Waar kun je een klacht indienen tegen onrechtmatig handelen van Paypal?

donna
door donna - Feb 22, 2013 om 16:55
207 Antwoorden / 43 Vragen

Hier: http://www.afm.nl/nl/consumenten/vertrouwen/klacht.aspx

kun je lezen hoe je een klacht kunt indienen over een financiële instelling.

(Ik geloof dat ik die link op een andere manier moet plaatsen, maar het lukt niet.)

ca
door casuarisvogel - Mar 10, 2013 om 17:42
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=donna schreef op vrijdag 22 feb 2013, 16:55]Hier: http://www.afm.nl/nl/consumenten/vertrouwen/klacht.aspx

Bedankt voor de link, Donna. KIFID behandeld helaas alleen klachten over instellingen die bij KIFID zijn aangesloten. Paypal niet dus.

Ik heb wel bij de AFM een klachtenformulier ingevuld.
Daarbij kun je documenten toevoegen, maar van Paypal heb je alleen zeer vergankelijke internet informatie. Niets op schrift, dus.

Het doolhof waarmee je het bos in gestuurd wordt door Paypal wordt pas zichtbaar als je in je account bent ingelogd. Dat kun je AFM dus niet meesturen. Verder is er email: Mijn vragen, wat er aan de hand is en hun niet antwoorden. Hoe voeg je dat als bestand bij?