pe
door peejeepee Mar 23, 2004 om 12:17
Geldzaken & recht

Betalen met 100 euro of meer?

Vandaag zijn wij naar een winkelcentrum geweest om een aantal dingen te kopen. Omdat wij alleen een briefje van 200 euro in huis hadden hebben we dat maar meegenomen. Helaas zijn we met evenveel thuisgekomen als waar we mee gegaan zijn. Bij Leenbakker wordt nm. geen 200 euro geaccepteerd, en Xenos maakt het helemaal bont, zij accepteren zelfs een briefje van 100 euro niet. Wij dachten toch dat dit wettelijke betaalmiddelen zijn. Mag een winkel dit zomaar weigeren? Bij een kleine zelfstandige kunnen wij dit nog wel begrijpen, maar bij zulke grote bedrijven moet dit toch kunnen.

5215 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:05
763 Antwoorden / 1 Vragen
0

nou ik kan je vertellen dat bijna overal de briefjes van 200 niet geaccepteerd worden dit komt ook omdat de bankautomaten alleen maar briefjes van 50 geven en er veel vals geld in omloop is een briefje van 200 komt niet betrouwbaar over, heb je het briefje nog wissel dit dan even bij de bank of stort het op je rekening.

el
door ellenh - Apr 16, 2004 om 13:05
8 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een winkelier mag als betalingsmiddel accepteren wat hij maar wil. Ook al is 200 euro een wettig betaalmiddel, dan betekent dit niet dat iemand dit MOET accepteren, het betekent alleen dat dit bij wet geaccepteerd wordt als geldige betaling. Een winkelier mag zo ook eurocenten weigeren of u vragen alleen met muntgeld te betalen. Ook al is dit nogal klant-onvriendelijk, het is toegestaan.

hapo
door hapo - Oct 20, 2004 om 19:38
4 Antwoorden / 0 Vragen
0

Helaas mag het. De winkellier kan een 200 euro biljet weigeren. Wat ik wel heel erg jammer vind van dit concern. Ik kan mij namelijk indenken dat als ik een bankstel koop van 1200 euro en dat contant ga betalen het bedrijf ook niet zit te wachten op 600 briefjes van 50! Ik hoop dat dit soort bedrijven zich anders opstellen hierover, want als je het biljet goed controleerd is er toch niks op tegen om het briefje aan te nemen. Hoe vaak komt het voor dat men tegenwoordig nog zulke hoge bedragen contant betaald?


groeten,


harm

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Br
Brko - Sep 21, 2024 om 21:58
Geldzaken & recht

Factuur onterecht ontvangen

Situatie:
- onlangs is er lekkage geweest op de 2e verdieping en is er een bedrijf gebeld, deze zouden langskomen en kijken of het ook hersteld kan worden (kapotte dakpan?). 
- het bedrijf is geweest maar ze hebben de dakpan niet rechtgelegd, ze zijn met ladder niet verder gekomen dan de dakgoot aangezien ze het een te stijl dak vonden
- er blijkt meer aan de hand te zijn dan allee ... Lees meer

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer