rufus194600
door rufus194600 Nov 27, 2005 om 21:42
Geldzaken & recht

Betalen voor aflevering

Kennissen van ons hebben hun nieuwe appartement betrokken en vertelden dat zij hun badkamer en keuken een week voor aflevering totaal moesten betalen anders werd er niet geleverd. De badkamer komt bij Brugman vandaan en de keuken bij Siematic. Mag dit wettelijk of is dit bluf van de fabrikant. De badkamer is nog steeds niet geinstalleerd wegens beschadigingen,

5665 12 Rapporteer

user123
door user123 - Nov 27, 2005 om 23:43
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal geldt: boter bij de vis, dus betalen bij aflevering.

Omdat het om veelal grote bedragen gaat, waarmee niemand graag over straat gaat, wordt vaak betaling vooraf gevraagd.

hutch
door hutch - Nov 28, 2005 om 00:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Rufus,

Zoals User123 al schrijft: Omdat het om veelal grote bedragen gaat, waarmee niemand graag over straat gaat, wordt vaak betaling vooraf gevraagd.

Dit is ook om een bepaalde vorm van bescherming te bieden aan de chauffeur die de keuken/badkamer komt leveren. Het lijkt mij dat een chauffeur ook niet blij is, dat hij met tig-duizend euro rond moet rijden en dat dan nog van 1 klant, laat staan als hij meerdere klanten moet bezoeken in 1 rit.

Echter: De verkopende partij mag dat dan wel verzoeken, uw kennissen zijn niet verplicht om een week voor aflevering de volledige prijs te betalen. Zij staan in hun recht om pas te betalen bij (feitelijke) levering. Wel mogen ze een aanbetaling eisen van maximaal 50 procent; maar dat zal wel reeds gebeurd zijn, neem ik aan. Dus de andere 50 procent bij levering.

Als de badkamer beschadigd is voor de levering (en dan niet door toedoen van uw kennissen, natuurlijk) is het wel te hopen voor hen, dat dit goed op papier is gezet i.v.m. garantie.

Gr. Hutch

le
door legjul - Nov 28, 2005 om 16:11
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bij aankoop van de keuken bij Brugman heb ik schriftelijk laten vastleggen dat ik volledig betaald bij aflevering. Diverse malen heeft Brugman gesommeerd om ..% van de aankoopsom over te maken. De afspraak die schriftelijk is vastgelegd wordt opzij geschoven. Dus gemaakte afspraken worden niet nagekomen. Dus onder protest betaal je maar zodat het alsnog geleverd word. Vreemde manier van zaken doen met Brugman. Wanneer je eenmaal je handtekening hebt geplaatst op de koopovereenkomst kunnen ze hun gang gaan. Dus KOOP NOOIT BIJ BRUGMAN

brynnar
door brynnar - Nov 28, 2005 om 17:17
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Rufus,

Je hoeft nooit het voledige bedrag vooruit te betalen. Dit staat heel duidelijk omschreven in artikel 26 van Burgerlijk Wetboek 7:

Artikel 26   BW7 Boek 7 Titel 1 Afdeling 4

1/ De koper is verplicht de prijs te betalen.

2/ De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
(...)

4/ Bij de koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak of bestanddeel daarvan, kan de koper die een natuurlijk persoon is en niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, niet worden verplicht tot vooruitbetaling van de koopprijs, behoudens dat kan worden bedongen dat hij ter verzekering van de nakoming van zijn verplichtingen een bedrag dat niet hoger is dan 10% van de koopprijs, in depot stort bij een notaris dan wel voor dit bedrag vervangende zekerheid stelt. Van het in de eerste zin bepaalde kan niet ten nadele van de koper worden afgeweken, behoudens bij een standaardregeling als bedoeld in artikel 214 van Boek 6. Het teveel betaalde geldt als onverschuldigd betaald.

Ter bepaling wanneer er nu wel afgerekend moet worden, is de term 'aflevering' relevant. Hieronder wordt het volgende verstaan uit BW7:

Artikel 9   BW7 Boek 7 Titel 1 Afdeling 2

1/ De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren. Onder toebehoren zijn de aanwezige titelbewijzen en bescheiden begrepen; voor zover de verkoper zelf daarbij belang behoudt, is hij slechts verplicht om aan de koper op diens verlangen en op diens kosten een afschrift of uittreksel af te geven.

2/ Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.

En wat houdt dit nu precies in? Welnu, ook hier is de wet weer duidelijk in:

Artikel 15   BW7 Boek 7 Titel 1 Afdeling 2

1/ De verkoper is verplicht de verkochte zaak in eigendom over te dragen vrij van alle bijzondere lasten en beperkingen, met uitzondering van die welke de koper uitdrukkelijk heeft aanvaard.

Zodra de keuken en de badkamer dus volledig zijn geplaatst en gebruikt kunnen worden, mag dus het restbedrag worden opgeeist.

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is en dat ik je de nodige referentiekadesr geboden heb.

Brynnar

rufus194600
door rufus194600 - Nov 28, 2005 om 17:19
7 Antwoorden / 10 Vragen

bedankt voor de snelle reacties, hier kan ik wat mee. Bedankt en iedereen vast fijne feestdagen.

mi
door michelloon - Nov 28, 2005 om 21:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

nee,met of na aflevering kunt u vooraf bedingen.indien vooraf is afgesproken dat uvooruit betaald dan bent u daar aan gebonden

ra
door rakker71 - Nov 28, 2005 om 21:42
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Ik werk zelf in een keukenspeciaalzaak, wij vragen zelf minimaal twee
dagen voor montage 90% van de totale order als aanbetaling.

Volgens de wet mag men een aanbetaling vragen van maximaal 25% van het
aankoopbedrag maar de koper is niet verplicht hiermee akkoord te gaan.
Wel is het natuurlijk lekker makkelijk als dit soort zaken goed
geregeld zijn voordat er een overeenkomst (orderbevestiging) gemaakt
wordt.

Veel succes!

Groetjuzzz van Roger

hutch
door hutch - Nov 28, 2005 om 21:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

90 procent???   25 procent???

Zoals Brynnar al aangaf: ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.       Minder mag; meer niet!!!

Geen enkele keukenzaak kan/mag zich boven de wet plaatsen. Ok, vragen is 1, maar meer dan dat kan niet. En als zij vragen, komt dit vaak over, bij waarschijnlijk de meeste klanten, als zijnde: wet en plicht. Ik zie dit meer als bluf van die keukenzaak en ik weet haast wel zeker, dat zij dit ook proberen af te dwingen.

Is het niet zo, dat: in het land der blinden, is Eenoog koning.......

Hutch

brynnar
door brynnar - Nov 29, 2005 om 08:32
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Roger,

Het is dat ik een relatief nieuwe keuken in mijn huis heb zitten, anders was ik graag bij jullie een offerte komen laten maken.

Het is jammer dat de meeste mensen niet op de hoogte zijn van de wetgeving op dit gebied en klakkeloos de 90% aanbetaling (die de firma van Roger vraagt) betaalt.

Brynnar

ge
door gerard1942 - Nov 29, 2005 om 17:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

NEEN het is NIET normaal, maar veel mensen denken dat het dan wel goed komt omdat men zich zo laat bepraten. Ue leverancier heeft U totaal nog geen diensten bewezen en ook niets afgeleverd, dus waarom zou U hem financieren. Dat moet de leverancier zelf regelen bij de bank. Behalve als U akkoord bent gegaan met zo'n regeling ligt het anders, want dan heeft U  zich te houden aan de overeenkomst, maar dat is wel zeer gevaarlijk. Stel dat hij intussen falliet gaat??? Alles weg. Hij kan U ook gerust laten wachten want u heeft geen enkel machtsmiddel meer.NOOIT vooraf betalen en als dat de leverancier toch wil, dan is er iets met hem aan de hand. U moet dan beslist ergens anders gaan kopen ook als vindt u dat nog zo vervelend.

ge
door gerard1942 - Nov 29, 2005 om 17:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

Let op uw woorden, want afleveren is nog niet geinstallerrd en daar kan ook veel fout gaan. ALLEEN betalen als alles in orde is en niet eerder. De mmeeste mensen zijn ter goeder trouw en hebben te weinig met dit beiltje gehakt.

brynnar
door brynnar - Nov 29, 2005 om 17:27
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Gerard

Quote: Behalve als U akkoord bent gegaan met zo'n regeling ligt het anders, want dan heeft U zich te houden aan de overeenkomst.

Een overeenkomst, welke in strijd is met de wet, in hoeverre is iemand verplicht om zich daaraan te houden? Is deze overeenkomst dan wel rechtsgeldig?

In afwachting van uitleg.

Brynnar