cat4you
door cat4you Mar 2, 2010 om 13:41
Geldzaken & recht

Betalen voor een offerte?

ik heb een bekende met een woonatelier een offerte laten maken voor de verzekering mat als afspraak dat als ik het bedrag vergoed zou krijgen dat ik dan wel hem het zou laten uitvoeren en dat ie,zou ik naar een ander gaan, hij 10 % van de offerte in rekening zou brengen.nu heb ik geen geld ontvangen maar wel een vette rekening voor de offerte.moet ik die betalen?

4648 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik begrijp uit het verhaal is dat als het niet vergoed zou worden, u 10% van de offerte kosten zou betalen. Indien de rekening inderdaad 10% van de offerte kosten is, moet u dit betalen. Ik neem aan dat u dit middels dit op papier heeft staan. Nu weet ik natuurlijk niet wat de kosten van de offerte zijn?

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het niet heeft laten uitvoeren ,door de gene met wie u deze afspraak heeft gemaakt.
Dan moet u 10% betalen ,voor het niet laten uitvoeren
(wat het ook mogen zijn is mij niet duidelijk)

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pino123 en magicscanman,

TS schrijft - volgens mij - dat als-ie een bedrag van de verzekering vergoed zou krijgen degene die de offerte heeft uitgebracht de opdracht zou krijgen.
Nu er - blijkbaar - NIET is uitgekeerd is er tóch 10% van de offerte als kosten in rekening gebracht.

@cat4you,
Heb je op schrift staan dat je alleen zou moeten betalen als de verzekering uitbetaalde óf dat je moest betalen als je naar een ander zou gaan?
Anders wordt het moeilijk.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 14:02: Wat ik begrijp uit het verhaal is dat als het niet vergoed zou worden, u 10% van de offerte kosten zou betalen. Indien de rekening inderdaad 10% van de offerte kosten is, moet u dit betalen. Ik neem aan dat u dit middels dit op papier heeft staan. Nu weet ik natuurlijk niet wat de kosten van de offerte zijn?
edrick3 schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 15:45: @pino123 en magicscanman,
nee,als ik de het bedrag zou krijgen van de verzekering wat in de offerte stond,dan zou ik het laten maken door degene die de offerte heeft gemaakt,zo niet dan zou hij 10% van het offerte bedrag krijgen.maar ik heb het geld niet ontvangen van de verzekering dus volgens mij is 10% van niets,niets
TS schrijft - volgens mij - dat als-ie een bedrag van de verzekering vergoed zou krijgen degene die de offerte heeft uitgebracht de opdracht zou krijgen.
Nu er - blijkbaar - NIET is uitgekeerd is er tóch 10% van de offerte als kosten in rekening gebracht.

@cat4you,
Heb je op schrift staan dat je alleen zou moeten betalen als de verzekering uitbetaalde óf dat je moest betalen als je naar een ander zou gaan?
Anders wordt het moeilijk.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

cat4you schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 19:06:
pino123 schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 14:02: Wat ik begrijp uit het verhaal is dat als het niet vergoed zou worden, u 10% van de offerte kosten zou betalen. Indien de rekening inderdaad 10% van de offerte kosten is, moet u dit betalen. Ik neem aan dat u dit middels dit op papier heeft staan. Nu weet ik natuurlijk niet wat de kosten van de offerte zijn?
edrick3 schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 15:45: @pino123 en magicscanman,
nee,als ik de het bedrag zou krijgen van de verzekering wat in de offerte stond,dan zou ik het laten maken door degene die de offerte heeft gemaakt,zo niet dan zou hij 10% van het offerte bedrag krijgen.maar ik heb het geld niet ontvangen van de verzekering dus volgens mij is 10% van niets,niets
TS schrijft - volgens mij - dat als-ie een bedrag van de verzekering vergoed zou krijgen degene die de offerte heeft uitgebracht de opdracht zou krijgen.
Nu er - blijkbaar - NIET is uitgekeerd is er tóch 10% van de offerte als kosten in rekening gebracht.

@cat4you,
Heb je op schrift staan dat je alleen zou moeten betalen als de verzekering uitbetaalde óf dat je moest betalen als je naar een ander zou gaan?
Anders wordt het moeilijk.

er staat helemaal niks op papier.
hij heeft alleen een offerte opgemaakt voor de verzekering,en die betaald dat bedrag niet uit

Met vr.gr.
cat4you schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 19:06:
pino123 schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 14:02: Wat ik begrijp uit het verhaal is dat als het niet vergoed zou worden, u 10% van de offerte kosten zou betalen. Indien de rekening inderdaad 10% van de offerte kosten is, moet u dit betalen. Ik neem aan dat u dit middels dit op papier heeft staan. Nu weet ik natuurlijk niet wat de kosten van de offerte zijn?
edrick3 schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 15:45: @pino123 en magicscanman,
nee,als ik de het bedrag zou krijgen van de verzekering wat in de offerte stond,dan zou ik het laten maken door degene die de offerte heeft gemaakt,zo niet dan zou hij 10% van het offerte bedrag krijgen.maar ik heb het geld niet ontvangen van de verzekering dus volgens mij is 10% van niets,niets
TS schrijft - volgens mij - dat als-ie een bedrag van de verzekering vergoed zou krijgen degene die de offerte heeft uitgebracht de opdracht zou krijgen.
Nu er - blijkbaar - NIET is uitgekeerd is er tóch 10% van de offerte als kosten in rekening gebracht.

@cat4you,
Heb je op schrift staan dat je alleen zou moeten betalen als de verzekering uitbetaalde óf dat je moest betalen als je naar een ander zou gaan?
Anders wordt het moeilijk.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 14:02: Wat ik begrijp uit het verhaal is dat als het niet vergoed zou worden, u 10% van de offerte kosten zou betalen. Indien de rekening inderdaad 10% van de offerte kosten is, moet u dit betalen. Ik neem aan dat u dit middels dit op papier heeft staan. Nu weet ik natuurlijk niet wat de kosten van de offerte zijn?

het gaat om waterschade aan de parketvloer,de kosten van de offerte zijn volgens hem 484,44 euro.
maar de afspraak was dat ik wel eerst het geld van de verzekering zou moeten krijgen en dat is er niet gekomen.dat heb ik hem verteld en toen probeerde hij nog iets te ritselen dat we dan boven en beneden ,ipv alleen beneden, laminaat zouden laten leggen,dan zou ie aan dat bedrag komen en kon ie een factuur geven en kon dat naar de verzekering,dan zou ik het verzekeringsgeld wel krijgen waarschijnlijk.maar daar ging ik niet mee akkoord.hij heeft ons een hoop voorgehouden wat achteraf niet te realiseren was.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

cat4you

Voorzover ik het begrijp, staat er over de afspraken niets op papier. Dat wil dan zeggen dat 10% over niets, niets is. Advies: gewoon niet betalen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst: wat een absurd bedrag voor een offerte voor een houten vloer. Als die handelaar slim is schrifjt hij alleen nog amar offertes uit, verdient hij veel meer.

Het geval lijkt mij heel simpel: als duidelijk is afgesproken dat hij alleen die 10% krijgt als de verzekeraar tot uitkering overgaat dan krijgt hij niks, en anders wel.

Wat is het probleem nu eigenlijk? Want topicstarter zegt dat de afspraak is: als verzekeraar uitbetaalt en de offerte niet wordt uitgevoerd, er 10% betaald wordt. Dat is toch duidelijk dan?

Of is er eigenlijk een ander probleem. Zoals een mondelinge afspraak die door TS en de tegenpartij anders geïnterpreteerd is?

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

titusvh schreef op dinsdag 2 mrt 2010, 21:39: Allereerst: wat een absurd bedrag voor een offerte voor een houten vloer. Als die handelaar slim is schrifjt hij alleen nog amar offertes uit, verdient hij veel meer.

Het geval lijkt mij heel simpel: als duidelijk is afgesproken dat hij alleen die 10% krijgt als de verzekeraar tot uitkering overgaat dan krijgt hij niks, en anders wel.

Wat is het probleem nu eigenlijk? Want topicstarter zegt dat de afspraak is: als verzekeraar uitbetaalt en de offerte niet wordt uitgevoerd, er 10% betaald wordt. Dat is toch duidelijk dan?

Of is er eigenlijk een ander probleem. Zoals een mondelinge afspraak die door TS en de tegenpartij anders geïnterpreteerd is?

het enige is dat hij nu ineens zegt dat het niet zijn fout is dat we dat bedrag niet krijgen.hij had gezegd van te voren dat alles voor mekaar zou komen,we hebben contact gekregen via een gezamelijke vriend en hij woont in een andere stad.hij zou het goedkoper voor ons kunnen doen dan en dan hadden we allebei mazzel erbij, wij een goedkopere deal en hij een nieuwe job erbij.
maar na reactie van de verzekering zei hij ineens dat hij geen rekening kon overleggen als hij een laminaatvloer voor ons zou leggen,dan moest het ineens dezelfde zijn die er al lag ,dan zou hij net zo'n rekening hebben.toen zei hij ,we kunnen wel aan dat bedrag kunnen komen maar dan moeten we boven ook laminaat leggen en dan kon ie een rekening geven van dat bedrag,want de verzekering wilde daar een nota van hebben.achteraf komt ie met allemaal dingen die niet zijn afgesproken.maar zijn zaken gaan niet zo goed en op die manier wil hij wat centen binnen halen.hij heeft ons doen geloven dat alles in orde was maar achteraf was dat niet het geval.we hebben sowieso al een hele tijd moeten wachten op de offerte en daarna heb ik hem gebeld en verteld dat we het geld niet kregen dus heeft ie een nieuwe offerte gemaakt wat het ons zou kosten als we een neiuwe laminaatvloer zouden laten leggen,maar daar was hij hartstikke duur mee,niks vriendenprijs ineens.hij was sowieso al 500 euro duurder dan een ander,want we hadden er geen vertrouwen meer in en hebben andere bedrijven ook voor een offerte gevraagd.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga mee met titusvh.
Er is afgesproken dat je hem zou betalen als je geld vd verzekering zou krijgen, en je de vloer door een ander zou laten leggen.

Je hebt geen geld gekregen, dus deal gaat niet door.
Je gaat ook niet naar een ander dus hij krijgt niks.

Trouwens nooit gehoord dat je moet betalen voor een offerte.

Het lijkt mij een beunhaas.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Sonjaatje: het komt wel voor - en is niet onredelijk - dat er betaald moet worden voor een offerte. Maar dan hebben we het over zodanig grote opdrachten dat de offerteopsteller er heel lang mee bezig is. Grote verbouwing bijvoorbeeld.

In dit geval, een houten vloertje... Doe eens heel ruig dat hier twee uur tijd inzit. En dan zoveel geld vragen.

@cat4you: zijn de afspraken mondeling of schriftelijk? Indien mondeling gewoon melden dat de afspraak was geen uitkering = geen opdracht en geen offertekosten. Indien schriftelijk een kopietje sturen.
In beide gevallen melden dat hij zijn andere vriendjes maar gaat beflikkeren maar dat jij er niet intrapt. Resoluut, zeker en duidelijk overkomen zodat hij geen mogelijkheden ziet cq ingangen krijgt om je toch over te halen. En dat je verder niet wenst te worden lastiggevallen.

Mogelijke tip: neem een opstal/inboedelverzekering met allrisks dekking. Kost niet veel meer (kan vaak gewoon bij je huidige verzekeraar, wel ff bellen want sommige maken er niet echt actief reclame voor), maar je hebt veel minder discussie of iets wel of niet onder de dekking valt.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nu duidelijker.... Inderdaad geen geld verzekering is geen offerte betalen, als dit zwart op wit staat in de offerte. Ik begrijp dit het redelijk is om voor offerte te moeten betalen, maar dit is wel een heel hoog bedrag.

Succes ermee

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Sonjaatje: het komt wel voor - en is niet onredelijk - dat er betaald moet worden voor een offerte. Maar dan hebben we het over zodanig grote opdrachten dat de offerteopsteller er heel lang mee bezig is. Grote verbouwing bijvoorbeeld.

Dit klinkt wel logisch als het idd voor een hele grote opdracht is.
Maar net wat je zegt, een vloer leggen, denk dat ie niet eens 2 uur aan de offerte kwijt was.

Anyway, ik zou zeggen dat ie de boom in kon :-)

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

cat4you,

Het betreft hier een verzekeringszaak. Uit het verhaal begrijp ik het volgende. De verzekeringsmaatschappij betaalt niet uit op grond van een offerte, alleen als er daadwerkelijk gerepareerd is en een reparatienota overlegd wordt. Is dit juist?

Deze voorwaarde hanteren wel meer verzekeringsmaatschappijen. Ze willen alleen de werkelijke schade vergoeden en geen opgeklopte offerte, waarna er een “goedkope” reparatie volgt en het verschil in de zak gestoken wordt.

Dat u het bedrag van de verzekering niet krijgt, is uw probleem. U laat niet repareren en daardoor gaat de verzekeringsmaatschappij niet betalen. U hebt geen rekening gehouden met de polisvoorwaarden, die reparatieplicht inhouden. Was de bekende van het woonatelier op de hoogte van deze voorwaarde?

Vladja